Terug naar overzicht
Katleen,Je hebt 2 manieren om binnen te komen in kerk. Je hebt de vlaamse en de amerikaanse manier. De vlaamse manier is dat de suite eerst naar voren gaat tot aan het portaal en zetten zich daar op een rijtje met de mannen langs de linkse kant en de vrouwen langs de rechterkant. En dan kan je kiezen, of je gaat samen met je vader naar voren tot aan het portaal en vanaf daar dan gaat verwisselen met je toekomstige richting altaar.Of je gaat gewoon met je toekomstige direct richting altaar zonder verwisseling. En dan volgt de rest van de suite (die in het rijtje stonden) achter jou richting altaar ook.De amerikaanse manier is dat de suite als eerste terug gaan maar dan tot aan het altaar en daar al gaan zitten. Je toekomstige wacht dan vanvoor aan het altaar en jij komt dan binnen met je vader tot het altaar, en je vader geeft je dan zogezegd af en je begeeft je dan tot bij je toekomstige.Hopelijk begrijp je zowat mijn uitleg. Meestal wordt toch geopteerd naar de vlaamse manier.Maar je mag zelf kiezengroetjessofie15 07 2006
Ik vind het een verschrikkelijke gewoonte dat de mensen buiten blijven wachten... de bruid komt als laatste binnen, en als zij gaat zitten, is alles rustig en stil, anders moet nog iedereen rap een plaatske gaan zoeken?? ach ja, ik zal zien hoe het bij ons gaat... de mensen denken soms alleen aan zichzelf spijtig genoeg :-(Els1-4-06 (nog 6 dagen)
Ik vind het ook heel spijtig dat iedereen op een hoopke buiten blijft staan. Maar bij ons zal dat niet waar zijn. We doen het op de Amerikaanse manier, dus mijn schatteke staat vooraan te wachten. Hopelijk is er voor de mensen dan binnen ook al iets te zien dat ze niet buiten moeten wachten. En als we dan toekomen laat de ceremoniemeester iedereen naar binnen gaan. Ik stap niet uit mijn koets vooraleer iedereen binnen zit! hihiGroetjesVicky09.09.06
Wij hebben het hier ook over gehad met onze ceremoniemeester en hij beweert dat 'the american way' eigenlijk een protestantse gewoonte is en niet elke pastoor hiermee akkoord gaat. Vandaar ook dat de meeste kopels het op de Vlaamse wijze doen. Ik zou ook het liefste door mijn papa tot vooraan begeleid worden maar de pastoor moet natuurlijk akkoord zijn :(Groetjes,I.
Ik ben laatst naar een trouw gaan kijken. Iedereen stond buiten te wachten op de suite en het bruidspaar (wat normaal is, iedereen wil toch die schone wagens en kleren zien!). Iedereen stond dan te kijken hoe de suite uit de wagens stapte en hoe de bruid uit de wagen kwam met de papa. De suite ging dan koppel per koppel naar binnen (tot vooraan) en op laatste moment vroeg de ceremoniemeester dan aan de gasten om naar binnen te gaan zodat de bruid met de papa naar binnen kon.Dit verliep heel vlot. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel leuk zou vinden indien er volk buiten op me zou staan wachten en die kunnen dan naar binnen net voor ik de kerk binnenkom met mijn papa.:-)
Wij hadden een combinatie van de twee... ik wilde ook graag dat iedereen al in de kerk zat als ik toekwam met mijn vader, maar toen ik ook praktisch begon te denken was dat natuurlijk niet. Dus stond iedereen buiten te wachten tot ik er aan kwam (in onze gehuurde auto), en vlak voor ik uitstapte heeft de ceremoniemeester aan iedereen gevraagd om binnen te gaan. Ik ben dan uitgestapt, we hebben achteraan in de kerk de zegen gekregen, en dan ben ik samen met mijn vader naar het altaar gegaan waar mijn man dan al stond te wachten. Ik was dus de laatste die binnenging.