Terug naar overzicht
ik dacht dat dat een stuk was dat de pastoor voorziet (een soort preek) (maar ik kan ook helemaal verkeerd zijn.
hey Ik kreeg een document door waarin staat: "De homilie ishet woord van de priester waarin hij de grote waarde van de liefde en van hetsakrament van het huwelijk tracht te verduidelijken. Om dit te doen zal hijofwel vertrekken vanuit de keuze van schriftlezingen ofwel vanuit de konkretesituatie waarin de verloofden zich bevinden. Daarom is het goed dat verloofdenaan de priester duidelijk maken wat zij belangrijk vinden in het leven." hopelijk heb je hiermee de info die je zoekt grzt
Inderdaad.In een gewone mis is er ook altijd een preek (homilie). Dan legt de pastoor uit wat in het evangelie staat of hij praat over iets uit de actualiteit. Bij het huwelijk gaat het natuurlijk over het bruidspaar. In je boekje schrijf je dan best gewoon homilie, want de pastoor zal normaal niet vooraf zeggen wat hij daar letterlijk zal vertellen. Wij moeten net zoals hierboven een beetje dingen vertellen aan onze pastoor over ons leven, hoe we elkaar ontmoet hebben, enz. Dan maakt hij een aangepaste preek.
Ah ok, super, bedankt! Ik heb een paar misboekjes als voorbeeld gekregen en ben dit maar in 1 boekje tegen gekomen, wil dat zeggen dat niet iedereen het doet, of is het iets verplicht? Groetjes, Tinneke
Elke pastoor doet dat hoor. Maar niet iedereen schrijft het woord in de boekjes omdat je er de tekst niet bij kan vermelden.