Terug naar overzicht
Ik geloof dat de eerste communie niets uitmaakt, maar wel het vormsel. Aangezien dit een hernieuwing is van je doopbelofte, allé dat heb ik toch altijd gedacht :-) Best kan je eens informeren bij de pastoor van je parochie, die kan je hier zeker mee helpen. En aangezien je nog een jaar de tijd hebt, kan het zijn dat je nog steeds je vormsel kan doen. Succes in ieder geval! gr Sara
Je hoeft niet gevormt te zijn . Het enige wat ze vragen is of je gedoopt bent en waar je dan woonde. In de parochie waar je gedoopt bent , daar staat voor de rest van je leven een "dossier" . De pastoor moet naar daar schrijven om in dat dossier ook jullie huwelijk te zetten. Maar je hoeft dus niet gevormd te zijn , dus geen paniek ;) jullie kunnen voor de kerk trouwen zonder problemen en je hoeft niet meer gevormd te worden. Doopsel is genoeg.
JBij ons moet je wel gevormd zijn... . Ik en mijn vriend trouwen volgend jaar september, nu hij is wel gedoopt maar heeft zijn plechtige communie niet gedaan. Het vormsel moet nog gebeuren. in sommige parochies doen ze dit zelfs samen met de huwelijksviering, dus het is zeker geen probleem, het kan wel zijn dat het op voorhand moet gebeuren. Onze priester had gevraagd om in Januari hier eens voor langs te komen. Maar het moest wel gebeuren zei hij...
Ik heb vernomen van onze pastoor (wij zijn reeds getrouwd) dat het vroeger de regel was dat je je beide communies moest gedaan hebben èn uiteraard gedoopt moest zijn om te kunnen trouwen voor de kerk. Nu moet je enkel en alleen gedoopt zijn. Onze pastoor heeft ons dat later verteld, na ons huwelijk. Hij heeft er niet naar gevraagd of we onze communies hadden gedaan dus ik heb er mijn mond niet over open gedaan :-) Ik geloof dat je tegenwoordig enkel gedoopt moet zijn. Als hij niet vraagt naar de communies, mondje toe ;-) Groetjes Deborah getrouwd 17/7/10
Je moet inderdaad enkel gedoopt zijn. Ik heb mijn vormsel ook niet gedaan en de pastoor weet dit, maar het is dus niet nodig, want wij mogen trouwen :) Groetjes,Ann-Sophie
Je moet inderdaad enkel kunnen bewijzen dat je gedoopt bent. De rest vragen ze niet naar. Ik zou er toch niet over beginnen want niet alle pastoors zijn zo gemakkelijk... Succes
Wel ik ben ook enkel gedoopt, maar geen communies ofzo. Hij heeft wel gevraagd naar communies, maar niet gezegd dat dit belangrijk was. Kan dus niet met zekerheid zeggen, Hij moet enkel opzoeken waar ik ben gedoopt. En hij zoekt nog, nochtans weet hij waar. Maar hij heeft nog geen tijd gehad. We zijn in maart bij hem geweest en ik wacht nog op antwoord. Aleluja!! S
Hey Sarah, Wij zijn gisteren langs geweest en idd het is geen probleem als je geen communies gedaan hebt maar echt blij was hij er toch niet mee. Hij raadde ons bijvoorbeeld aan om tijdens de huwelijksmis geen communie te doen omdat dit anders hypocriet zou zijn. Ik vraag mij af wat mij minder gelovig maakt dan iemand die door zijn ouders wel verplicht zijn communies gedaan heeft maar goed... Daarnaast moet ik zelf mijn bewijs van doop gaan opzoeken, terwijl ik wel denk dat ze dit zelf sneller kunnen regelen? Groetjes Babs