Terug naar overzicht
dat is een heel goei vraag, wa ik mij ook al dikwijls afgevraagd heb? want normaal krijg je in de kerk toch een kaars (ok tis maar een gewone simpele witte) of niet? groetjes
Dag bruidjes, De huwelijkskaars wordt tijdens de huwelijksviering gezegend voor een goed huwelijk en dergelijke... deze kaars 'krijg' je echter niet in de kerk of bij een alternatieve dienst (zoals bij ons), deze moet je kopen of er zelf voor zorgen. Wij hebben onze huwelijkskaars laten maken bij 'schrijfbaar' in Varsenare (www.schrijfbaar.be) We hebben er een gedicht laten op schrijven + onze namen en datum en dit alles voor slechts 12 euro. Groetjes Lesley
Hey, De huwelijkskaars verwijst volgens mij symbolische naar de paaskaars (de verrijzenis van Jezus christus). Deze kaars is ook voor een stuk dit symbool, verder kan je deze ook laten branden als het even moeilijker gaat in de relatie en je het licht niet meer ziet. Om zo terug het licht te vinden..... (symbolische natuurlijk hé) . Hieronder een tekstje dat mooi weer geeft wat volgens mij de huwelijkskaars betekend. Ik zelf wil dit tekstje later in mijn viering gebruiken: Ik ben het kaarsje. Mijn vlammetje was erbij toen je de handen in elkaar legde en voorgoed je hart weggaf. Ik ben meer dan een gewone kaars. Steek me aan als het donker wordt, als de eerste ruzie komt als je in stilte onder iets lijdt, steek me dan aan. Steek me aan als je de eerste stap wilt zetten maar je weet niet hoe, als je tot gesprek wilt komen maar geen woorden vindt, als je omhelzen wilt en je armen stijf worden, steek me dan aan. Ik ben je huwelijkskaars. Laat me branden als het moet totdat je samen wang tegen wang mijn vlammetje doven kunt, dan zeg ik dankbaar: 'tot de volgende keer. Groetjes Ellen Veel groetjes Ellen
Ik ben het kaarsje. Mijn vlammetje was erbij toen je de handen in elkaar legde en voorgoed je hart weggaf. Ik ben meer dan een gewone kaars. Steek me aan als het donker wordt, als de eerste ruzie komt als je in stilte onder iets lijdt, steek me dan aan. Steek me aan als je de eerste stap wilt zetten maar je weet niet hoe, als je tot gesprek wilt komen maar geen woorden vindt, als je omhelzen wilt en je armen stijf worden, steek me dan aan.
Oei, het tekstje is wat raar, maar denk wel dat jullie het kunnen lezen. Groetjes Ellen
Ellen, dit is inderdaad een hélé mooie tekst dat weeral op ideen brengt! Als je het zelf wil doen.... Als je zelf letters op een kaars wilt, neem dan kleeflettertjes (Hema, Ava, vindt je op een blad), kleef die op de kaars en ga er voorzichtjes over en kleurloze nagellak. Het is heel mooi!
Goede tips en info, bedankt!
De tekst hierboven van het vlammetje hadden wij al héél vaak gehoord, dus wij kozen voor een andere formulering: Zegening van de huwelijkskaars Vandaag is jullie huwelijk nog zo nieuw, zo gaaf, zo wit en zo mooi, als deze kaars hier.Het vuur van jullie liefde, willen jullie aan je huwelijk schenken. Jullie willen als deze kaars vuur dragen en opbranden, helemaal licht van warmte worden voor elkaar, voor je gezin, voor de gemeenschap. Je zult liefde geven en liefde zijn, brandend klein worden voor jezelf en groot voor anderen. Zo zullen jullie gelukkig zijn, je leven lang. In sommige parochies krijg je deze kaars, maar in de meeste gevallen moet je dit kopen. De onze kwamen van www.beautycandles.be en kostte rond de 15 euro.
Zegening van de huwelijkskaars