Nu Online
Momenteel zijn er 144 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

een dipje

1-3-2011 10:29:22
dag medetrouwers,
ik zit even met een dipje... De voorbereiding van onze dag lijkt maar geen vorm te krijgen...
We blijven maar schuiven met de dagplanning , en we vinden er blijkbaar geen goeie oplossing voor. BV; Hoe lang laten we de receptie duren (voor personen die enkel naar de receptie komen): 1,5u, 2u?
En dan het budget! Dat blijft maar oplopen, en we zitten al ver over het vooropgesteld budget zonder gekke dingen te doen. We voorzien een heel simpel menu, en dan nog loopt dit enorm op...
Soms heb ik het gevoel dat als je trouwt, iedereen vindt dat hij of zij op vanalles recht heeft van jou: je moet 's middags ook eten en een drankje voorzien want anders kom je krenterig over, je moet die en die ook zeker uitnodigen, want anders zijn er wrevels, je mag ook niet te veel verwachten van de cadeaus want je bent al wat ouder en de mensen denken dat je gesetteld bent en dus er warmpjes bij zit... Dat is niet zo! Ik moet ook elke maand opletten wat ik doe met mijn geld hoor. Het is niet omdat ons huis er al staat dat het niet moet afbetaald worden! En nee, ik verwacht niet dat de gasten het feest betalen, maar ik zou het toch jammer vinden dat ze niets meebrengen omdat ik nu eenmaal pas later mijn droomman ben tegengekomen! Ik ben jaren geleden naar zo veel trouwfeesten gegaan met pijn in mijn hart omdat dit niet voor mij niet weggelegd was. En toen moest ik ook knokken om er alleen te komen...

Ik wil gewoon een gezellig samenzijn zonder tralala, maar als ik bang moet zijn dat het te veel gaat kosten , zal ik er toch niet van kunnen genieten... We doen al zo veel om de kosten te drukken: eenvoudige kleding, geen speciaal vervoer, ... Hebben jullie nog tips? BV. : is ee zéér eenvoudige receptie not done?

Pfff... Sorry , dit moest er even uit...Heb soms zin om de boel gewoon af te blazen en enkel met mijn ventje te trouwen. terwijl ik net zo blij was vooraf om mijn geluk met heel de familie te kunnen vieren ...

karen
31-5-2011
Meld misbruik

Reacties: 17 | Gelezen: 1225

Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik1-3-2011 10:44:04

Ma alle, wat kunnen sommige mensen toch inzitten over wat anderen zeggen/denken ?

Komaan, doe gewoon je zin!! Heb je zin om enkel je familie uit te nodigen ? Dan doe je dat ! Heb je zin om een kleine en eenvoudige receptie te geven? Dan doe je dat !

Wij moesten ook hier en daar "ons inhouden". Ik had ook liever een dansfeest van 250 mensen gegeven, en daarna 1 maand op reis gaan naar één of andere exotische locatie. Het is een BBQ buffet voor 100 man geworden (kinderen meegerekend) en 10 dagen Italië met onze beste vrienden. Daarom is dat toch niet "minder". Als jij je er maar goed bij voelt. Een vb. zijn kostuum komt gewoon van de C&A en hij betaalde daar welgeteld € 200 voor! Reden? Hij zal die, na onze dag, wrs nooit meer dragen ... Ik ga geen 750€ gaan uitgeven voor iets dat hij maar 1x zal dragen !! Mijn jurk komt ook uit een "bekende" low budget winkel... € 590 voor een prinsessenjurk! Ik ga niet klagen ...

Wij zitten ook over ons budget, maar enkel omdat we sommige kosten niet hadden bijgerekend (zoals koffie schenken, wij zijn geen koffiedrinkers, dus daar in het begin totaal niet mee rekening gehouden!) en dat we ook onze trouwringen serieus wat meer kosten, maar daar wou ik niet op besparen omdat tja, dat draag je eenmaal je hele leven. Maar dan bespaar je in andere dingen, bv ballondecoratie. Ik had graag een hartenballonboog, € 300... Dat doe ik dan niet ... of de bedankingen naar de gasten toe, is ook heel wat minder dan dat we in het begin voorzien hadden, omdat we dat allemaal zelf doen.

T'lukt je zeker !!! T'es een kwestie van afwegen !! En doe gewoon je zin en trek je achteraf niet van de reacties aan

karen
31-5-2011
 Meld misbruik1-3-2011 10:53:29

hey Aurelie,
Bedankt voor je reactie! Je hebt gelijk hoor, ik ben ook de eerste om te zeggen dat je je niet moet aantrekken wat andere mensen denken... In praktijk is dat bij een trouwfeest toch minder eenvoudig :-(
We doen het al redelijk eenvoudig vind ik: een bbq ipv een diner, geen voorgerechten, geen taart, geen vervoer, geen speciale decoratie, en helaas ook geen huwelijksreis...

Ik vroeg me af of een receptie met wat koude hapjes op de tafels voldoende kan zijn... Dat is wel heel sober voor een trouw eh?

Ach ja, 't zal ons wel lukken hoor. Maar de laatste week is de lol er precies een beetje af... Waar we ons feest doen, geven ze ons ook wat het gevoel dat we gierig zijn, en dat zijn natuurlijk de laatste mensen waar ik rekening mee moet houden! Maar dan ga je toch eens nadenken...; stom, ik weet het..

Bruidje 02042011
2-4-2011
 Meld misbruik1-3-2011 11:00:04

ik wou ook ff zeggen, niet kijken naar anderen !
doen wat je zelf wil
wij hebben ons budget ook onderdrukt, daardoor heb ik ook familieleden moeten schrappen
ik heb gewoon diegene genomen dat we weinig of niet horen
je moet ergens zien te schrappen natuurlijk
je kan niet iedereen vragen !

smiddags voorzie ik hier geen eten hoor, het enige dat we doen is hapjes en drankje omdat er tss gemeente en kerk redelijk wat tijd zit, vandaar
en die hapjes doe ik gewoon thuis !
dus niet zo duur !

Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik1-3-2011 11:02:28

Tuurlijk gaan ze u dat gevoel geven... Dat is puur uit hun punt gezien. Hoe meer ze u doen "kopen", hoe beter voor hun natuurlijk. Dus daarnaar zou ik niet luisteren !!!

En waarom zou het niet kunnen om enkel koude hapjes te serveren? Je geeft de mensen achteraf toch een bbq ?

Wij opteren voor 5 warme en 5 koude hapjes, omdat er veel meer volk komt naar onze receptie dan naar ons avondfeest.

PS: wij hebben ook geen voorgerecht hoor

Evelien
9-7-2011
 Meld misbruik1-3-2011 11:03:19

Als je nootjes ofzo op de tafels zet en mensen laat rondlopen met koude hapjes zoals kaas met een druifje, kleine sandwichkes, typische hapjes die niet veel moeten kosten: dat is vrij goedkoop!

En bv geen wijn schenken op de receptie, is eigenlijk niet nodig. Gewoon water, goedkope schuimwijn en goedkope fruitsap! Daar ga je wel vrij goedkoop mee uitkomen :)

En niets aantrekken van de feestzaal, de meeste zalen willen gewoon véél winst maken! Als jij en je verloofde het goed genoeg vinden, dan is het goed genoeg ;)

En dé grote tip: snoeien in de gastenlijst voor het eten! Dat kost snel 50 euro per persoon...

Lieselot
24-9-2011
 Meld misbruik1-3-2011 11:22:02

Hai,
wij doen ook een bbq, ik heb geen zin om 90 euro per persoon te betalen voor een uitgebreid diner! Je kunt daar zodanig ver in gaan, en uiteindelijk onthoud ik nooit wat ik gegeten heb op een trouwfeest. Als het maar gezellig is!
Champagne doen wij ook niet voor de receptie, wordt een goeie maar niet te dure cava.
Een vriendin van mij heeft op haar feest geen eten gegeven, wel hapjesbuffet, heel plezant! Gewoon met turks brood en een salsa voor daarbij, lekkere olijven, lekkere kaasjes, zulke dingen. Geen mens die daar raar over gedaan heeft...
En wij hebben ook geen voorgerecht, taart ook niet trouwens, we gaan waarschijnlijk een ijskarretje laten komen.
Beter een beetje low budget dan in de problemen komen omdat je trouwfeest zoveel kost!

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik1-3-2011 11:35:07

Hey ! Ik begrijp je gevoel helemaal ! Toen wij een eerste keer een berekening maakten vielen we achterover van de totaalprijs, en dat was dan ook enkel van het feest ! Wij nemen ook geen auto's, trouwen enkel voor de wet, hebben twee kenissen als fotograaf, mijn kleed zal door zijn moeder gemaakt worden, zijn kostuum zal ook eerder van C&A of We ofzo komen....... En dan nu zijn we vooral aan het kijken om de menu zo "basic" mogelijk te houden om zoveel mogelijk vrienden/familie erbij te hebben. Houdt dat dan in dat je na de receptie onmiddellijk aan het hoofdgerecht begint, dan is dat zo ! Wij geven zelf gewoon schuimwijn op de receptie (meestal nog een euro goedkoper p.p. dan cava... laat staan champagne....) en eenvoudige koude en warme hapjes (kippeboutje, fruitstokje, ....)

Zoals reeds eerder gezegd werd: het is JULLIE feest en JULLIE kiezen wie/wat/hoe/wanneer/hoeveel! Komt daar commentaar op? Be a better/stronger person and enjoy your day !

kelly
23-6-2012
 Meld misbruik1-3-2011 12:12:26

Hallo,
Misschien is het ook een idee om de receptie op een andere locatie te doen dan in de feestzaal. In een feestzaal word daar echt veel geld voor gevraagd. Misschien ergens in de buurt van de kerk of gemeentehuis een zaaltje huren waar je zelf voor drank (brouwersprijs) kan zorgen en zelf hapjes voorzien. Je kan dan misschien aan enkele vrienden vragen om te helpen met drank en hapjes rond te gaan. Als die vrienden dan s'avonds naar het feest mogen komen, zullen ze dat wel niet erg vinden. Zo kan je de mensen veel meer geven voor een veel lagere prijs dan in een feestzaal.
Groetjes, kelly

karen
31-5-2011
 Meld misbruik1-3-2011 12:23:26

Bedankt voor al jullie reacties en tips! :-)

Tja , die receptie elders doen zal niet lukken denk ik. Onze dienst gaat door waar de feest ook zal plaatsvinden. Tussendoor verhuizen lukt niet echt. Maar we kunnen misschien wel vragen om het wat eenvoudiger teo doen. Ze stellen daar vanalles lekker voor, maar 2€ voor een hapje telt wel mooi op natuurlijk :-(
En misschien kunnen we nog wel iets wijzigen aan het menu om het wat goedkoper te maken.... zucht...

Ik heb de gastenlijst ook nog eens bekeken. En de enige die ik zou schrappen, zijn enekel vrienden van mij waar het contact mee verwaterd is, en verder vooral personen die mijn vriend er graag bij heeft voor de lieve vrede... tja.....

Ach we komen er wel uit hoor, alleen momenteel heb ik er effe geen zin in precies... te veel "moetens" en ik wil die er uit. Foert zeg! Toch nog eens met mijn vriend babbelen!!

ilse
7-8-2010
 Meld misbruik1-3-2011 12:37:08

Hey,
Zoals met alles kan je voor een trouw ook zo ver gaan als je zelf wil....
Wij wilden ook niet veel geld uitgeven aan ons trouwfeest. 't Is uiteindelijk voor een stuk voor anderen dat je het doet en laat ons eerlijk zijn een stuk is "omdat het zo hoort", "iedereen het zo verwacht" en "uiterlijke schijn".
Wij hebben gekozen om hier niet echt aan mee te doen. Ons trouwfeest kostte uiteindelijk (all in) zo'n 7500 euro (huwelijksreis niet inbegrepen trouwens). Van de gasten kregen we ongeveer 2000 euro cash (en nog een paar andere cadeautjes) dus we hebben er 5000 euro zelf moeten insteken...dat valt nog mee (zeker als je andere bedragen soms leest, da's om een hartaanval te krijgen )...
Het kleed was niet goedkoop (800 euro) maar toch niet extreem duur en mijn man zijn kostuum was ook wel deftig (Tommy Hilfiger 500 euro). Dat waren onze enige "excessen".
Wij zijn enkel voor de wet getrouwd en te voet gegaan (we wonen 2 straten van districtshuis). Iedereen van de suite heeft zich de rest van de dag met z'n eigen wagen verplaatst. Daarna met mijn nonkel foto's gaan trekken (amateurfotograaf, dus goedkoper). 's avonds met de suite (14 mensen) deftig gaan eten op restaurant (ok was niet echt goedkoop maar kan je zo ver in gaan als je wil) en daarna was het een trouwfuif voor zo'n 80 personen met enkel wat koude groentjes met dipsaus op de tafels en om middernacht een belegd broodje voor de mensen die honger hadden. (fuif begon wel pas om 21h30 dus de gasten wisten wel dat ze geen echt eten moesten verwachten)
Awel, wij hebben het gedaan op onze manier, helemaal zoals wij het wilden, hebben ons super geamuseerd en ik voel niet alsof ik mij moet schamen voor het feit dat wij bespaard hebben. Ik steek dat geld liever in een mooi huisje (ons volgend project )
Veel mensen generen zich niet om duidelijk te maken wat ze vinden kunnen en niet of wat ze denken te verwachten.... Maar tegenwoordig kan en mag echt alles, dus ga je gang het is jullie feestje!
Groetjes,
ilse

Leen
28-5-2011
 Meld misbruik1-3-2011 13:25:45

Hoi Karen,

Eerst en vooral moet je eens in je kopke prenten dat JULLIE trouwen en niet jullie familie, vrienden of kennissen.
Ten tweede, de genodigden mogen blij zijn dat jullie deze dag met hen wilt delen!

De menu op onze trouw? BBQ
Waarom? Wouter en ik vinden dit lekker!
Wat als iemand dit niet goed genoeg vindt? Pech, ik voel me hier goed bij!

Mijn neefje is een accordeonspeler, ik vind dat hij dit heel goed doet en ik hoor hem graag spelen, dus, we hebben hem gevraagd om te spelen in onze viering en misschien ook tussen de BBQ en het dessert. Waarschijnlijk vinden mijn vrienden dit niet "stoer" en zouden zij nooit zoiets op hun feest toelaten?! Jammer dan, wij vinden dit wel mooi..

Echt, het is jullie dag, jullie moeten deze onthouden als de mooiste in je leven...
Ik denk dat je er eeuwig spijt van zal hebben als je deze dag inricht naar de smaak en hetgeen dat andere van jullie verwachten!

Tips over het budget.. Is moeilijk te geven omdat ieders budget anders is en met 5000 euro kom je tegenwoordig niet ver meer! Dus, ik denk dat je allereerst al een haalbaar budget moet vooropstellen en daarna wikken en wegen (kan ik deze schoen ergens anders goedkoper vinden, misschien zijn de kapper en de visagist van uit het dorp goedkoper en net zo goed, ...)

Maak je niet teveel zorgen, geniet van de voorbereiding, volg JOUW hart!

Peter
14-7-2012
 Meld misbruik1-3-2011 13:37:25

Hey,
Bij cerenmie wuyts - de vooght doen ze recepties aan de kerk voor 350 euro voor 100 man. Als ze het aan de kerk doen, doen ze dit misschien ook aan het stadhuis, is maar een idee...
Ik vind recepties eigenlijk enorm duur voor wat het is. Wij zijn er nog niet uit of we wel een receptie gaan doen. Verder moet je doen waar jij je goed bij voelt, niet wat andere mensen verwachten. Julie zijn degenen die 's avonds tevreden in bed moeten kruipen en met een goed gevoel moeten gaan slapen. Het is jullie dag, niet die van nonkel die of tante weet-ik-veel. Wij werken ook met een beperkt budget, zullen een simpel kostuum dragen, iedereen moet maar met zijn eigen waren rijden, we trouwen in de namiddag zodat we voor 's middags geen eten moeten voorzien. Naaste familie krijgt avondeten, de rest is uitgenodigd voor het dessertbuffet. Collega's mogen komen (ik heb er 16) hun partners niet. Ons idee is: Als het niet genoeg is moeten ze niet komen of mogen ze het zelf betalen. Het leven is al duur genoeg. Het is natuulijk moeilijk om je niet te laten meeslepen door alles wat je ziet op internet, maar je moet gewoon zien dat je je goed voelt bij wat je doet die dag!

sterkte nog,
Pieter

http://www.huwelijksorganisator.be/main/Prijslijst/

karen
31-5-2011
 Meld misbruik1-3-2011 14:28:22

dag Peter,
Dat is waar: recepties zijn duur voor wat het is! Ook al zijn het de lekkerste hapjes, het blijven hapjes die je nadien weer vergeet eigenlijk. Ik denk dat we daar toch iets op gaan verzinnen.
En misschien kan ik er ook wel voor kiezen om alleen mijn collega's uit te nodigen en niet hun partners...

Dag Leen, het is waar, wij trouwen en niet de neefjes en nichtjes die zichzelf uitnodigen! Bah zeg, de onbeleefdheid alleen al! Ik ga er straks echt eens over praten thuis!
Leen, wat betreft jullie bbq: hoe ziet deze eruit? Ik bedoel dan: wat leggen jullie erop?

Verder ga ik ook wel besparen door geen kapperskosten of kosten voor een visagist uit te geven. Ik kan dat zelf evengoed, afin, niet evengoed, maar goed genoeg. Ik wil het graag losjes en casual, dan moet ik er ook niet met een stijfgebrushte kop gaan staan eh ;-)

Bedankt iedereen voor de reacties: het is een hart onder de riem!! Ik zal vooral nog kunnen besparen op eten denk ik, de rest ligt zo goed als vast, of ligt dus net niet vast omdat we toch al niet van plan waren om dat te doen ;-)

lem

Meld misbruik1-3-2011 16:25:43

dag karen
ook wij willen onze trouw beetje low budget en zo simpel mogelijk (met het motto " laat ons ons gewoon amuseren" int achterhoofd!!) we trouwen voor de wet met daarna een korte receptie. alles via traiteur die ons tuinfeest op een hoeve verzorgt. korte receptie met enkele warme en koude hapjes en een drankje enkel voor familie en getuigen. Daarna bbq maar iets meer dan enkel een bbq worst, bijvoorbeeld wat vis en een stukje eendeborst en zo, maakt het al iets feestelijker. als dessert zeker geen bruidstaart maar enkele kleine dessertjes.dus ivm met bbq heb je wel al behoorlijk wat keuze en zeker niet duur! tegen de avond komen dan de gasten toe waarvoor ook een korte receptie wordt voorzien maar met enkel wat nootjes en chipkes en zo zeker ni teveel. we zijn nog aan het twijfelen om tijdens de 'fuif' ofwel broodjes ofwel frietjes te serveren. Ik vind persoonlijk dat de avond gewoon geslaagd moet zijn door de ambiance tijdens het dansfeest, niet door de reacties die je krijgt over het uitgebreide menu (en het geld die je er eigenlijk hebt ingestoken) zolang de sfeer super is die dag is mijn dag geslaagd, al de rest zal ik ook proberen ni teveel mee in te zitten :) dus de dj vind ik eigenlijk al bijna een belangrijker keuze dan het eten dat je serveert, en wie je uitnodigt om te eten!! we doen het zoals wij het willen en niet zoals de genodigden het willen!

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik1-3-2011 19:05:33

Wij vonden een receptie ook héél duur voor wat het maar is! Zo ben je snel 2 euro per hapje kwijt: één beet en het is op. En wat is nu één hapje? Voor een receptie van 2 uur ben je al snel 8 hapjes kwijt, wat +/- 16 euro maakt en de mensen hebben daar niet mee gegeten, hé!
Wij hebben het dus anders aangepakt. Wij trouwden op een vrijdag (wet, kerk, avondfeest), hadden op zaterdag een 'rustdag' en op zondagmiddag hadden wij dan onze huwelijksreceptie die we zelf verzorgden (mijn schoonzusje met haar vriendin dienden op). We voorzagen fruitsap, cava, maar ook frisdrank en bier als de mensen er om vroegen (hadden we toch nog over van onze schieting, maar de meeste mensen kiezen fruitsap of cava). Verder hadden we kleine pizzaatjes uit de Aldi voorzien, zelfgemaakte hapjes met kerstomaatjes en bolletjes Boursin, grote manden mini-sandwiches van de bakker, mini-boterkoekjes en grote platen cake uit de Makro. Wij waren niet veel geld kwijt en ik kan je zeggen: de mensen hadden écht het gevoel dat ze hadden gegeten!
Doordat we onze receptie op zondag deden, konden we ook langer receptie houden, waardoor we met iedereen konden praten (ipv enkel handjes schudden bij het binnen komen en alweer bij het weggaan). Ook had ik een gelegenheid om mijn kleed nog eens aan te doen en zo kregen we een echt 'feestweekend'. Héél tof! Ik kan dit iedereen aanraden!

kat
9-4-2011
 Meld misbruik2-3-2011 14:54:47

Ook hier proberen we ons trouwpje zo budget mogelijk te houden.
We trouwen enkel voor de wet in de late voormiddag. Dan gaan we met de dichtbije familie (ouders, broers, oma's&opa's, tante's&nonkels), zo'n 30 personen ongeveer, lunchen in ons favoriete restaurantje. Dit zal alvast het duurste deel worden, want hoewel lunch zal dat toch rond de € 50 pp zijn.
In de namiddag nemen we foto's (ook hier wel een serieuze kost, we wilden eigenlijk een amateurfotograaf, maar we botsten op Jesse Willems en we zijn allebei verliefd op zijn foto's dusja.. dit kost € 600).
Om half 8 is iedereen (familie + vrienden, zo'n 80 volwassenen) uitgenodigd voor de ceremonie/receptie/dessertenbuffet. Dus eerst een receptie met koude en warme hapjes (die we zelf zullen maken/kopen), verse soep, dan de ceremonie en dan een ontzettend uitgebreid dessertenbuffet. Dat laatste zal door onszelf en familie gemaakt worden, een deel gekocht en de bruidstaart maakt een vriendin (ze rekent enkel haar materiaalkosten, dus dat zal nog geen € 50 zijn voor een prachtige taart van 3 verdiepingen :) ).

We proberen op alle kosten goed te letten: onze trouwjurken zijn vrij goedkoop (€ 1000 voor de 2), geen kappers/visagie (we hebben dreads :) ), geen ceremoniemeester, geen dj (we willen er een gezellige samenkomst van maken, geen dansfeest),..
Toch loopt het allemaal flink op. Ik heb net een berekening gemaakt van wat het materiaal (we huren een zaal, dus stoelen, tafels, frigo's, borden, ed) ons gaat kosten en dat zal toch ook € 750 zijn!

In totaal hopen we er vanaf te komen met een € 7000 en dan doen we echt heeeeel veel zelf! De huwelijksreis zit hier trouwens niet inbegrepen.

Juliette44
7-9-2012
 Meld misbruik10-4-2012 21:19:43

Hoi, heeft iemand van jullie sandwichkes zelf belegd thuis? Hoeveel zou ik daarvoor moeten rekenen, voor zo'n 30 personen na de trouw van de wet. Ik ben hier een raming van onze kosten aan het maken en hoop dit zo realistisch mogelijk te doen. Om niet te fel achterover te vallen op het einde...

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...