TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Els
26-6-2010
|
5-8-2010 18:03:48
Ik zou zeggen: niet te hoge verwachtingen hebben, maakt veel goed :-)
Bij ons eerder teleurstellend, hoor.
Ik soms de uitschieters op, in negatieve zin welteverstaan...
1x € 20 voor koppel 2 personen avondfeest
1x € 25 voor koppel 2 personen avondfeest
1x € 30 voor koppel 2 personen avondfeest
1x € 40 voor koppel 2 personen avondfeest
2x € 60 voor koppel 2 personen avondfeest
Lege enveloppen hebben we niet gekregen, maar wel 1 bevriend koppel die 'iets op de rekening had overgeschreven', maar van wie we niets gekregen hebben ... En ik ken ze, is geen vergetelheid, maar echt expres!
Wij dachten ook wat te recupereren, maar niet echt gelukt.
Sommigen geven wel mooie cadeaus ook hoor, daar niet van :-)
|
|
Els
26-6-2010
|
5-8-2010 18:05:00
By the way: avondfeest is vanaf 19 uur receptie, dan eten, drinken à volenté ... en dansfeest.
|
|
Sofie
3-11-2011
|
5-8-2010 18:11:34
Amai, €20 voor een koppel! Dat vind ik inderdaad ook echt schandalig weinig.. Zelfs voor een verjaardag geef ik meer . Het is inderdaad beter om geen te hoge verwachtingen te hebben, als ik dat zo hoor!
Ook wel straf van te zeggen dat je iets gaat storten en dat niet doen. En ja, je kunt er moeilijk iets van zeggen natuurlijk, want niemand is verplicht om iets te geven. Maar ik zou dat wel erg onbeleefd vinden.
|
|
Eva
10-7-2010
|
5-8-2010 18:29:30
wij zijn dan verschoten in de positieve zin
we hadden gehoopt om er tenminste onze huwelijksreis mee te betalen en zouden dan wel zien wat we uiteindelijk zelf nog moesten betalen aan het feest
Uiteindelijk is onze huwelijksreis volledig betaald en buiten enkele kosten is het voor ons bijna break-even, dus wij zijn heel tevreden
maar weet je uiteindelijk doe je het niet echt voor het geld hoor, het is mooi meegenomen, maar de herinneringen aan het feest en de mensen hun reacties zijn oneindig veel meer waard
|
|
Véronique
31-7-2009
|
5-8-2010 19:00:42
Voor receptie (apart, niet voor avond- of dansgasten): €15-20 p.p.
Voor het avondfeest: gemiddeld €50 p.p. We hebben gemerkt dat de vrijgezellen meestal meer geven, nl. gemiddeld €75. :p Ook hier zijn uitschieters naar boven (€500 van een koppel, €350 van nonkel en tante) als naar onder (€60 per koppel, mijn neef en zijn lief gaven zelfs alleen een orchidee: kostprijs +/-€15).
Voor het dansfeest (dessert + dansen): €50 per koppel. Ook hier alweer uitschieters naar boven (€80 van vrienden) als naar onder (€25 van een koppel dat ook op de receptie was, dus receptie + dansfeest €25).
Lege enveloppen hebben we niet gehad. Van een neef en zijn lief kregen we niks... Geen envelop of niks... Mijn ma heeft dat nadien eens laten vallen bij haar broer en plots verscheen er toch nog een (deftig!) bedrag op de rekening. Ging die er nu vanuit dat zijn pa voor hem zou meebetalen of was hij geaffronteerd... Geen idee, maar we hebben dan toch wat ontvangen! ;-)
|
|
lizi
21-8-2010
|
5-8-2010 20:11:59
bij ons valt het mee. al onze vrienden zijn al getrouwd en wij hebben toen 100euro voor ons 2 gegeven. meeste geven dat nu terug. nog niet iedeeen heeft gestort dus we weten het nog niet 100%. er zijn ook wel uitschieters zoals mijn grootmoeder, mijne vriend zijn moeder, zijn zus enz.
maar van mijne vriend zijn zus (die ook een deel vd opbrengst wilde gebruiken voor hun feest) dat dit dik was tegengevallen. ik zou er niet op rekenen dat je daar een groot deel mee je feest kunt betalen. het is denk ik verschillend per trouwkoppel (hoeveel goeie vrienden je hebt en vraagt, hoeveel kenissen, familie, verre familie...). maar af en toe verschiet je serieus, soms positief soms negatief!
groetjes
Lizi
|
|
Sofie
3-11-2011
|
5-8-2010 21:50:09
Bedankt voor de reacties! Uiteraard doen we het niet voor het geld, hé. Ik was gewoon heel nieuwsgierig omdat wij zelf altijd zo'n €100 geven, maar veel mensen vinden dat blijkbaar een serieus bedrag.
|
|
Hase
1-1-2016
|
5-8-2010 22:01:38
Bij ons was de kleinste envelop 15 euro, maar er zijn ook een aantal mensen gewoon niet gekomen zonder iets te laten weten ook al hadden ze eerst bevestigd en dat zijn natuurlijk de 'duurste vogels' ... Langs de andere kant waren wij dan weer beschaamd van bijvoorbeeld een koppel collega's van mijn moeder die wij zelfs niet persoonlijk kenden die last-minute moesten afzeggen en dan 150 euro gaven (gevraagd voor avondfeest).
Al bij al hadden wij ongeveer 2/3 van ons feest kunnen bekostigen met de envelopjes, wat een stuk meer was dan verwacht op voorhand!
|
|
marta
23-7-2011
|
6-8-2010 9:58:14
ik verschiet soms echt van de lage bedragen die sommige mensen durven te geven. ze weten ook wel hoe duur zo'n feest is! ik ben zelf nog student maar geef altijd 50 of meer euro terwijl er gasten komen waarvan beiden werken en hier onder zitten.. ik vind dat toch maar straf
|
|
Steven
30-4-2011
|
6-8-2010 10:49:59
Ik verschiet hier echt van sommige hun reacties, je geeft een feest omdat je deze heugelijke dag met je vrienden en familie wilt vieren. Je moet dan van hun eigenlijk geen geld verwachten. Gewoon hun aanwezigheid is meer dan voldoende voor ons.
Groetjes
An
|
|
Daan
27-8-2010
|
6-8-2010 12:53:45
Akkoord.
Je geeft geen feest voor het geld dat je krijgt.
Het is er ten eerste niet uit te halen en ten tweede, je geeft een feest om iedereen te laten delen in je vreugde.
Maar je moet dan ook wel zeggen: als je iets geeft, geef dan tenminste een bedrag dat past.
Ik bedoel, 50 enveloppen krijgen met steeds €20 per koppel, meer idioter dan dat zal moeilijk zijn he.
Ofwel kunnen die mensen je dan niet luchten en zijn ze schijnheilig, ofwel zitten die zodanig aan de grond dat ze iedere dag brood en water eten.
Want wees eerlijk, als je op restaurant 4 gangen eet, kom er ook meestal niet vanaf onder de €100.
Waarom zouden die mensen dan €100 geven aan 'wildvreemden' om te eten en maar €20 aan mensen die ze kennen?
Niemand doet het voor het geld, maar denk hier maar eens over na.
|
|
Sofie
3-11-2011
|
6-8-2010 13:00:44
Uiteraard doet niemand het voor het geld! Dat zou er los over zijn.
Het is ook niet dat je verwacht dat mensen kweetniewat geven, hé.
Maar als je ergens uitgenodigd wordt op een feestje en diner, dan is het toch de beleefdheid dat je iets geeft als attentie. Ik ben nog nooit op een feestje (hoe groot of klein ook en voor welke gelegenheid dan ook) met lege handen aangekomen, ik zou me doodschamen moest ik het doen. Als je bij iemand thuis uitgenodigd wordt voor een etentje, neem je toch ook een fles wijn mee? Allé ja, zo is dat in onze familie/vriendenkring, het kan natuurlijk ook anders zijn voor andere mensen.
|
|
joke
1-8-2009
|
6-8-2010 13:22:29
hey!
ik weet niet of er in de familie of vriendenkring al trouwers jullie voorgegaan zijn? meestal worden daar wel "vaste" bedragen afgesproken... zo heb je toch al van een groot gedeelte van de mensen een goed idee van wat je mag verwachten.
Sommige mensen hebben echt geen flauw idee van wat zo'n avondfeest kost. Toen wij werden uitgenodigd door collega van mijn man, waren er verschillende collega's die 40 euro pp al schandalig veel vonden, terwijl wij normaal meer geven...
sommigen geven hetzelfde bedrag of ze nu gevraagd worden voor avondfeest of receptie of het in een chique gelegenheid te doen is of een frietkraam.
groetjes!
|
|
Maria
8-7-2011
|
6-8-2010 16:43:53
Wij zijn kort geleden uitgenodigd op een receptie van een collega van mijn vriend. De collega's hebben besloten samen te leggen, aan 10 euro pp ... Vind ik heel weinig eigenlijk maar bon we kunnen moeilijk als enige meer geven he. Onze kinderen (3 en 1) zijn mee uitgenodigd, ik ga onze dochter wel minstens nog een mooi boeket of plant laten afgeven. Vorig jaar hebben wij, zomaar voor de gezelligheid, voor die kring collega's een BBC georganiseerd, op voorwaarde dat iedereen zijn deel zou betalen. Want ik wil gerust de afwas doen, maar voor 30 man eten betalen zonder dat er een gelegenheid is vond ik er wat over. Ik heb toen echt op de prijs gelet, vlees van de lidl, wijn in promo bij de colruyt ... heel lekker, maar ik kwam toch nog op 12.5 euro pp. Dat was dus wel voor de hele avond eten en drinken, en geloof me er is heel wat drank door gegaan hoor ! En toch vond het grote deel van de collega's dat "toch nog een beetje aan de dure kant ... " Ik organiseer dus niet meer voor die groep. En we bereiden ons er al op voor dat we van die mensen niet teveel moeten verwachten qua kado's. Ach ja, ieder voor zichzelf natuurlijk en uiteraard heb ik ook wel begrip voor moeilijke situaties (studenten, alleenstaande ouders ...) maar inderdaad vind ik dat je toch op zijn minst de kostprijs probeert terug te geven. Wij geven voor eten dan ook minstens 50 euro pp. MAAR we hebben wel geleerd om een open envelop en geld mee te nemen en beslissen op dat moment hoeveel we geven. Gierig ? Misschien. Tot je eens 75 euro pp geeft en vervolgens getrakteerd wordt op 2 belegde broodjes, soep, 2 consumpties en een karig dessertenbuffet. De rest van de avond moest je je drank zelf betalen. Volgens mij heeft dat koppel zeer dikke winst geslagen uit hun feest, tja dat is dan weer de andere kant natuurlijk ... Moraal van het verhaal : ik ken mijn wereld en hoop dat andere die ook kennen. Maar ik zal zeker een lijstje bijhouden zodat ik niet meer terug hoef te geven aan een koppel dan dat ik gekregen heb.
|
|
Sabine
24-7-2010
|
7-8-2010 11:10:52
Ik ga akkoord met de stelling dat je geen feest geeft voor de cadeau's die je krijgt.... Maar 'k moet wel toegeven dat bij ons de rekening checken en de envelopjes openen een aangename verrassing was.
We hadden een vrij groot budget ter beschikking voor ons huwelijk en we hebben toch een break-even gemaakt met alle giften... Zelfs een deel van onze huwelijksreis is betaald door envelopjes en stortingen op de rekening.
We zijn zelf vertrokken met lage of geen verwachtingen omtrent de cadeaus en waren oprecht aangenaam verrast.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|