TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Kevin
20-11-2010
|
9-12-2010 5:56:50
Dag Sven, Persoonlijk zou ik dit niet doen. Wij zijn 2 weken geleden in het bootje gestapt en hadden ook een groot feest, maar hebben niemand laten betalen. Als je achteraf de drank gratis geeft en geen forfait afspreekt met brouwer/organisatie kom je vééél goedkoper uit, kom je zelfs maar aan 3-4euro per persoon MAX. Succes ermee, Kevin
|
|
sofie
15-8-2023
|
9-12-2010 6:46:27
ik zou dit zelf ook niet doen, zoek een zaal met een goedkope dranken forfait. wij hebben ons feest opgesplitst in de familie die naar het eetgedeelte komt en ook blijft voor het avondfeest en de andere gasten (collega's , vrienden,...) die komen aan vanaf het dessert.
voor de mensen die vanaf het eten komen betalen we een drankenforfait all in incl wijnen nog geen 18 euro
voor de overige gasten gan we geen wijn voorzien aangezien we vanaf het dessert geen wijn meer gaan laten schenken (uiteraard kunnen ze dit aan de bar nog vragen maar dit betalen we dan per fles) en dit kost ons dan nog geen 11 euro pp
|
|
I'm Back
5-6-2010
|
9-12-2010 7:35:22
|
|
Kathleen
14-5-2010
|
9-12-2010 8:09:43
Persoonlijk zou ik dit niet doen. Maar ik heb al gehoord dat er sommigen met een soort van jetons werken. Elke gast krijgt bij het binnenkomen van de zaal een aantal jetons die betaald zijn door het koppel en als ze meer wil drinken, dan moeten ze dat zelf betalen.
|
|
heidi
|
9-12-2010 8:09:56
@I'm Back; iedeen zijn mening...
Ik heb dit zelf ook al eens meegemaakt, we wist het wel op voorhand, maar ik moet wel zeggen dat er vele mensen na het eten al naar huis gingen... ik zou het persoonlijk ook niet doen.
|
|
schapie
2-7-2011
|
9-12-2010 8:31:48
Vergeet ook niet dat je ook iets terugkrijgt van de meeste gasten... Ik ken veel koppels die een groot deel van hun kosten hebben teruggekregen uit de cadeaus. Dus als je het prijskaartje nu ziet, dat is niet meteen het bedrag dat je echt zélf zal moeten ophoesten... Als je toch op iets bespaart, dan liever op het eten, of het aantal mensen dat mag meeëten - dan hebben de mensen nog steeds het gevoel dat ze welkom zijn op een feest. En zoals Kevin en Sofie hierboven al aanhalen, drinken de meeste mensen echt niet zo gigantisch veel.
|
|
deborah
28-5-2011
|
9-12-2010 9:49:54
ik zou dit niet doen
de meeste gasten geven meestal het bedrag dat ze denken dat t koppel aan hen uitgegeven heeft voor eten en drinken. Bij de trouw van mijn schoonzus was dit zo
ik denk dat dit geen goede commentaren zal geven......
het gaat mss zorgen dat er enkelen gaan thuisblijven of vroeger vertrekken omdat ze moeten betalen
probeer een goedkope forfait te verkrijgen!
ik zou het zeker niet doen!
|
|
Nathalie
10-6-2011
|
9-12-2010 9:58:26
Beste,
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt. We kregen 4 bonnetjes toen we de zaal binnenkwamen. Dat was dan voor 4 frisdrankjes of 2 alcoholische dranken. Daarna moesten we zelf betalen. Ik heb toen niemand horen klagen. Ik denk dat iedereen daar zijn zin mee doet. Zelf hebben we een zaal met een goedkope forfait 10€ voor 10uren. Alle dranken inbegrepen + koffie bij dessert.
Veel succes met de voorbereidingen
Nathalie
|
|
Eva
10-7-2010
|
9-12-2010 11:25:34
Dag Sven,
Persoonlijk zou ik dit niet doe, als je ergens wilt besparen, dan moet je dat niet op drank doen, want van het totale budget is dit misschien 10 %.
Wij persoonlijk zijn volledig uit te kosten geraakt met de kado's die we gekregen hebben. Onze huwelijksreis is ermee betaald geweest en ons deel van de kosten. Daar waren we dus héél tevreden mee.
Als je na het eten al geen rode wijn meer schenkt bvb of enkel witte wijn, en een gewoon biertje en frisdrank, dan kan je wel ergens wat besparen, maar persoonlijk zou ik het wel raar vinden om te moeten betalen voor de drank als ik naar een feest ga. Het zou alleszins de prijs van mijn kado bepalen, in de negatieve zin.
Let er ook op, als het heel warm is in de zomer, dan wordt er een héél pak minder alcohol gedronken, en meer water of frisdrank. Wij hebben nog water moeten gaan bijhalen en hadden wijn over, maar het was wel 35 graden :-)
Veel succes nog met de beslissing
groeten
Eva
|
|
Sofie
3-11-2011
|
9-12-2010 11:29:00
Ik zou dit persoonlijk ook niet doen. Als je voor een forfait kiest, weet je op voorhand hoeveel je kwijt bent en kun je dit incalculeren. En anders zou ik gewoon een goedkopere formule kiezen (bijvoorbeeld alleen dessertenbuffet ofzo)..
|
|
Evelien
4-6-2011
|
9-12-2010 12:27:49
Ik zou dit persoonlijk ook niet doen.
Mensen geven jullie een kado en zoals Eva vermeld zullen ze dit zeker aanpassen als ze weten dat ze eigenlijk worden uitgenodigd op een feest waar ze zelf moeten betalen. Je kan er rekening mee houden dat een deel van het geld terug zal vloeien. Zo wordt er inderdaad (een deel van) het feest betaald.
Velen melden dat ze uit de kosten komen omdat mensen geven wat ze verwachten wat hun "kost" zal zijn. Hier heb ik toch mijn twijfels over. Een deel zal je zeker terugkrijgen maar uiteindelijk is dit toch niet het doel van een huwelijksfeest. Je wil toch mensen uitnodigen om samen met jullie te vieren en niet mensen uitnodigen die voor jullie vieren.
Ik zou eerder het aantal genodigden of prij van het eten verminderen ipv de mensen hun eigen drank te laten betalen. Ik denk dat je beter op deze manier de kosten drukt en de gasten niet de rechtstreekse indruk geeft dat ze jullie feest aan het betalen zijn.
|
|
Babs
13-8-2011
|
9-12-2010 14:38:44
Ik sluit me aan bij de rest, als gast zou ik dat echt erg vinden dat ik mijn drank zelf zou moeten betalen. Kies dan liever wat minder gasten, mensen die het echt waard zijn en leg die dan in de watten!
|
|
Celesta
22-10-2011
|
9-12-2010 16:51:38
Ieder zijn mening,
maar wij doen dit ook.
Ik wil niet schiften in wie ik wel of nit nodig. Dus alle vrienden enzo zijn welkom wij geven eenreceptie, een kaasbuffet en desertenbuffet voor iedereen. Achteraf als het dansfeest start moeten de gasten hun drank betalen, maar dit wel aan zeer lage prijzen. 1euro per consumptie. Op die mannier weten wij op voorhand exact wat het ons gaat kosten.
Drankenforfaits zijn verschrikkelijk duur in de meeste zalen en dat vinden we ovedreven.
Als je vrienden je echt graag zien begrijpen zij ook wel dat zo'n bende een hele avond gratis laten drinken gewoon verschrikkelijk duur wordt. Dat mensen daarvoor vroeger naar huis zouden gaan lijkt me wel heel belachelijk. Op zeer veel verjaardagsfuiven enzo krijg je ook gewoon enkele bonnetjes de mensen zijn daarom ook niet na een uurtje weer weg hoor!!
De mensen die vinden dat dit not done is zijn dan waarschijnlijk ook mensen die ht zich allemaal goed kunnen permiteren!
Op onze uitnodiging zal vermeld staan waarvoor we de gasten nodigen en er staat bij dansfeest met drank aan democratische prijzen.
Dus Sven wat mij betreft hoef je je daar niet schuldig om te voelen dat je mensen vraagt om de drank op het dansfest te betalen hoor. Je vrienden en familie zullen ook wel begrijpen dat het anders gewoon veel te duur wordt om zo een feest te geven.
Groetjes,
Celesta
|
|
Véronique
31-7-2009
|
9-12-2010 16:57:24
Helemaal eens met wat hierboven staat: eigen drank betalen is not done!
Wij hebben héél mooie cadeaus gekregen, waardoor we geen cent in ons eigen huwelijk hebben moeten steken! Wij hebben voor meer dan €14000 aan geldcadeaus gekregen! Daar kan je toch wel al héél ver mee komen! Als je daarentegen vermeldt dat de gasten hun eigen drank moeten betalen, hebben de mensen de indruk dat je hen er wel bij wil, maar dat je er niet veel aan wil spenderen (wat daarom zo niet echt is, maar dat denken de mensen wel als ze dit lezen). En zal hun cadeau beduidend lager liggen! Dus... niet doen! Spaar dan uit op een andere manier.
|
|
Celesta
22-10-2011
|
9-12-2010 17:06:50
@Veronique... Je moet niet zomaar gaan rekenen op geld dat je gaat krijgen. Dat hangt sterk van je gasten af. Ik heb bijvoorbeeld geen rijke famillie en de vrienden zijn veelal nog studenten of jonge koppels die net een huis gekocht hebben, aan kinderen begonnen zijn e.d. Deze mensen hebben niet het kapitaal om daar met bakken geld te gooien en dat hoeft ook niet. Wij willen er gewoon voor zorgen dat we hen inderdaad goed kunnen trakteren met receptie, kaasbuffet en dessert daarna betalen ze zelf hun drank. Niemand van mijn vrienden waarmee ik dit besproken heb vond dit not done, ze vonden het allemaal toch normaal dat wij niet alles kunnen betalen.
Ik weet ook dat ik van het merendeel van mijn gasten iets rond 25 euro mag verwachten. Als je dan rekent dat het kaasbuffet zonder dranken al 15euro p.p. is dan nog bruidstaart dranken en schuimwijn voor de receptie en bij het eten, hapjes voor de receptie e.d. Dan gaan we van een aantal mensen niet eens moeten verwachten dat al die dingen geheel terugbetaald zijn.
Als je inderdaad rijke famillie en vrienden hebt die allemaal 50euro of meer kunnen geven, ja ok dan begrijp ik jullie, maar anders vind ik dat je je zelf eens in de schoenen moet plaatsen van mensen di het niet zo breed hebben en ook een groots en mooi feest willen.
|
|
Jessica
7-7-2012
|
9-12-2010 17:07:25
Hey Sven,
Ik zou het ook niet doen als ik van jou was, bepaalde mensen gaan inderdaad vroeger naar huis toe als ze weten dat ze zelf moeten betalen. Bove.ndien zal zoals ook al eerder aangehaald hun kado in negatieve zin beinvloed worden en kan het zelfs zijn dat het je op het einde evenveel heeft gekost met drank en hogere giften, dan zonder drank en mss wel lagere giften. En inderdaad je nodigt mensen uit om met je te vieren, maar laten we een kat een kat noemen, iedereen weet dat je een deel terug krijgt via kadootjes. Natuurlijk heeft ieder daarover zijn eigen mening, en is het natuurlijk ook afhankelijk van de visie van je genodigden, er zullen mensen zijn die er inderdaad geen probleem mee hebben.
Celesta, bij ons groeit het geld ook niet op onze rug hoor, wij zijn ook maar beide gewone mensen die zelf ons trourwfeest betalen, toegeven wij sparen voorlopig maar met één doel...ons trouwfeest. Maar ieder vult dit naar eigen goed dunken in.
groetjes
|
|
Greet
15-7-2011
|
9-12-2010 18:11:46
Dag Sven en alle anderen, eerst en vooral: hold your horses dames! Iedereen heeft recht op een eigen mening maar als ik sommigen lees dan zou ik me in Sven zijn plaats nogal aangevallen doen (zinnen zoals: is echt not done). De meeste verjaardagsfeesten verlopen ook zo: je krijgt een aantal consumpties en de rest betaal je zelf. Heb nog niemand horen klagen! En op een trouwfeest heb je dan al een hele avond gegeten en gedronken. Misschien kan je voor het dansfeest werken met bonnetjes of jetons en elke gast er een stuk of 3 geven om "het in gang te zetten". Of zoals bij mijn nicht: water, frisdrank en een gewoon pintje was forfait, en wie iets anders wou (wijn, speciaal bier, sterke drank..) moest betalen. Niemand had daar problemen mee hoor, en ik kan me ook niet inbeelden dat de gasten zullen vertrekken, zeker als je de prijzen laag houdt. Hoe dan ook, het is jullie feest en je doet het maar 1 keer, dus doe wat jullie zelf willen zodat je achteraf nergens spijt moet van hebben en volop kan genieten! Veel succes met de beslissing! Groetjes
|
|
dj LeBart
|
9-12-2010 18:27:58
De formule waarover het hele topic gaat is natuurlijk niet "de regel" in ons Belgenlandje, elders komt dit wel meer voor ... daar is het zelfs vrij normaal. Ik heb reeds enkele feesten meegemaakt waar na een bepaalde tijd betaald werd voor drank. En daar werd niet negatief over gedaan ... echter een feest waar de gasten vroeg worden uitgenodigd en er alleen een schamel dessertje wordt aangeboden ... of een veredelde receptie zonder dat dat correct staat vermeld op de uitnodiging, daar hoor je mensen achter de rug klagen en zeuren. Als je correcte informatie geeft en de mensen weten waaraan ze zich kunnen verwachten heb je wsl geen problemen. De kado's mogen misschien minder zijn, maar het is niet zo dat elk koppel dat op een avondfeest, waar alles gratis is, komt 100 a 150 euro in een enveloppe zal steken.
|
|
Jessica
25-2-2011
|
9-12-2010 18:42:04
dag sven, ik voel me al aangevallen in jouw plaats... al die mensen die hier zeggen dat dat not done is... nogal een hard oordeel vind ik persoonlijk. je moet zelf zien wat je kan betalen, en mag daarbij niet uitgaan van de veronderstelling dat je het wel zal terugkrijgen in de vorm van giften of kado's. uiteindelijk moeten jullie wel de rekening betalen he. wij gaan iets gelijkaardigs doen. wij doen receptie en walking dinner, met drank a volonté (is voor ons een forfait). vanaf 23u is er fuif (het wordt ook zo benoemd) en betalen de gasten zelf hun drank. wij hebben dit niet op de uitnodiging gezet, maar zeggen het er wel bij. onze vrienden vragen toch wat we gaan doen ;-) niemand heeft hierover gereclameerd; ze weten dat wij krap bij kas zitten en geen fortuin aan een trouwfeest kunnen geven. al onze spaarcentjes gaan nl naar adoptie. maw, doe vooral wat je zelf ziet zitten. als je krap bij kas zit moet je ergens op besparen he. doe waar je je zelf het beste bij voelt!
|
|
I'm Back
5-6-2010
|
9-12-2010 19:13:29
|
|
bobo
2-2-2013
|
9-12-2010 19:21:02
Beste
De reacties zijn verdeeld. Een drankforfait is inderdaad ideaal maar uiteraard moet het budget worden bekeken.
Ik moet eerlijk zijn. Wij hebben een héél groot feest achter de rug (alles gratis) en hadden toch ook gerekend op de bijdrage uit de enveloppes. Elk koppel zou liegen moesten zij daar geen rekening mee houden, zij het dat zij het feest niet zelf moeten betalen...
Receptie, hapjes, menu, desertbuffet en alle drank à volonté. Iedereen was vol lof en wij uiteraard ook.
De ontgoocheling was groot toen bleek dat velen écht krenterig zijn, en dan nog diegene waar je het het minst van verwacht. Wij kennen namelijk weinig armoezaaiers (niet slecht bedoeld).
(dan heb ik het over bijvoorbeeld 25 euro p.p.). Op voorhand hadden wij berekend hoeveel ons feest ons zou kosten, in de veronderstelling dat iedereen ongeveer 50 euro zou geven, de één wat minder, de ander wat meer... Omwille van het grote aantal (kleine) enveloppes én ja, zelfs LEGE enveloppes, hebben wij serieus aan onze spaarrekening moeten komen.
Ik begrijp het standpunt dat je gasten uitnodigt met de intentie om samen je huwelijk te vieren, daar ben ik het volledig mee eens. Toch heeft niet iedereen het even breed.
Ik zou persoonlijk ook eens raar opkijken wanneer ik zou moeten betalen op een huwelijk, maar dan is dat omdat dat "de gewoonte" niet is. Het zou mij echter niet tegenhouden om te komen naar het feest.
Wanneer Sven beslist om hun gasten zelf hun drank te laten betalen, zullen de krenterigen niet kunnen profiteren en zal Sven er geen financiële kater aan overhouden.
Het is zijn feest en zij beslissen zelf wat jullie aankunnen en wat niet. Wij hebben het aan de lijve ondervonden dat je niet altijd kunt rekening op de cadeaus om de centen te recupereren!
MVG.
|
|
dj LeBart
|
9-12-2010 19:41:25
@I'm back ... als je met one liners hier het mooie weer wil komen maken probeer dan DT fouten te vermijden ... dat staat zo belachelijk. (moest je de fout zelf niet vinden ... betaalt)
|
|
bobo
2-2-2013
|
9-12-2010 19:51:45
@I'm back; dat is een rotopmerking!
Wij hebben het zelf meegemaakt en ik vind het erg laag bij de grond dat mensen lege enveloppes geven! Waarschijnlijk weet jij ook hoe je dat perfect moet uitvoeren om de schijn op te houden!
Elk zijn eigen mening over de invulling van hun huwelijksfeest.
|
|
Celesta
22-10-2011
|
9-12-2010 20:22:03
Bedankt aan allen die vinden dat je best een mening mag hebben maar dat een ander afbreken er wel echt over is.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes en ik denk dat gasten het je zeker niet kwalijk nemen als je vraagt de drank te betalen op het dansfeest als je ze vooraf wel eten ofzo aangeboden hebt.
En een lege enveloppe geven omdat iemand vraagt de drank te betalen vindt ik gewoonweg grof.
Groetjes,
Celesta
|
|
Véronique
31-7-2009
|
9-12-2010 20:31:19
Kijk, er wordt een mening gevraagd, een mening krijg je! En dan denk ik maar: beter hier op een forum een eerlijke mening krijgen van een wildvreemde (die dit morgen alweer vergeten is), dan ze achter je rug te moeten horen van vrienden en familie... Die dit dan jaren later nog steeds herinneren!
|
|
I'm Back
5-6-2010
|
10-12-2010 8:17:21
|
|
Sarah
18-12-2010
|
10-12-2010 10:02:51
Zoals Véronqie aangeeft : je vraagt een mening en die krijg je dus. En mijn bescheiden mening sluit aan bij die van de meesten hier : ik vind het ook niet kunnen dat je je gasten hun eigen drank laat betalen. Tenslotte verwacht je van hen veel meer dan enkel een enveloppe met geld: ze moeten zich vrijmaken op jouw dag, ze gaan misschien een nieuw kleedje kopen of naar de kapper gaan voor jou, ze moeten een babysit regelen en betalen voor jou, ze moeten misschien ver rijden of een taxi betalen enz..
Ik denk persoonlijk ook dat er andere manieren zijn om geld te besparen, zoals een basic drankenforfait met de basisdranken (een goedkopere wijn ipv een duurdere, geen zware bieren of sterke drank enz..). Ik vrees dat diegenen die hun gasten laten betalen, achteraf veel achterklap zullen veroorzaken, dat is des mensen omdat het in België niet de gewoonte is om mensen hun drank te laten betalen op een trouwfeest. (En de vergelijking met een verjaardagsparty vind ik echt vergezocht..)
Maar : iedereen moet doen zoals hij/zij denkt dat het beste is. Uiteindelijk kies je zelf. Wij delen hier gewoon onze mening..
|
|
Sarah
18-12-2010
|
10-12-2010 10:13:35
Sorry Véronique, ik heb te snel getypt en je naam helemaal verkeerd geschreven zie ik.. :-)
|
|
sven
16-7-2011
|
10-12-2010 17:40:59
Bedankt iedereen voor de meningen, verdeelt moet ik wel zeggen :) Het probleem zit zo dat we gaan trouwen in Finland en niet in Belgie. Het goedkoopste dat we de drank kunnen krijgen is 4 euro per drankje. 130 mensen komen af.
|
|
Véronique
31-7-2009
|
10-12-2010 19:54:14
Dan zou ik hen zeker al niet laten betalen... Die mensen hebben al een vliegticket voor jullie over... :-/
|
|
sofie
15-8-2023
|
10-12-2010 20:15:34
ja je krijgt idd nog wel wa centjes vd mensen maar op veel hebben wij idd ok ni gerekend, wij hebben idd ok maar 25 euro pp gerekend (k weet ok ni echt hoeveel je daarvoor moet tellen hoor)
|
|
lizzy
20-5-2011
|
11-12-2010 10:24:33
Hoi hoi,
Ik sluit met aan bij " Je wil toch mensen uitnodigen om samen met jullie te vieren en niet mensen uitnodigen die voor jullie vieren?" Mijn mening is bespaar liever op andere dingen maar niet hierop want ik denk dat de gasten hier wel een nare nasmaak op gaan nahouden . En zo zou ik niet willen dat mijn bruiloft herinnerd wordt. En wat ik persoonlijk niet snap (mijn mening) waarom nu zo een grote bruiloft geven als je eigenlijk het geld niet ervoor hebt, wij hebben er namelijk zelf lang en hard voor moeten sparen en daarvoor veel dingen moeten laten! Je kunt niet alles hebben in het leven en moet soms keuzes maken!
Maar het is en blijft jullie keuze en ik wens jullie daar natuurlijk heel veel succes mee!
|
|
sofie
15-8-2023
|
11-12-2010 12:10:17
idd
kijk is naar bbq-formules, één-pansgerechten (bv paëlla, frietjes,...) dit is vaak een pak goedkoper dan aan tafel geserveerde gerechten en toch nog feestelijk. ook kan je in desserten heel wat geld besparen.
wij hadden keuze uit desserten formules van
4euro pp 8,5 euro pp 9 of 14 en nog wat
we hebben voor dit van 9 gekozen nog een forfait van 1,30 cent voor ijsjes genomen maar hiervoor krijgen we wel 9 dessertjes incl pronkijs, kaasschotel, chocoladefontijn en pannenkoekjes
de andere desserten waren ook zeker de moeite
ne goeie tip is vergelijk heel veel feestzalen met elkaar (ook diegene waarvan je't ni zou verwachten!!! want die we nu hebben is er echt zo een!) maak er een excelleke ofzo van da je echt alles goed naast elkaar legt dat je geen appels en peren gaat vergelijken en dan kom je er wel uit ;-)
wij hebben zo ook een bbq formule van 8 euro pp + 5 euro voor groentjes ;-)
|
|
ilse
7-8-2010
|
13-12-2010 9:09:34
Interessant topic met heel verscheiden meningen.
Persoonlijk zou ik de mensen niet laten betalen. Wij wilden ook niet te veel uitgeven aan ons feest en bij ons is het gewoon een fuif geweest met enkel wat broodjes 'snachts.
Ik denk dat er eigenlijk één stelregel is: doe wat je zelf wil maar informeer je gasten goed. Zo zullen er geen onaangename verrassingen zijn.
groetjes,
ilse
|
|
kim
7-7-2012
|
16-12-2010 19:32:49
Persoonlijk zou ik dat niet doen...
Je geeft tenslotte een feest, dan wordt er niet van de mensen verwacht dat ze 'veel' geld moeten meenemen om te kunnen drinken.
Heb dit 2x meegemaakt (op een verjaardagsfuif wel) en vond dit alles behalve tof!
Wij kregen wel maar 2 drankbonnetjes.
Dan zou ik eerder een tekstje verzinnen (heb hier op het forum al leuke gevonden!) om geld te krijgen ipv geschenken.
Zo wordt de drank toch een beetje gecompenseerd?
Groetjes!
|
|
Odile
7-5-2011
|
20-12-2010 11:41:23
Ik begrijp het dilemma, zeker met de drankprijzen in Scandinavië, maar ik begrijp de reacties van sommigen hier ook wel. Als jullie alles voor de genodigden betalen (hotel, vlucht, etc.) kun je vragen dat ze de drank zelf betalen, maar anders is het wel een beetje lullig. Zij moeten namelijk al een hoop kosten maken om tot op jullie trouw te geraken.
|
|
|
|
Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart.
in Deurne |
Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres!
in Merksem |
Toffe kaarten, die hartjes raken
in Herentals |
Originele trouwkaarten van CartaRosa
in Brasschaat |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires
in torhout |
|