Terug naar overzicht
Hey Linda, Je moet in de gemeente trouwen waar je bent ingeschreven. ( in Nederland niet, maar in Belgie wel) De Kerk mag je vrij kiezen.... Als de priester van de kerk waar je wil trouwen toestemming geeft, dan mag een andere priester jullie daar trouwen.
Hoi Linda en M., Je moet idd in de gemeente trouwen waar je ingeschreven bent. Maar als ik me niet vergis kan je kiezen indien je partner in een andere gemeente is ingeschreven. Neem nu dat jijzelf in Hasselt woont en je vriend in Tongeren, dan mag je kiezen tussen die gemeentes.groetjes
Aangezien je over een 'dominee' spreekt, veronderstel ik dat je in Nederland woont? In België mag je niet kiezen waar je trouwt voor de wet: daar waar je gedomicilieerd bent, moet je trouwen (als je man en jij elk nog in een andere gemeente wonen mag je kiezen tussen de beide, maar dus geen andere). De kerk mag je hier wel kiezen, maar dan moet je wel toestemming krijgen van de pastoor van je eigen parochie (maar dat vormt geen probleem).
In België moet je inderdaad trouwen in het gemeentehuis of stadhuis waar je woont. Wel op het moment dat je aangifte doet van je huwelijk. In ons geval verhuizen wij in maart naar een andere gemeente maar doen aanvraag in februari om nu nog in onze gemeente te trouwen!