TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Jan
|
2-9-2010 22:45:27
Sarah, normaal gezien bij je vrij in het kiezen van de kerk en de priester. Het is slechts voor de wet dat je verplicht bent te huwen in de gemeente waar je nu woont. Informeer eens verder, want het tegenovergestelde zou met zeer verwonderen. (mijn dochter huwde vorig jaar in een andere parochie dan de onze, met ook een andere priester, omdat onze parochiepriester ons niet beviel. Veel suc6!
|
|
inge
15-4-2011
|
2-9-2010 22:52:03
Je bent inderdaad vrij om te kiezen. Bovendien heb ik ook al gehoord dat de priester ook op andere locaties wil trouwen. Mensen uit mijn dorp trouwen in hun eigen tuin bvb. Als je dus graag een kerkelijke viering wilt, zelf een kerk kiezen. Als dat in jouw parochie toch niet zou mogen kan je ook gewoon een niet-kerkelijke viering in een kerk houden. Ik ben deze zomer naar een trouwfeest van twee vrouwen geweest, dat plaatsvond in een supergezellig kerkje. Het was natuurlijk een viering en geen eucharistieviering, maar bon. Kort samengevat: jawel, het mag wel :)
|
|
Sarah
16-7-2011
|
2-9-2010 22:54:23
Ja ik belde naar een kerk waarvan ik dacht dat dat die van onze parochie was, en die zei dat zij niet de kerk van onze parochie is, dat het waarschijnlijk die moderne is. We bellen daarnaar en ja inderdaad.
Ik heb er veel onderzoek naar gedaan en blijkbaar moet het zo... of kan het voor bepaalde redenen toch veranderd worden? Ik hoop het... Mag ik vragen in welke gemeente uw dochter woonde en welke ze is getrouwd? Misschien ligt het toch aan de buurt waar ik woon???
Groetjes
Sarah
|
|
Sarah
16-7-2011
|
2-9-2010 22:56:05
@ Inge, dan ga ik zeker nog eens een keertje persoonlijk naar de kerk van mijn keuze... wie weet.....
|
|
Sarah
16-7-2011
|
2-9-2010 22:56:16
Oh ja, Bedankt he!!!
|
|
Sarah
1-10-2010
|
2-9-2010 22:57:30
Dag Sarah,
Wij hebben gekozen voor rent-a-priest en dan kan je trouwen waar je maar wel (stand, kapel,...) en in welke kerk je maar wil. Ook de inhoud is vrijer.
Die priester wil jullie enkel aan zijn kerk binden, denk ik.
Wat wel is dat sommige priesters niet willen dat andere priesters een dienst houden in hun kerk. Dat moet je best eens navragen.
Groetjes,
S
|
|
Jan
|
2-9-2010 22:58:58
Sarah, op het ogenblik dat mijn dochter trouwde woonde ze in Gent, wij wonen in de Sint-Amandusparochie te Beernem. Ze is getrouwd in de Moeder Godskerk te Beernem, en de priester was E.H. Rudi Desmet van Sint-Katharina te Brugge... Veel suc6!
|
|
Jeroen
1-7-2011
|
2-9-2010 23:20:46
Wij wonen in Blankenberge en de trouw in de kerk staat ook vast in Zeebrugge . Is dus geen enkel probleem
|
|
sarah
15-10-2010
|
3-9-2010 1:43:42
Wij wonen in Koersel. Gaan trouwen in de kerk van Oost-Ham. We kregen de pastoor van Koersel maar niet te pakken. Hebben dan besloten om in de kerk van Ham te trouwen. We hebben wel toestemming moeten vragen aan de pastoor van Koersel om te mogen trouwen in Ham. Was wel het werk van de diaken van Ham. En het strafste van al is! Onze buurman is een pastoor op rust uit Koersel die onze mis wil doen in Ham! Mja allemaal ingewikkeld maar nu trouwen we in de kerk waar mijn vriend is opgegroeid met de gepensioneerde pastoor van Koersel. Super gewoon.
|
|
Sharon
20-5-2011
|
3-9-2010 6:42:53
Volgens mij ben je inderdaad vrij om te kiezen in welke parochie je trouwt. Ik ken meerdere mensen die niet in hun eigen parochie getrouwd zijn. Misschien wou die kerk waar je naartoe belde dit niet doen, maar er zijn nog kerken genoeg hé ;).
|
|
Melissa
30-7-2010
|
3-9-2010 6:56:12
Wij wonen in Oostkamp, zijn getrouwd in Meetkerke en de priester was ook onze vrije keuze, de priester van Ruddervoorde. En bij ons geen enkel probleem.
Dus informeer maar zeker verder!
|
|
Kelly
4-6-2011
|
3-9-2010 8:19:26
Wij wonen in Kessel en gaan trouwen in de kerk van Emblem. Heb gewoon naar pastoor van Emblem gebeld en gezegd dat we van Kessel zijn, maar hij maakte daar geen probleem van hoor.
Bij ons is het ook inderdaad de look van de kerk, maar nog belangrijker: de pastoor. Deze kennen we al van de doop van ons zoontje (hebben dat in klein kapelleke gedaan in privé-kring, in plaats van in kerk van Kessel met nen hoop ineens) en dat is zo'n toffe pastoor... Als iedere pastoor zou zijn gelijk hem, zouden veel meer mensen terug naar de kerk gaan!
Ik zou toch nog eens informeren zenne. Ze mogen al content zijn dat ze nog jongeren vinden die voor de kerk willen trouwen! wat is me dat nu??!
|
|
Sylvie
11-9-2010
|
3-9-2010 8:25:21
Wij wonen in Breendonk en trouwen in de kerk van Kapelle-op-den-Bos. De pastoor kenden wij daar goed (heeft zelfs mijn verloofde nog gedoopt en ook ons zoontje). Hij zei wel dat hij toestemming moest vragen aan de pastoor van Breendonk om bij hem te trouwen (meer een kwestie van beleefdheid onder pastoors) maar dat het normaal geen probleem zou moeten zijn. En dat was het ook niet. Dus, 't is zeker het proberen waard!!
|
|
Liselotte
25-6-2011
|
3-9-2010 9:10:04
Wij wonen in Gent en trouwen voor de kerk in Flobecq (waar ik ben opgegroeid)!
Wij hebben helemaal geen uitleg moeten geven waarom we niet in Gent trouwden! De priester was blij dat we voor zijn parochie kozen!
Ik moet nu wel zeggen, in Flobecq zijn er niet zoveel mensen die trouwen, dus was hij wel blij. Als je natuurlijk een overvolle kerk kiest, dan is het beetje normaal dat de priester je naar je eigen parochie stuurt.
Ga eens naar de mis op zondag en spreek na de mis de priester aan. Da komt al goed over :)
|
|
sarah
17-12-2011
|
3-9-2010 9:12:04
Hey naamgenootje,
je mag inderdaad voor de Kerk van je keuze trouwen maar je hebt toestemming nodig van je huidige parochie en de pastoor van de parochie waar je wenst te huwen.
Bv ik woon in Kontich, maar slechts 3 tal maanden dus heb absoluut nog geen affiniteit met de Kerk hier.Ik heb toestemming gekregen om in de Kerk van Bazel te trouwen. Was met twee telefoontjes en een paar mails geregeld.
Dus gewoon op kerknet de bewuste pastoors/dekens opzoeken.
Veel succes
|
|
Evelien
4-6-2011
|
3-9-2010 9:41:13
Hoi,
Wij trouwen ook niet in de kerk die bij onze parochie hoort maar wel nog in dezelfde gemeente.
Als ik me niet vergis heb je toestemming van de pastoor van je parochie nodig als je in een andere kerk wil trouwen.
groetjes
|
|
Lies
11-9-2010
|
3-9-2010 13:27:15
We trouwen in Groot Begijnhof te Leuven (de kerk van onze keuze), met een pastoor van Zonhoven (mijn thuisparochie - de pastoor van onze keuze)
En we wonen zelf in Zemst ...
Je kan dit allemaal als je wilt - enkel toestemming vragen ....
Groetjes en veel succes
|
|
Sarah
16-7-2011
|
3-9-2010 13:32:44
Bedankt iedereen!!! Ik ga zeker eens horen!!!
|
|
Carolina
1-8-2009
|
3-9-2010 13:43:38
Wij zijn van Lille maar zijn in Vorselaar voor de kerk getrouwd. En inderdaad; we zijn toestemming moeten gaan vragen. We hebben dan een briefke meegekregen met de toestemming.
We moesten er wel nen uitleg voor geven. Dat het om het uiterlijk van de kerk gaat zou ik nu wel niet zeggen hoor. Zoek dan nog maar een andere reden. Dichter bij, meer betrokken bij die kerk, veel familie daar, ...
groetjes, Carolina
|
|
Sarah
16-7-2011
|
3-9-2010 14:23:18
Spijtig genoeg is die moderne kerk de kerk waar mijn schoonouders getrouwd zijn, mijn schoonzus haar zoontje heeft laten dopen, mijn schoonbroertje zijn communies gedaan heeft,... de familie van mijn verloofde heeft daar dus wel vrij veel laten doen... Buiten het uiterlijk zou het feitelijk de perfecte kerk zijn: veel parkeergelegenheid (vlak over carrefour) maar toch nog rustig gelegen (soort mini-parkje), en de sfeer daar is ook wel goed zo voordat je de kerk binnengaat...
Iemand nog ideetjes om dan als reden te geven buiten het uiterlijk? Kunt ge ook gewoon zeggen dat je je beter voelt in die andere kerk?
groetjes
|
|
Stephanie
|
3-9-2010 14:36:37
Wij zijn ook veranderd en de pastoors hebben dat onderling geregeld. De kerk waar wij trouwen is veel indrukwekkender dan die van mijn parochie. Je trouwt waar je wilt, volgens mij hoef je daar geen reden voor te geven.
|
|
Kristien & Karolien
25-6-2010
|
3-9-2010 16:07:10
Hey Sarah,
Wij zijn in juni getrouwd in Sint Jan-Berchmans, en het valt daar eigenlijk wel mee hoor! In elk geval zullen de priesters daar er geen probleem van maken als je liever in de grote kerk van Borsbeek of elders wil trouwen. Je kan best gewoon even contact opnemen met één van hen!
Wij zingen allebei in't koor daar dus onze keuze was vrij snel gemaakt... maar als je zelf geen binding hebt met de kerk (ik vind ze ook écht niet mooi maar wel gezellig) snap ik wel dat je het maar niks vindt.
Domein Martinus is trouwens ook een heel goeie keuze!
groetjes,
Karolien
|
|
Sarah
16-7-2011
|
3-9-2010 17:45:13
Hey Karolien,
Ik vond de mensen daar ook wel heel vriendelijk, en ik heb ze (toen ik dacht dat ik daar MOEST trouwen) geboekt voor ons huwelijk. En juist omdat ze zo vriendelijk zijn vindt ik het zo grof om ineens te zeggen, nee toch liever ergens anders....
Ik ben blij dat er hier iemand is die de kerk kent en begrijpt waar bij mij het schoentje wringt...
groetjes,
Sarah
|
|
Sara
20-8-2011
|
5-9-2010 10:11:25
Hey Sarah
Wij kennen het probleem ook, we zijn vorig jaar naar Boom verhuist en niet zo ver van bij ons is er een kerk. Deze is dus "onze" parochie waar we eigenlijk zouden moeten trouwen.
Echter is het een afschuwelijke kerk, waar we beiden totaal niet willen huwen.
We wilden dolgraag in de kathedraal van Antwerpen trouwen omdat we lang in antwerpen gewoond hebben. Heb contact genomen met de kathedraal en aangezien dit ooit mijn parochie was konden we daar huwen. De pastoor van Boom hebben we ook ontmoet en deze zei dat we vrij zijn om te kiezen in welke kerk we huwen, echter dat het normaal de bedoeling is dat je huwt in je eigen parochie (waar je op dat moment woont). Het is slechts een administratieve papierenwinkel om te mogen huwen in een andere parochie naar jullie keuze. Concreet de pastoor van jullie parochie moet toestemming geven aan de pastoor van de kerk waar jullie willen huwen. That's it!
Dus als jij liever in een andere kerk huwt, moet je daar naar de pastoor gaan en hij regelt alles met de andere pastoor. En als reden? Zeg gewoon dat je met de kerk waar jullie moeten huwen een speciale band hebt en met die andere niet, en dat het voor de familie makkelijker is dat er bepaalde mensen met het openbaar vervoer moeten komen etc etc... Je bedankt wel iets :-) en laat je emoties de vrije loop, dan zal die pastoor wel snel toegeven ;-)
Succes nog en hou ons op de hoogte!
Grtjs
Sara
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |