Nu Online
Momenteel zijn er 233 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

hoe beginnen

23-4-2011 22:11:26
hallo iedereen

ik ben nog maar pas nieuw hier.
maar ik stelde mij een aantal vragen...vorige week ben ik ten huwelijk gevraagd (eindelijk na 10jaar en 1 kindje samen).
Mijn grootste vraag is...hoe begin je aan het in elkaar steken van een huwelijk?
ik dacht zo van eerst kijken wanneer een zaal naar uw gedacht een datum vrij heeft???
en wa zijn de puntjes waarop je zou kunnen inperken in kostprijs?
moet wel zeggen...mijn ventje is kok..dus die wil wel (als wij een feest geven) een deftig feest met alles erop en eraan van eten en drinken.
sorry voor de mss wel domme en open vragen...

groetjes

elien
22-9-2012
Meld misbruik

Reacties: 15 | Gelezen: 1142

Penny
20-7-2011
 Meld misbruik23-4-2011 22:52:04

Allereerst je datum kiezen.
Een zaal zoeken: in de buurt, met traiteur/ zonder traiteur, wat voor zaal wil je
Traiteur zelf zoeken of als die bij in de zaal zit
kledij kiezen en zoeken
hoe je dagverloop er gaat uitzien: receptie/ avondfeest
uitnodigingen zoeken en bestellen
gemeentehuis - alle papierwerk bij notaris moest het nodig zijn
fotograaf - locatie foto's
dj

Op zich dacht ik eerst ook van ohjee maar op een week tijd hebben wij alles vastgelegd.
Wij zijn verloofd op 25 februari en trouwen 20 juli dus je krijgt wel wat klaar als je echt zoekt op internet.
Je moet eerst voor jullie al uitmaken wat feest willen we en wanneer.

Je vindt op internet ook heel wat to do lijstjes zodat je kan zien wat je mss vergeten bent of totaal nog niet aan gedacht hebt. Zelfs met tijdlijn erbij :-)

Panikeren is echt niet nodig want als je er een paar avonden wat opzoekwerk en telefoontjes voor doet krijg je heel wat rond.

Succes en moest je vragen hebben geen probleem
penny.pellens@gmail.com

groetjes

ruth
5-8-2011
 Meld misbruik23-4-2011 22:53:31

Hoj,

Probeer eerst een lijst te maken met de dingen die moeten gedaan worden, of die je nodig hebt. Je vindt genoeg voorbeelden van aftiklijstjes op internet ook, als je wat googlet.

Dan zijn wij begonnen aan het bedenken van het grote concept. Wat is je budget? Groot of klein? En in navolging daarvan kan je op zoek naar je zaal en een traiteur ( of combinatie ). Daarna ga je eigenlijk je lijstje af.
En natuurlijk... dit forum volgen, want alle bruidjes zijn er hier voor elkaar om elk vraagje of probleempje te bespreken en op te lossen.

En genieten van de voorbereidingen:) Het is maar één keer in je leven,normaal gezien:)...

Lieve groetjes

Filipa
23-7-2011
 Meld misbruik23-4-2011 22:56:51

Hoi Elien,

Allereerst proficiat met je aanzoek eh :-)
In het begin vroeg ik mij dat ook af.
Hier op de site heb je een lijst (onder "mijn planning") waar je al heel veel "inspiratie" kan opdoen. Dit hebben wij toen ook gedaan, we hebben uit die lijst de dingen gekozen die voor ons van toepassing waren, omdat iedereen anders is eh :-)
We zijn inderdaad ook begonnen met de feestzaal. Daarna hebben we de kerk aangesproken voor de datum. Daarna zijn we naar het gemeentehuis gegaan om onze eerste aanvraag te doen. Datum was nog vrij, dus alles liep goed.
Toen hebben we een gastenlijst opgesteld, en een budget "geplakt" naast elke item op de list. En dan die lijst maar aflopen eh!
Door vaak actief op de site te zijn, zal je ook heel veel "begeleiding" krijgen van andere bruidjes die er ook mee bezig zijn en die trouwen in dezelfde maand / periode als jij.

Denk er ook aan dat dingen zoals fotograaf, dj, kapster en ev. visagiste op tijd gereserveerd moeten worden... en op zoek gaan naar de droomjurk natuurlijk :-)

Wij hebben net zoals jullie ook gedacht van "op onze dag willen we echt goed eten en drinken eten en aanbieden aan onze genodigden"... toen hebben we maar op andere dingen moeten besparen, maar het is de moeite waard denk ik!
Op de uitnodigingen kan je veel besparen als je op vistaprint bestelt, bijvoorbeeld (als je de ontwerpen mooi vindt natuurlijk).
Wij hebben bijvoorbeeld alleen warm eten voorzien voor de gasten die van s' morgens al verwacht worden; de anderen werden uitgenodigd vanaf 19u30, omdat het ook mensen zijn die we niet zo vaak zien (hoogstens 2 keer per jaar, verre familie enzo).

Zo ik hoop dat ik je al een beetje heb kunnen helpen. Je kan altijd even een mailtje sturen bij eventuele vragen: filipa.azevedo@gmail.com

Ik help graag!

Groetjes,
Filipa

elien
22-9-2012
 Meld misbruik23-4-2011 23:11:14

dank u wel...echt waar

ik weet het, het is nog veraf...maar ik ben zo iemand die eerst een planneke in haar hoofd moe hebben van hoe eraan te beginnen en dan ga ik als een sneltrein te werk...want mijn partner is op da gebied wel een slakje...hihi...tis voor hem al gelijk...tot ik met iets afkom. dan is het van : kvind da ni zo goe, of liever nie ...
dus moet veel ideeën hebben dak er veel kan voorleggen...wanneer de tijd rijp is ... want voor hem is alles nog veel te ver weg...en heeft hij nog tijd genoeg. maar ik denk da een jaar ni zo lang duurt.
kijk maar naar onze kleine...hij is de 21ste 10maand geworden... hij is bijna een jaar en tis net als gisteren dak ik een positieve zwangerschapstest had...

Evelien
1-9-2012
 Meld misbruik24-4-2011 9:36:12

Hey Elien,

Ik wou even zeggen dat je er zeker niet te vroeg bij bent hoor! ;-)

Onze feestzaal ligt al vast van oktober vorig jaar voor september volgend jaar en toen waren er al een aantal zaterdagen volzet! Indien je op een zaterdag wil trouwen, zou ik toch zo snel mogelijk een zaal zoeken hoor want deze zijn heel snel volzet ;-).

In januari hebben wij vervolgens het vervoer, de fotograaf en de ceremoniemeester vasgelegd, ook zaken die vrij dringend zijn (dj moesten wij gelukkig niet zoeken :-)).

Dus ik zou zeggen, kijk eens rond op het internet en begin alvast te bellen ;-).

Ps.: mijn lijstje vind je terug op mijn profielpagina ;-)

Groetjes en veel succes!

Anika
9-4-2011
 Meld misbruik24-4-2011 9:40:59

Allereerst een heel dikke proficiat!!

Zo heel ver af is het ook niet meer hoor Elien :) Ik mocht van mijn mijn beginnen plannen aan ons huwelijk een jaar op voorhand (omdat hij anders zot zou worden), jij zit nu ook op dat punt.. En een jaar is zó voorbij, ook al lijkt het soms een eeuwigheid te duren!

Een datum heb je al; dan is het nu zoeken naar al de rest. Wat wij eerst hebben gedaan is een totaalbudget opgesteld. Los van alles: hoeveel wil je uitgeven aan je trouw? bij ons was dit 7000 euro. Reken daar een 10% extra kosten bij en je zal ongeveer hebben wat je trouw echt zal kosten :) maar met de 10% mag je natuurlijk op voorhand geen rekening houden ;)

Dan is het bepalen wat voor een trouw wil je? iets van 's morgens tot 's avonds? groots of net heel intiem? met kerk of zonder kerk? diner of walking diner? er zijn zoveel opties, dat je best eerst even met je man kan overleggen wat je beide wil van de dag. Dan is het daarna makkelijker om gericht te zoeken naar jullie idee.

En dan inderdaad is het eerst zoeken naar een zaal en een fotograaf!! daar zou ik zelfs al niet te lang meer mee wachten. Op zich is april nog niet de drukke maand, maar wees er toch maar als de kippen bij! Dan kan je ook je datum al gaan vastleggen in het gemeentehuis (en eventueel de kerk). En In juli Augustis kan je zoektocht naar een kleed van start gaan! En zijn het inderdaad nog een hele reeks andere kleine, praktische dingen die je zeker niet over het hoofd mag zien..

Ik heb hiervoor een prima excel bestandje, als je je mail adres even doorstuurt, geef ik je dat met plezier! Ik heb er heel wat aan gehad!

Veel plezier het komende jaar!!

Liefs
Anika ( Al 15 dagen getrouwd)

elien
22-9-2012
 Meld misbruik24-4-2011 9:59:29

eerlijk een datum hebben we nog nie...maar ik zou graag in april trouwen. maar het hangt ervan af. dinsdag zal ik eens bellen om te vragen hoe strikt ze zijn in de leeftijd van de getuigen. ik wil per sé mijn zus als getuige. heb ze niet als meter van ons zoontje kunnen vragen omdat mijn ouders en schoonouders graag meter en peter waren. maar ik wil ze zeker als getuige van mijn trouw. maar ze wordt pas 18 13 sept 2012. dus als ze streng zijn zouden we kijken voor 15september en zijn ze nie streng dan zal het in april worden. want mijn ventje wil graag in zijn verlofperiode trouwen, dan kunnen de collega's van zijn werk ook komen.Hij is kok é en de eigenaar van de zaak waar hij werk heeft een een feestzaal (vijverhof in wevelgem) dus zijn wij toch een klein beetje (verplicht is veel gezegd) geduwd naar die feestzaal. we hebben daar onze babyborrel ook gedaan en da was keigoe....prijs kwaliteit was da zeker in orde...maar zoals ik al zei is de periode of datum afhankelijk in de eerste plaats van de leeftijd van de getuigen en dan van de zaal zeke é...

dus waar sta ik nu al....
- nog geen concrete datum
- idee voor feestzaal (vijverhof)
- idee voor fotograaf (kennis die da doe in bijberoep)+een ex klasgenoot die daar opleiding voor volgt voor het avondfeest
- idee vervoer voor ons (mijn nonkel heeft een keischone cabrio, zou da eens heel lief vragen)
- idee van stijl van kleed (lady bird of maggie sottero stijl)
- winkels waar ze die merken verkopen (aalst + torhout zijn de dichtste)
- uitnodigingen (twee opties: samen maken met mijn mama of via http://trouwkaarten.cardxl.be/) deze middag zal ik da eens bespreken met haar.
- zoeken naar iemand die snachts op ons klein kobe'ke kan babysitten (tegen dan al ni meer zo klein kobe'ke)

heb zo eens al een raming gemaakt hoeveel het zou kosten... en voor een feest in het vijverhof voor 120pers (voorlopig in eerste gedacht nu al 90pers dus nog een beetje extra gerekend) voor een gemiddeld menu + drank tot 5h = 7500€ (groot gerekend)
dus ik vraag me af waar ik dan wel op kan besparen want op het eten en drank wil mijn ventje ni besparen. het kleed krijg ik van mijn ouders. dusja...

sorry voor het gezaag zene...maar zo eens neeschrijven waar we staan kan wel wa rust in mijn koppeke maken ... nuja...mijn ventje zal ook van het principe zijn, hoe minder tijd tussen nu en de trouw, hoe minder stress....hihi...

ik hoop 1 ding, da ik geen helse bruid word...hihihihi

elien
22-9-2012
 Meld misbruik24-4-2011 9:59:58

aja mijn e-mail...

polletelien@hotmail.com

elien
22-9-2012
 Meld misbruik24-4-2011 15:15:27

is het te doen om met een thema kleur te werken? of is dat onnodige stress??? wa vinden jullie?

sarah
17-12-2011
 Meld misbruik24-4-2011 18:18:45

Hey elien,
ik werk met een thema kleur- alle een combinatie van drie - donker paars - zilver en ivoor.
En eerlijk gezegd vind ik het ergens gemakkelijker wegens dat je een leidraad hebt voor de details. En de zoektocht naar de juiste kleuren vond ik super leuk om te doen.

-uitnodiging is paars / zilver en ivoor
-ceremonieboekje is ivoor papier + purperen druk + lint
-das van mijn aanstaande gaat donkerpaars zijn
-bloemen gaan donkerpaars zijn
-mijn getuige is zelfs in het paars - maar dat is toevallig!
-ik heb in januari tijdens de wintersolden allemaal paarse- en zilveren kerstballen gekocht voor versiering
-de taart gaan we ook vragen paars en zilver te verwerken
-mijn schoenen gaan naar alle waarschijnlijkheid een paars detail bevatten
Echt de mogelijkheden zijn eindeloos

Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik24-4-2011 20:17:59

Volgens mij sta je eigenlijk al redelijk ver.
Wat ik in jouw geval nu als eerste zou doen is informeren bij de gemeente voor de getuige, zodat jullie een concrete datum kunnen vastleggen. Best ook direct eens vragen op welke dagen/tijdstippen je kan trouwen en hoe lang van te voren dit vastgelegd kan worden, want dat is niet overal hetzelfde.
Als je dit weet, kunnen jullie de datum vastleggen, zaal, eventueel kerk, tijdstip.
Daarna fotograaf en vervoer al eens vragen, nadenken over de uitnodigingen en misschien ook al een beetje over wat voor feest jullie willen en wie je allemaal gaat uitnodigen.
Succes ermee!

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik24-4-2011 20:52:41

Héy ! Besparen doe je dan eerder op
- uitnodigingen: eenvoud siert / Zelf ineen steken / ..
- bedanking achteraf: tegenwoordig geven er veel koppels een bedanking op het einde van het feest mee (gaande van suikerbonen tot mini drankjes in flesjes met gepersonaliseerde etiketten...) én ook nog eens een bedankingsfoto... kies één van de twee... Of kies je voor de bedankingsfoto achteraf, dan kan je (zeker wanneer de trouwdag september zou worden), deze als kerstkaartjes versturen en heb je ook twee vliegen in één klap.
- meer personen doorschuwen van volledige avondfeest naar dessertbuffet + dansfeest (gebeurt in Oost-Vlaanderen heel veel)

...

Marissa
22-7-2011
 Meld misbruik27-4-2011 21:00:03

Marissa
22-7-2011
 Meld misbruik27-4-2011 21:05:31

oei er is een deel niet toegeokomen van mn berichtje!
ik schreef dat ze jou ook kan helpen met de uitnodigingen, bedankjes...

Véél succes! Groetjes

elien
22-9-2012
 Meld misbruik29-4-2011 19:09:33

je mag me gerust mailen polletelien@hotmail.com

alle hulp is welkom....

alvast bedankt

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...