Terug naar overzicht
Hey Liselotte, Wij hebben ook eerder de andere indeling. Onze priester zei dat het enige verschil tussen een gebeds- en eucharistieviering het wegvallen van het gebed over de gaven was... Maar meer ken ik er ook niet van. Misschien kan je aan jullie priester vragen om dit moment van de huwelijkskaars in te lassen als jullie dit graag willen? Jammer genoeg kan ik je met die psalm niet onmiddellijk verder helpen, maar ik denk er al eens iets over te hebben gelezen op dit forum, dus ik hoop dat anderen je kunnen verder helpen!
Aangezien de psalm net na het evangelie komt, veronderstel ik dat dit hetzelfde is als de homilie (= de 'preek'). Hiervoor hoef jij zelf geen tekst te voorzien, dat doet de priester wel! Een huwelijkskaars is geen 'verplicht' onderdeel, dus dat kies je zelf of je dat erin wil of niet. Daarom dat het ook niet bij de opsomming staat.
Een psalm is toch iets helemaal anders dan een preek. Een psalm is een lofzang voor god. In de bijbel zit er een heel stuk met psalmen. Misschien kan je daar gewoon eens in zoeken. Wij hebben geen psalm nodig.De preek of homilie is eigenlijk een woordje van de priester na het evangelie, vaak ter verduidelijking van het evangelie of om dat meer actueel te maken. Bij een huwelijk is het vaak de pastoor die het bruidspaar toespreekt.
Hey dames! Zoals Sylvie zegt, is de Psalem geen preek, maar een lofzang :)!De homilie komt ook, maar dat hoef ik helemaal niet voor de bereiden, kben die eigenlijk gewoon vergeten scrhijven, die komt na de psalm :)! Ik heb enkele voorbeelden van psalmen gekregen, maar vindt er geen die ons aanspreekt
Beste Er zijn zoveel mooie Psalmen van David. Je kan zelfs ook teksten uit Hooglied gebruiken ( dit is het boek dat Salomo geschreven heeft, het gaat over geliefden - tussen hem en zijn toekomstige bruid) Wij gebruiken bv een tekst van Hooglied op onze uitnodiging. Wij zijn evangelische christenen en hebben daardoor het voordeel dat we onze hele 'dienst' zelf in elkaar mogen steken. Als je een bepaalde Psalm toch nodig hebt kan ik je altijd een paar mooie geven. God is uiteindelijk diegene die je één maakt en Zijn zegen aan jullie geeft!In ieder geval HEEL VEEL succes!