Tinneke
9-7-2011
|
3-3-2011 15:52:23
In de winkel werd ons gezegd dat je die draagt waar je wilt, maar dat er een traditie is die zegt dat je de trouwring links draagt, iets met een ader die recht naar je hart stroomt of zo? Kan ook verschillen volgens provincie..
Wij gaan het wel zo doen.
Groetjes,
Tinneke
|
|
ellen
14-4-2012
|
3-3-2011 15:57:48
Hey, Als je voor de kerk trouwt is het binnen de meeste bisdommen gebruikelijk deze links te dragen (de trouwring). In ééntje is het anders (maar welk precies?). Wanneer je enkel voor de wet trouwt maakt het inprincipe niet zoveel uit denk ik (al is het standaard links dacht ik). De verlovingsring draag je normaal eerst links en of je veranderd van hand (daarna rechts) als je officieel getrouwd bent of je schuift je trouwring er bij (links bij). Zelf draag ik mijn zopas gekregen verlovingsring ook verkeerd (rechts). Mijn vingerdikte verschilt te veel tussen mijn twee handen en ik zou hem niet graag verliezen (daarom draag ik hem nu al rechts). Je kan rekening houden met traditie maar is zeker geen schande als je het aan andere hand draagt (verloving of trouwring). Het gaat meer om het symbool, de verbintenis dan over het juiste of foute hand (alé is mijn gevoel hé). Veel groetjes Ellen
|
|
Nathalie
10-6-2011
|
3-3-2011 16:02:15
Hoi,
Ik draag mijn verlovingsring nu rechts maar ga hem vanaf onze trouw links dragen en dan mijn trouwring rechts. Ik dacht altijd dat de trouwring rechts was?!
Groetjes Nathalie
|
|
Eva
31-10-2011
|
3-3-2011 16:11:01
ik draag ze alle twee rechts omdat mijn linker vingers al vol hangen (heb nu al 5 ringen met de trouw ring binnekort 6) de trouw ring komt aan de rechter ringvinger en mijn verlovings rind draag ik nu aan mijn rechter middelvinger achter not een andere dunnen ring (ook eigenlijk een trouw ring maar eentje dat ik voor mijzelf heb gekocht via het werk was toen echt een koopje en was er al long zot van)
|
|
Sara
28-5-2011
|
3-3-2011 16:11:42
Onze juwelier, en priester zegt dat het rechts moet, (geef u rechterhand)
grts sara
|
|
Evelyne
2-9-2011
|
3-3-2011 16:19:24
Ik draag mijn verlovingsring links, maar ga nadien mijn trouwring links dragen omdat dit mooier uitkomt! Heb namelijk 2 diamantjes in mijn trouwring die beter tot hun recht komen als ik mijn ring links draag ... Gewoon je gevoel volgen zou ik zeggen
Groetjes,
Evelyne
|
|
Bruidje 02042011
2-4-2011
|
3-3-2011 16:32:53
bij ons hebben ze ook gezegd dat je mag kiezen
|
|
Joke
21-5-2011
|
3-3-2011 16:59:00
Ik dacht ook dat het links was maar weet niet hoe ik erbij kom. Ik draag mijn verlovingsring aan mijn linkerwijsvinger (ben niet zo traditioneel ingesteld) en mijn trouwring komt dan aan mijn linkerringvinger. Zo is mijn linkerhand helemaal voor mijn ventje gereserveerd.
|
|
ineke
9-7-2011
|
3-3-2011 17:53:41
Wij doen wat ons het gemakkelijkst lijkt... Zelfs niet allebei aan dezelfde hand! ;-)
|
|
Tinnie
15-4-2011
|
3-3-2011 17:59:01
Ik draag nu mijn verlovingsring rechts....ik laat mn vriend kiezen aan welk hand we de trouwringen dragen....hij is degene die het niet gewoon is een ring te dragen, dus bij hem moet het het beste zitten :-)
|
|
frida
6-2-2010
|
3-3-2011 18:21:31
Ik draag mijn trouwring links!!!!
|
|
Sofie
13-6-2011
|
3-3-2011 18:47:26
het is volgens mij de traditie om de trouwring links te dragen omdat dit inderdaad rechtstreeks met je hart verbonden is... Momenteel draag ik mijn verlovingsring links, maar vanaf onze trouwdag ga ik deze rechts dragen :-)
|
|
vanessa
2-7-2011
|
3-3-2011 18:49:11
Onze juwelier vertelde dat ze hem normaal links dragen, maar dat de provincie Antwerpen hem rechts draagt.
Maar eigenlijk beslis je dat gewoon zelf.
Wij gaan hem rechts dragen.
|
|
Emily
26-5-2012
|
3-3-2011 19:16:05
onze juwelier (van de verlovingsring) die in Antwerpen stad gevestigd is zei net dat de trouwring idd gewoonlijk links wordt gedragen wegens oude traditie dat die ader die uit de linkerringvinger vertrekt verbonden is met het hart. Dus zelfs in Antwerpen is er geen eensgezindheid :-) Wij gaan hem dus links dragen, mijn verlovingsring draag ik nu al rechts (omdat mijn twee vingers een verschillende maat hebben)
|
|
Mieke
30-4-2011
|
3-3-2011 21:05:52
In heel veel culturen: links= het slechte en rechts= het goede dit is zelf in de katholieke kerk ook zo: kruisje maken met de rechterhand e.d. Maar in de katholieke kerk is de linkerkant ook de kant van het hart en draagt men vaak dus de trouwring op de linkerhand. Maar er zijn zooo veel verschillen, zelf in België, dat je mag kiezen :) In Nederland heb ik gehoord dat het echt strikter is: protestanten rechts - katholieken links. Vaak dragen niet-gelovigen hun trouwring dan ook rechts.
Maar in de kerk/wet zeggen ze meestal: geef elkaar de hand (zonder te specifieren welkeen) Spreek met je ventje goed af waar je de ring wilt zodat je niet staat te wisselen op het moment. Dit kan wel tot een lachmomentje zorgen! :) Ik zal hem links dragen (wij trouwen voor de kerk), de meeste die ik ken die voor de kerk en de wet getrouwd zijn dragen hem links met dan de symboliek: dicht bij het hart.. Dit geldt altijd voor de kerk of voor de wet :)
|
|
An
23-7-2011
|
3-3-2011 22:23:13
Volgens mij maakt dit niet zoveel uit.. draag de ring gewoon waar jij hem wilt!! Wij gaan deze allebei rechts dragen! De meeste zeggen links = dichtste bij het hart.. maar iedereen is hier vrij in.
|
|
Stephanie
|
4-3-2011 1:26:46
bij mij passen de verloving en trouwring in elkaar en ik draag ze beide links.
|
|
Ellen
9-7-2011
|
4-3-2011 17:10:10
Hey
Als je voor de katholieke kerk trouwt, moet je trouwring rechts.
De andere christenen (protestanten enz.) dragen hem links.
Vroeger droeg men de trouwring ook links, omdat er in je linkerringvinger een ader loopt die rechtstreeks naar het hart gaat. Op die manier is je trouwring dus 'dichter' verbonden met je hart.
Ik trouw voor de katholieke kerkn maar ik ga mijn trouwring waarschijnlijk links dragen, omdat ik de betekenis van die ader mooi vind.
De verlovingsring mag je dragen waar je wil. Sommige meisjes kopen een trouwring en verlovingsring samen, omdat ze bij elkaar horen. Dat zijn dan twee fijne ringen: de verlovingsrind met 1 steentje en de trouwring met een rijtje steentjes. Naast elkaar vormen die 2 ringen dan 1 mooi geheel.
Wie twee 'bredere' ringen koopt, kan ze niet aan 1 vinger dragen en dan wordt de verlovingsring gewoon gedragen aan de andere hand, zodat hij toch op een ringvinger zit.
Groetjes
Ellen
|
|
Servilia
9-9-2011
|
6-3-2011 18:08:32
...behalve dan dat het precies andersom is: protestants rechts, katholiek links.
|
|
Sylvia
21-5-2011
|
8-3-2011 23:22:53
Wij hebben hierover ook zitten nadenken.
Ik ga mijn trouwring rechts dragen, want mijn verlovingsring draag ik links. Hij is een beetje groot voor mijn rechterhand.
En ik moet ookal veel sieraden dragen voor mijn werk.
Mijn verloofde gaat zijn trouwring links dragen, want oudere mannen, denk nonkels e.d. geven nogal vaak stevige handdrukken, dus om geen pijnlijke vingers te hebben voor hem links.
groetjes
|
|