Terug naar overzicht
Je mag de kerk vrij kiezen hoor. (enkel het gemeentehuis moet zijn in de gemeente waar je bent ingeschreven) Groetjes !
hallo, De klerk mag je idd vrij kiezen, wijzelf wonen in zwevezele maar trouwen in de kerk van ruddervoorde (west vlaanderen) het burgerlijk huwelijk gaat door in wingene.
Je mag dat kiezen, maar de pastoor van je eigen parochie moet toestemming geven (maar ik heb nog nooit geweten dat die bezwaren heeft).
Hoi Marleen, Je kan het vrij kiezen, maar zoals Véronique zegt, moet je toestemming hebben. De pastoor die jullie huwelijksdossier maakt (meestal diegene die de mis uiteindelijk zal doen) maakt een formulier op, en dan kan je daar in je parochie een handtekening en stempel op laten zetten. Bij ons liep dat niet van een leien dakje, de pastoor deed er heel bot over (we gaan in deze kerk ook niet naar de vieringen dus we kennen hem amper). Maar blijkbaar trouwen er maar heel weinig koppels in deze kerk - wat wil je, het is een afschuwelijk gebouw - en is die man dus gefrustreerd dat iedereen naar een andere parochie vlucht. Nu ja, het enige dat we nodig hadden was die handtekening, ik heb hem gewoon gestalkt tot het in orde was - het is niet aan hem om te veroordelen dat we onze ergens anders willen... Na deze ervaring ben ik nog eens zo blij dat deze man met ons huwelijk niet te veel te maken zal hebben! Het is een heel belangrijk deel van je dag, dus ga vooral naar de parochie waar je jezelf het beste bij voelt! Schapie
@schapie: dat hebben wij niet moeten doen. Hangt dus toch echt af van parochie tot parochie. Wij hebben wel toestemming gevraagd voor te trouwen in de magdalenakerk te brugge en das it. Handtekening en stempel weet ik niets van. Wel dat wij / getuigen in kerkboek moeten handtekenen.