Nu Online
Momenteel zijn er 638 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Trouwen voor de kerk???

14-9-2010 19:34:13
Dag medebruidjes, ik moet even iets kwijt. Wij trouwen in maart voor de wet en voor de kerk.
Beiden zijn we katholiek opgevoed maar niet met de grote paplepel, 't is te zeggen; in de kerk zien ze ons zelden (enkel voor huwelijken, doopfeest, ...)
Wij trouwen voor de romantiek in de kerk zeiden we dan maar.
Maar als je tegenwoordig de radio, tv open zet gaat het steeds maar over het misbruik in de kerk, in het begin dacht ik dat het wel ging overwaaien maar niets wijst in die richting. Steeds meer en meer ...
Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie nog zin om voor de kerk te trouwen?

Groetjes Kelly

Kelly
12-3-2011
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 1628

Elissa
9-7-2011
 Meld misbruik14-9-2010 19:59:59

ik heb dat probleem met het dopen van mijn drie kids;.. dit is nog niet gebeurt en mijn vriend wil dit heel graag maar ik twijfel even...
omdat het toch over misbruik van kids gaat ook he :s niet dat die pastoor op die moment iets gaat doen hoor dat bedoel ik niet... maar gewoon het voelt voor dopen niet goed...

Laura
14-5-2011
 Meld misbruik14-9-2010 20:50:40

hoi kelly,

wij denken er hetzelfde over als jij: we trouwen voor de kerk omdat we gelovig zijn en voor de romantiek die een kerkelijk huwelijk met zich mee brengt. Met het instituut kerk hebben we het helaas minder op: het celibaat, de strakke regels, de hierarchie (paus, bisschoppen en hun gevoel dat ze onaanraakbaar zijn)... Het is allemaal niet meer van deze tijd en mensen die nog willen trouwen voor de kerk (maar op hun eigen manier) worden soms bijna geweerd omdat het allemaal volgens de regels moet gaan en er weinig eigen inbreng mag zijn.
het schandaal kindermisbruik maakt het allemaal nog erger en wie heeft er op den duur nog zin om te trouwen voor zo'n instituut?
ook wij denken serieus na over een alternatieve viering, maar zullen sowieso afwachten tot we duidelijkere afspraken kunnen maken met onze pastoor. tegen onze trouwdatum is dit schandaal waarschijnlijk grotendeels overgewaaid. en hoewel ik het heel erg vind voor alle slachtoffers, ben ik ook van mening dat pedofiele priesters en bisschoppen een duidelijke minderheid zijn in de kerk en dat het bovenal nog altijd gaat om de liefde voor elkaar, voor je naasten en de romantiek om te trouwen in zo'n prachtige kerk :-)
Veel succes met wat je ook beslist!

ria
2-7-2011
 Meld misbruik14-9-2010 22:17:41

Dag Kelly,

Ook wij dachten net hetzelfde als jullie en daarom hebben we ook beslist van het niet in de kerk te doen maar een priester te huren via rent a priest en de ceremonie te doen in de mooie tuin van onze zaal en indien slecht weer is er op onze locatie een speciaal zaaltjes voorzien om dit te doen. Het is een stuk persoonlijker en intiemer.

groetjes ria

simone
25-9-2010
 Meld misbruik15-9-2010 10:01:51

hey kelly,

ook wij hadden dat probleem een beetje.
maar wij hebben toch beslist om het door te laten gaan.
vooral omdat we meer verbintenis vonden met volgende uitspraak: wat door god verbonden wordt verbreekt geen mens

het is misschien een beetje "onrealistisch" maar de romantiek die er bij komt overstijgt het dan weer.

groetjes en veel succes.

frida
6-2-2010
 Meld misbruik15-9-2010 15:41:30

He Kelly,

Ook wij zijn getrouwd voor de kerk. Natuurlijk zijn wij niet eens wat er nu allemaal gebeurt maar daarom zijn ze niet allemaal zo.

Wij hebben er echt van genoten en zouden het terug doen.

Sukses

Frida

Joris
25-6-2011
 Meld misbruik16-9-2010 12:17:01

Ook wij trouwen voor de kerk en hebben eigenlijk nog geen moment getwijfeld om het niet te doen na alle schandalen.
Er zijn zoveel dingen die door anderen in een slecht daglicht worden gezet en om dan steeds te vinden dat het allemaal slecht is dat vind ik overdreven.
Enkele priesters hebben zéér zware fouten gemaakt, maar de meerderheid is er echt wel voor iedereen en doet fantastische dingen voor de medemens.
Ik ben absoluut geen kerkganger (enkel bij huwelijk, doopsel,...). Ook ik heb het niet hoog op met het "klassieke instituut kerk". Naast dit brengt het wel een zeer mooie boodschap van liefde, verdraagzaamheid, zorg medemens, trouw,... Dit zijn voor mij belangrijke zaken in mijn leven, relatie en hopelijk in het leven van mijn kinderen (al zijn die er voorlopig nog niet).
Het is dus niet omdat er enkele rotte appels zijn of een deel van het totaal niet volledig naar je gedacht is, dat je de rest niet kunt waarderen. Ik stem ook op politieke partijen die niet 100% mijn gedacht zijn of waarbij politiekers zijn die ik liever niet hoor of zie. Ook België heeft regels dat ik niet waardeer, maar toch woon ik hier graag,... Eigenlijk zijn er oneindig veel voorbeelden te geven.
Daarnaast is het natuurlijk wel romantisch om voor de kerk te trouwen en het geeft super mooie foto's enz.

Natalie
18-6-2011
 Meld misbruik16-9-2010 17:54:16

ook wij trouwen volgend jaar voor de kerk, alleen begin ik het toch moeilijk te krijgen met sommige mensen in m'n omgeving. Nee ik ga niet akkoord met wat er allemaal gebeurt en hoe het wordt opgelost maar dat doe ik ook niet met onze regering (of geen regering) maar toch blijven we belastingen betalen... Niet iedere pastoor is een pedofiel. Zoals ook niet iedere mens met donker haar, baard en snor en bril een kinderlokker/verkrachter is met een verborgen kelder...
Maar ik ben het beu om me bijna te moeten verantwoorden dat ik voor de Kerk trouw.

Sarah
1-10-2010
 Meld misbruik16-9-2010 20:09:56

Dag iedereen,

Ik ben niet gelovig, maar trouw wel voor de Kerk omdat het voor mijn vriend belangrijk is. We doen het met Rent-A-Priest (zijn toch ruimdenkender en hun eigen situaties zit ook wel anders in elkaar --> sommige zijn getrouwd...) omdat ik dat dan belangrijk vond.
Ik vind spijtig wat er gebeurd, maar ik ben helemaal akkoord met Joris. Het zijn slecht enkelen die misbruik hebben gemaakt en niet iedereen. Al leef er toch een kleine angst : 'hopelijk niet onze priester'. We mogen de goede mensen ook niet de rug toekeren.
Geloven is voor mij niet hetzelfde als instituut De Kerk. Het gaat om waarden en normen. Waarden die je belangrijk vind in het leven. En dat is wat je op zo'n dag aan de anderen wil tonen!!!!
Nu ga ze de scholen, sportclubs eens doorlichten. Gaan we dan kinderen ook niet meer naar scholen of sportclubs sturen?

Anderen mogen hun oordeel hebben, maar mogen jullie daarom niet veroordelen!
En als ze door die slechte berichtgeving niet meer de Kerk in willen dan is dat hun keuze die je dient te respecteren. En zij zouden jullie keuze om wil voor de Kerk te willen trouwen ook respecteren.

Groetjes,

S

vicky
18-6-2011
 Meld misbruik17-9-2010 13:33:22

Hoi
Ook wij trouwen volgend jaar voor de kerk. Ben ook niet echt zo'n kerkganger, maar het heeft toch nog steeds wel iets speciaals voor mij.
Ik vind het ook schandalig wat je tegenwoordig allemaal hoort over de priesters, men vergroot het een beetje uit. Omdat ze een priester zijn, moet het maar op het nieuws komen. Maar er zijn zoveel andere mensen nog die ook heel slechte dingen doen, met kinderen bv. en die komen dan niet altijd in de media voor. Dus begrijp het wel dat er veel heisa rond is, maar uiteindelijk zijn die priesters niet de enige die die dingen doen he!!

Dus wat mij betreft, wij gaan gewoon in de kerk trouwen omdat ik dat iets romantisch vind en uiteindelijk draait die dag niet om de kerk, maar om jou!!! Dus ik zou zeggen, geniet er zeker van!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info