Hallo
Wij trouwen volgend jaar en vooraleer we naar een notaris stappen willen we zelf al enkele dingen bespreken, oplossen.
Kwestie van ons niet gek te laten maken
We hebben een ongelijke financiële start.
Na wat opzoekwerk denk ik dat wij best trouwen onder het wettelijke systeem, maar met huwelijkscontract.
Ik geef jullie hier onze situatie en wat we willen, kunnen jullie aub jullie bedenkingen/tips/ervaring geven zodat wij weer wat verder kunnen?
Mijn vermogen:
- Bepaald bedrag op spaarrekening (2/3 meer dan mijn vriendin)
- Ik heb een bepaald bedrag in het huis gestoken waarvoor mijn vriendin een schuldbekentenis heeft getekend, bij eventuele verkoop van het huis ben ik voor 75% eigenaar/aandeelhouden, zij voor 25%
- Ikzelf heb de aankoop van de inboedel voor mijn rekening genomen. We zijn overeengekomen dat zij mij de helft hiervan zal terugbetalen wanneer mogelijk om zo samen eigenaar te zijn van alle materieel in huis.
Haar vermogen:
- Bepaald bedrag op spaarrekening (1/3 van wat ik heb)
Probleemstelling:
- We willen het zo makkelijk mogelijk houden voor ons verdere leven, maar toch een zekerheid stellen bij eventuele 'scheiding', bezint eer ge begint hé
Betreffende eventuele erfenissen en schenkingen in de toekomst. De normale wijze is, denk ik, dat de schenking/erfenis van de persoon blijft voor wie die bestemd was. Ik stel me dan de vraag, wat ben ik bijvoorbeeld met zo een hoop geld op mijn rekening (bij een erfenis bv.)? Ik kan ze niet in het gemeenschappelijke steken zodat we er ook iets mee kunnen doen waar we iets mee zijn? Wat doen jullie daarmee?
Extra vragen waar we antwoorden op zoeken:
- Datgene wat we op elkaars persoonlijke rekeningen hebben staan blijft van de persoon zelf?
(ik begrijp hier het nut niet direct van, maar heb natuurlijk ook geen zin om direct alles 'af te geven'. Als er dan iets misgaat ben ik wel de helft kwijt...)
- Stel dat zij een schenking krijgt, waardoor ze mij de helft van de inboedel kan terugbetalen, moet dit dan weer via notaris, of kan ze gewoon dat bedrag van haar persoonlijke rekening naar mijn persoonlijke rekening overmaken? Dit is correct?
Het is allemaal een moeilijke kwestie, maar toch houden we veel van mekaar en is het niet de bedoeling van ooit dit 'geregel' nodig te hebben. Maar om fouten van andere mensen in het verleden te voorkomen, wil ik dit toch correct doen vanaf het begin.
Hopelijk kunnen jullie ons informatie geven, tips, waardoor we goed geïnformeerd verder kunnen denken...
als er bijkomende vragen zijn, stel ze aub...
Alvast bedankt