Terug naar overzicht
Van de site van Stad gent : Met praalvertoning: 1de en 3de dinsdag van de maand van 9.30 tot 11.30 uur vrijdag van 9.30 tot 11.40 uur en van 14.00 tot 15.50 uur (nov t.e.m. maart tot 14.50 uur) van april t.e.m. oktober elke zaterdag van 9 tot 10.50 uur van november t.e.m. maart 2de en 4de zaterdag van 9.00 tot 10.50 uur (niet op de 1ste, 3de en 5de zaterdag) Tijdens de maand augustus enkel op vrijdag en zaterdag. Niet tijdens de Gentse Feesten. In Gent kunt u kosteloos voor de wet trouwen, maar voor een toeslag van 200 euro krijgt u een ‘praalhuwelijk’. Dat houdt in dat de 'luxelopers' worden gelegd (lopers met leeuwen) en dat de tapijten zijn afgezoomd met draperieën in plaats van met sierkoorden. Buiten worden de baldakijnen opgezet. Het koppel wordt bij het binnenkomen voorafgegaan door een ceremoniemeester en de familie wordt 'in suite' begeleid onder het spelen van de bruiloftsmars. Bij het buitengaan wordt dezelfde ceremonie gevolgd. Praalhuwelijken duren ook iets langer: ze worden ‘slechts’ om de 10 minuten geprogrammeerd, terwijl bij kosteloze huwelijken 3 koppels per kwartier gehuwd worden. Hopelijk ben je hier wat wijzer van geworden...
Aangezien wij niet voor de kerk trouwden, hadden wij voor de wet gekozen voor een 'praal' formule. Ik moet zeggen: het is toch een beetje specialer dan de 'lopende band' als je gratis trouwt. Ze nemen meer tijd voor jullie, je staat minder aan te schuiven, die luifel en de rode loper geven net dat beetje extra... Wij hebben er zelf een kleine ceremonie van gemaakt en zijn heel tevreden dat we toch voor de duurdere formule gekozen hebben.
Kennissen van ons hebben gekozen voor de duurdere formule om er toch iets moois van te maken maar het bandwerk zit er spijtig genoeg nog in: het koppel staat al klaar in de gang om binnen te komen en de familie moet al binnenkomen wanneer het vorig langs de andere kant naar buiten aan het gaan is dus het bandwerk gevoel zit er toch nog wat in. maar ik heb van de meesten gehoord dat ze er in Gent liever de 200 euro opleggen als je wat volk wilt uitnodigen en al zeker als je erna geen kerkelijk huwelijk hebt
Ik ben van Gentbrugge en mijn vriend van Destelbergen. Ik ben blij dat we voor Destelbergen hebben gekozen! Als ik dit hier allemaal lees. Voor ons voorzien ze 30 min enkel fam. omdat er een drankje voorzien is voor het gezelschap. Volgens mijn vriendin die getrouwd is in Destelbergen heeft ze enkel haar trouwboekje moeten betalen een 26€. Nu moet ik het nog eens navragen op de Gemeente of dit klopt.