TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Doorke
23-8-2010
|
17-8-2010 11:45:01
Hey,
Wij hebben van de gemeente 'getuigschriften van aangifte huwelijk' gekregen.
Maar hoe dat zit voor een huwelijk in het buitenland, daar heb ik geen idee van.
|
|
Daan
27-8-2010
|
17-8-2010 12:04:26
Hallo Sofie,
Eerst en vooral, familieleden hebben geen 'recht' op verlof voor een huwelijk.
Ik heb dit voor onze trouw eens nagevraagd bij stad gent. Blijkbaar beslissen de werkgevers zelf of ze die dag(en) al dan niet toestaan en hoeveel.
Dit is blijkbaar niet iets dat officieel voor iedereen vastgesteld is.
Om verlof aan te vragen , volstaat het om bij de gemeente een attest te vragen.
Na het huwelijk kan de werkgever dan vragen om nog eens een attest af te geven, om fraude tegen te gaan (meestal kopie van de huwelijksakte).
Klinkt ridicuul, maar blijkbaar gebeurd het.
Daan
|
|
Peter
15-10-2011
|
17-8-2010 12:45:56
Dit recht is algemeen, dus de wet regelt het, de werkgever kan het niet weigeren, maar het geld alleen voor je broer/zus en ouders, niet voor ooms of tantes, neefjes of nichtjes.
Ten tweede, het zou alleen gelden als je op een werkdag huwt.
En de werkgever zou het wel degelijk kunnen weigeren denk ik, indien de aanvrager die dag binnen een week vakantie laat vallen, want dan is het niet zo dat die dag strikt ingeroepen wordt voor een huwelijk.
Ten derde, tja, het is in het buitenland...
Heel eventueel valt er dus voor je huwelijk een dagje te krijgen voor je naaste familie. Maar voor de wettelijke of kerkelijke aangelegenheid, niet voor het feest twee weken er na.
|
|
Sofie
3-11-2011
|
17-8-2010 13:00:03
Bedankt voor de reacties. Ik weet inderdaad dat dit alleen geldt voor de naaste familie (ouders & zussen). Ons wettelijk huwelijk valt op een weekdag, vandaar mijn vraag. Het makkelijkst is natuurlijk dat ze gewoon een verlofdag opnemen.
|
|
Evelien
4-6-2011
|
17-8-2010 13:34:47
Het aantal dagen dat je via je werkgever "krijgt" is sterk verschillend van bedrijf tot bedrijf. Bij de meeste bedrijven kan je een overzicht aanvragen van de gebeurtenissen waarvoor klein verlet is voorzien en het aantal dagen dat daar aan vast hangt.
Best zou zijn als degene die denken recht te hebben op klein verlet gewoon op hun werk dit navragen. Maar mestal is dit max 1 dag.
Deze dag is normaal enkel geldig voor de dag van de burgerlijke trouw. Als het burgerlijke plechtigheid, het feest en de kerkdiekst op verschillende dagen vallen staan sommige bedrijven toe dat het bruidspaar de toegekende dagen mag verdelen naar hun keuze.
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
17-8-2010 14:08:14
Het is burgerlijke trouw die maatstaf geeft en jawel Daan, dit is een recht en geen goodwill van een baas... als jij nodige documenten kan voorleggen, al moet je daarvoor je verwantschap bewijzen, moeten zij zich er naar schikken.
Vraag me af of ik nu recht heb op klein verlet voor het huwelijk van mijn (kersverse) man zijn grootvader (weduwenaar--> hertrouwt). Er wordt melding gemaakt van ouders en nog vanalles, maar niet over grootouders...
|
|
Daan
27-8-2010
|
17-8-2010 14:57:43
@Kathleen: grootouders vallen onder dezelfde graad als ouders, kinderen en kleinkinderen. Dus ik denk dat je daar toch wel een dag voor krijgt.
Over dat recht, ik zal thuis nog een nakijken wat ze er precies over hebben gezegd.
Anders kopieer ik het hier dan wel.
|
|
Daan
27-8-2010
|
17-8-2010 22:01:17
Nog eens de mail bekeken en dit was het antwoord: Het is
niet aan ons om te bepalen wie recht heeft op een dag werkverlet. Dit hangt af
van het paritair comité waarbij de werkgevers zijn aangesloten. De richtlijnen
zijn dus niet dezelfde voor idereen.
De
getuigen bij een huwelijk worden door uzelf aangeduid. Het is dus zeker niet
zoals bij een rechtszaak waarbij de getuigen officieel opgeroepen worden en
verplicht zijn te gaan getuigen.
Het
hangt dus van de goodwill van de werkgever af of hij betrokkenen een dag
verlet wit toestaan.
Uiteraard als de getuigen dichte familieleden zijn, ouders, zusters
of broers, hebben zij (doorgaans) recht op vrije dag. Hieruit maak ik dan 2 dingen op:
- het aantal dagen dat je krijgt hangt af van het soort werkgever. - zelfs dichte familieleden krijgen die vrije dag(en) niet altijd.
Verbeter mij gerust als er mensen zijn die dit anders lezen...
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
18-8-2010 10:15:44
Dat klopt, afhankelijk van jouw PC krijg je 2-3 dagen, maar een PC= wettelijk bepaald, dus je hebt er wel recht op als familie van 1ste graad
Hoe dan ook, de meest dichte familieleden van eerste en tweede graad (ouders, broers/zussen, grootouders), vallen ALTIJD onder dat klein verlet.
't Is vanaf bepaalde gradatie dat je dat klein verlet dus niet kan inroepen. Voor mijn nicht moest ik dus een dag vrijaf nemen, iets wat ik persoonlijk niet zo leuk vond, want ben nogal gesteld op m'n dagen vrijaf. Uiteraard doe je dat wel gewoon, maar toch...
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|