Terug naar overzicht
Wij zijn getrouwd met een contract en hebben dus elk ons eigen vermogen, maar we hebben wel een testament geschreven zodat het geld en de helft van het huis naar de langstlevende partner gaan. Is misschien een oplossing? Lieve
Wij hebben een contract genomen, dat ons huis en alles in de gemeenschap komt, maar dat de langslevende een keuze heeft aan wie wat toekomt... (het keuzebeding dus)
de link hieronder is wel een masterproef van een rechtenstudent maar ik denk dat je het als "leek" ook kunt lezen. er staat een heleboel interessante informatie in! http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/391/799/RUG01-001391799_2010_0001_AC.pdf
Mijn vriendin heeft ook 3 kinderen. Wij hebben het standaard huwelijkscontract genomen. Een eigen huis hebben we (nog) niet, dus dat is al geen probleem. Naar wat ik begrepen heb, is dit contract voldoende als er nog geen huis is. Ik veronderstel dat bij eigen vermogen, het deel van de echtgenoot reeds naar de kinderen gaat en jij jouw deel in vruchtgebruik krijgt. Terwijl bij gemeenschappelijk vermogen het volledig huis naar jou zou gaan en pas daarna naar de kinderen. Denk ik.. Waar je wel voor moet oppassen, is als er nog een kindje bijkomt. Jullie zouden dan allebei de 'echte' ouders zijn, waardoor dit kind dan voorrang krijgt in de erfenis op de andere(n). Een ver van je bed show, maar er zijn al voor minder familieruzies ontstaan. Don't shoot me, als ik verkeerde veronderstellingen maakte...
Beste Barbara, Je kan steeds GRATIS bij een notaris terrecht om inlichtingen. Stel je vraag aan meerdere notarissen. Zo bekom je zeker de juiste informatie! Vriendelijke groeten, Yves
Wij gaan ook met een contract trouwen. En wij hebben voor een clausule gezorgd waarin staat dat we een "gift" doen aan de andere wanneer er één van beide overlijdt. Zo kan je niet door je eigen kind bvb 'uit je huis gezet worden'. Klinkt misschien heel cru, maar je weet nooit hoe je kinderen zullen zijn :-) groetjes
bij ons was dit hetzelfde probleem en de notaris heeft aangeraden dat ik een eigen rekening zou hebben idien iemand ziek wordt ik de centen op mijn eigen rekening zou zetten en ook de spaarboek staat op mijn naam dan kan je hier geen probleem mee hebben . We hebben dan nog een gezamenlijke rekeneing voor de betalingen.