Nu Online
Momenteel zijn er 634 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wie helpt ons eruit? Trouwen, ongelijke start, tips?

17-11-2010 8:14:28
Hallo

Wij trouwen volgend jaar en vooraleer we naar een notaris stappen willen we zelf al enkele dingen bespreken, oplossen.
Kwestie van ons niet gek te laten maken :)

We hebben een ongelijke financiële start.

Na wat opzoekwerk denk ik dat wij best trouwen onder het wettelijke systeem, maar met huwelijkscontract.
Ik geef jullie hier onze situatie en wat we willen, kunnen jullie aub jullie bedenkingen/tips/ervaring geven zodat wij weer wat verder kunnen?

Mijn vermogen:
- Bepaald bedrag op spaarrekening (2/3 meer dan mijn vriendin)
- Ik heb een bepaald bedrag in het huis gestoken waarvoor mijn vriendin een schuldbekentenis heeft getekend, bij eventuele verkoop van het huis ben ik voor 75% eigenaar/aandeelhouden, zij voor 25%
- Ikzelf heb de aankoop van de inboedel voor mijn rekening genomen. We zijn overeengekomen dat zij mij de helft hiervan zal terugbetalen wanneer mogelijk om zo samen eigenaar te zijn van alle materieel in huis.

Haar vermogen:
- Bepaald bedrag op spaarrekening (1/3 van wat ik heb)

Probleemstelling:
- We willen het zo makkelijk mogelijk houden voor ons verdere leven, maar toch een zekerheid stellen bij eventuele 'scheiding', bezint eer ge begint hé :)

Betreffende eventuele erfenissen en schenkingen in de toekomst. De normale wijze is, denk ik, dat de schenking/erfenis van de persoon blijft voor wie die bestemd was. Ik stel me dan de vraag, wat ben ik bijvoorbeeld met zo een hoop geld op mijn rekening (bij een erfenis bv.)? Ik kan ze niet in het gemeenschappelijke steken zodat we er ook iets mee kunnen doen waar we iets mee zijn? Wat doen jullie daarmee?

Extra vragen waar we antwoorden op zoeken:
- Datgene wat we op elkaars persoonlijke rekeningen hebben staan blijft van de persoon zelf?
(ik begrijp hier het nut niet direct van, maar heb natuurlijk ook geen zin om direct alles 'af te geven'. Als er dan iets misgaat ben ik wel de helft kwijt...)
- Stel dat zij een schenking krijgt, waardoor ze mij de helft van de inboedel kan terugbetalen, moet dit dan weer via notaris, of kan ze gewoon dat bedrag van haar persoonlijke rekening naar mijn persoonlijke rekening overmaken? Dit is correct?

Het is allemaal een moeilijke kwestie, maar toch houden we veel van mekaar en is het niet de bedoeling van ooit dit 'geregel' nodig te hebben. Maar om fouten van andere mensen in het verleden te voorkomen, wil ik dit toch correct doen vanaf het begin.

Hopelijk kunnen jullie ons informatie geven, tips, waardoor we goed geïnformeerd verder kunnen denken...
als er bijkomende vragen zijn, stel ze aub...

Alvast bedankt

Jan
9-7-2011
Meld misbruik

Reacties: 3 | Gelezen: 1543

Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik17-11-2010 9:02:44

Wij zitten in een gelijkaardige situatie, enkel ben ik degene met het "groot" vermogen.
Qua huis en zo, dat moet je inderdaad regelen via notaris. Waarschijnlijk zal het ooit al in de akte opgenomen zijn wie welke inbreng had? Dat is bij ons toch zo. Ik heb ook voorkooprecht van ons huis bv.
Ook voor erfenissen en dergelijks, wordt het allemaal in ons huwelijkscontract beschreven omdat ik bv enig kind ben en mijn ouders toch wat eigendom hebben...

Qua inboedel: daar heeft mijn vriend het grootste deel van betaald. En wij hebben gewoon zelf een document opgemaakt, wie wat heeft gekocht en hoeveel dit heeft gekost. Dit hebben we beiden ondertekend en ieders heeft een exemplaar. Misschien kan je dit ook zo oplossen? Dan heb je toch "bewijs van eigendom" als het ooit tot een scheiding komt. En van zodra alles terugbetaald is door uw vriendin, kan je op dat document een verklaring schrijven dat vanaf een bep. datum alles gelijk verdeeld is?

Qua rekeningen: volgens mij kan er niet aan het geld gekomen worden dat op een persoonelijke rekening staat. let dan wel op dat je uw vrouw geen volmacht geeft, want dan kan ze alles wel ne keer plunderen als het slecht gaat
Gemeenschappelijke rekening wordt wel gelijk verdeeld bij scheiding.

Hopelijk heb je hier iets aan?

Veel succes met het regelen en geloof me, dit is echt geen "rare" vraag. Uiteindelijk zijn wij ook van het principe: we blijven voor altijd samen maar laten we toch alles maar regelen in geval van... Zo gaan later uw kinderen niet terecht komen in een vechtscheiding. En dat was voor ons het voornaamste om het zo te doen.

Groetjes

hilde
10-12-2010
 Meld misbruik17-11-2010 9:06:39

Het is inderdaad niet simpel Jan.

Wij hebben vb. de volgende situatie. Ik heb 13 jaar geleden een huisje gekocht. Mijn toekomstige heeft verleden jaar het huisje naast het mijne gekocht. Het zijn 2 kleine huisjes naast elkaar, maar het is de bedoeling dat we van de 2 huizen 1 huis maken. M.a.w. binnen hier en een paar jaar is het 1 huis. Wie is dan eigenaar van wat hé want uiteindelijk betaal ik al zoveel langer af dan hij ?

Wij zijn dit bij de notaris gaan bespreken en hebben besloten om onder het wettelijk stelsel van gemeenschap van goederen te trouwen, met een kleine aanpassing in een clausule. Het is jammer dat men al van voor het huwelijk moet rekening houden met een eventuele scheiding, maar dat is helaas de realiteit.

Ik zou je toch de raad geven om een afspraak te maken bij de notaris hoor. Die mensen weten wat de perfecte formule is voor jullie.

fatimma
18-6-2011
 Meld misbruik17-11-2010 13:22:18

Hoi Jan wij zitten ook in een gelijkaardige situatie
wat wij deden was inderdaad ook een huwlijkscontract opstellen de notaris heeft ons hier goed bij geholpen we zijn tot 3 keer terug geweest 2 keer om alles te bespreken en 1 keer om te tekenen. het is super dat jullie er ook goed over kunnen praten en dat is het belangrijkste de notaris blijft voor beide partijen neutraal en probeert eerlijke voorstellen te doen en zegt op tijd als iets voor een van 2 partijen niet meer voordelig is.
Onze situatie was, mijn man heeft een huis waarvoor hij al 5 jaar afbetaald had en heel veel geld in stopte voor veranderingen. Wij hebben het huis geschat wat het op die moment (echt alle zichtrekeningen uitgepluisd van hem om te kunnen schatten )waard zou zijn (maar het was immers nog niet voor de helft af) dan kwam ik met mijn vermogen en zou het ook in het huis stoppen. dit is allemaal beschreven in ons contract resultaat mijn geld geeft een meerwaarde aan het huis, het huis stijgt in waarde maar ook mijn geld dat ik inbracht zal in waarde stijgen want ja een huis kan door 50.000 euro kosten aan te doen wel 100.000 euro meer waard worden dus met een bepaalde coëficient die op die moment van eventuele scheiding wordt vastgelegd wordt ook mijn bedrag dat ik er instopte vermenigvuldigd.
Ook alles wat we gemeenschappelijk aan het huis doen wordt netjes bijgehouden, dit moet zo om later aan te kunnen tonen als er bijvoorbeeld tijdens het huwlijk nog es 50.000 euro kosten werd gedaan gedurende de jaren beide partijen vergoed worden, dit is een beetje een rompslomp maar bij ons gaan nu naar gewoonte alle facturen gewoon in een map, je moet niet naar een notaris lopen gewoon een verklaring door beide partijen is OK.
Wij hebben dit vooral gedaan omdat we samen een kindje verwachtten toen en ik reeds een zoontje had en voor erfenis rechten zou ik het oneerlijk vinden dat mijn man zijn deel ook zou moeten verdelen onder beide kinderen terwijl enkel maar ons dochterje recht heeft op zijn deel. Wij hebben ook 1 rekening maar dat komt louter doordat ik alles wat ik had liet beschrijven als soort van investering in dat contract en we beide startten vanop 0
Ik weet niet of je hier wat aan had maar als je verdere info wil of eventuele clausules die jullie notaris kunnen helpen stuur ik die graag door

groetjes
Fatimma

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...