Nu Online
Momenteel zijn er 216 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Homilie

4-3-2011 17:47:37
Hallo,

Kan iemand mij zeggen wat een homilie is en wat daarin moet staan? Is dat verplicht?

Groetjes,

Tinneke

Tinneke
9-7-2011
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 1631

Emy
30-6-2012
 Meld misbruik4-3-2011 17:53:36

ik dacht dat dat een stuk was dat de pastoor voorziet (een soort preek) (maar ik kan ook helemaal verkeerd zijn.

Kristel
14-5-2011
 Meld misbruik4-3-2011 18:07:08

hey

Ik kreeg een document door waarin staat: "De homilie is
het woord van de priester waarin hij de grote waarde van de liefde en van het
sakrament van het huwelijk tracht te verduidelijken. Om dit te doen zal hij
ofwel vertrekken vanuit de keuze van schriftlezingen ofwel vanuit de konkrete
situatie waarin de verloofden zich bevinden. Daarom is het goed dat verloofden
aan de priester duidelijk maken wat zij belangrijk vinden in het leven."

hopelijk heb je hiermee de info die je zoekt

grzt

Sylvie
8-7-2011
 Meld misbruik4-3-2011 19:11:13

Inderdaad.
In een gewone mis is er ook altijd een preek (homilie). Dan legt de pastoor uit wat in het evangelie staat of hij praat over iets uit de actualiteit. Bij het huwelijk gaat het natuurlijk over het bruidspaar. In je boekje schrijf je dan best gewoon homilie, want de pastoor zal normaal niet vooraf zeggen wat hij daar letterlijk zal vertellen. Wij moeten net zoals hierboven een beetje dingen vertellen aan onze pastoor over ons leven, hoe we elkaar ontmoet hebben, enz. Dan maakt hij een aangepaste preek.

Tinneke
9-7-2011
 Meld misbruik5-3-2011 11:45:06

Ah ok, super, bedankt! Ik heb een paar misboekjes als voorbeeld gekregen en ben dit maar in 1 boekje tegen gekomen, wil dat zeggen dat niet iedereen het doet, of is het iets verplicht?

Groetjes,

Tinneke

Sylvie
8-7-2011
 Meld misbruik5-3-2011 12:39:29

Elke pastoor doet dat hoor. Maar niet iedereen schrijft het woord in de boekjes omdat je er de tekst niet bij kan vermelden.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...