Terug naar overzicht
Ik denk dat hiermee een familielid of vriend(in) bedoeld wordt die die taak mogelijk op zich neemt. Wanneer je echter een professionele ceremoniemeester inhuurt ga ik er vanuit dat dat niet nodig is, aangezien je deze daar al voor betaalt... Of zo zie ik het in elk geval
idd zo zie ik het ook... een familielid of vriend die als ceremoniemeester optreedt betaal je meestal ook niet, maar daar kan je wel een klein presentje voor voorzien he :)als je een prof. ceremoniemeester betaalt, moet je daar niets meer voor kopen veronderstel ik... of heb ik het mis?
het zal een boekje uit Nederland zijn, daar is het de gewoonte dat een familielid of goeie vriend van de familie die taak op zich neemt.
Ik sluit me aan met hierboven. Een ceremoniemeester die je inhuurt, betaal je sowieso al!
... en nog wel schandalig veel ook, vind ik!
@Tom, 't is te zien hoe je het bekijkt. De ceremoniemeester die wij in dienst genomen hebben heeft ons nu al zoveel nuttige tips meegegeven dat we hem zeker al 4x uitgewonnen hebben. Hij vraagt €185 maar daar zitten 2 gesprekken vooraf bij, en hij is altijd berijkbaar als je iets niet weet. De dag zelf moet je je ook nergens zorgen over te maken en hoeft er zich niemand van de familie of vrienden op te offeren hiervoor. Alhoewel er in de meeste families wel iemand rondloopt die dit met plezier doet. 't Is een keuze, maar wij vinden het een leuke aanwinst.
@ Aurelie, het zal inderdaad zijn zoals hierboven gezegd. Een gehuurde ceremoniemeester hoef je geen presentje meer te geven. Enkel een bedankje zoals je aan de andere gasten geeft, fotoke of zo.
Voor een ingehuurde ceremoniemeester hoef je niets te voorzien, want die doet gewoon zijn werk (ambtenaar van de gemeente geef je toch ook niets). Echter zijn er ook mensen die deze taak binnen de familie of vrienden weglegt (meestal als het heel kleinschalig wordt gehouden) en dan lijkt het me wel netjes om iets te geven. Ik voorzie geschenken voor de getuigen (tevens ouders) en iets voor mijn bruidsmeisje die mij helpt met de planning en ook mijn vrijgezellefeest gaat organiseren. De man die wij echter inhuren om iedereen te ontvangen en zorgen dat iedereen op tijd is waar hij/zij moet zijn krijgt zijn rekening betaald en that's it...
Hallo Aurelie, het is inderdaad in Nederland de gewoonte dat de taak van de ceremoniemeester gedaan wordt door een familielid of een kennis. Zij geven deze persoon dan ook speciaal een geschenkje, meestal gepersonaliseerd. In België is dit niet echt de gewoonte aangezien de ceremoniemeesters bij ons ingehuurd worden en inderdaad betaald worden. Je moet hier dus niet echt van wakker liggen hoor! ;-) Nog veel succes met je voorbereidingen, Marita www.bruidsparadijs.be
Amai een pak van mijn hart! ^_^ Dank voor de reacties Dames!