Nu Online
Momenteel zijn er 282 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Gemeentehuis vastleggen wanneer?

12-4-2011 17:46:48
Hey !!
Ik vroeg me af vanaf wanneer je je trouwdatum kan gaan vastleggen op het stadhuis.
Heb al gelezen pas vanaf 6 maand op voorhand, andere zeggen 1 jaar...
Hopelijk kunnen jullie me helpen !
PS Wij trouwen in Kortrijk.

groetjes,

Een reeds ongeduldig bruidje!

Evelyn
8-6-2012
Meld misbruik

Reacties: 10 | Gelezen: 1615

inge
5-8-2011
 Meld misbruik12-4-2011 18:10:39

hey meid is pas een half jaar op voorhand
wij waren ook te vroeg had ook gehoord dat het een jaar op voorhand ging. uw aanvraag om te trouwen is maar een half jaar geldig daarom dat je het niet vroeger kan aangeven. de eerste keer dat je dan gaat, vragen ze de geboorteaktes aan en dan duurt het ongeveer 10dagen eer ze die hebben en dan moet je terug en dan is het pas officieel
groetjes inge

Mieke
30-4-2011
 Meld misbruik12-4-2011 18:46:09

Wij trouwen nu eind deze maand en hebben in augustus vorig jaar de dag en het uur gaan reserveren. Ik denk dat je vanaf de tweede helft van het jaar kan gaan reserveren voor het jaar erop. Ze noteren dan al jullie namen, maar je moet dan wel nog officieel teruggaan (denk dit max een half jaar op voorhand), voor het opgeven van de namen van getuigen en controle van de geboorteakte en betaling e.d.

Wij trouwen ook in Kortrijk trouwens, want dit is in iedere gemeente anders.

ruth
5-8-2011
 Meld misbruik12-4-2011 18:47:37

Op sommige gemeentes kan je het al gaan vastleggen een jaar op voorhand of zelfs langer, maar dat is niet hetzelfde als 'in ondertrouw gaan', oftewel het officieel vastleggen... Bij de eerste versie is het gewoon je datum en je uur al ongeveer gaan reserveren. Hiervoor heb je de geboorteaktes niet nodig. Niet alle gemeentes doen dit, echter.

In ondertrouw gaan, of het dus officieel aankondigen kan je pas vanaf 6 maand en 2 weken op voorhand. Daarvoor heb je dus idd de geboorteaktes nodig en zo voort. Dan leg je het eigenlijk officieel vast. Dit kan sowieso in ELKE gemeente.

Groetjes!

Maaike
6-8-2011
 Meld misbruik12-4-2011 19:11:22

Het hangt af van waar je trouwt. In sommige gemeentes kan je al een jaar op voorhand de datum vastleggen in andere kan je pas 6 maand op voorhand gaan.
Best eens informeren hoe het er in Kortrijk aan toe gaat :).

Groetjes en succes ermee!

natje
12-5-2012
 Meld misbruik12-4-2011 19:23:33

ja in elke gemeente ligt dat anders wij trouwen op 12/05/2012 en hebben de uren van kerk en gemeentehuis al kunnen vastleggen in augustus 2010.
wij wonen in kontich.

veel succes

Els
4-8-2012
 Meld misbruik12-4-2011 19:59:23

Wij trouwen op 4/8/'12 in Hove en wij hebben het gemeentehuis ook al kunnen vastleggen. Ze hadden nog geen agenda voor 2012, maar ze ging de datum en het uur al noteren.
We mochten ook al onze rijksregisternummers doorgegeven zodat ze onze geboorteaktes al kan opvragen. Super gemakkelijk, alles is tot nu toe via e-mail gegaan.
We moeten enkel tussen 6 maanden en 2 weken voor onze trouw in ondertrouw gaan.

Succes!

Sigrid
3-12-2011
 Meld misbruik12-4-2011 21:17:32

Hallo,

wettelijk kan je max 12maanden op voorhand. Maaar sommige gemeentehuizen passen dit aan en zeggen 6maanden.

Tine
26-5-2012
 Meld misbruik13-4-2011 8:06:22

Ik ben maandagavond de dag gaan vastleggen. Het uur moet ik nog doorgeven en wij trouwen op 26/5/2012 dus dat is ruim op voorhand. Geboorteaktes zoeken ze zelf op en we moeten max 2 weken op voorhand de namen van de getuigen doorgeven.

Emy
30-6-2012
 Meld misbruik13-4-2011 9:55:11

Ik heb net gemaild naar de dienst burgerzaken van onze gemeente en kreeg dit antwoord. Het hangt dus af van gemeente tot gemeente. Een mailtje is dus snel gestuurd, en je hebt meteen de info die je nodig hebt.

Op zaterdag 30/06/2012 kan er in onze gemeente gehuwd worden. Op een zaterdag kan er in de voormiddag tussen 10u00 en 11u30 getrouwd worden. Aangezien er die dag nog geen huwelijk gepland staat, kan u het uur van huwelijk momenteel nog vrij kiezen.

Om een huwelijksdatum vast te leggen vragen wij om de volgende gegevens door te geven:
- naam, adres en rijksregisternummer van beide partners
- gewenste datum en uur van huwelijk
- een telefoonnummer waarop we jullie kunnen bereiken

Gelieve in bijlage onze info voor kandidaat-trouwers te willen vinden.

Met vriendelijke groeten,

Evelyn
8-6-2012
 Meld misbruik13-4-2011 18:48:55

Iedereen bedankt voor de vele reacties.

We houden het dus op 6 maand op voorhand, en ik ga binnen een paar maand nog eens naar het stadhuis en daar eens informeren!

Bedankt!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...