Terug naar overzicht
Een pen is volgens mij zowel op het gemeentehuis als in de kerk aanwezig. Identiteitskaart (beide) neemt m'n vriend gewoon mee in zijn binnenzak van z'n jas. Huwelijkskaars aansteken.. hangt volgens mij van de pastoor af. En de getuigen tja, bij sommige gemeentehuizen krijgen zij een plaatsje toegewezen en in de kerk.. mag je dat volgens mij zelf kiezen.. bij ons komen ze ofwel op de eerste rij te zitten ofwel op de tweede rij! Veel succes... tis bijna aan jullie!!!
In het gemeentehuis krijgen bruidspaar, getuigen en ouders een plaats toegewezen. De getuigen zitten het dichtst bij jullie; Maar dat kan evengoed achter jullie zijn. In de kerk wijzen jullie deze plaatsen zelf toe. Bij ons zaten getuigen en ouders op de eerste rij langs de kant van zoon/dochter. In het gemeentehuis kregen we een pen om te tekenen. Deze kregen we ook mee naar huis. In de kerk echter niet. Maar we hadden onze getuigen, bij het vragen een pen cadeau gedaan en deze hadden deze netjes bij zich op de dag zelf.De huwelijkskaars zetten jullie klaar in de kerk samen met de bloemen. Jullie als bruidspaar steken deze zelf aan via de paaskaars. Vaak gebeurt dit terwijl het tekstje van de kaars wordt voorgelezen. Wij hadden iemand aangeduid die alles voor ons bijhield: identiteitskaarten, lipgloss, zakdoekjes, ... Dan moet niemand er mee liggen sleuren en voor iemand met een handtas is dat een kleine meerlast :) Veel succes!
hey Kim, Zo stom zijn die details niet. Ben Blij dat je e raan denkt. Ik trouw voldgende zaterdag en heb daar nog niet aan gedacht allemaal. Dus ik lees heel graag mee. :) Groetjes en succes Kristel
Hey Kim, De huwelijkskaars steekt het bruidspaar altijd zelf aan. Een pen ligt klaar zowel voor het burgerlijk-als kerkelijk huwelijk.Sommige gemeenten geven de pen soms mee als aandenken. Afhankelijk van de indeling van de trouwzaal zitten de ene keer de ouders naast het bruidspaar . In dat geval zitten de getuigen tegenover mekaar aan het uiteinde van de tafel.Soms zitten de getuigen dan weer naast jullie terwijl de ouders tegenover mekaar aan het uiteinde van de tafel zitten.Ik maakte het ook al mee dat de ouders in dat geval ook achter jullie zitten. Hoe dan ook maak je geen zorgen. De ceremoniemeester ofwel de gemeentebediende wijst de plaatsen wel aan. GroetjesFreddy
Zowel in het stadhuis als in de kerk was een pen aanwezig. Mijn id-kaart hield mijn mama bij (net als mijn mini-deo en lippenstift). De dag voor ons huwelijk hadden we in de kerk een doos gezet met alles erin: cd met de liedjes, huwelijkskaars, fles wijn voor de koster (hij zorgde voor de muziek en projecteerde de prenten van de eerste lezing op groot scherm), het misboekje voor de pastoor,... De koster zorgde dan dat alles klaarstond. De kaars stond dus op het altaar en werd door mijn man met een wiek van de paaskaars aangestoken. Zowel in het stadhuis als in de kerk zitten de ouders het dichtst bij je en daarnaast de getuigen.