Nu Online
Momenteel zijn er 296 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Getuige

22-9-2010 8:29:59
Hallo,

Ik zit met een getuige vraagje. Zit tourkes te draaien en geraak er niet goed uit. Daarom kom ik het hier eens vragen wat jullie idee is. Hoe zien jullie de getuige, zijn/haar rol en wie dat zou zijn?

Ik had 3 meisjes in gedachte: mijn beste vriendin sinds jaren, die me door en door kent en er ook altijd is geweest als het nodig was en vice versa. We zien elkaar soms met wat tussenposen, maar ze is echt een schat.

Nummer 2, is het meisje dat mijn vriend en mij eigenlijk samengebracht heeft. Ik zat wat in een dipje en zij heeft mij meegesleurd naar een feest, waar hij ook was en van het een kwam het ander, zoals dat heet. Ik was meteen uit mijn dipje ;-) Ik vind het wel symbolisch, dat zij dan ook een belangrijke rol zou spelen op ons huwelijk. Nummer 3 is een meisje dat ik een jaar of 2 geleden heb leren kennen via een forum, we zaten beiden zonder werk en in een dipje en konden het heel goed vinden bij elkaar. We spraken geregeld af en hadden heel diepe gesprekken. Ondertussen heeft zij ook al heel wat watertjes moeten doorzwemmen. We sms-en nog geregeld, bijna elke dag, maar bellen doet ze nooit
Sinds juli probeer ik met haar af te spreken, maar dan zegt ze direct dat het zeker tot oktober zal duren, omdat al haar weekends al 'volgeboekt' zijn. Uiteindelijk vinden we dan toch een zaterdag in september, die vrijgekomen is omdat ze dan toch niet meegaat naar een feest en ze dus kan afspreken. Nu laat ze me 2 dagen voordien weten dat een vriendin van haar in de put zit en een weekend bij haar komt logeren. Wat ik wel lief vind. Ik vraag, ja dan spreken we misschien beter een andere keer af? Ik kan me voorstellen dat dat niet zo leuk is voor die vriendin dat ik dan zou komen, en vond het ook niet gepast haar dan te vragen om mijn getuige te zijn.
Volgende date, ik zou een halve dag recup nemen en met haar gaan lunchen en shoppen de week nadien. Dan wordt haar dochter ziek, en zijzelf dan ook. Gaat ook moeilijk dan. Recup geannuleerd. Nu proberen we volgende week af te spreken, maar nu kan ze niet naar Brussel komen, waar ik werk. Dan zou ze om 15u al doormoeten om niet in de file te staan. Ergens anders afspreken, dan zal ik pas later zijn, trein naar huis, auto nemen, eten... Geeft niet zegt ze, ze kan toch pas na 14u want tot dan slaapt haar kind... Dus als we in Brussel hadden afgesproken, dan had ze eigenlijk niet kunnen afspreken?
Weet niet goed wat ik ervan moet denken. Nu, ik ben iemand die nogal veel begrip kan opbrengen voor anderen en me aanpassen. Maar hier begint mijn kleine teen raar te doen. In een weekend afspreken, zal nu al maar vanaf november meer gaan voor haar...Begin er serieus over te twijfelen om haar als getuige te vragen. Het gevoel zit er zo niet meer naar. Ware het niet dat - oh me and my big mouth!- een tijdje geleden ze in een gesprek zei dat ze het tof zou vinden dat ik meter zou zijn van haar volgende kindje. Ik zei - gemeend- dat ik ook wel aan haar had gedacht als getuige als ik ooit zou trouwen. Nu voel ik me een beetje 'verplicht' om haar te vragen. Meisje 1 heb ik al gevraagd,meisje 2 is er vree happy mee dat ze eredame is op onze trouw. Ik heb nu wel 2 beertjes gekocht met een t-shirt 'wil jij mijn getuige zijn?'. Beetje stom, maar wil dat nu wel nog aan iemand geven... Mijn vriend stelde voor het zelf te houden en een ander t-shirtje aan te trekken. Ik weet het zo niet meer...Wat verwachten jullie van een getuige? Wie vragen jullie en waarom?

Groetjes,

Tinneke

Tinneke
9-7-2011
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 962

Els
16-10-2010
 Meld misbruik22-9-2010 8:55:12

Dag Tinne,

Ik zou voor nummer 1 gaan, iemand die je al jaren kent en je door een door kent. Ikzelf heb mijn nicht als getuige. Wij deden vroeger alles samen, wij waren 2 handen op 1 buik. Maar nu door de jaren heen hebben we ook minder contact, ieder heeft nu ook zijn eigen leven en gezin en we wonen niet meer zo kort bij elkaar.
Maar ik was toch heel zeker dat ik haar wou als getuige, ik wil gewoon iemand die je heel goed kent.
Op de grote dag zelf speelt zij meer een emotionele rol, iemand die je steunt. Bij de voorbereiding heb ik haar ook met zoveel mogelijk proberen te betrekken.
Ik weet nu niet of je voor de kerk trouwt, maar je kan ook 1 getuige kiezen voor het stadhuis/gemeentehuis, en een andere getuige voor de kerk.

Groetjes Els

Tinneke
9-7-2011
 Meld misbruik22-9-2010 9:04:06

Hallo!

Dat was de bedoeling, getuige 1 is getuige voor de kerk, en getuige 3 zou dan deze voor de wet zijn. Nummerke 1 staat al vast :-) Nummerke 3 is een twijfelgeval geworden...

Merci!

chrisje
5-8-2011
 Meld misbruik22-9-2010 9:13:38

Hey Tinne,

Als je het mij vraagt zou ik me enorm goed voelen met de eerste te nemen, ze lijkt je door en door te kennen.
Ik heb zelf mijn broer als getuige, we zijn meer dikke maatjes dan broer en zus, als er iets mis is of iets scheelt weten we elkaar steeds te vinden, dat maakt onze band zo sterk, als bruidskindjes hebben we ons dochtertje die dan vier zal zijn en de kindjes van mijn broer..
Gewoon op je gevoel afgaan zou ik zeggen.....
Veel succes nog verder met alles ;-)

kristel
1-7-2011
 Meld misbruik22-9-2010 9:39:45

hey,

mijn getuige moest iemand zijn die mij door en door kent, er altijd voor me is geweest en ook altijd zal zijn.
iemand die mij zegt als ik verkeerd zit, maar me ook steunt als het moeilijk gaat.
mij met raad en daad kan bijstaan als ik hulp of advies nodig heb.

voor de trouw, moet diegene willen getuigen en bevestigen dat ik mijn venteke super graag zie, en er voor ons willen zijn op die moelijke momenten.(die er altijd wel eens komen)

de keuze was bij mij snel gemaakt, het zou mijn mama zijn.

voor mijn vrijgezelle zorgt mijn beste vriendin.

Lindsy
25-5-2012
 Meld misbruik22-9-2010 12:26:27

Ik heb geen broers of zussen, wel een aantal nichtjes met wie ik een goeie band heb. Om niemand te kwetsen, heb ik er bewust voor gekozen om niemand van hen te vragen. Ik ben voor mijn beste vriendin sinds jaren gegaan: ook wij zien elkaar minder dan vroeger, ieder heeft nu eenmaal zijn eigen leven, maar voor mij was het onmiddellijk duidelijk dat zij het zou worden.

Wat die derde persoon betreft: gewoon je gevoel volgen. Als je nu al twijfels hebt, zou ik er toch nog eens goed over nadenken. Succes !!

Groetjes

Sarah
1-10-2010
 Meld misbruik22-9-2010 13:24:28

Hé Tinneke,

Je mag altijd meerdere getuigen nemen. Dus als je graag de eerste 2 mensen wil, waarom niet.
Het is leuk als nummer 3 jou graag als meter wil, maar daarom hoef je je niet verplicht te voelen om haar dan als getuige te nemen. Misschien zijn er andere dingen waarmee ze vereerd zou zijn. Bvb iets voorlezen ofzo...
Getuigen hoeven niet zo veel te doen. Meegaan bij de wet en evt kerk om handtekeningen te zetten. Eventueel laten meelopen in de suite. En evt iets laten voorlezen.
Ik heb een vriendin gekozen die ik eigenlijk niet vaak zag of mee optrok, maar die altijd wel steunend is geweest en die mij niet had gekwest. Want in vriendschappen geraak je soms wel gekwest d door woorden, maar ook door investering die niet altijd in evenwicht zijn (bvb de ene belt altijd, maar andere nooit of de ene moet altijd initiatief nemen om af te spreken). Ze probeert steeds om een respectvolle manier iets te zeggen en tips te geven. En ik vond haar heel mature van aard.

Dus er is nog hoop.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...