Nu Online
Momenteel zijn er 324 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wettelijk huwelijk buiten gemeentehuis ?

  17-1-2011 18:04:40
Hallo,

op de website van de Vlaamse overheid vond ik volgende tekst :

"Vroeger moest het wettelijk huwelijk verplicht in het gemeentehuis gebeuren. Sinds augustus 2009 kan een wettelijk huwelijk ook buiten het gemeentehuis worden gesloten. De plaats moet wel nog altijd openbaar zijn met een neutraal karakter en de gemeente moet er het uitsluitend gebruiksrecht over hebben."

Zijn er koppels die hiervan gebruik gaan maken (of gemaakt hebben) ? Wij trouwen op 18/6 en hebben een locatie op het oog, maar op burgerlijke stand vertelde de dame doodleuk dat deze wet nog niet goedgekeurd is, wat volgens mij geen steek houdt... Ik denk dat ze het wat teveel moeite vinden.

Groetjes,

Wim & Esther

Wim

Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 1803


Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik17-1-2011 18:49:01

Dit is enkel als het door de gemeente / het stadhuis zelf wordt aangegeven als locatie, dacht ik... Ook niet zo eenvoudig, hé: het moet openbaar zijn, het moet van de gemeente zijn én het moet een neutraal karakter hebben... Het enige waar ik weet van heb, is dat het soms ook gebeurd in een kasteel dat eigendom is van de gemeente en dat je ook vrij kan bezoeken.



Kendra
21-5-2011
 Meld misbruik17-1-2011 19:10:28

Bij ons staat er gewoon op de site `de huwelijksvoltrekking gebeurt in de trouwzaal of op aanvraag in de raadzaal`. Ik denk dus dat het bij ons bv. niet zal kunnen.



marta
23-7-2011
 Meld misbruik17-1-2011 19:44:02

die wet is zeker al in werking, je vraagt het best eens na op het gemeentehuis want niet zoveel steden/dorpen hebben hier gebruik van gemaakt vanwege de strenge criteria zoals Véronique schrijft. In Gent bv kun je op het Gravensteen trouwen, in eeklo in het kasteel daar als ik me niet vergis.. misschien eens op de site van je gemeente kijken, zo heb ik het gedaan



Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik17-1-2011 19:45:55

Hey Wim, Hey Esther,


Bij ons in Gent kan je sinds kort naast in het Stadhuis ook in het Gravensteen trouwen (op vrijdagnamiddag dacht ik). Het kost wel 500 EUR (normaal 215 EUR in Gent). Denk inderdaad dat het - zoals Veronique aangeeft - enkel mogelijk is als de gemeente de "alternatieve locatie" zelf opgeeft als mogelijkheid.

Liefs,


Nathalie
www.nathalieenchristiaan.bruiloftsite.nl



jeff
27-8-2011
 Meld misbruik17-1-2011 21:03:26

Het moet inderdaa een neutraal karakter hebben, moet openbaar zijn, wat wil zeggen dat iedreen er binnen en buiten moet kunnen en de stad moet er zijn exclusief recht op hebben, dat is het antwoord die wij ontvingen van de schepen burgelijke stand aalst.
Dus vb de bibliotheek, het openbaar toilet....dat kan bij wijze van spreken -)-)
wij hadden een kapel op het oog die deel uitmaakt van onze feestzaal en ze wilden niet.



Wim

 Meld misbruik17-1-2011 21:15:04

Bedankt allemaal voor de reacties, als ik het dus goed begrijp moet de kiosk in het stadspark van Sint-Truiden perfect mogelijk zijn ? zal nog maar eens gaan vragen op de stad zeker ?



Melanie
21-5-2011
 Meld misbruik31-1-2011 15:01:22

Ik heb ook de vraag gesteld maar ze willen ook niet wegens het feit dat het niet exclusief van de gemeente of zo is. Maar het is gewoon een klein pleintje vlak voor ons huis in een wijk waar een kappelleke opstaat. Het is echt wel eigendom van het stad en is dus ook neutraal want het is een graspleintje met wat mooie boompjes errond.
Raar... volgens mij willen ze gewoon niet.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info