TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
sarah
15-10-2010
|
4-9-2010 11:11:07
Oei, dat is natuurlijk echt niet plezant! Normaal gezien kan je toch kiezen tussen twee vieringen? Een eucharistie viering en een gebedsviering. En als je dan kiest voor een gebedsviering moet er helemaal geen bijbelse teksten in staan. Wij hebben dan wel voor een eucharistieviering gekozen omdat we wel mochten kiezen welke teksten. We hebben als 1ste lezing dat van Grote haas en hazeltje en voor de lezing uit de bijbel een verhaal over liefde dat Jezus dan verteld aan de apostelen. Anders moet je in een andere gemeente trouwen voor de kerk of met een andere priester? Wij trouwen in een andere gemeente en met een expastoor van ons dorp omdat hij onze buurman is en hij wou heel graag de mis doen. Alvast veel succes en hopelijk krijg je de mis die jullie willen.
|
|
Fredie
26-6-2010
|
4-9-2010 11:17:59
Al eens gedacht aan Rent-a-priest bvb. ? Dan kan je je viering eventueel in jullie feestzaal laten doorgaan en zal ze even persoonlijk zijn als jullie het maar willen, zij het zonder kerkinterieur...
|
|
Ann
11-9-2010
|
4-9-2010 11:27:29
Dag Elke, misschien kunnen jullie toch nog eens naar die pastoor gaan (binnen enkele weken bv) en aangeven dat het niet echt jullie ding is wat voorgesteld wordt (en dan alsnog jullie eigen gekozen teksten voorleggen)? Kan me niet voorstellen dat hij daar niet aan zou kunnen aanpassen ... anders zou ik ook opteren voor een andere plaats want het is toch jullie viering he? Wij huwen op een jonge parochie ,heel open minded .. dus bij ons valt dit niet voor. veel succes ermee ! groetjes, Ann
|
|
Sylvie
11-9-2010
|
4-9-2010 11:28:44
Allé, dat is het omgekeerde dan die van ons. hij zei bij het eerste gesprek: jullie doen zelf het boekje, versiering en muziek en kom mij dat dan maar allemaal eens laten zien een paar maand voor de trouw. Dus heb ik zelf mijn boekje gemaakt via internet (hij wou zelfs geen voorbeelden geven) en hem ons boekje en muziek voorgelegd. Hij moest toen dringend weg dus hij heeft het rap doorgelezen, muziek niet bekeken en gezegd dat het goed was... Maar ik heb mij ook wel gehouden aan de klassieke teksten hoor. Want ik denk dat hij iets anders toch ook had afgekeurd.
|
|
Sharon
20-5-2011
|
4-9-2010 11:51:11
Ik heb al gehoord van vele mensen dat onze pastoor ook ouderwets is. Hij heeft ons wel vrijgelaten bij de muziek en teksten, maar ik weet wel nog niet of ons boekje goedgekeurd zal zijn of niet (ik hoop van wel ;)). Ik vroeg me af (in het ergste geval) of je dan eigenlijk een andere priester kan vragen of je mis te doen? Word dit overal toegelaten?
|
|
Katrien
25-9-2010
|
4-9-2010 12:27:58
Hallo,
Onze pastoor is ook niet van de "hippe" soort... Zo hebben wij slechts 1 nederlandstalig liedje en hij vindt dit te weinig. Hij vroeg zich af hoeveel mensen engels begrijpen... euch... iedereen ondertussen toch wel?
We moesten ook expliciet verklaren dat we kinderen zullen krijgen (of tenminste de natuur zijn gang laten gaan), maar toen ik zei dat we 8 bruidskindjes hadden, was het toch precies niet helemaal goed. En ze moeten zeker stil zijn in de kerk, anders moeten ze naar buiten!
Eigenlijk wel grof als je erover nadenkt...
Tja, weinig aan te doen. Al bij al valt het wel mee, maar ze hebben graag hun zin é!
|
|
Jessy
18-9-2010
|
4-9-2010 12:52:50
Hallo
Ik denk van dat kinderen krijgen dat iedereen heeft moeten verklaren hoor. Hetzij dan toch iets in de aard van "kinderen opvoeden naar de vrucht en in de naam van God..." (ofziets :-) )
Dat staat standaard in het huwelijkscontract van de kerk dat je hebt moeten ondertekenen.
Groetjes
Jessy
|
|
WWW.DISCOVIDEO.BE
|
4-9-2010 14:03:33
Erg allemaal...heel erg. Blijkbaar is de huidige "kerk" ook niet echt geïnteresseerd in hun eigen toekomst.
grtz
|
|
sarah
15-10-2010
|
4-9-2010 18:30:10
Amai, de pastoor die zegt dat kinderen stil moeten zijn! Wij hebben 6 bruidskindjes! En onze pastoor heeft expliciet gezegd dat de kinderen IN de kerk moesten blijven! Niemand mocht naar buiten gaan met de kinderen moesten ze een beetje ambetant worden. Tja, God heeft toch altijd gezegd: Laat de kinderen tot mij komen? Vreemd.
|
|
frida
6-2-2010
|
5-9-2010 9:01:02
He, dan mogen wij van geluk spreken dat we zo'n moderne pastoor hebben gehad. Bij hem kon bijna alles...
Groetjes frida
|
|
inge
15-4-2011
|
5-9-2010 10:09:23
Onze pastoor is nog niet gekend, vermits mijn parochie niet echt meer een pastoor heeft, en de voorganger op reis is met zijn leerlingen (is lkt godsdienst). Ik hou mijn hart al vast...
|
|
Véronique
31-7-2009
|
5-9-2010 10:38:39
Om even terug naar de vraag te komen: een eerste lezing moet niet uit de bijbel komen. het evangelie uiteraard wel. Ik steek zelf enkele keren per jaar een viering ineen (ik ben lkr.).
Wij hadden als eerste lezing het prentenboek van 'Saartje zoekt de liefde' met de prenten geprojecteerd op groot scherm en als evangelie:
(Mattheus, 19)
En Jezus sprak:
"De schepper van hemel en aarde, van zon en maan, van bloemen en vogels, van dieren en mensen, heeft van het eerste begin af de mens als man en vrouw geschapen zodat ze op een bepaalde dag hun ouders verlaten om zich aan elkaar te binden en één te worden. Dan zijn ze niet langer twee maar één. De band die hen samenhoudt, de sterke band van de liefde, zal door geen mens verbroken worden." Zo sprak Jezus en zijn woorden maakten de mensen stil.
Wij hoorden ook dat onze pastoor zo streng is en geen cd'tje wil in de kerk en dat hij niet zou willen dat we met groot scherm zouden werken en zo, maar de pastoor heeft daar helemaal niks op gezegd! Is het nu omdat ik hem zelf ken doordat ik leerkracht ben in het eerste leerjaar en wij samen de eerste communieviering ineensteken? Geen idee!
|
|
Sarah
1-10-2010
|
5-9-2010 23:29:32
Als jullie het echt wat persoonlijker willen, dan zou ik gaan voor Rent-a-priest.
Wij doen dit ook. Mijn vriend is gelovig en ik niet, maar we trouwen wel in Kerk omdat hij dat belangrijk vond.
Wij hebben eerst een beetje moeten voorbereiden en nadien samen met priester. Hij heeft ons goed geholpen.
ivm die Engelse teksten. Niet iedereen kent engels, maar ik vind het wel belangrijk om ze te vertalen zodat ook ouderen of kinderen kunnen volgen.
Veel succes!!
groetjes,
S
|
|
Elke
17-9-2011
|
6-9-2010 9:07:37
@ Véronique
Onze pastoor heeft duidelijk gezegd dat de eerste lezing ofwel uit het Ouden of het Nieuwe Testament moet komen en zo staat het ook in het boek dat hij heeft meegegeven. Heb wel in een aantal misboekjes gezien dat er veel zijn die voor de eerste lezing geen bijbeltekts hebben. Dus oorspronkelijk had ik dit ook niet voorzien (voor het evangelie natuurlijk wel), dus zal ik toch maar op zoek gaan naar een bijbeltekst voor de eerste lezing. Blijkbaar verschilt dit van pastoor tot pastoor.
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
6-9-2010 10:53:47
Zal wel weer op m'n dak krijgen, maar waarom trouw je dan voor kerk als je niet achter gedachte staat waarvoor het geloof staat? Als iedereen van kerk gaat verwachten dat zij zich aanpassen aan hun geloof, wat stelt het dan nog voor?
Waarom mag die pastoor zijn werk niet gewoon doen zoals hem dat geleerd is?
Rom 12,2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.
Dan kunnen we als mensen eventjes de hele Bijbel gaan herschrijven.... want ja, we vinder het allemaal maar niets maar willen wel een religieus huwelijk. Wees dan niet hypocriet en hou het louter op een burgerlijk huwelijk...
|
|
ann
2-7-2011
|
6-9-2010 16:42:16
ik wordt steeds blijer en blijer dat we voor viering met de goede herder kiezen....
is naar schijnt heel persoonlijk,heb er zelf geen ervaring mee maar ken wel iemand die met hen een doop deden en erg blij waren en te zien aan de positieve comentaren hier op forum lijkt dit dan toch wel de oplossing als je het niet traditioneel wil
je hebt hier de keuze van hoe kerkelijk(of juist niet)je het wil..
misschien een idee voor jou?
|
|
Sarah
1-10-2010
|
22-9-2010 23:54:40
@ Kathleen, voor mij staat geloof niet voor gewoon klakkeloos overnemen wat in de bijbel staat of wat het instituut de Kerk zegt en dat je het zomaar moet uitvoeren.
Voor mij staat geloof als een kader waarbinnen er vrijheid is. Geloof gaat over waarden en normen. Hoe we met de anderen kunnen omgaan, liefde geven. En ik denk dat jij dat toch anders doe dan ik en omgekeerd. Waarom zou het dan ook niet wat persoonlijker mogen zijn voor een viering?
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires