Nu Online
Momenteel zijn er 329 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Mijn lieve papa is overleden

20-3-2011 19:51:28
Vorige week vrijdag stond mijn wereld stil, toen kreeg ik het bericht dat mijn papa was overleden aan een hartaanval. Slechts 58 jaar ... en binnen een aantal weken mijn date om naar voren in de kerk te wandelen. Donderdag was zijn uitvaartdienst. nu zou ik terug de draad voor de trouw moeten opnemen omdat er nog zoveel te regelen valt, maar ik heb het er zo moeilijk mee. Ik had nog geen trouwbloemen of uitnodigingen maar heb op 2 dagen tijd wel rouwbloemen en een rouwbrief moeten verzorgen. Zo onwerkelijk allemaal. Mijn uitnodiging wordt momenteel nog gemaakt en ik had er op laten zetten 'onze ouders toasten feestelijk met u mee'. Wat moet ik nu doen? Ouders weglaten omdat het te pijnlijk is, maar dan de drie andere ouders tekort doen, of een kruisje achter papa's naam zetten? Maar een kruisje is zoiets pijnlijks om te zien op een uitnodiging die zoiets heugelijk moet aankondigen ... anderzijds wil ik hem er graag bij om hem te eren. Ik weet dat hij er naar uit keek. Ik vind het zo moeilijk om me nu met zo'n stommiteiten voor de trouw bezig te houden. wat had ik graag met hem die kerk binnen gewandeld. Zijn er soms bruidjes in dezelfde situatie? Die één van hun ouders verloren hebben? hoe gaan jullie hiermee om?

Melodie
4-6-2011
Meld misbruik

Reacties: 40 | Gelezen: 1487

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik20-3-2011 19:52:45

Hier word ik stil van... Véél sterkte...

Kim
21-5-2011
 Meld misbruik20-3-2011 19:58:58

Melodie,

Ik weet ook niet goed wat ik moet zeggen .. Heel veel sterkte! Zo plots en onverwacht, even voor jullie grote dag .. Wat de uitnodiging betreft zag ik onlangs "x met in gedachten y" - vind ik wel mooier dan een kruisje ..

Geef jezelf wat tijd meid, de trouw komt heus wel in orde, zorg dat je je verdriet op één of andere manier een plaats kan geven. Ik wens jou en je familie nogmaals veel sterkte!

tiffanie
28-7-2012
 Meld misbruik20-3-2011 20:04:02

Ik wou dat ik je enkele woordjes van moed kon inspreken en je kon helpen, maar woorden schieten hier te kort! Veel sterkte en gun jezelf wat tijd...

Celesta
22-10-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:13:00

Sterkte... Ik weet ook even niet wat zeggen.
Ik zou ook geen kruisje plaatsen op de uitnodigingen maar eerder iets zoals kim reeds aanhaalde.

Hou de moed erin, ik weet zeker dat je papa er ergens wel zal bijzijn op jouw mooiste dag!

Liefs,
Celesta

Sarah
16-7-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:14:17

ik zou je papa erbij opzetten... in jullie harten is hij er toch bij...
alvast veel sterkte... ik kan me niet voorstellen wat je meemaakt... maar omdat mijn papa vlak na onze verloving een openhartoperatie moest ondergaan heb ik toch ook met een klein hartje aan alles gedacht...
maak er een mooie bruiloft van, zoals je papa gewild zou hebben!

A.
23-7-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:20:10

Heel veel sterkte!! Hou de moed erin, diep in jullie hart zal hij er op jullie dag zeker bij zijn.
Persoonlijk zou ik ook geen kruisje achter zijn naam zetten op de uitnodiging maar

Mieke
30-4-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:21:23

Melodie,

Heel veel sterkte, ik kan het begrijpen dat het nu zo wat onwerkelijk lijkt.
Ik ben mijn vader in 2008 verloren, zocht toen van alles voor mijn gedachten wat te verzetten, maar alles leek zo nutteloos.

Ik denk dat je in de viering wel enige aandacht kunt geven aan de overledenen die je kent, een kaars aansteken e.d. zoiets doen wij ook. In de speech zal ik het ook wel even bovenhalen. Ik ga er ook niet te veel rond doen, want anders loop ik de hele dag met de tranen in mijn ogen. Ik zit er nu al zo vaak aan te denken dat ik wou dat hij mijn speciale dag kon meebeleven..
Ik heb op de uitnodiging laten zetten: onze ouders vieren met ons mee
Ook al is mijn vader er niet meer, geloof ik dat hij er die dag wel meeviert.. Ik heb zijn naam wel niet vermeld. Ik vond geen juiste verwoording.. Ik denk dat de meeste die me wel kennen het begrijpen waarom er niets opstond.
De dag na het huwelijk ga ik mijn boeket op zijn graf gaan leggen. En in de mis, lopen mijn vriend en ik samen naar voor, ik vind niet echt dat iemand zijn plaats kan inpakken, behalve mijn moeder dan.. maar die liep liever niet met mij naar voor..

In ieder geval heel veel sterkte voor de komende tijd, neem tijd voor jezelf en hopelijk kunnen de trouwvoorbereidingen enigszins je gedachten en misschien die van je moeder ook wat verzetten..

lie
10-9-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:22:03

Melodie,

Mijn vader is vorig jaar overleden. We waren een half jaartje verloofd en volop aan het plannen. Alles stond in teken van het feest dit jaar. Ik had net hetzelfde idee als jouw over de rouwkaartjes enz. Alles wordt plots herleid tot niets.. Ik ben zeker van plan om hem ergens te herdenken. Je kan bijvoorbeeld ook je boeketje bij het graf leggen.

Nog veel sterkt toegewenst.

Marjannie
4-8-2012
 Meld misbruik20-3-2011 20:24:07

wil je heel veel sterkte toewensen!! groetjes.

renske
12-8-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:37:20

heel veel sterkte ik zou hem langs een kant tog op de uitnodiging zetten maar geen idee hoe dit is idd heel moeilijk
veel sterkte

Cindy
17-9-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:37:57

Ook hier troostende woorden tekort ... héél veel sterkte Melodie!

Zoals Kim schrijft "met in gedachten..." vind ik wel passen op dit moment.
En als jij liever de ouders weglaat ben ik zeker dat de andere ouders daar veel begrip voor zullen hebben in deze situatie.

Zelf heb ik geen mama meer, maar dat is al 25 jaar geleden dus heel anders dan bij jou nu, zo plots voor het huwelijk. Wij zijn er nog niet uit of we de ouders gaan vermelden, maar langs mijn kant zou ik dan gewoon mijn vader vermelden en mijn moeder niet, juist omdat het al zo lang geleden is.
Wat wij wel gaan doen ... ik heb het trouwkleed nog van mijn mama en dat gaan we op een naaipop hangen, samen met andere herinneringen van mijn vriend en ik (foto's, vriendenboekjes, poëzie ...) gewoon als soort van eerbetoon, niet als rouwplaats. Misschien kan je ook iets van je vader zetten? Een foto of iets waarmee hij bezig was (hobby..). Is maar een idee ...

Gun jezelf wat tijd... vraag hulp aan mensen rondom jou, om nog zaken te regelen.

Heel veel moed en sterkte!

Cindy

Lynn
21-9-2012
 Meld misbruik20-3-2011 20:39:56

Liefste Melodie

Ik weet heel erg goed wat je nu doormaakt. Mijn papa is ook geheel onverwacht overleden op 27 mei 2010. Een paar dagen eerder had mijn papa ons toestemming gegeven om te trouwen. Wij gaan onze papa herdenken in onze ceremonie, we gaan 73 witte balonnen oplaten, 1tj voor elk jaar hij bij ons heeft mogen zijn ... Of we onze ouders vermelden op de uitnodiging dat weet ik niet, maar als we dit doen gaan we wel een kruisje achter zijn naam moeten zetten. Ik heb er ook altijd van gedroomd om te worden weggeven door mijn allerliefste papa, maar ook dit kan ik niet meer meemaken, mijn peter gaat mij weggeven (eerst dacht ik het aan mijn mama te vragen, maar ze zag dit niet zo zitten).

Heel veel sterkte in deze verschrikkelijk moeilijke periode. Hoe moeilijk het ook te geloven is, je leert het een plaatsje geven en het verdriet wordt omgezet in herinneringen aan je papa.

Lynn
21-9-2012
 Meld misbruik20-3-2011 20:41:18

Ohja nog even vergeten, ik ga mijn bruidsboeketje van ons wettelijk huwelijk ook op het graf van mijn papa leggen.

Kristel
14-5-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:45:55

Hey

Veel Sterkte! Kan begrijpen hoe jeje voelt. Mijn mama is vorig jaar in november overleden. Ook wij waren volop aan het plannen. Nu ik heb ervoor gekozen om niet echt iets aan de viering enz te veranderen. Onze uitnodigingen waren nog niet klaar en wij hebben niet voor de traditionele verwoording gekozen van "onze ouders nodigen uit ..."

Wij gaan tijdens de viering kaarsjes aansteken en ook iets zeggen (ik dacht dat al in het begin van de viering te doen maar onze priester heeft me dit afgeraden omdat we dan al heel emotioneel kunnen zijn en dit een 'triestige' toon kan zetten. Ook naar andere familieleden toe kan dit moeilijk zijn zie hij. Nu ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken op t einde zijn er ook zo de gebeden met ertussen 'bid voor ons verhoor ons heer' en daar zou het pas worden vermeld beetje laat vind ik maja zullen nog zien hoe we het verder gaan doen).

Meid veel sterkte en vooral wat je ook beslist volg je hart!

Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik20-3-2011 20:57:41

Hier word ik heel stil van.. Woorden schieten eigenlijk te kort...
Ik wil je toch veel sterkte toewensen.

Persoonlijk vind ik dat van "met in gedachten" wel heel mooi, ook tijdens viering kan je een kaarsje aansteken of dergelijks (mss weet pastoor wel iets moois). Ook het leggen van uw bruidsboeket op het graf vind ik een mooi gebaar.

Dikke virtuele knuffel en vergeet niet, hier kan je ook terecht als het even moeilijk is en je even uw ding wilt zeggen!

xxx

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik20-3-2011 21:09:04

Oh wat vreselijk... Heel veel sterkte en moed toegewenst in deze donkere periode.

Ik vind

Liefs

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik20-3-2011 21:10:10

Heb laatste tijd precies een probleem: als ik berichtjes post verdwijnt er soms een deel van mijn bericht...

Ik vind dat

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik20-3-2011 21:11:00

En alweer...

Ik vind dat "met in gedachten" heel mooi!

vanessa
2-7-2011
 Meld misbruik20-3-2011 21:30:17

Heel veel sterkte, Melodie!
Woorden schieten hier tekort.

Elke
9-7-2011
 Meld misbruik20-3-2011 21:38:51

Hey Melodie

Als ik dit zo lees, mogen wij, ondanks alle 'trouwperikelen', dankbaar zijn dat onze ouders onze dag mogen meemaken...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier wel al mee bezig ben geweest... mijn papa leeft op dit moment in zulke stresssituatie dat ik ook bang ben voor wat er zou kunnen gebeuren (klinkt misschien erg belachelijk... maar je bent gewoon gevoeliger op bepaalde gebieden)...
Ik kan het me niet voorstellen hoe het is om ze echt te verliezen maar ik ben er zeker van dat je papa die dag bij je zal zijn... en probeer ondanks alles ook een beetje te genieten, want dat is wat je papa waarschijnlijk gewild zou hebben! Veel sterkte...

Ellen
20-8-2011
 Meld misbruik20-3-2011 21:41:57

Ontzettend veel sterkte Melodie ...
Hopelijk maakt je verdriet snel plaats voor de mooie herinneringen ...

Anika
9-4-2011
 Meld misbruik20-3-2011 21:47:17

Heel veel sterkte meid!
Ik zelf zou ook niet met een kruisje werken, maar eerder met het 'in gedachten' werken. Dat is denk ik ook veel toepasselijker voor hoe je het zelf aanvoelt.

Astrid
9-7-2011
 Meld misbruik20-3-2011 22:38:37

Liefste Melodie
Heel veel sterkte! Ik zou je papa zeker vermelden en vind het voorstel van 'in gedachten' ook zeer mooi gevonden. In jullie hart en gedachten is hij er bij en dan vermeld je het op een mooie manier. In je viering zal er ook wel een plaatsje zijn om even stil te staan bij je papa...

Veel moed en laat de mooie herinneringen je helpen deze moeilijke periode een plaats te geven.
Wij leven met je mee!

Astrid
30-6-2012
 Meld misbruik20-3-2011 22:48:26

Ik weet zoals de meeste niet wat ik hierop kan zeggen...wat een vreselijk nieuws!
' Met in gedachten' vind ik een goede oplossing voor de uitnodigingen...een mooie manier om je papa er toch op te vermelden.

Ik kan natuurlijk niet begrijpen hoe je je nu voelt maar geloof best dat al die kleine dingen die je nog moet regelen voor je trouw nu plots zo stom en nutteloos lijken.

Veel sterkte melodie!

Sylvia
15-6-2012
 Meld misbruik20-3-2011 22:58:23

Ik wens je ontzettend veel moed en sterkte Melodie

chrisje
5-8-2011
 Meld misbruik21-3-2011 0:26:44

Hey Melodie,

Weet precies hoe het voelt heb mijn pa ook verloren aan een ziekte, het is nu 2 jaar geleden en ik mis hem nog elke dag, had ook graag gewild dat hij met mij gearmd ging, maar weet dat hij superblij zou zijn geweest op onze trouwdag, ik weet dat hij zeker aanwezig zal zijn in mijn hart en in mijn ziel, ook al zien we hem niet...
Dat zal met jou papa net hetzelfde zijn, zolang je dat zelf weet is dit al een steun voor jullie.
Ik ga een bloemstukje in een hartje laten maken met bedankt dat je er was voor ons, met onze namen en trouwdag erbij..
Verder wens ik je heel veel sterkte toe, veel moed en vergeet niet tegenieten van je dag want dat zal je papa ook zo willen.

marjan
16-7-2011
 Meld misbruik21-3-2011 8:13:28

wat een verschrikkelijk nieuws.. Dat zet idd al onze trouwperikelen wel even in perspectief.Heel veel sterkte gewenst!

Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik21-3-2011 8:46:31

Toen ik je de naam van het topic las, kreeg ik tranen in men ogen!
Ik vind het verschrikkelijk voor je! Ik hoop dat jij en je toekomstige steun krijgen van vrienden en familie en hoop dat je toch zal kunnen genieten van jullie dag... dat is wat je papa zou willen!

Voor de uitnodiging: doe wat je denkt dat goed is! Als jij je vader wil eren, dan zou ik hem er op laten staan en geen kruisje achter zetten.... Dat gaat je mama heel veel plezier doen en ik denk dat je je daardoor ook ietsje beter zal voelen!

Heel veel sterkte en moed!

Evelien
2-4-2011
 Meld misbruik21-3-2011 9:16:27

Melodie,

ik leef echt met jou mee.

ik denk dat je gerust nog de tijd kan nemen om de trouw nog één of twee weken te laten rusten en eerst jouw verdriet een beetje te verwerken.

veel sterkte

Lieselot
24-9-2011
 Meld misbruik21-3-2011 9:16:54

Hoe vreselijk!! Heel veel sterkte!

Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik21-3-2011 10:51:09

Hey Melodie, hier wordt een mens echt wel stil van... Het zal voor jou moeilijk te vatten zijn. Ik wens je alleszins veel sterkte toe.

Misschien kan het in de verdere voorbereidingen toch een troost zijn dat je papa ook zo uitkeek naar jullie huwelijk. Laat hem meevolgen over je schouder heen. Ik ben er zeker van dat hij zou willen dat het ondanks alles een mooie dag voor jullie wordt. Maar ik begrijp, het is allemaal zo kort opeen hé... Probeer hem in je voorbereidingen en op je trouwdag (en daarna natuurlijk ook) als een 'engel' met je mee te nemen. Je zal zeker voelen dat hij er zal zijn!

Moest ik in jouw plaats zijn, ik zou zelfs de opbouw van de uitnodigingen zelf niet veranderen. Hij wou erbij zijn, en zo is hij er toch een beetje bij hé. Het kruisje is te bruusk, het zinnetje 'met in gedachten' kan ook heel mooi zijn.

Heel veel moed voor jullie en je mama!

Kim
19-8-2011
 Meld misbruik21-3-2011 11:20:43

Heel veel sterkte.
Tijdens de trouw zal hij er toch bijzijn in gedachten van jullie allemaal. Het kan toch een mooie trouw zijn. Hij zou dat ook gewild hebben.
pasting
Veel moed en geef hem een speciaal plaatsje

evy
18-6-2011
 Meld misbruik21-3-2011 11:26:23

Heel veel sterkte...

Nathalie
17-8-2012
 Meld misbruik21-3-2011 14:52:48

Hallo Melodie,

Eerst en vooral veel sterkte voor jou en de ganse familie;

Ik trouw pas volgend jaar en weet nu al dat mijn papa er niet meer bij zal zijn. Hij is ongeneselijk ziek en heeft niet lang meer te leven. Ik wil persoonlijk wel dat mijn papa op de één of andere manier 'betrokken' wordt in ons huwelijk. Hoe ik dat zal doen weet ik nog niet.
Ik zou in jouw situatie de naam van jouw papa niet schrappen op de uitnodiging. Hij was en zal nog altijd fier zijn dat zijn dochter trouwt. Je moet je hart volgen en doen wat jou het beste lijkt.

Veels moed en weet dat jouw papa er zeker zal zijn op JOUW dag

Fredie
26-6-2010
 Meld misbruik21-3-2011 15:47:30

O, wat vreselijk droevig nieuws...
Graag wil ik je onze welgemeende deelneming betuigen bij dit zware verlies dat jou en je familie treft op dit moment.
Het aanvaarden van dit verlies is zo moeilijk omdat, doordat het totaal onverwachts kwam, je geen afscheid hebt kunnen nemen, hem niet meer hebt kunnen danken voor het leven dat hij je gaf. En dat brengt je totaal uit evenwicht.

Gun jezelf de tijd om onbegrensd terug te denken aan de mooiste momenten, de mooiste herinneringen, ook al komen daar veel tranen van. Toch is het een milde manier om afscheid te nemen. Laat je tranen rustig hun gang gaan ; huilen lucht op. Je hoeft je verdriet niet te onderdrukken, integendeel.
Eens je het afscheid aanvaard hebt, bekijk je de dingen met meer filosofie en veranderen de tranen langzaam aan in een glimlach. Dan zal je ook met hernieuwde moed aan je voorbereidingen kunnen verder werken en zal je in staat zijn om je vader te herdenken op een mooie, waardige manier en zoals jij het wil.

Vergeet niet dat je vader hoedanook 'aanwezig' zal zijn, al was het in jullie harten en dat is toch het belangrijkste. Maar geef het nu eerst maar even rustig de tijd.
En kom hier maar gerust huilen als je het niet meer ziet zitten of als dat je kan helpen of opluchten. Daarvoor zijn we er tenslotte ook .

Kathy

Meld misbruik21-3-2011 20:37:34

Melodie,

Ik deel je twijfels en bedenkingen omtrent de trouw. Mijn vader is net drie jaar geleden overleden wanneer ik 18 was, en dit op 42-jarige leeftijd. In augustus trouw ik en ook hij had me normaal gezien moeten wegschenken aan het altaar. Dat allemaal is erg spijtig.

Langs de andere kant, het is niet omdat hij daar niet lichamelijk is, dat hij niet aanwezig is op je trouw! Als je op je trouwkaartje hebt geschreven dat je ouders het huwelijk aankondigen of iets dergelijks, dat geldt dat ook voor je vader. Alleen is dit niet in de manier dat andere mensen dit gewoon zijn,... Hij is en blijft aanwezig op de mooiste dag van je leven! Waarom zou je hem dan niet vermelden? Hem niet vermelden zou volgens mij pas afbreuk doen aan het feit dat hij je vader is en altijd zal blijven!

Zelf vermeld ik in mijn situatie hem ook in mijn misboekje en laat ik me nu door mijn peter weggeven. Indien je die niet hebt, kan je dit steeds aan je grootvader vragen of zoals mijn zus heeft gedaan, gewoon samen naar het altaar stappen. Ik wil je gewoon duidelijk maken dat aan alles een mouw valt te passen, al doet het waarschijnlijk al pijn genoeg dat je hem verloren bent, ...

Veel succes en dikke knuffel!

Cindy
5-5-2012
 Meld misbruik21-3-2011 22:47:47

Ook van ons welgemeende deelneming in je verdriet.
Het was gisteren net 11 jaar geleden dat mijn papa plots overleed aan een hartaderbreuk. Hij was amper 51 jaar. Elke dag nog is hij in mijn hart aanwezig. Dat komt terug in zoveel kleine dingen. Hij heeft nooit zijn kleinkinderen gekend, maar aan mijn zoon kan ik nu wel honderduit vertellen over hem, en hij is nu 8,5 jaar oud en heeft een opa engel! Hij heeft me doen inzien dat je ondanks alles niet altijd moet huilen, lachen mag ook, maar gun jezelf alstublieft veel tijd om eerst het gemis een plaats te geven. Je gaat nu eerst door een rollercoaster van emoties moeten, die elkaar vaak in sneltempo afwisselen, maar de positieve gevoelens en herinneringen krijgen gelijdelijk meer en meer de overhand.
Bij mij geeft mijn dooppeter me weg en bij de ceremonie (in openlucht) gaan we de 3 kleinkinderen ballonnen laten oplaten met een eigen boodschap voor opa.
Tot slot nog een leuke anekdote, hopelijk kan ik even een glimlach rond je hart toveren:
mijn zoon zat samen met mij in de auto en we waren over opa aan het vertellen, hoe hij waarschijnlijk ons wel ziet en hoort maar dat wij hem niet kunnen zien en horen, enkel voelen in ons hartje. Plots liet hij een luide scheet. Spontaan vroeg hij aan mij: mama, zouden engeltjes scheetjes kunnen laten? Sinds dit moment weet ik: in de hemel zit iemand zich krom te lachen met zijn kleinzoon. En zo blijft hij altijd bij ons aanwezig, op het warmste plekje van ons hart.
Veel sterkte nog.
Cindy

Kenza
17-9-2011
 Meld misbruik22-3-2011 11:23:12

Verschrikkelijk nieuws ...
Heel veel sterkte!

Knuffel
xxx

lizzy
20-5-2011
 Meld misbruik22-3-2011 13:19:21

Het meest vreselijke wat ik mijzelf voor kan stellen...........wat erg voor je!
Ik heb gewoon tranen in mijn ogen!
En als ik dan denk wat ik mijzelf druk zit te maken over stomme onbenullige dingetjes......
Heeeeel veel sterkte......... !

Marlies
9-12-2011
 Meld misbruik4-4-2011 14:07:47

Hoi Melodie,

Ik wil je met dit berichtje heel veel sterkte toewensen. Woorden schieten hier inderdaad voor tekort, ik krijg de tranen in mijn ogen als ik jouw berichtje lees. Hoe erg en hoe vergankelijk is het leven hier toch...

En wij bruidjes ons hier inderdaad maar druk maken om onbenullige zaken...

Veel sterkte meid!

Liefs,
Marlies

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...