Nu Online
Momenteel zijn er 395 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wat te doen met gescheiden/hertrouwde ouders??

18-10-2010 14:22:29
Hoi iedereen,

Ik zit met een probleem. Mijn ouders zijn gescheiden en elk zijn ze hertrouwd. De scheiding is al meer dan 15 jaar rond maar dat weerhoudt mijn ouders niet om nog steeds mekaar te haten en ruzie te maken. Nu op de trouw vraag ik me af wat ik hiermee aan moet. Ze willen niet bij elkaar zitten. Bovendien moet ik ook nog vermelden dat mijn verloofde zijn ouders franstalig zijn. En mijn moeder Amerikaans is. Dus dat frans en engels gaan zeker niet goed samen. Hoe splits ik deze op (wel aan de ere-tafel) zonder iemand hiermee te kwetsen? Is super moeilijk. Bovendien heb ik dan nog es twee stiefzussen waar ik absoluut niet mee overweg kan die dan ook (verplicht) aan de eretafel moeten komen. Ik weet het allemaal niet ze. Sinds mijn 9 jaar hoor niks anders dan die twee ruzie maken. Kunnen ze dit nu echt niet es loslaten?? Ik word er gek van en het doet me keer op keer pijn om ze bezig te horen..
Help?

valerie
3-6-2011
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 1288

valerie
3-6-2011
 Meld misbruik18-10-2010 14:29:31

Wat ik ook vergeten te vermelden heb is dat het mijn ouders en zijn ouders zijn die de trouw helpen betalen. Dus dat we gaan moeten samen zitten voor dit te bespreken. Hoe doen we dit?? Als ze zelf niet kunnen samen zitten zonder mekaar onderhuidse beledigingen te geven?? En met dat Frans??
Moet het echt zo moeilijk zijn allemaal... pfff

Kirsten
13-5-2011
 Meld misbruik18-10-2010 15:31:16

Hey Valerie,

uiteindelijk kiezen jullie wie er aan de ere tafel zitten.
Er bestaat zo wel iets als regeltjes maar die zijn niet verplicht.
Kijk eventueel om met goede vrienden of jullie getuigen of dergelijke aan tafel te zitten en desnoods een tafel met zijn ouders en zo en een tafel met jouw ouders en zo. En dan je vader met nieuwe partner lagns ene kant en moeder met haar nieuwe partner langs andere kant.
En ja desnoods zet je ze wel aan eretafel en geef je op voorhand duidelijke boodschap van kijk dit is onze dag we willen jullie er allemaal graag bij op voorwaarde dat je je als volwassenen kan gedragen. Dat je anders liever hebt dat ze thuisblijven...

En wat dat betalen betreft, het is niet omdat ze allebei een deel betalen dat er echt moet samengezeten worden... Dat kan maar dat moet niet. Je kan ook gewoon met alle twee apart afspraak maken (een bepaald budget dat je krijgt of zij betalen dat deel of zo...). Maar daarvoor moet er niet speciaal samen gezeten worden. Uiteindleijk trouwen jullie en maken jullie de beslissingen...

groetjes
en succes,
Kirsten

PS vergeet niet dat trouwen en een trouw voorbereiden voornamelijk leuk moet zijn !

Peter
1-7-2011
 Meld misbruik18-10-2010 16:35:53

Is een eretafel niet een beetje overbodig? Zet gewoon iedereen aan aparte tafels en wissel elke gang van tafel. Wij doen dat ook, geeft ons wat variatie in de gesprekken en we kunnen zo aan 4 verschillende tafels zitten.

Fredie
26-6-2010
 Meld misbruik18-10-2010 16:41:15

Hey Valerie,

het is iets wat hier al meermaals aan bod is gekomen, hoor, zo'n situatie. Een bruidje had dat opgelost door zichzelf en haar kersverse man aan een tafeltje van 2 te zetten, temidden de andere tafels die er omheen stonden, zodat de gescheiden ouders elk aan andere tafels zaten met hun respectievelijke familieleden of vrienden. Het klinkt mss wat raar, toch is dit een goede oplossing. Zo is niemand jaloers. Willen jullie toch liever niet alleen, zet dan aan jullie tafel bvb. je beste vriend(in) bij.
En de besprekingen, tja, ik zou het met elke partij apart organiseren want enerzijds Frans, anderzijds Engels en daar ook nog eens Vlaams tussen... is mss wel wat vermoeiend, denk je niet ? Maar dat weet jij uiteindelijk het best, he. En mocht je toch liever één grote bijeenkomst beleggen met iedereen, zorg dan voor een moderator (bv. ceremoniemeester of één van jullie getuigen) ; mensen houden zich meer in wanneer er een "vreemde" bij is.
Je zal zien, het komt allemaal wel goed.

Sara
20-8-2011
 Meld misbruik18-10-2010 16:43:00

@ Peter:

Ik vind het een schitterend idee, gaan wij ook doen denk ik...

Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik18-10-2010 18:06:00

Hey Valerie,

Snap volledig wat je bedoelt en zit met hetzelfde probleem... Mijn ouders zijn een 3tal jaar geleden gescheiden en hebben elk een nieuwe partner maar toch komen ze niet overeen (vooral men moeder doet moeilijk, ondanks het feit dat zij zelfs al hertrouwd is).

Ik heb zelf ook al zitten puzzelen met de plaasten (al dan niet aan de eretafel) en dacht er eindelijk uit te zijn: wij aan de eretafel met onze getuigen en vrienden, tafel voor mijn ma haar kant, tafel voor mijn pa zijne kant en een tafel voor de ouders van mijn verloofde... Leek ons ideaal, totdat natuurlijk zijn ouders "roet" in het eten moesten gooien want "hij is onze enige zoon en we willen echt wel aan de eretafel zitten..." En als zij er zitten, ja dan wil ik natuurlijk mijn ouders er ook bij, tis niemand of iedereen vindt ik...

Uiteindelijk hebben we besloten dat het allemaal volwassen mensen zijn en ze zich maar voor die 1ne dag eens moeten gedragen... Ondertussen verkondigen wel al luidkeels dat wie ruzie maakt, zonder pardon de deur wordt gewezen, of ze nu het feest mee betalen of niet :-). Ze zijn dus al gewaarschuwd ;-).

Wat de eretafel betreft: wij hebben besloten om een uitgerekte ovale tafel te nemen waarbij wij centraal zitten en rechtover ons niemand (daar blijft het open zodat wij goed iedereen zien :-)). Links van mij komt dan mijn pa + vriendin en de getuigen (+ ev. partner), rechts van mijn vriend komt dan zijn ma + pa en dan mijn ma + vriend. Tussen de getuigen en mijn ma + vriend zit dan nog eens die open ruimte. Zo zitten ze een aantal meter van elkaar en zullen ze weinig tegen elkaar kunnen zeggen, dit leek ons ideaal :-).

Wat het samenkomen betreft, bij ons betalen de ouders ook de kosten en ook hier zien ze het niet zitten van samen te komen... Wij laten ze doen op dit vlak en doen gewoon regelmatig de "tour de Belgique" (wantja natuurlijk wonen ze niet vlakbij elkaar, das te eenvoudig ;-) :-)). Zal al blij zijn als ze 1 dag hun manieren houden dus ga ook niet meer eisen :-). De dag zelf is wat telt niet? ;-)

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes,

Evelien

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik18-10-2010 20:20:25

Ik zou dan ook opteren dat jullie bij jullie vrienden zitten, je ouders bij hun familie (jouw nonkels en tantes) en zijn ouders bij hun familie.

An
11-6-2011
 Meld misbruik18-10-2010 22:44:42

Hey Valerie,

bij ons zijn beide ouderparen ook gescheiden maar niemand is opnieuw getrouwd. Mijn verloofde zijn ouders hebben er geen probleem mee om samen aan een tafel te zitten en komen nog vrij goed overeen. Mijn ouders daarentegen kunnen elkaar niet luchten en willen liefst zover mogelijk van elkaar zitten. We betalen ons feest zelf dus in principe doen we gewoon ons goesting maar dat is buiten mijn mama gerekend die haar 'mening' geeft. Zij wil heel graag aan de eretafel zitten samen met mijn verloofde zijn ouders maar zonder mijn papa. Ik zag het niet zitten om mijn papa uit te sluiten en dus zullen wij als koppel aan de eretafel zitten met onze getuigen en zussen. De ouders zullen dus met hun eigen broers en zussen aan tafel zitten. Mijn verloofde vond het wel spijtig dat zijn ouders aan een andere tafel zitten door de hele situatie maar je moet ergens een compromis zoeken zonder ruzie te krijgen.
Een suite is bij ons ook niet mogelijk wat ik wel heel spijtig vind. Het is inderdaad zo dat het allemaal volwassennen zijn en dat het maar voor 1 dag is maar soms is het toch een brug te ver.
Probeer een goede oplossing te vinden voor je situatie en nog veel plezier met de voorbereidingen!

valerie
3-6-2011
 Meld misbruik19-10-2010 10:49:46

Hoi iedereen,

Dank je wel voor jullie vele reacties. Het helpt echt om te horen dat er meerdere mensen zijn in deze situaties en ik er dus niet alleen voor sta. Ik ben er nog niet uit wat we precies gaan doen. Mijn verloofde wil niet 1 vlaamse kant en 1 franse kant (waarbij de twee vlaamse vijanden zo ver mogelijk uit elkaar zitten weliswaar). Dit om zeker niet nog es bij te dragen aan de hedendaagse politiek :)
Ik weet dat ze zich voor 1 dag toch es volwassen moeten gedragen. Maar als ze dit niet doen... Dan zou mijn dag volledig ***** zijn. En ik zou daar aan terug denken. En god weet dat dat het laatste is waar ik aan wil terug denken.
Ze zijn allebei zooooo koppig en kinderachtig dat ik er ook niet telkens de energie kan insteken om de plooien glad te strijken. Ik sta er ook maar tussen en beide partijen verwachten dat er een kant gekozen wordt. Ik ga het proberen van mij af te zetten en hopen dat het binnen 7 maand allemaal in orde komt.

Nogmaals super bedankt voor jullie steun en raad. Het helpt echt!!
Ik hou jullie op de hoogte

Dikke kus aan iedereen

Groetjes

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...