Nu Online
Momenteel zijn er 560 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Dresscode : cocktailkledij

15-3-2011 0:59:06
Leggen jullie een dresscode op aan àlle gasten ?
Wij trouwen in een kasteel en willen graag dat iedereen in stijl komt dus willen we aan iedereen vragen om cocktailkledij aan te trekken (ik mag het niet gedroomd hebben dat er iemand in jeans of zo op komt dagen)
Zelf ben ik 1x naar een feest geweest met die opgelegde dresscode en vond dat zelf heel fijn om helemaal opgetut te zijn en mijn haar enzo op te laten steken, al was het natuurlijk een bijzonder duur feest voor ons (cocktailjurk en stiletto's nadien nooit meer gedragen en vriendlief zijn kostuum is ook amper nog gedragen nadien)

Wat denken jullie ? Of hoe zouden jullie reageren op een dergelijke uitnodiging ?

groetjes
brenda

Brenda
10-9-2011
Meld misbruik

Reacties: 24 | Gelezen: 3412

jeff
27-8-2011
 Meld misbruik15-3-2011 7:23:26

Wij hebben "feestkledij with a touch of pink", iedereen is er laaiend enthousiast over. Wij trouwen ook in een kasteel, en wilden ook wat kledingniveau -).
Wij vinden vooral dat het, ook een persoonlijke touch geeft aan je feest!

ilse
7-8-2010
 Meld misbruik15-3-2011 7:33:35

Hey Brenda,
Wij hadden geen dresscode en oké wij hadden 'slechts' een trouwfuif. Wij hadden zelfs onze suite verboden om in echte suitekledij te gaan omdat wij dat zotte kosten vinden (en zo denkt onze familie er gelukkig ook over).
Persoonlijk zou ik als gast met de vermelding cocktailkledij niet zo blij zijn. Dat zou willen zeggen dat je nog speciaal iets heel chique moet gaan kopen en niet iedereen kan lachen met zo'n extra uitgave. En zoals je zelf zegt, je hebt jouw jurkje nooit nog gedragen.
Als je echt wil vermijden dat ze met jeans aankomen is stadskledij misschien een betere omschrijving. Zo is toch iedereen deftig?
Ik snap dat je je feest chique wil maar ik vind het nogal lastig om zoiets op te moeten dringen aan je gasten. Zoals gezegd niet iedereen gaat daar blij mee zijn.
Groetjes,
ilse

Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik15-3-2011 7:49:44

Ik zou het persoonlijk ook niet zo leuk (meer) vinden dit op een uitnodiging terug te vinden... Maar het is natuurlijk jullie keuze.

Als je op voorhand weet dat je gasten in jeans zouden kunnen komen, dan kan je ook 'stadskledij gewenst' vragen. En... het is niet omdat je dit op de uitnodigingen zet, dat iedereen zich hier zal aan houden (niet iedereen is opgezet met het budget dat je hiervoor nodig hebt). Ik heb het ooit zo eens voorgehad dat de helft wel met smoking / cocktailjurk was, de andere helft niet. Mja, voor zij die zich eraan hadden gehouden (en er veel geld hadden aan uitgegeven), kwam dit behoorlijk dwaas over natuurlijk.

Veel hangt dus af van de stijl van jullie genodigden. Misschien is het wel de gewoonte in jullie familie of vriendenkring en lukt het perfect. Zijn je familie / vrienden van het 'lossere' type, dan wordt die dresscode moeilijker... Je kan dan misschien beter met een accent werken, zoals Jeff bijvoorbeeld doet.

Veel succes!!

Sofie
30-10-2010
 Meld misbruik15-3-2011 8:05:45

sofie
21-4-2012
 Meld misbruik15-3-2011 8:10:28

Wij vermelden ook dresscode cocktailkledij op uitnodiging. Groetjes, Sofie

mieke
14-5-2011
 Meld misbruik15-3-2011 8:43:05

hallo,

Tja het is voor iedereen anders he! We moeten elkaar hier nu niet verwijten iedereen doet ermee wat hij wil. Voor ons is het ook niet belangrijk wat de mensen aanhebben wij willen gewoon dat iedereen zich goed amuseert en meer moet dit niet zijn,ik zelf zou me heel ongemakkelijk voelen maar zoals ik zei iedereen zijn keuze.Onze familie zou het in ieder geval ook niet graag hebben denk dat er maar weinig volk zou komen,wij zijn dan ook maar gewone mensen,die graag plezier maken.
Jij zal je familie en vrienden wel beter kennen dat wij die keuze zal je zelf moeten maken

Groetjes

Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik15-3-2011 8:54:33

@ Sofie 30.10.2010: Snob ? Nee ! Sorry maar op uw dag wil je toch dat iedereen er goed uitzie ? Bij ons moeten ze ook niet afkomen met een jeansbroek ze... of een short! Als ze al eens de moeite niet kunnen doen om een kostuum te gaan huren of gewoon deftig gekleed zijn (bij ons wordt enkel de ouders in suite gevraagd, de rest: feestkledij!) dan hoeven die niet te komen ... Ge kunt toch voor één dag de moeite doen om het trouwkoppel een onvergetelijke dag te bezorgen zeker ???

Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik15-3-2011 8:55:27

BTW: zo'n arrogante mensen als jij kunnen we hier best missen! Brenda vroeg enkel hoe het er aan toe gaat bij anderen... Beleefdheid zit ook niet in uw woordenschat zeker?

B.

Meld misbruik15-3-2011 9:06:17

Hangt van jullie gasten af (er zijn mensen die dit niet apprecieren) en van jullie feest. Ik kan me inbeelden dat je zulke eisen kan stellen als het een feest is met alles erop en eraan, waar exclusiviteit er vanaf loopt ... als het echter minder is dan is een reactie als die van Sofie natuurlijk mogelijk.

Anderzijds, als het idd 30 graden is zoals vorig jaar juli ... en dan was het om middernacht nog 30 graden dan zie je niet veel kostuum-vesten en stropdassen meer.

Lieselot
24-9-2011
 Meld misbruik15-3-2011 9:20:27

Ik maak persoonlijk niet veel problemen van de kledij van de mensen die komen... Als mensen zich goed voelen in jeans, komen ze in jeans, maakt mij niks uit...
En ik vind idd ook dat het misschien niet echt leuk is om een cocktailkleedje te moeten gaan kopen, wat je nadien nooit meer aandoet, denk idd zoals de meesten hier de term "stadskledij" ietsje beter is... Maar zoals Charlotte zegt: ik vrees dat je er niet op moet rekenen dat iedereen zich daaraan houdt...

Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik15-3-2011 9:29:42

Je zal gewoon wat moeten kijken naar welk "soort" vrienden en familie je hebt. Ikzelf zal sowieso al een kleedje kopen als ik naar een huwelijk moet (weer een excuse om te gaan shoppen!! haha) maar natuurlijk is een kleedje niet altijd "coctail" zoals jij vraagt. Het is ook zo dat een coctailkleed nog betaalbaar kan zijn, maar een kostuum voor de heren, tja dat is dikwijls al een heel investering. Stadskledij is ook een optie.

Maar zoals ik al zei: je moet zelf wat kijken naar jullie genodigden, zijn het mensen die zich reeds serieus opmaken voor een simpele dansfeest/fuif/etentje? ja dan kom je er volgens mij wel met weg....

@ ik weet al ni meer hoe die persoon noemt: dit forum is er niet om elkaar uit te maken, dus laten woorden zoals snob achterwegen aub. Denk het dan misschien, maar zeg het niet! Komt zeer kwetsend over en daarbij coctail kan even goed een "thema" zoals bv gothic dat ik hier al gehoord heb. Iets dat niet veel voorkomt maar die dag echt wel speciaal kan maken!

Lynn
21-9-2012
 Meld misbruik15-3-2011 9:43:06

Ik zou er geen problemen mee hebben om op een uitnodiging te lezen dat we in cocktailkleding gevraagd worden. Een cocktailjurk hoeft niet persee duur te zijn ... Je kan ze al vinden in gewone winkels zoals h&m en esprit, het zijn gewone feestelijke kleedjes die erg cocktail jurk overkomen, dus het gaat hier zeker niet om een snob zijn of niet!

Als jij dat wil op je huwelijk Brenda dan zou ik het zeker niet laten!

Groetjes

Emily
26-5-2012
 Meld misbruik15-3-2011 9:44:56

Je moet gewoon doen waar je u goed bij voelt! Wij zouden, of het nu snobistisch is of niet, ook geen mensen in short of jeans willen. Goed, als ze daar nu zo aankomen is het nu ook niet dat ik ze ga wegsturen, maar wij gaan waarschijnlijk gewoon 'feestkledij' vermelden. Dat kunnen de gasten dan zelf invullen maar een goede verstaander zal wel weten wat er verwacht wordt: deftig, maar geen smoking ofzo.
Voor het huwelijk van mijn zus heb ik geinvesteerd in een kleedje, maar was geen typische cocktailjurk, zodat ik het daarna ook nog heb aangedaan.

Ik zou het zo oplossen! En aan je vrienden en familie kan je dit persoonlijk verduidelijken hoe jij dat precies ziet, they'll spread the word :)

En trek je die venijnige commentaar niet te veel aan! we zijn hier om elkaar te helpen...

maria

Meld misbruik15-3-2011 9:50:36

Bij ons gaat er ook cocktailkledij gewenst vermeld staan. Nu begrijp ik eerlijk gezegd niet goed waar de commotie om gaat , cocktailkledij is gewoon een mooi kleedje voor de vrouwen (geen lang kleed) en voor de mannen een kostuum, dus dat is toch niet teveel gevraagd denk ik. De meesten zetten het op de uitnodiging om jeans te voorkomen op die dag , hetgeen ik zeker niet onterecht vind en shorts kan al helemaal niet en dat heeft niets
met snobisme of zo te maken, maar gewoon met respect voor diegene die trouwen en zich hard bezig gehouden hebben om henzelf en de gasten een heel mooie dag te bezorgen

nathalie
2-7-2011
 Meld misbruik15-3-2011 9:58:43

Hoi!

Afgelopen zomer zijn wij ook naar een trouwfeest geweest waar de dresscode "cocktail" en voor de mannen black tie was! dit is idd all the way maar ik vond het wel fijn! om te zien dat iedereen zo dressed up was!

Ik denk dat dit ook heel afhankelijk van je vrienden-familiekring is, als dat bij jullie de gewoonte is zou ik daar geen enkel probleem van maken! en een jeans of short vind ik absoluut not done als je een feest in een kasteel geeft met alles erop en eraan is er niets verkeerd om van je gasten te vragen zich hier een beetje naar te kleden!

Wij hebben als dresscode " wedding chique" en laten een beetje de ruimte, maar verwachten wel dat de mannen een hemd dragen en de vrouwen een kleedje!

En je vrienden en familie zullen perfect aanvoelen wat jullie gelukkig zou maken!

Dus... gewoon doen waar jullie je het beste bij voelen! het is jullie dag, jullie feest!

groetjes,
Nathalie

frida
6-2-2010
 Meld misbruik15-3-2011 10:07:23

Hey, Ik vind persoonlijk het is jullie feest dus moet je doen waar jullie het best bij voelen.

Groetjes Frida

Annelies
2-10-2010
 Meld misbruik15-3-2011 10:09:08

Wij hebben hier ook over getwijfeld. We hadden ook geen zin in sportschoenen en oude jeans. De drukker had het ons afgeraden omdat je zo mensen te veel gaat opdringen.
Heb vooral vertrouwen in de invloed van de dames op hun man/vriend. Bij ons was iedereen heel netjes uitgedost. Zelfs mannen met vlinderdas.
De meeste mensen weten dat ze zich moeten optutten om naar een trouwfeest te komen.

Patrizia
2-6-2012
 Meld misbruik15-3-2011 10:26:32

Hoi wij zaten ook met die gedachten om er een dresscode op te zetten.. maar we zijn al zeker dat de dichte familie zich daar automatisch aan gaat houden en we zullen aan de ouders ook vragen om dat nog eens te suggereren aan wie niet weet wat aan te doen.
Ik ga de mensen ook idd niets opdringen..maar het zal sowieso een Prachtige dag worden ;-) Geniet ervan xxx

Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik15-3-2011 11:05:47

Dank je allemaal ! 'wedding chique' of 'glamoureus feestelijk' is een mooie formulering en dekt de lading perfect.
Ik vond dat feest toendertijd zo ontzettend leuk omdat iedereen opgetut was en het feest daardoor en extra glam kreeg en zou ik dat daarom bij ons ook zo willen.
Het gaat me er idd om dat ik geen hawaihemden of jeans wil, niet dat ik dat risico loop in de vriendenkring maar bij de neven en aangetrouwde neven zit de kans er wel in.
Zelf maakte ik toen de keuze speciaal een cocktailjurk te kopen maar ik had evengoed een 'gewoon' jurkje op kunnen leuken met een glam sjaaltje en een leuke grote bloemcorsage en het zou evenzeer cocktail geweest zijn. Je maakt dat dus zo duur of goedkoop als je zelf wil want ook bij H&M zit er inderdaad zoveel tussen dat in aanmerking komt.

@ sofie 30-10-10 : ik ben geen snob, verre van zelfs.
Ik veroordeel niemand, of je nu een fuif, een bbq, een traditioneel avondfeest of niets doet, het is de keuze van het koppel hoe ze die dag doorbrengen.
En dat geldt ook voor de kledij, als jij het leuk vond dat er op jouw grote dag mensen in short aanwezig waren is dat voor mij meer dan ok want het was jouw dag.
Maar dat hoeft daarom niet te betekenen dat ik dat op mijn grote dag ook wil.
Leef en laat leven.

sophie
18-6-2011
 Meld misbruik15-3-2011 14:42:59

wij hebben gewoon feestkledij geschreven. iedereen doet ermee wat ze willen maar een jeans valt daar niet onder, ik hoop dat de gasten dat dus ook niet doen!
het is een feest en je mag dan wel een dresscode opleggen vind ik. mensen met short zou ik heel beledigend vinden! precies of het is niet de moeite om eens een hemd en een broek uit de kast te halen.

jessie
24-7-2010
 Meld misbruik15-3-2011 15:12:08

hey,
wij zijn vorig jaar in juli getrouwd! wij wouden nu ook niet dat er iemand in een schort kwam, een mooie jeansbroek stoorde ons nu niet zo ( nu niemand is zo komen opdagen) maar wij hebben wel niets op de uitnodiging gezet, omdat ik dat een beetje te opdringerig vond! maar het is jullie keuze! wij hebben gehoopt op de goede wil en de goede smaak en het is goed gekomen!
grtjs jessie

Odile
7-5-2011
 Meld misbruik15-3-2011 17:07:02

Hey,
Als jullie cocktail willen dan moeten jullie dat zeker doen.
Wij hebben voor overdag dresscode stadskledij en voor 's avonds is het black tie. Tot nu toe is er niemand die daar negatief op heeft reageert integendeel zelfs.
En een dresscode heeft niets met snobisme te maken, maar alles met duidelijkheid scheppen. Ik heb wel eens een trouwfeest meegemaakt waar geen dresscode was aangegeven en ben met 3 sets kleding (avondkleding, cocktail en stadkledij) in de auto naar daar gegaan omdat ik niet wist wat de meerderheid aan had. Ik vond dat toen toch echt niet prettig, en heb liever wél een dresscode.
Qua budgetten is er tegenwoordig hele leuke kleding te krijgen voor zeer aantrekkelijke prijzen, en anders moet je gewoon eens op internet kijken (bijv. lauradols.nl ) .

Nathalie
14-5-2011
 Meld misbruik15-3-2011 17:07:11

Ik zou het er zelf ook nooit opzetten, omdat ik het een beetje opdringerig zou vinden.
Mij zou het ook helemaal niet storen als er iemand in zijn jeansbroek kwam naar ons feest. Ik vind het ook belangrijk dat de gasten zich goed voelen op ons feest en dan moeten ze volgens mij kunnen dragen wat ze willen.
Maar hé, het is jullie eigen keuze, en als jullie hier 100% achter staan, moet je dit zeker doen.

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik16-3-2011 15:03:37

Ik kan je één ding vertellen: wat de gasten die dag aanhebben, is wel het minste van je zorgen, hoor! Als dat het énige is waarover je kunt vitten, dan heb je alvast een schitterende dag gehad!
Ik zou het véél erger vinden moest het bakken regenen of moest plots de traiteur failliet blijken te zijn of ...
Wij hadden dan ook géén dresscode en vraag me niet of er iemand jeans aan had, kan goed zijn, maar heb daar écht niet op gelet!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Drukkerij nodig?
www.carddreams.be Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart. in Deurne
Carddreams.be is de kwaliteitswebsite waar je zelf gemakkelijk en voordelig jouw trouwkaarten kan maken en snel bestellen. Een prachtige bruiloft organiseren was nog nooit zo eenvoudig met de unieke collectie van huwelijksuitnodigingen van Carddreams.be. Meer info
Het Bruidsparadijs Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres! in Merksem
Alles voor je huwelijk onder 1 dak: bruidsjurken (+ schoenen, lingerie, ..), ceremoniewagens, trouwauto's, trouwkostuums, suitekleding, trouwaccessoires als gastenboeken, kaarsen, drukwerk, trouwringen (één ring gratis bij jurk+kostuum+trouwringen), ... Meer info
Grafische Vormgeving bvba Toffe kaarten, die hartjes raken in Herentals
Kies een toffe trouwkaart. Bezorg tekst. Wij maken de trouwkaarten en leveren drukwerk. Trouwkaarten - gastenboeken - RSVP kaartjes - gadgets - en veel meer... Meer info
CartaRosa - Publibytes bvba Originele trouwkaarten van CartaRosa in Brasschaat
Jullie willen van jullie trouwdag een onvergetelijk moment maken en daar hoort een originele trouwkaart bij. CartaRosa is de nieuwste collectie hedendaagse trouwkaarten met een hip en trendy design die je online kan bestellen. Ook maatwerk en lasersnijden Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info