Terug naar overzicht
Meestal gaat men dan rond met een mandje. Legt een man iets in het mandje, dan gaat de rok omhoog. Legt een vrouw iets in het mandje, gaat de rok omlaag. Als je de kousenband kunt zien, dan is dat degene die de kousenband krijgt. Ik merk dat je deze traditie zelf niet kent, dan zou ik het ook niet doen op je feest... Als het niet ingeburgerd zit in je vrienden- en familiekring kan dit wel eens commentaar opleveren zoals: "Wij hebben al een dikke cadeau geven en nu verwachten ze nog dat we nog geld in het mandje leggen". Ook zullen velen er dan niet op voorzien zijn en bijgevolg niet veel geld bij hebben. Heb ook al gehoord dat als de traditie wél gekend is, men géén cadeau meer geeft, maar enkel in het mandje legt. Zo weet je natuurlijk niet welk bedrag je van je gasten precies hebt gekregen...
zoals veronique zegt, enkel van dat laatste (geen cadeau meer krijgen) heb ik bij ons nog nooit iets van gemerkt. bij ons in de familie is dit geweten dat dit gebeurd, bij mijn toekomstige is het het eerste huwelijk sinds ... en die kennen dit niet, wij hebben een site en hierop ga ik dit vermelden bij de 'leuke weetjes over onze huwelijksdag' of zoiets, diegenen die dan op de site komen zullen het dan ook weten, en de meesten zullen het dan ook wel via via horen. wij hebben er nog nooit commentaar op gekregen, maar het is bij ons in de familie al wel ingeburgerd. bij ons doet de moeder van de bruid het kleed omhoog / omlaag en het is altijd iemand dicht van familie (broer, papa, ...) die de kousenband 'wint' ofwel een hele goede vriend, zodat je je toch op je gemak voelt.
Ik heb dit weekend ook een kousenband gekocht maar ik denk dat ik deze gewoon ga houden voor de bruidegom op de huwelijksnacht, dit is ook een leuke herinnering. Bij ons is het verkopen van de kousenband ook niet ingeburgerd dus dit gaan we niet doen kwestie van opmerkingen te vermijden.
er bestaan verschillende tradities ivm met kousebanden, inderdaad het hier reeds uitgelegde hoger lager, maar er bestaan ook plaatsen waar ze de kouseband per opbod verkopen en de koper mag die dan (zonder de handen te gebruiken, dus met de tanden) komen uitdoen. Ook wordt die vaak uitgedaan door de bruidegom en dan weggesch