Terug naar overzicht
Er zijn niet echt 'regels' voor een eerste lezing, maar in mijn ogen is zo'n tekst niet onmiddellijk een eerste lezing... Meestal draagt dit wel een soort 'boodschap' met zich mee. Zo'n zelfgeschreven tekst komt meestal aan het eind van de viering (heb ik toch al gezien bij vriendinnen). Ik zou toch ook wel eens 'polsen' naar de tekst... Niet alles wil je met de hele parochie delen (denk eraan dat er ook mensen in de kerk zitten die je niet zo goed kent, bv. collega's van je ouders of zo), vermoed ik toch... Ik persoonlijk (maar wie ben ik?) zou zoiets eerder op het avondfeest verwachten.
Bij ons moet de eerste lezing uit de Bijbel komen... is beetje afhankelijk van priester tot priester denk ik. Best eens navragen waar je het tekstje best plaatst?
Wel mijn zus gaat onze eerste lezing schrijven en lezen. Gaat niet te persoonlijk zijn, ma natuurlijk wel rond ons. Ik heb een vriendin die dan een woordje wil zeggen, een tekst wil schrijven en lezen en die gaat voor het bezinningsmoment dit doen, op het eind van de misviering. Daarna is ook een liedje voorzien voor alst te emotioneel wordt :) De priester zei me dat de eerste lezing niet persé uit de bijbel moet gehaald worden, dat wij dat zelf mogen beslissen... Ik zou moest ik van jullie ofwel de verwelkoming door die vriend laten lezen dan, dat hij jullie voorsteld of zo... succes!