Terug naar overzicht
Wij hebben geen verlovingscursus moeten doen en gisteren hadden we ondertrouw: HILARISCH! Onze pastoor is ne rustige, moderne priester. We hebben serieus aant lachen geweest! hihi "Praten in een relatie is zeer belangrijk, maar seks ook he, hoe meer hoe beter!" haha mijne verloofde: stoemp met van die ogen, ziede wel, heb het altijd al gezegd he! GRAPPIG! Dien heeft mijn papier van ondertrouw mee ingevuld zodat ik niet "gebuisd" kon zijn zei hij. En misboekje heeft hij vlug doorbladerd: meiske das echt goe gedaan, en daarbij het is jullie dag en ik pas me aan!
Super! Maar wat moet je invullen op dat papier?
Eerst de algemene gegevens van uzelf en partner en dan "vragenlijstje": welke waarden belangrijk? eerlijk - trouw - ... waar waarden gekregen? ouders voorbereiding ondertrouw? wij moesten bij pastoor invullen reden kerkelijk huwelijk? gelovig en dan waren er nog een paar vragen die je enkel met ja en nee moest beantwoorde en onze pastoor: overal ja zetten, anders zijde gebuisd! haha En dan opt laatste nog handtekenen. Dus bij ons was het iets om u zeker niet druk over te maken.
Dat loopt inderdaad wel los, hoor! Is zeker niet iets om ongerust over te zijn! Wel moesten wij ook de trouwboekjes van onze ouders meenemen, omdat daarin onze doopgegevens stonden. Zo kon hij gemakkelijker al onze gegevens opvragen.
Moet je dan niet biechten ofzo? En stelt zo'n priester dan geen bijvragen?
wij moesten onze doopakten meenemen.. mijne vriend niet omdat die in die kerk ook gedoopt is, dus die gegevens had de pastoor, maar ik moest mijn doopakte meenemen, trouwboekske van mijn ouders was niet voldoend... en voor rest is het eigenlijk vrij snel gedaan hoor, hadde ook wel ne goeie pastoor, zei op voorhand al tegen ons "kzal maar overal ja invullen zeker" dus ik heb geen idee eigenlijk wat die vragen waren... (erg he) succes
Biechten... haha! Nope! :-)
Je doopgegevens zijn inderdaad belangrijk, al kan je priester dat ook opzoeken of opvragen. Je moet dan wel weten waar je juist gedoopt bent (en liefst wanneer). Onze pastoor heeft de papieren ingevuld en we hebben de vragen mondeling besproken. Ik vond dat het nog meeviel, alleen de 'kinderen?' was moeilijk, want eigenlijk willen we er geen, of alleszins toch nu nog niet... Maar ja, voor de kerk is dat de reden van het huwelijk. Daar zijn we dus wat rondgefietst en alles bleek goed in orde.