Terug naar overzicht
Het wettelijk huwelijk kan volgens mij enkel doorgaan in het gemeentehuis. Wat je wel kan doen is in plaats van in de kerk te trouwen, je kerkelijke ceremonie laten doorgaan in de tuin van je feestzaal. Ik en mijn verloofde doen het ook zo :) Groetjes
je moet eens kijken op de site van je gemeente of ze andere plaatsen aanbieden naast het stadhuis. ik ben van Gent en weet dat je hier ook in het Gravensteen mag trouwen ( mits een forse betaling ). De wetgever heeft hierover de wet onlangs veranderd maar steden en gemeenten zijn niet verplicht om alternatieven aan te bieden. in je tuin zal alvast uitgesloten zijn aangezien de plaats een publiek en openbaar karakter moet hebben ( en neutraal dus geen kerk, moskee of andere ) en je tuin is nu niet bepaald openbaar. meestal is dat een kasteel ( zoals bv in Wippelgem ) of een ander gebouw dat toebehoort aan de gemeente.
gemeentes mogen sinds een tijdje ook het wettelijk huwelijk voltrekken op andere plaatsen dan het gemeentehuis, maar deze zijn ook vastgelegd door de gemeente je moet dit even navragen bij de gemeente waar je woont (dit kan dus al niet als je feestzaal in een andere gemeente is dan waar je woont) of en waar dit kan. maar aangezien je zegt tuin van de feestzaal , wat privé is, zal dat hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk zijn je kan natuurlijk steeds een viering (al dan niet katholiek) laten doorgaan in de tuin van de feestzaal waar je je geloften uitwisselt (die kan je dan zo persoonlijk maken als je wilt) en de ringen uitwisselt succes Eva
Wij spelen ook met dit idee omdat wij totaal geen band hebben met het gemeentehuis. Het is zelfs zo dat alle bruidsparen op hetzelfde uur getrouwd worden, dus als we pech hebben zitten we daar met verschillende paren... We hebben eens rondgevraagd en gesurfd op het net, en inderdaad: zoals hierboven al geschreven, het moet een openbare plaats zijn, eigendom van de gemeente..... ( jammer, want in Nederland kan dat dus allemaal wel!)
Hier een Nederlandse Babs(buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand) Ook in Nederland mag je niet altijd overal trouwen, bij veel gemeenten mag bijna niets. Bruidsparen kiezen er dan soms voor een een babs in te huren voor een trouwceremonie in de tuin, het wettelijke deel hebben ze dan al eerder op het stadhuis geregelt. Misschien ook een idee voor jullie Lynn? Groet van Marielle Jongmans