Nu Online
Momenteel zijn er 570 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

ik baal even héél hard

7-3-2011 23:48:38
We hebben beslist te trouwen en eigenlijk wil ik dat liefst gewoon onder ons 2 doen omdat ik weet dat het alleen maar voor discussies gaat zorgen (vooral met mijn ouders).
Vandaag begon het al... mijn ouders verwachten dat ik de héle familie uitnodig maar ik zie dat dus niet zitten, ik zie de helft ervan amper 1x per jaar en heb dus niet de behoefte om ze te vragen voor mijn trouwfeest.
Toen mijn broer 12j geleden huwde hebben mijn ouders 300.000 BEF betaald voor hun aandeel in zijn feest en toen hebben ze mij diezelfde som gegeven omdat ze de een niet wilden bevoordelen op de ander.
Dus redeneren ze nu ik 12j later trouw dat ik de hele familie moet laten komen naar het avondfeest want dat ik toendertijd het geld gekregen heb voor dat feest. Ik heb een paar nichten en neven waar ik goed mee opschiet maar de andere ken ik ondertussen amper nog, ze zijn getrouwd met mensen waarvan ik de naam niet (meer) ken, ze hebben kinderen maar ik heb geen idee hoe die heten.
Maar mijn vader vindt dat als ik er 1 vraag ik ze àllemaal moet vragen. Terwijl ik weet dat de helft zelf ook geen zin heeft om af te komen, maar soit.

Op zich kan ik zijn hele redenering nog volgen maar wat me daarnet echt heel heel heel diep geraakt heeft dat is dat hij blijkbaar de dag nadat we verteld hadden dat we gingen trouwen tegen mijn moeder gezegd heeft dat hij helemaal niet blij was met onze beslissing om te trouwen omdat het voor miserie in de familie zou zorgen.

Wij willen vooral heel veel vrienden vragen omdat dat de mensen zijn waar wij meer aan hebben dan aan nichten en neven die we nooit zien. Maar als we de gastenlijst opmaken met de "verplichte" nichten en neven erbij dan komen we aan ongeveer 15 koppels die voor mij niet hoeven. nu, ik denk dat het ook voor hen niet hoeft dus meer dan de helft ervan zal sowieso wel melden dat ze niet komen denk ik.

Daarnaast zou ik mijn tantes en ooms liever apart van het avondfeest vragen omdat die al wat ouder zijn (allemaal 65+, mijn dooppeter is 76 en mijn grootouders zijn bijna 90) en ze bovendien zo'n 120km van bij ons wonen dus ik dacht die in de namiddag na de wettelijke trouw een brunch en dessertenbuffet aan te bieden en tegen 17hr naar huis te laten gaan (om in het daglicht zo'n eind terug te rijden, niet onbelangrijk denk ik) ipv ze pas om 17hr te laten aankomen en ze dan met luide muziek een rechtstaand walking dinner te laten meemaken waar ze ook niets aan zullen hebben, dan zitten ze volgens mij liever met ons aan tafel zodat we alle aandacht aan hen kunnen geven.
Maar ook dat vindt mijn vader 'not done', je sluit familie uit als je ze niet naar het avondfeest laat komen vindt hij.
Terwijl ik zeker ben dat als ze mogen kiezen een aantal liever met ons aan tafel zitten te praten dan rechtstaand tussen 150 man die ze niet kennen hun eten op te eten.
De kant van mijn mama zou denk ik liever naar het avondfeest komen, de kant van mijn papa kiest zeker voor middagbrunch. Ik zou het liefst op een zondag als iedereen bij mijn grootouders zit te aperitieven daar binnenspringen en ze gewoon uitleggen dat we een middagbrunch hebben en/of een avondfeest en dat ze zelf maar moeten uitmaken waar ze het liefste naartoe komen. Maar dat vindt mijn aanstaande dan weer geen goed idee om dat zo te gaan formuleren.

Het gaat zover dat mijn aanstaande dan maar voorstelde om iédereen om 17hr te laten komen, om 18h aan tafel te gaan en om 20hr kan de oudere generatie dan naar huis gaan... ja hallo, dat vind ik dus helemaal een compromis à la Belge.

Mijn ouders hebben een goede band met de tantes en nonkels aan beide zijden dus zij zijn vooral bang dat ik - de laatste die nog niet getrouwd is- nu op tenen ga trappen waardoor de sfeer binnen de familie kapot gaat.

Ben ik nu zo blind/fout/moeilijk/koppig ?

groetjes
brenda

Brenda
10-9-2011
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 1514

Cindy
17-9-2011
 Meld misbruik8-3-2011 0:49:33

Oei ...
Voor je ouders is het blijkbaar belangrijker dat er geen kwaad kan gesproken worden over henzelf en is de dag van jullie leven maar bijzaak. Want wat maakt jou dat nu uit dat die ene nicht jou daar vies voor zou bekijken, je ziet ze toch maar eens per jaar en zoals je zelf zegt is de kans zelfs klein dat ze wel degelijk zou komen. Het ligt natuurlijk wat gevoelig omdat je al geld hebt ontvangen ... lijkt wel alsof ze zich 12j geleden al wouden indekken op wat komen zou!

Ik zou geen rekening houden met de oudere tantes/grootouders ...
en dan bedoel ik dat niet verkeerd natuurlijk. Je moet oude mensen niet onderschatten! ;) Denk dat ze het veel leuker gaan vinden als ze "bij den hoop" kunnen zijn. Het is en blijft jullie dag, je moet die dag naar jullie hand zetten en niet naar die van de genodigden! Maar dat is mijn mening natuurlijk ;)

Of je die 15 koppels wil uitnodigen? ... sjah, ik blijf erbij dat het jullie dag is, maar als het toch zo gevoelig ligt bij je ouders kan je er eventueel rekening mee houden. De kans is toch groot dat de helft niet zal komen. Ik begrijp dat ouders hun kinderen allemaal hetzelfde willen meegeven, maar de kost van een huwelijk van 12j geleden kost nu zowat het dubbele!
Mijn aanstaande zijn ouders gaan de kost per persoon x het aantal familieleden van hun kant betalen. Als mijn vriend zijn broer ooit trouwt zullen zijn ouders daar ook hetzelfde bij doen. Dit kan dan misschien in geld meer of minder zijn, toch doen ze hetzelfde voor hun 2 kinderen. Misschien moet je de optelsom maar eens voorleggen aan je ouders zodat ze inzien dat een huwelijk nu eenmaal veel duurder is geworden dan 12j geleden (zonder niet dankbaar te klinken natuurlijk...)

Je bent dus helemaal niet blind/fout/moeilijk/koppig!! Denk dat er wel meer koppels worstelen met blinde/foute/moeilijke/koppige ouders ;-)

Alvast heel veel succes!

ilse
7-8-2010
 Meld misbruik8-3-2011 7:38:58

Hey Brenda,
12 jaar geleden... ondertussen zijn er al heel wat dingen veranderd, waaronder het soort trouwfeest dat mensen geven... en Cindy heeft gelijk de prijzen zijn ook niet meer te vergelijken...
Mijn neven en nichten zijn ongeveer 12 jaar geleden getrouwd... allemaal met een traditioneel avondfeest (met receptie) voor iedereen.Toen wij vorig jaar trouwden had ik dus schrik dat mijn ouders dat ook wilden maar aangezien ik en mijn man alles zelf betaalden hebben wij beslist en voet bij stuk gehouden.
Wij zijn met de suite, zonder tantes en nonkels en zonder neven en nichten, goed op restaurant gaan eten en 'savonds was het gewoon voor iedereen trouwfuif. Ik heb daar geen enkele negatieve reactie op gekregen. (althans niet voor zover ik weet hé)
En o mijn man heeft een aantal jaren geleden ook hetzelfde bedrag gekregen dat zijn ouders aan zijn zus haar feest hebben gegeven (ook traditioneel feest) en die hebben (gelukkig) ook geen opmerkingen gehad.
Een trouwfeest organiseren is best wel lastig, iedereen heeft zijn eigen mening over wat hoort en wat niet hoort. Je moet eigenlijk gewoon je eigen gevoel volgen.
Groetjes,
ilse

vanessa
3-9-2011
 Meld misbruik8-3-2011 8:07:52

hoi Brenda
ik herken jou probleem, vooral schoonouders doen moeilijk bij ons, en niet alleen over het avondfeest,ik wou een buffet doen en niet het stijve gedoe van blijven zitten aan die tafel, vonden ze niet goed omdat ze dachten dat alles door mekaar ging geraken van eten, ...toch hebben we ons zin doorgedaan omdat we dit zelf willen en ok ook al betalen beiden ouders een stuk van ons feest toch is het onze dag, over familie juist zelfde waar leg je de grens je kan zo 100 mensen gaan vragen en de helft er niet van kennen,doe waar jij u goed bij voelt hebben ze liever een ongelukkige dan een gelukkige dochter op haar huwelijk?kop op meid denk aan u ventje en aan jullie dag!!!!
veel groetjes vanessa

Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik8-3-2011 8:16:09

Hey!

Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem... en ik wil u niet bang maken, maar er zullen nog discuties en negatieve commentaren volgen! Iedereen heeft een mening, maar eigenlijk telt alleen de jouwe en die van je toekomstige!

Nu, ik weet het... gemakkelijker gezegd dan gedaan :)!

Wij hebben het zo opgelost:

We geven twee feesten!
1 feest op onze speciale dag, dat vieren we in Kasteel Sanderling... 100 man, enkel de mensen die wij écht willen! --> dit betalen wij en een deel mijn vriend's ouders!

3 weken laten (niet de week erna omdat mijn vriend pas dan bouwverlof heeft en we dan op huwelijksreid vertrekken) geven we in een parochiezaal een bbq en dansfeest voor de mensen die wij er eigenlijk niet bij hoeven maar onze ouders wel moeten uitnodigen als verplichting, omdat ze bv zelf zijn uitgenodigt waren bij die hun zoon/dochter hun trouw, of omdat mijn moeder en vader een immens grote familie hebben (allebei 11 broers en zussen, met kinderen en kleinkinder) en ze het niet kunnen maken de ene wel en de andere niet uit te nodigen --> dit betalen mijn ouders en wij een klein stukje!

Wij hebben dit als oplossing genomen omdat wij een klein huwelijk wouden met enkel onze echte vrienden en geen huwelijk dat je de hele dag/avond met mensen moet gaan praten uit beleefdheid!
Daarbij vind ik het superleuk dat ik mijn kleedje twee keer ga mogen aandoen, ik mij twee keer mag laten verwennen bij de kapper en visagiste en dat is iedereen content!

Succes!

vanessa
2-7-2011
 Meld misbruik8-3-2011 8:20:50

Hallo Brenda,

Wij nodigen ook niet alle neven en nichten uit. Er zijn er inderdaad bij die we nooit zien of horen. Gelukkig doen mijn ouders en de ouders van mijn vriend daar niet moeilijk over, ook al betalen ze een deel van het feest.
Wij beslissen ook alles zelf, al laat ik mijn ouders en schoonouders zich wel betrokken voelen door hen alles te vertellen en af en toe hun mening te vragen.
Ik zou gewoon eens rustig met je ouders aan tafel gaan zitten en hen vertellen hoe jullie je huwelijk graag willen.
Als ze echt alle neven en nichten willen uitnodigen, zou ik zoeken naar een compromis.
bv. Nonkels en tantes vragen voor het eten en nadien neven, nichten, vrienden voor dessertenbuffet.

Veel succes!

Freia
22-10-2011
 Meld misbruik8-3-2011 9:22:10

Wij doen 2 maanden voor ons huwelijk een verlovingsreceptie... Dit omdat mijn ouders veel vrienden hebben die hen destijds ook uitgenodigd hebben voor het huwelijk van hun kinderen. Ook de familie waar ik nauwelijks of geen contact mee heb zal worden uitgenodigd. En het is maar goed ook dat we het zo doen, want mijn ouders zitten al aan 70 genodigden...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

Veel succes!

Celesta
22-10-2011
 Meld misbruik8-3-2011 11:42:58

Hoi Brenda,

Hier zowat van't zelfde, alleen doen mama, papa en schoonpa er allemaal minder moeilijk om dan ik. LOL

Ik wil ook vooral veel vrienden en een aantal buren nodigen, aangezien ik hen meer als famillie zie dan een groot deel van de famillie.
Ik heb vooral heel veel neven en nichten die ik al meer dan 10jaar niet gezien heb (was ook niet genodigd toen zij trouwden, heb van een deel van hun kinderen nooit een geboortekaartje gezien...). Dus wil ik ze ook liever gewoon niet nodigen (zo kunnen we meer vrienden nodigen).

Eerst had ik het er zelf ook wat moeilijk mee, zo van wat gaan ze zeggen als ze van elkaar vernemen dat de ene wel en de andere niet genodigd is. Maar mijn ouders vinden dat ik moet nodigen wie voor mij belangrijk is en neven en nichten die ge al eeuwen niet gezien hebt, daar hebt ge toch niks aan stelden zij.

Ook schoonpa vindt dat allemaal ok, de famillie langs mijn vriend zijn kant is een moeilijkere bevalling dan de mijne... Mijn vriend heeft namelijk volledig gebroken met zijn moeder zo een goeie 7jaar geleden. Dus ook al de famillie langs haar kant heeft hij sindsdien nooit meer gehoord of gezien. De famillie langs vaders kant daarvan zijn er maar enkele nonkels en tantes die hij nog heeft gezien in de afgelopen 7jaar. En ik heb die mensen eigenlijk maar 1 keer ontmoet.
Mijn vriend wil die dan ook liever gewoon niet nodigen en vrienden nodigen in de plaats.
En gelukkig vindt ook zijn pa dat hij moet doen waar hij zich het best bij voelt.

Wij hebben dus veel geluk met de ouders en hebben zo ongeveer 35personen famillie vervangen door 30 vrienden!

Ik zou zeggen praat eens met je ouders en leg hen gewoon uit dat je er eigenlijk niets aan hebt om te feesten met neven en nichten die je niet eens kent. En vergelijk eens hoeveel van hen jou hebben genodigd en geboortekaartjes hebben gestuurd van hun kinderen e.d.

Groetjes,
Celesta

Eva
31-10-2011
 Meld misbruik8-3-2011 12:56:08

wij hebben eigenlijk geluk onze ouders laten ons gewoon doen.

Mijn vriend zijn moeder vroeg alleen om alle broer en zussen en de kinderen daarvan uit te nodigen (voor de rest weinig famillie langs die kant). een kleine 18 man denk ik totaal voor het eten komt op 28 man om dat ik daarbij nog mijn meter en peter heb gedaan en mijn grootouders kwestie van mijn grootouders niet alleen aan tafel te zette.

Naar het feest savonds komen dan de neven en nichten langs mijn mama's kant (niet zo heel veel) ze heeft maar een broer en een zus maar van mijn vaders kant komt niemand wij hebben daar geen contact met en anders komt het misschien over dat ik hun alleen uitnodig om een cadeautje te krijgen. ik heb het met mijn vader besproken en hij heeft zelf ook geen contact met hun dus was het okay het was onze dag zei hij.

De vader van mijn vriend komt ook niet nooit contact mee gehad en dat zou toch maar voor problemen zorgen.

ik wens je veel sterkte met je ouders en hoop das alles toch in order komt.

Evelien
14-4-2012
 Meld misbruik8-3-2011 12:57:26

Hey!

Hier een beetje hetzelfde probleem: de familie van mijn vriend zijn pa is heel groot. Met alle neven en nichten erbij (en hun partners) zo'n 70 man. We zien die mensen 1x per jaar op een nieuwjaarsreceptie en om eerlijk te zijn, hoeft het voor mij ook niet om iedereen daarvan te vragen. Met sommigen heb je nu eenmaal een betere band dan met anderen. Mijn vriend zijn ouders willen ook dat we iedereen van de familie vragen (zij betalen ook een deel), omdat er anders geroddel en ambetantigheid gaat zijn. Maar eigenlijk zou ik liever enkel degene vragen die ik er écht bij wil. Mijn neven en nichtjes vraag ik niet omdat ik ze al eeuwen niet gezien heb en m'n ouders maken daar totaal geen probleem van (gelukkig :-) ).
T is niet makkelijk he om zo een kant en klare oplossing te vinden...

Groetjes!

Patricia
2-6-2012
 Meld misbruik8-3-2011 16:46:59

Hallo,

Kijk, wat je ook zal doen, commentaren zullen er altijd zijn. Dat is nu eenmaal zo (spijtig genoeg).

Het is "JULLIE" dag. Maak er dan ook jullie dag van zoals jullie het willen zien en waarbij jullie zich goed zullen voelen. Je kan onmogelijk iedereen tevreden stellen, stel jullie zelf dan tevreden, en zeker niet met zoals je het zelf zegt "een compromis à la belge" waarbij niemand tevreden zal zijn.

Ik wens je alvast veel succes met het doorknippen van deze dikke knoop ;-).

Groetjes

liesbeth
6-8-2011
 Meld misbruik14-3-2011 11:36:31

hier is het ook zo,
eerst waren mn ouders akkoord met een intieme trouw, niemand van mijn familie,
een week erna wilden mn ouders al mn nonkels en tantes erbij, weer een week later al mn neven en nichten, die ik 1 keer per jaar zie en sommige die ik al 20jaar niet meer gezien heb!!! Hoe hypocriet kan een mens zijn é... maar aangezien mn ouders onze volledige trouw betalen heb ik daar niet veel meer aan te zeggen.
onze droom van een kleine intieme trouw is door mijn ouders veranderd in een trouw voor de ogen van een ander... als reactie daarop ben ik dan maar begonnen met veel vrienden van ons uit te nodigen die we eerst niet gingen vragen. maar als mijn ouders dan toch zo een grote feest willen,wel, dan krijgen ze dat!
Hopelijk komt alles in orde voor jullie... succes

Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik15-3-2011 13:18:21

We zijn uiteindelijk gegaan voor 'iedereen' waarbij we er stiekem op rekenen dat degene die we niet persé wilden vragen zelf ook niet zullen komen (feest is op anderhalf uur rijden van hun woonplaats).

Aan de kant van mijn toekomstige is het anders, daar vragen we alleen degene waar we contact mee hebben. Hij is meer dan 20j geleden al eens gehuwd geweest en de helft van die familie denkt als ze mij sporadisch eens op een begrafenis tegenkomen dat ik nog steeds die oorspronkelijke vrouw ben, ik word dan ook zo genoemd, best wel grappig eigenlijk.

Wendy
10-6-2011
 Meld misbruik22-3-2011 21:51:46

Hey Brenda,

Ik herkende mij volledig in jouw verhaal.
Ik wou ook enkel een zeer intiem feestje met enkel de ouders, zussen en getuigen.
Hiermee waren allebei ons ouders tevreden.
Mijn vriend wou toch graag ook iets doen voor onze vrienden.
Uiteindelijk hebben we besloten om een trouwfuif te geven voor onze vrienden, maar toen we dit aan mijn ouders vertelden, brak de hel los :) Mijn ouders wilden er opeens de familie bij en wilden dan opeens bijleggen !!
Ik heb toch voet bij stuk gehouden en gezegd dat het onze dag is en niet hun dag.
Dus jullie moeten gewoon doen waar jullie je goed bij voelen.
Succes!

jill
30-6-2012
 Meld misbruik5-4-2011 14:35:23

Ik hoef geen mensen op mijn huwelijk die ik nooit zie. Het ligt natuurlijk gevoelig als je ouders veel van het feest betalen. Mijn ma betaald een mooie som waarmee ik het kleed kan kopen, mijn vriend zijn ma geeft ook een som voor de kleren, mijn vriend zijn tante betaald de fotograaf. Van mijn vriend zijn pa weten we niet of we iets gaan krijgen.
Dus verder betalen we heel het feest zelf. En beslissen we ook zelf wie we uitnodigen.
Mijn vriend zijn stieffamilie nodigen we niet uit omdat we die mensen nooit zien, voor de rest enkel naaste familie van mijn vriend, tante nonkels, pepe meme's, neefjes en nichtje.
Mijn familie zie ik al jaren niet meer. Dus wordt het enkel mijn ma, 2broers en hun gezin.
En voor de rest komen de collega's en vrienden naar het dansfeest :)
Anders lopen de kosten veel te hoog op voor mensen die mij niet interesseren :)

Het is jullie dag toch!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...