Terug naar overzicht
De pastoor heeft bij ons gezegd dat de bruid links zit en de man rechts. Ik weet niet van een wissel. Ook nog nooit gezien trouwens. Bij het buitengaan gaat de bruid ook links van de man. Dus dan moet je je in principe inderdaad draaien, maar naar ik vermoed is dat dan tijdens het opstellen om naar buiten te gaan.
Mij lijkt altijd (in de films) dat de vader links van de bruid loopt, dat de bruid tegenover de bruidegom komt aanlopen (zodat deze zijn bruid goed kan bewonderen) en dat de vader al juist staat (hij zit dus links in de kerk), aangezien de vader links moet gaan zitten, zit de bruid ook links... Wat een uitleg =)
Het klopt dat de bruid en haar familie links zitten (wanneer je naar het altaar kijkt) en de bruidegom met zijn familie rechts. Bij het buitengaan maken jullie als bruidspaar gewoon ter plaatse rechtsomkeer en stappen zo naar buiten.
Bruid en familie zitten aan de linkse kant... bruidegom en familie zitten aan de rechtse kant.Het binnenkomen (bruid/vader) lijkt mij niet zo erg links of rechts...
bij ons heeft de pastoor dat gezegd...
hey, ik ben binnengekomen langs mijn papa zijn rechterkant en ben langs de linkerkant van mijn man gaan zitten en bij het buiten gaan moesten wij ons gewoon draaien en niet van plaats wisselen! zo had onze ceremoniemeester het gezegd! grtjs jessie
Hey, Normaal gezien zit je inderdaad links van je man zit (met gezicht naar altaar "aan de kant waar voeger de vrouwen in de kerk zaten"....) En bij het buiten komen is de traditie dat je langs de andere kant jou man dan loopt. Maar is zeker niet verplicht. Groetjes Ellen
Bij het binnengaan staan de vrouwen links. De bruid en de familie van de bruid gaan dan ook links zitten. http://www.facebook.com/media/set/fbx/?set=a.1238471522167.37003.1240628751#!/photo.php?fbid=1238500482891&set=a.1238471522167.37003.1240628751&type=1&theater Als je naar buiten wandelt, draai je je gewoon om en sta jij dus rechts van je man.