TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
an
12-8-2011
|
10-5-2011 20:32:02
Heey,
ik trouw zelf op 12 augustus dit jaar. Wij hebben dat doen aan de feestzaal gevraagd. Ze dacht 15 a 20 euro per persoon als gemiddelde. Natuurlijk hangt er veel af van de "afkomst" van je vrienden en familieleden natuurlijk. Wij wilden er ook achter informeren om toch te weten hoe veel budget je zeker moet voorzien he.
groetjes
|
|
Aurelie
13-5-2011
|
10-5-2011 20:39:13
Ewel ik moet eerlijk zeggen, ik ben enorm geschrokken hoe vrijgevig de mensen zijn als het gaat om een jong paar dat nog moet beginnen ... Om maar te zeggen: met de geldgeschenk van mijn werk en dooppeter, heb ik nog 100€ te kort om mijn receptie van 85 man te betalen ... Ik dacht: als het zo doordoe, gaan we met een serieuze spaarcent zitten! En de trend blijkt zich ook door te doen. Van mijn schoonmoeder krijg ik mijn juwelen terugbetaald en hij € 500. Van mijn ma krijg ik 1/4 van ons avondeten terugbetaald, mijn pa zal de drankenforfait voor het dansfeest op zijn rekening nemen. Enkel zijn pa weten we nog niets. En ook, we kopen nu een auto van een vriend van mijn ouders (die ik al heel mijn leven ken) voor een overdreven goedkope prijs (en hij laat nog de herstellingskosten van 250€ vallen "omdat wij het zijn") én mijn ma zei net dat hij vroeg "op welk rekeningnummer hij moest storten"... Sinds vorige week zeg ik al iedere dag: de mensen zijn compléét aan het "thope slaan" (zot komen) . Hier wordt er gezegd dat, voor de receptie er €25 pp wordt gegeven en voor het avondeten 150€ per koppel. Het is de bedoeling dat de mensen feitenlijk hun aandeel terugbetalen, maar ik heb al verhalen gehoord dat er € 20 wordt gegeven voor een avondfeest ...
|
|
Evelien
9-7-2011
|
10-5-2011 20:39:34
Goh, ik heb eigenlijk altijd gehoord van vrienden enzo dat ze rond de 50 per persoon geven. Maar jij kent je vrienden en familie het beste he! Als je veel studenten ofzo in je "publiek" hebt zitten, zou ik geen 50 euro verwachten :) Als je daarentegen allemaal rijke tantes en nonkels hebt, dan zal je mss iets meer krijgen.
|
|
Helene
14-7-2012
|
10-5-2011 20:39:39
hey, mijn zus heeft het ook achteraf bekeken hoeveel centjes ze kreeg als kado. ouders betaalden een deel van de trouw. haar deel (5000)euro heeft ze terug dankzij kado's! (150 dinner gasten) 'normaal' geven receptie genodigden 25 euro per persoon en voor de hele avond 50 euro. natuurlijk verschilt dat wel enorm! zo was er een koppel die 25 euro samen gaven voor de hele avond. denk dat het ook erg afhangt wat de gewoonte is binnen de familie! groetjes
|
|
liesbeth
6-8-2011
|
10-5-2011 20:43:26
ik zou niet durven afkomen met 25 euro voor een avondfeest! Allé, kunnen die mensen dan niet eens wat verder denken? Wij geven al vlug 150 euro voor een avondfeest. Das toch normaal? Het al tegenwoordig al rap 70 pp voor een avond... Dan is er nog niet veel over é... ik ben uitgenodigd voor de trouw van mijn nicht en we kunnen jammer genoeg niet gaan en die geef ik ook 100 euro... Dat sommige mensen zich toch zo laten kennen... groetjes
|
|
Cindy
17-9-2011
|
10-5-2011 20:47:37
Hoi Lies,
Ik denk dat je daar geen vergelijkingen in kan maken.
Het aantal genodigden en de band dat je met hen hebt bepalen volgens mij ook de giften. Evengoed heb je 250 genodigden die laag bij kas zitten ...
Ook zullen er mensen zijn waarvan je nooit verwacht had zoveel te krijgen en mensen die niks geven waarvan je dacht dat ze net met de grootste cadeau zouden afkomen. Moeilijk om daar een beeld van te krijgen ...
Wij geven meestal een geldcadeau van 75 euro per persoon, dus als koppel 150 euro.
Ik verwacht dit zeker en vast niet terug ... ik maak een ander zijn rekening niet.
Maar je denkt er soms wel is aan wat je zou terugkrijgen natuurlijk ... denk dat iedereen dat wel eens doet ;) Persoonlijk "reken" ik op 20 euro per persoon te krijgen ... hopelijk kan het dan alleen maar meer worden ... maar wie weet wordt het toch nog minder? Ach, dat is net het leuke aan de day-after ... envelopjes opendoen :-)
Elke cadeau is mooi meegenomen!
Succes!
|
|
Kim
21-5-2011
|
10-5-2011 21:23:39
Liesbeth, ik denk dat veel mensen gewoon niet wéten hoeveel zo'n avondfeest kost. Ze denken "als wij uit eten gaan komen we toe met ongeveer 80-100 euro voor ons 2" dus is dat soms wat ze geven.
Ons feest wordt betaald door de ouders, kleding ook maar alle andere kleine dingen (die snel oplopen!) zoals bloemen, vervoer, schoenen, accessoires, fotograaf, videograaf, visagiste, ceremoniemeester enz. betalen wij zelf. Zo heeft volgens mij ongeveer ieder 1/3de van de trouw betaald. We hebben 99 mensen op het avondfeest en 31 op het dessertenbuffet. Wij zouden gewoon héél graag onze reis naar Mexico kunnen betalen van de centjes (4000 EUR). Mijn bomma en nonkel zijn al zéér gul geweest en hebben ieder 500 euro gestort. Een collega van mij ook 150 euro (ze komt alleen!). Vrienden van mijn schoonouders schommelen rond de 40-50 euro per persoon (dit is de generatie die denkt dat het allemaal veel goedkoper is ;) en onze buren die niet kunnen komen (!) hebben ons dit weekend 80 euro gegeven. Ik ga uit van een gemiddelde van zo'n 40-50 euro per persoon.
|
|
Anika
9-4-2011
|
10-5-2011 21:27:47
Ik denk inderdaad dat Cindy hierin gelijk heeft. Het ene koppel is het andere niet, het ene feest is het andere niet, de ene genodigdengroep is de andere niet... Er zijn zo veel verschillen dat het heel moeilijk is om hier een lijn in te trekken. wij hadden echt heel weinig gerekend als cadeau (15 euro/pp) dit omdat ik niet voor verrassingen wilde staan. Achteraf gezien hebben we wel meer gekregen van de mensen hoor... Wij hebben momenteel ( en er zijn nog cadeau's in aantocht) ons feest terugbetaald gekregen (maar wij hadden ook een heel intiem feest + nog extra centen. Maar het is niet dat we ALLES terug hebben hoor. En dat is ook helemaal niet de bedoeling. De cadeau's zijn mooi meegenomen, maar zijn absoluut niet het uitgangspunt. Kortom ik denk dat enkel jij zelf het best zal kunnen inschatten hoeveel je ongeveer kan krijgen. Maar bekijk het niet als terugbetalen voor al het geld dat je er in steekt, maar bekijk het als jullie gezamenlijke start als getrouwd koppel: dan kan het alleen maar mooi uitdraaien :)
|
|
Brenda
10-9-2011
|
10-5-2011 21:36:02
ik 'reken' ook op gemiddeld 50 euro p.p. De ene zal hoger liggen maar ik weet zeker dat de andere lager zal liggen.
ik heb van mijn dooppeter en mijn grootouders 12j geleden met nieuwjaar 250 euro gekregen, mijn broer was dat jaar getrouwd en ze dachten dat ik nooit ging trouwen en wilden voor beiden gelijk doen.
Mijn ouders van 't zelfde : daar kreeg ik na mijn broer zijn trouw 15.000 euro van.
Dus van die 3 kanten zal er geen bijdrage meer zijn want ik steek er niet eens een kaartje bij met cadeautip om te laten merken dat ik niet vergeten ben dat ik reeds iets kreeg.
Ik heb mijn broer 13j geleden 125 euro gegeven (was toen single dus voor 1 persoon), hij en zijn vrouw hebben 2 kids maar ik geloof nooit dat ik meer dan 100 euro zal krijgen voor het hele gezin. Ik betaal bovendien de jurk van zijn jongste (mijn metekind en bruidsmeisje).
dus de ene wat meer de andere wat minder.
en is het bij iedereen wat meer dan zal mijn spaarrekenign blij zijn dat ie niet superver zakt ;o)
|
|
Mieke
30-4-2011
|
10-5-2011 21:47:08
Ik kan nu spreken uit ervaring he :) Ik heb een excel opgemaakt en per koppel opgeschreven wat we gekregen hebben. Gemiddeld voor het avondfeest hebben wij 53 euro per persoon voor het avondfeest (hier zit de eretafel niet bijgerekend, want die gaven gulle giften). En voor de receptie 25 per persoon. Wij hadden een klassiek feest en receptie en de mensen wisten dat (denk ik toch :)). Voor de receptie was iedereen heel gul. Voor het avondfeest zaten er heel positieve uitschieters en negatieve uitschieters tussen.Van sommige echt verschoten dat ze zo veel gaven, van andere dan weer negatief verschoten. We zaten met een koppel dat 40 had gegeven voor het avondfeest, waar ik toch wel wat verrast van was.. Ik had in mijn budgettering met volgend rekening gehouden: 15pp voor receptie 25pp voor avondfeest en dan is het heeeeeel leuk om te zien dat het meer is he ;) Wij hebben van niemand lege enveloppen gehad, maar hebben wel één te kort en één waar geen naam op staat (enkel geld in een envelop). Maar dachten allebei van iedereen wat te ontvangen hebben. Dus denk ik dat we eentje kwijt zijn.. Groetjes, Mieke
|
|
rafa
6-5-2011
|
10-5-2011 22:09:33
het hangt heel hard af van de mensen die je uitnodigd.. wij zaten met heel veel groepen in de zaal: carnavalgroepen, werk (groep), hobby groep.. en die leggen meestal samen voor 1 cadeau, en dat ligt ongeveer rond de 25 eu per persoon...van familie krijg je meestal meer het is altijd leuk om veel centen te krijgen, maar uiteindelijk trouw je niet voor de centen die je gaat krijgen he.. je trouwt omdat je dat wil.. dus alles wat je krijgt is superwelkom.. maar om op voorhand uit te rekenen hoeveel je ongeveer gaat krijgen, om te zien of je je trouw terugbetaald krijgt met de centen die je krijgt, vind ik niet zo netjes.. maar dat is mijn mening
|
|
A.
23-7-2011
|
10-5-2011 22:35:22
Mja, dit is altijd een moeilijk onderwerp hé! Zelf heb ik me niet bezig gehouden met wat ik eventueel per persoon ga kunnen krijgen We laten ons verrassen...
Sinds we zijn gaan samen wonen houden we een afgesproken bedrag voor ogen (bij familie of speciale kameraden doen we wel altijd iets extra's).. Bij ons is dat 50 euro het koppel dit puur omdat we geen praat willen tussen kameraden of collega's (wij hebben zoveel gekregen.. oh, wij maar zoveel)
Aan de reacties hierboven te lezen vinden sommige dit een schandalig bedrag.. maar ik vind dat iedereen naar z'n eigen rekening moet kijken. En daarnaast geef je een feest omdat je die personen er graag bij hebt en niet om er achteraf 1000den euro's aan over te houden. Daar moet je geen feest voor geven!
Ik verwacht op onze trouw echt geen enveloppen van 150 euro het koppel (collega's, kenissen,..) dat vind ik gewoon veel geld!!!! Zeker voor mensen die begin 20 zijn.. dat tantes, nonkels, neven, nichten iets meer in een enveloppe steken dat snap ik. Maar veel hangt ook af van je formule he.. paar hapjes of groot diner of de hele dag aanwezig....
Vroeger gaf je toch ook maar 500 frank of 1000 a 2000 frank.. toch ook geen 6000 frank wel?!
|
|
tima
8-9-2012
|
10-5-2011 22:39:31
ik moet eerlijk zijn voor ik me er wat in verdiepte in het trouw gebeuren gaf ik ook altijd €50/pers voor avond feest maar zoals eerder gezegd een mens die daar nog nooit mee bezig is geweest weet niet dat het allemaal veel meer kost
|
|
jeff
27-8-2011
|
10-5-2011 22:58:06
Ons budget is ongeveer 150 euro per koppel als we naar een aonvdfeest mogen gaan. Het doet ons er niet toe, wat we te krijgen van eten, ik geef het met mijn volle hart, aan die personen. Voor mijn trouw, heb ik mij afrikaanse (zwartje) poetsvrouw en haar man geinviteerd. Mensen die het niet breed hebben, ik verwacht daar totaal geen groot kado van...maar wat we vooral deugt doet, haar reactie op de uitnodiging....het is mijn eerste invitatie naar een belgisch huwelijk en de eerste keer in ons leven dat we geinviteerd zijn door een "blanke";;;;; het doet me deugt haar zo gelukkig te zien!!!!
|
|
Brenda
10-9-2011
|
10-5-2011 23:23:14
@ tima : hier van 't zelfde. 't is maar als je zelf organiseert dat je ziet wat iets kost he.
@ rafa : ivm 'netjes'. ik denk niet dat de post van Lies zo bedoeld is, mijn antw in elk geval ook niet. We trouwen denk ik geen van allen met de bedoeling het feest 'terug' te krijgen. Voor iemand het hier eens schreef had ik in mijn budgettering zelfs geen rekening gehouden met een inkomend bedrag, alleen met uitgaande bedragen. 't is denk ik meer uit nieuwsgierigheid dat we ons dat afvragen, niet ? Of we nu veel of weinig krijgen, sowieso krijgt ons spaarvarken een heel serieuze klop op zijn snoet in september ;o)
|
|
Samira
2-9-2011
|
11-5-2011 8:53:47
Tja hoe je het ook draait of keert. Iedereen rekent stiekem uit hoeveel hij of zij van hun genodigden zouden krijgen. Tis zoals Brenda zegt, sowieso krijgt ons spaarvarken een serieuse klop op zijn snoet ;-)
Ik reken stiekem op een 50 euro pp. Wij betalen alles zelf, ik heb van mijn ouders wel mijn kleed en de juwelen gekregen maar daar houdt het bij op. Je mag een ander zijn rekening maken dus daarom blijven we voorzichtig. Het is afwachten tot de dag zelf maar moesten we 50 euro de man krijgen, ben ik al een tevreden mens ;-)
|
|
Emily
26-5-2012
|
11-5-2011 10:24:41
Mensen die nog niet getrouwd zijn hebben er écht geen flauw idee van hoeveel je 'moet' geven hoor. Ik wist toen ook niet dat het de 'bedoeling' is om het geld dat het koppel erin investeert voor jou, terug te betalen. En nu ik het wel weet, vind ik dat een verkeerd uitgangspunt eigenlijk. Wij doen een feest met de mensen die we erbij willen en zijn zeker bereid dat te betalen. Ik zou het geld dat we krijgen dan ook zien als een start voor ons als getrouwd koppel. Maar ik begrijp jouw vraag hoor Lies, das gewoon uit curiositeit dat ik dat ook zou willen weten! Vorig jaar nog naar een trouw geweest, ik studeerde nog en toen gaven we met heel de vriendengroep maar 50 euro per koppel. Ik moet wel zeggen dat ik dat toen ook weinig vond, maar dat was zo afgesproken omdat de vrijgezellen van de bruidegom extreem duur was uitgevallen. Dit jaar weer naar een trouw geweest en nu hebben we wel 150 euro gegeven als koppel, maar moet ook zeggen dat ik dit veel geld vind als je enkele huwelijken na elkaar hebt... Mijn zus is vorig jaar, toen ik nog studeerde, ook getrouwd en die hebben we dan weer 500 euro gegeven, daar ben ik ettelijke keren voor gaan werken maar wou dit per sé doen omdat ik maar 1 zus hebt, die maar 1 keer trouwt :-) Voor een receptie zou ik 25 euro geven, maar ik zou, als je er rekening mee wil houden, maar rekenen op 15 euro per persoon. Voor avondfeest zou ik 'rekenen' op 30 euro pp. Dan kan je alleen maar blij verrast zijn!
|
|
Sarah
3-9-2011
|
11-5-2011 12:30:39
Zelf geven wij ook 150/koppel voor een avondfeest. Niet om het avondfeest mee af te betalen, maar om hen een goede start (of leuke reis) te gunnen :)
Ik ben wel de eerste in de familie die trouwt (mijn ouders zijn allebei de oudsten thuis en alle nichten en neven zijn tussen 4 en 12 jaar jonger), en mama vroeg me toch om bij te houden wat ik kreeg van de nonkels en tantes, want er zit (denken we) een groot verschil op hun 'vrijgevigheid'. Ik ben alvast benieuwd; niet om het geld zelf, maar gewoon om te zien of ik mensen (en hun vrijgevigheid) juist kan inschatten
|
|
jill
30-6-2012
|
11-5-2011 13:03:44
Ik ben daar eigenlijk niet zo mee bezig geweest van wie ik wat zou krijgen. Ik hou daar totaal geen rekening mee, we weten wat we op ons rekening hebben staan en daar gaan we het proberen mee te doen. hetgeen we krijgen kunnen we aan de kant zetten. zodat ons rekeningske toch een beetje overeind blijft :)
wij krijgen iig onze kleren betaald door mijn mama en zijn papa en mama(gescheiden) mijn mama betaald nog eens 1000 euro om het feest mee te financiëren We krijgen 650 euro voor de fotograaf van zijn tante.. Verder heb ik geen flauw idee wie wat gaat geven. ik had wel gedacht dat de ouders gingen sponseren, maar zeker niet zoveel aangzien we met het samenwonen heel wat hebben gekregen.Verder is het afwachten, ik denk niet dat we meer krijgen dan €50 per koppel. als ik bekijk wie er allemaal gaat komen... maar dat vind ik ook niet erg, ik wil hun erbij hebben omdat ze iets voor ons betekenen, voor mij hoeven ze helemaal niet veel te geven ik verwacht dat helemaal niet. Ik zal gewoon blij zijn als we ons moment kunnen delen met mekaar :)
|
|
Evi
25-8-2012
|
11-5-2011 14:18:23
Zelf gaf ik altijd 100€/koppel. Nu ik zie hoeveel jullie geven en hoeveel een huwelijk allemaal kost, schaam ik me toch een beetje. Met wat ik nu weet, zou ik wel wat meer geven, 150€/koppel. Dit wil echter niet zeggen dat ik zoveel wil krijgen van mijn gasten. De mensen geven wat ze kunnen en willen missen. Dus ik reken op niets. Wat we nu doen, kunnen we ook zonder envelopjes betalen. Het zou natuurlijk leuk zijn als er wel gevulde envelopjes bij zijn, maar het hoeft niet. Wel een interessante vraag, leuk om dit eens allemaal te lezen.
|
|
ruth
5-8-2011
|
11-5-2011 14:48:33
Ik snap de dames die 'uitrekenen'. Het betekent niet dat we slechte materialistische mensen zijn, hoor. Het is toch logisch dat je graag wil weten aan het einde van de rit of je zwaar onder nul staat of net niet? En zoals andere bruidjes hier is dat veelal om je te weten of je je huwelijksreis een beetje kado krijgt, of niet. En je gaat nu niet je lijstje af om te gokken hoeveel je zou krijgen, maar je neemt een gemiddelde per persoon. En bij ons heb ik 20 euro 'geteld'. Is dat meer, dan is dat meer, is dat minder, tjah, dan is dat minder. Ik zeg aan iedereen die het vraagt, dat hun aanwezigheid het belangrijkste is en in feite is dat voor iedereen zo, denk ik. Wat ik voor mezelf nu wel weet is, dat ik vanaf mijn eigen trouwplanning, echt wel meer ga geven op een feest. Ik zat ook zo eerder met 50 euro per koppel in mijn hoofd, voor kennissen dan ( je hebt natuurlijk de dichtste vrienden en je eigen dichte familie). Nu ga ik denk ik altijd 100 plus geven. Ik snap wel , de mensen die de ene trouw na de andere moeten doen, dat elke keer 150 euro best wel veel is. Als je zo 4 trouwen op een zomer hebt, ben je al 600 euro kwijt, dat vind ik dan wel echt veel geld. Maar ik zeg het , voor je familie en dichte vrienden reken ik toch dat extratje meer,om zelf te geven dan. Maar goed, ik ga niemand vies bekijken op de trouw, als het envelopje minder is dan gedacht. Ik heb liever dat iedereen zich rot amuseert en daar nog maanden/jaren over vertelt, dan dat iedereen in financiële problemen komt door een bezoekje aan ons trouwfeest.... En ik denk dat de meeste van de bruidjes die hier op het forum zitten, er net hetzelfde over denken, niet?
|
|
lies
2-7-2011
|
11-5-2011 17:42:06
Dag dames,
bedankt voor jullie uitvoerige reacties waarmee nogmaals bevestigd werd dat het toch een hot topic blijft hé. En zoals enkelen al gezegd hebben, mijn vraagje was enkel uit nieuwsgierigheid... Wij betalen ons trouwfeest voor een groot stuk zelf en die kost staat gewoon al lekker op onze rekening te pronken, toch nog voor even ;-)
Alle cadeau's zullen dus ook echt cadeau's zijn waar we leuke dingen mee kunnen doen.
En boodschap blijft dat het voor ieder van ons dé dag van ons leven wordt!!!
xxx
|
|
Virginie
3-9-2011
|
11-5-2011 17:43:34
Ik kan hierop maar één ding zeggen: ik ben daar niet echt mee bezig - als je mensen vraagt die je graag hebben en om jullie geeft dan zal je dit wel zien. Mijn zus heeft op haar huwelijksnacht geld zitten tellen en dat zullen wij zeker niet doen. Ik ga ook niet noteren wat ik van wie kreeg, want ik vind dat je moet geven naarmate je persoon goed kent. wij geven ook standaard 100 euro (2 pers), maar zijn het "specialere" mensen dan kan er toch iets bij of een bloemeke ofzo... Dat is mijn gedacht ervan. Wat je nu ook meer en meer hoort zijn mensen die lege enveloppe afgeven, dat vind ik pas gedurfd en zeer onbeleefd!!!
|
|
Véronique
31-7-2009
|
11-5-2011 20:13:00
Je mag er niet van uit gaan dat je dikke cadeaus gaat krijgen, maar zeg nu zelf: je verwacht wel iets, hé!
Wij hebben gemiddeld 50 p.p. gekregen voor het avondfeest. Wel met serieuze uitschieters naar boven (500 euro van mijn broer en vriendin, 250 euro van nonkel en tante die niet eens naar het feest zijn geweest,...) als naar onder (een orchidee van +/- 15 euro van mijn neef en zijn vriendin, 25 euro van een vriendin met partner die naar het dansfeest + receptie op zondag kwamen), maar uiteindelijk zijn wij wel één van de weinigen die een nul-operatie hadden... Wij zijn dus volledig 'uit de kosten' met alles (feest, vervoer, bloemen, kledij,...).
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|