Terug naar overzicht
PFF .. ja, je ehbt er echt nog ouderwetse bij hoor ...Ik had zo'n ondervraging in mijn boekje opgenomen en dan vroeg die;"vinden jullie dat nodig, zo'n ondervraging?" dat is ouderwets en ge weet zelf toch wel dat je vrijwillig naar hier bent gekomen en dergelijk ...dus dat laten we er uit ... en zo van die vragen: waarom trouw je voor de kerk .. ja, dat heeft ie ook wel gevraagd, maar beetje zeveren rond 'dat geeft een meerwaarde en een ander gevoel etc'...en vooral die pastoor heeft toen gebabbed, wij vooral geluisterd :-)'t ziet er precies toch niet zone toffe uit die van jullie; die van ons anders wel. wij mogen die zelfs Jan noemen (ook in't misboekje :-))Mieke13/05/06
Hey,ik snap wel dat je het lastig vindt dat de priester zijn visie opdringt, maar je moet ook wel weten dat een heleboel mensen enkel voor de kerk trouwen voor de schone schijn en omdat het nu eenmaal zo hoort. En inderdaad, er bestaan nu eenmaal nog steeds priesters van de oude stempel. Jullie trouwen nu eenmaal in 'zijn' kerk, dus op zijn domein. En er zijn ook veel priesters die geen moderne muziek willen enzo... dus als ik jouw relaas lees, valt het nog wel mee en zou ik er gewoon het best van maken.Groetjes,Lieve
Wij hebben eerst een afspraak gemaakt met de pastoor, alvorens aan het misboekje op te maken. Die mens was zeer vriendelijk, heeft ons ook een soort van handleiding meegegeven aan de hand waarvan we de opbouw van de mis konden maken. Zelf zei hij dat die ondervraging verplicht is om het een echt kerkelijk huwelijk te kunnen noemen. En ik ga daar ook in mee. Uiteindelijk is het een ritueel en dat heeft zijn vaste onderdelen, anders zou het geen ritueel zijn... Het is ook wel zijn kerk en de vragen die hij stelde, zijn de vragen die ook worden gesteld in de ondervraging - op welke het antwoord ja verwacht dient te worden - wist je dat een kerkelijk huwelijk geweigerd mag worden als je verklaart geen kinderen te willen?Over samenwonen deed onze pastoor niet moeilijk, hij ging er zelfs van uit want noteerde automatisch hetzelfde adres op ons beide papieren...Met vriendelijkheid en een beetje water bij de wijn doen bekom je het meest denk ik...
Ik vind ook dat als je voor de kerk trouwt, da je geen reden hebt om die pastoor "ouderwets" te vinden. Zelf al eens nagedacht over het "waarom" van trouwen in de kerk?En als die reden niks met het katholieke te maken heeft, vind je het dan zelf niet wat schijnheilig om voor de kerk te trouwen...