Terug naar overzicht
Wettelijk is het 90 dB. Voor het gewone dansen is dit voldoende, maar Dance en House komen hierdoor niet goed tot hun recht. Het maakt een groot verschil uit waar het geluid gemeten wordt. Ik ken een zaal waar je hierdoor zelfs de mensen hun voeten hoort schuifelen over de vloer. Ik vermoed dat sommige zalen hun begrenzer iets lager dan 90 dB instellen. Je kunt dus inderdaad best rondvragen of het muziekvolume 'dansbaar' is, maar sowieso is het dan altijd iets te weinig om er een vet feest van te maken. In 'Hof Ter Delft' heb ik nog niet gedraaid. Groetjes Thierry Discobar Imagine Music
Thierry heeft hier maar voor een stukje gelijk. De wettelijke grens is idd 90 dB maar die geldt alleen voor "niet ingedeelde inrichtingen" als Hof Ter Delft onder de Vlarem wetgeving valt mag de muziek harder staan zolang de geluidsnormen buiten niet overschreden worden. Dan is er het verschil tussen een limiter die het muziekvolume naar beneden trekt of een db meter die bij overschrijding van het geluidsniveau in werking treedt. De 2e meet omgevingsgeluid, dus als je roept op de dansvloer heb je al prijs. Afhankelijk van de installatie en hoe het geluid verspreid wordt is 90dB zeker voldoende. Als er een sub aanwezig is en er hangen in de 4 hoeken van de dansvloer luidsprekers dan is de 90dB grens zeker geen probleem. Alleen bij de muziek voorzien van een stevige beat is er minder headroom om subtiele mixen te maken omdat alle dynamiek gecompresseerd wordt in die 90dB. Hof Ter Delft heeft een Bluemoon installatie ... mail hen anders even met die vraag. Ze zullen je alle details wel kunnen geven.
Het hangt ook af van de hoeveelheid gasten je uitgenodigd hebt. Is er bv 170 man aanwezig, die nogal rumoer produceert bij zo'n begrensde installatie....je begrijpt het wel wat ik bedoel. grtz www.discovideo.be
Hey Shirley, ik zou me idd hierover best informeren. 75decibel is echt weinig als je 140 gasten hebt zoals ons. Als je in een lege zaal staat, klinkt dat best luid en denk je van 'amai da is zeker luid genoeg' maar er is zoveel rumoer dat de klank echt wel in het niets verdwijnt... 90 daarentegen is zeker luid genoeg, zet de mensen ook aan om te dansen, maar 80 of minder....ik zou de zaal niet meer nemen.... Best eens goed informeren en tja, veel hangt natuurlijk af of je veel 'dansende ' mensen verwacht. Als sfeer is 80 genoeg, maar niet om aan het dansen te zetten.... (en we hadden allesbehalve house en techno)