Nu Online
Momenteel zijn er 354 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Koeken troef!

18-1-2011 22:16:51
Wiezen: een geweldig kaartspel dat ik vroeger met mijn pa, mijn broer en diens vriendin wel eens speelde. (Ook wel eens met enkele nonkels op een familiefeest maar die waren altijd ‘lastig’ als ik een stomme zet deed waardoor ik nu weiger mee te spelen en ze vaak een ‘vierde man’ tekort komen.) Maar kom, ik wijk af: wiezen! Bij wiezen is er bij elke ronde een bepaald symbool (koeken, harten, ruiten of klaver) troef. Je kan dan naargelang daarvan ‘vragen, passen of meegaan’. Je hebt ook uitzonderingen zoals trul of misérie. Misérie kan je spelen als je slechte kaarten hebt. En als je erg, erg slechte kaarten hebt, kan je open misérie spelen. Je legt dan gewoon je kaarten open op tafel.

Nu wil ik op mijn werk ook wel open misérie spelen. Vele collega’s denken echt dat iedereen naar het feest zal komen! Ze zeggen dat niet zo rechtuit maar aan hun vragen kan ik dat opmaken. Ik weet dus niet of ik nu al alle kaarten op tafel moet leggen en face to face moet zeggen dat niet iedereen uitgenodigd is OF dat ik gewoon verder doe zoals ik nu bezig ben en (nog) niet zeg over het al dan niet uitgenodigd worden. Wordt het open misérie of ga ik mee? Moeilijk, moeilijk! Ik weet namelijk nu al wie het niet zo fijn gaat vinden dat ze niet uitgenodigd is en ik weet ook al dat zij wel open misérie speelt en haar mening dus recht in mijn gezicht zal ‘gooien’. (Momenteel ben ik dan ook al een ludieke tegenreactie aan het bedenken -> dat stond niet in mijn stappenplan dus was ik even in paniek!) Ach, misschien moet ik me er niet zo druk over maken (en een ander kaartspel kiezen: schuppezotten of patience…)

Wat het ook zij: mijn stappenplan is koeken troef (en laat ik nu net veel koeken hebben). Momenteel zitten we in een stroomversnelling en kan ik netjes bolletjes ‘afvinken’.

Vele groetjes,

An (en de zoektocht naar een ludiek antwoord)

An
9-9-2011
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 682

ellen
14-4-2012
 Meld misbruik19-1-2011 7:42:37

Hey,

Ikzelf zou dat wel laten vallen dat ik niet iedereen uitnodig. Binnen mijn vriendenkring weten ze dat ik wel iedereen zou willen uitnodigen maar dit is echt niet haalbaar. Zo heb ik bij een jeugdbeweging gezeten, als je iedereen moet uitnodigen zit je aan plus40 man en dan zijn er nog geen partners.

Dus zelf zou ik dat wel aangeven, zoals sommige van u collega's doen, laten blijken maar niet rechtstreeks zeggen. Anders hebben ze het idee dat ze mogen komen en zal het later nog grotere open misérie worden. Ze komen dat zowiso te weten. Dus ik denk uitstel is afstel en de open misérie onnodig nog groter maken. En mms kan je dan wel niet meer mé doen zoals bij u nonkels.

Das natuurlijk maar mijn idee hé.

Ambetant hé.

groetjes Ellen

Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik19-1-2011 11:06:54

Ik zit met zelfde probleem.
Ik wil ook niet iedereen uitnodigen, maar iedereen doet hier al alsof ze allemaal mogen komen. Héél ambetant. Tegen enkele collega's (die wel gaan komen) heb ik al gezegd dat ik daar lastig van word, omdat ik ook tegen "groepvorming" ben... Maar zij zeiden ook dat ik me daar niets van mag aantrekken en dat ze het maar moeten begrijpen. En ja, het is eigenlijk wel zo, dat ik ook nooit iets hoor van hen als ze samen iets gaan drinken en zo...

Dus volgende keer dat ze daar over beginnen, ga ik het gewoon zeggen: sorry manne, maar ik kan onmogelijk iedereen laten komen, ik zou het graag willen, maar ik moet naar mijn portemonnee kijken. En ik denk, als je dat zegt, dat ze dat wel zullen begrijpen.

Je kan nog altijd daarna op werk trakteren met een kleinigheidje he...

An
23-7-2011
 Meld misbruik19-1-2011 11:12:36

Gewoon zeggen!! Iedereen zal lijnen/keuze's moeten maken wat de uitnodigingen betreft en als daar collega's niet tevreden over zijn.. tja, dat is hun probleem hé. Het is jullie dag/avond dus jullie beslissen wie er naar jullie feest komt!! Scheve gezichten ga je volgens mij altijd krijgen.. maar moeten jullie je niet aantrekken..

Melodie
4-6-2011
 Meld misbruik19-1-2011 12:06:54

Ik denk dat ik iedereen ga uitnodigen, maar dan zonder partner. Zo hoef ik niemand uit te sluiten en die partners ken ik toch niet zo goed. Ik veronderstel dat als je zonder partner vraagt, er toch al direct een hele hoop afhaakt (waar ik dan natuurlijk niet zo rouwig om ben als ik aan de centjes denk :-)

Annelies
2-10-2010
 Meld misbruik19-1-2011 13:20:38

Wij hebben voor de minste moeilijkheden alle collega's gevraagd naar de receptie. Een heel deel heeft gewoon bedankt voor de uitnodiging.

vanessa
2-7-2011
 Meld misbruik19-1-2011 14:16:40

Ik vraag ook al mijn collega's (30 ongeveer), maar zonder hun partners. Ik vind het veel belangrijker dat al mijn collega's er zijn , dan dat ik er maar enkele kan vragen met hun partners die ik toch niet zo goed ken.
Dit begrijpt iedereen en niemand voelt zich buitengesloten.
Ik vond dit de beste oplossing.

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik19-1-2011 16:43:21

Je kan natuurlijk ook altijd trakteren op je werk, hé! Met een glaasje fruitsap of schuimwijn...
Wij hadden op zondag (trouwden op vrijdag) een aparte receptie voor alle collega's en hun partners. De dichtste collega's waren wel op het dansfeest, maar doordat iedereen ook op de receptie op zondag was uitgenodigd, viel dit niet eens op! ;-)

An
9-9-2011
 Meld misbruik19-1-2011 16:51:42

Bedankt voor jullie antwoorden, meiden!
Ik was sowieso van plan om een heus dessertenbuffet in de leraarskamer te plaatsen voor diegenen die ik niet uitnodig. Nu nodig ik zo'n 8 collega's uit met partner. Het zijn de mensen met wie ik het nauwst samenwerk en hun partners kennen we ook. (De mannen gaan al eens samen fietsen in het weekend terwijl de vrouwen (en kinders) gaan shoppen!)

Sofie
28-8-2010
 Meld misbruik19-1-2011 21:09:26

Hey,

Ik heb enkel de collega's uitgenodigd waarmee ik mee in de bureau zat toen ik trouwde. 4 dagen na de trouw ben ik dan naar het werk gegaan voor een receptie en dat werd zeer goed ontvangen! Dus misschien is het nog wel een open miserie die ge zonder moeite kunt winnen :-)

groejtes

sofie

PS: wiezen is inderdaad superfijn :-)

Steven
30-4-2011
 Meld misbruik21-1-2011 13:05:42

Ik nodig ook niet iedereen uit, tenslotte werk ik op dit bedrijf nog maar enkele maandjes. Ik ga na de trouw gewoon trakteren met iets, moet nog uitzoeken met wat

Groetjes
An

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...