Nu Online
Momenteel zijn er 295 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

uitbetaling voorhuwelijkssparen

28-10-2010 0:16:14
Wat hebben jullie gekregen als uitbetaling voorhuwelijksparen?
Vermits ik dit jaar 30 ben geworden, betalen ze mijn bedrag gewoon uit ipv volgend jaar wanneer ik effectief zal trouwen.
Blijkbaar is 30 jaar de maximumleeftijd, dus als je nog niet getrouwd bent, moet je tevreden zijn met het bedrag dat ze uitbetalen.
Stom, want ik trouw dus een paar maanden nadien, in het jaar dat ik 31 zal worden....
Ik heb al gehoord dat je veel minder zal krijgen bij deze uitbetaling, dan wanneer je een uitbetaling krijgt voor je huwelijk...

Vroeg me gewoon af hoeveel geld ik nu "mislopen" ben....

Iemand een idee?
Groetjes,
Mieke

M.
18-6-2011
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 11783

Tineke
10-7-2010
 Meld misbruik28-10-2010 8:12:14

Hey M,

Woonden jullie gewoon samen of wettelijk samenwonend?

Wij hebben dat probleem ook gehad.

Toen we net gingen samenwonen konden we het nog niet opvragen omdat we niet wettelijk samenwonend waren. Wanneer we ons dan geregistreerd hadden een paar jaar later dan was die wet veranderd en zouden we minder terugbetaald krijgen omdat we al een hele tijd samenwoonden.

Wanneer je uw attest hebt van wettelijk samenwoonst zou ik toch dit meesturen en heb je misschien nog kans dat ze u geven waar je recht op hebt.

Ikzelf vind het een bedriegteboel. Waarom zo lang sparen als ze er toch mee foefelen.

Heb je nog vragen mijn mail adres: tineke.delplace@telenet.be

Groetjes

Stephanie
10-6-2011
 Meld misbruik28-10-2010 8:15:34

Hela,

Dat zou idd toch wel wat schillen. Mijn nicht is vorig jaar snel voor de wet getrouwd om haar deel te krijgen. Nu heb ik pas van een vriendin gehoord, zij heeft nog nt zo lang een nieuwe relatie met iemand die volgend jaar 30 mag worden. Zijn moeder heeft gaan uitzoeken hoe dit allemaal zit, bij hem schol het toch een 1.000 euro, wat ik persoonlijk wel de moeite vind. Zoals ik zei is zijn moeder het allemaal gaan uitpluizen en nu blijkt dat als ze wettelijk samenwonen, dat ze dan die extra premie ook krijgen. Zo heb ik het althans begrepen, mss gewoon eens gaan informeren bij de instanties? Hopelijk vinden jullie ook een manier om die premie te bemachtigen! Veel succes ermee...

katrien
1-10-2010
 Meld misbruik28-10-2010 10:30:05

Hey,
Wij hebben dit gekregen van zijn oma met onze trouw.

Ze is beginnen sparen in 2000,tot 2010 dus.

Wij hebben 1100 euro gekregen ;-);-)

xxxx

ilse
7-8-2010
 Meld misbruik28-10-2010 15:48:42

Hey,

Ik weet niet meer precies hoeveel ik getrokken heb van CM (ik geloof ongeveer 1700 euro ofzo ; mijn echtgenoot deed niet aan voorhuwelijkssparen) maar ik heb het opgevraagd toen ik op mijn 28 ben gaan samenwonen (2,5 jaar geleden). Wij zijn gewoon gaan samenwonen toen geen contract of niks. Uiteraard wel aangifte van samenwoonst gedaan op de gemeente maar thats it. Ik heb die papieren gewoon bezorgd aan de 'ziekenkas'. Ik kreeg bij mijn weten dezelfde uitbetaling alsof ik zou getrouwd zijn.

Het klopt dat je minder krijgt als je 30 wordt dan indien je effectief dan zou trouwen.
Ik weet wel niet hoeveel dit verschil juist is (heb de tabel hier niet bij de hand en vind hem momenteel niet op de website van CM)
Al moet ik wel zeggen dat mijn tweelingzus haar bedrag uitbetaald kreeg op haar 30ste (niet getrouwd of samenwonend) en die kreeg bijna evenveel als mij toen ik 28 was en wel ging samenwonen. Die 2 jaar extra maken dan blijkbaar toch nog verschil.

groetjes,
ilse

Tina
1-5-2010
 Meld misbruik28-10-2010 16:06:21

Hey,

Ik ben dit jaar getrouwd (28 jaar) en heb net geen 2000 € gekregen.
Wat dus wel de moeite !!!!

Groetjes,

TINA

Ellen
30-7-2011
 Meld misbruik28-10-2010 16:36:19

Mijn vriend is al 30 dus heeft zijn voorhuwelijkssparen ook al gekregen.
Maar ben dat dan ook is gaan uitzoeken en omdat wij samen wonen (niet wettelijk) kreeg hij ook meer.
Ik wacht tot ik ben getrouwd, heb geluk nog geen 30 te zijn.
Zou inderdaad toch wel wat schelen.
Vond het wel raar toen ik ging horen wat ik in orde moest brengen zeiden ze mij dat ik eerst moest trouwen voor ik het geld kreeg.
Ik dacht altijd dat je dat ervoor kreeg zodat je al een mooie som hebt om je huwelijk te sponsoren. Niet dus :o)!

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik28-10-2010 18:56:22

Het is inderdaad erna, omdat je jouw 'attest' dat je getrouwd bent moet afgeven, anders kan iedereen net voor zijn 30ste zeggen dat hij/zij gaat trouwen.

Voor de sociale mutualiteiten kan je deze tabel raadplegen (was de eerste die ik vond): http://www.socmut.be/SocMut/Aanbod/Voordelen-diensten/KinderenJongeren/Extra/opbrengst.htm
De andere mutualiteiten is dit nogal gelijklopend.

Nele
14-5-2011
 Meld misbruik28-10-2010 21:21:30

Hoi,

Ik werk bij het ziekenfonds. Zoals hier al gezegd is geweest, moet je een attest voorleggen van ofwel huwelijk ofwel wettelijk samenwonen. Als je gaat samenwonen kan je kiezen om het geld te laten uitbetalen of om te wachten tot je trouwt (voor je dertigste). Aan de hand van het attest krijg je je geld uitbetaald.
30 jaar is inderdaad de maximumleeftijd voor het voorhuwelijkssparen. Ben je nog niet getrouwd op je 30ste verjaardag, dan krijg je het geld uitbetaald maar met een lagere interest dan wanneer je zou trouwen.

Normaal heb je bij de start van het sparen een tabelletje gekregen met daarin de interesten als je trouwt of als je 30 zou worden...afhankelijk van hoeveel jaren je al aan het sparen bent. Je kan ook via de website van CM naar je dossier gaan. Hiervoor moet je wel een token hebben (dezelfde als je gebruikt voor bv. tax on web). In dit dossier kan je voorhuwelijkssparen aanklikken, en dan kan je berekenen hoeveel je zou krijgen.

Als je hier geen toegang tot hebt, dan kan je best even bellen naar je plaatselijk CM-kantoor om te vragen wat precies je bedrag zal zijn.

Groetjes!

M.
18-6-2011
 Meld misbruik28-10-2010 22:12:08

Dank u iedereen voor de verduidelijking! Ik denk niet dat ik heel veel geld ben mislopen, ik zou zo'n 1800 euro krijgen volgens de documenten.....
Groetjes!

Sarah
1-10-2010
 Meld misbruik18-11-2010 1:20:50

Ik heb rond mijn 30ste een brief gekregen met de vermelding dat ik kon kiezen afhalen of nog laten staan. Heb toen niet op gereageerd. Toen ik getrouwd was kreeg ik terug een brief met een proficiat (blijkbaar al op de hoogte) en dat ik een kopie van huwelijksakte + ID +bankrek. moest opsturen om geld te ontvangen. Het was 2100€

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...