TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Tinneke
9-7-2011
|
24-5-2011 8:15:04
Wij hebben ook de eerste tekst, maar de pastoor zei dat dit een bezinning op het evangelie is en zal eerst het evangelie zelf uitleggen. Mooie tekst! ;-) Groetjes, Tinneke
|
|
Liselotte
25-6-2011
|
24-5-2011 8:17:52
onze eerste lezing:
Lezing uit de brief van de apostel Paulus aan de Christenen van Korinthe (1 Kor. 13, 1-13).
Al spreek ik alle mogelijke talen
Als er geen liefde is in mij,
Ben ik maar een rammelend bekken
En zo hol als een vat.
Al heb ik een helder zicht op de toekomst
Al weet ik een oplossing voor vele problemen
Al ben ik een groot ziener
Al heb ik een geloof dat bergen verzet
Als er geen liefde is in mij, ben ik niets.
Al deel ik alles uit wat ik heb
Al laat ik mij levend verbranden
Als er geen liefde is in mij, dient het tot niets.
Liefde windt zich niet op,
Zij kan veel verdragen,
Liefde is niet jaloers,
Zij stelt zich niet aan en is niet verwaand
Zij gaat met takt te werk
En zoekt zichzelve niet.
Zij wordt niet bitter bij tegenslag
Zij heeft geen leedvermaak bij andermans verdriet
Maar is blij wanneer de goede krachten overwinnen.
Liefde kan veel verwerken
Zij blijft vertrouwen in de toekomst
Zij houdt vol tot het einde
Liefde is sterker dan de dood.
Drie dingen blijven hun waarde behouden :
Vertrouwen, geloof in de toekomst en liefde,
Maar de grootste van deze drie is de liefde.
Tot zover deze lezing
Evangelie is:
Op zekere dag kwamen Farizeeën bij Jezus.
Zij wilden hem op de proef stellen en vroegen: Mag een man scheiden van zijn vrouw om welke reden dan ook?
Jezus antwoordde hun: Hebt gij niet gelezen dat de Schepper van het eerste begin af de mens als man en vrouw geschapen heeft en dat Hij gezegd heeft: “Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten om zich te hechten aan zijn vrouw en die twee zullen één worden. Dan zijn zij niet langer twee, maar één.”
Wat God zo heeft verbonden, dat mag een mens niet scheiden."
|
|
Inge
17-9-2011
|
24-5-2011 14:18:58
@Tinneke,
wat bedoel je we hebben ook de eerste tekst ?want mijn eerste tekst is de eerste lezing
Mijn vraag gaat over de 2de of de 3de tekst welke ik zou nemen omdat de 2de tekst zeer adicht t bij mijn eerste lezing aanleunt en of dit niet teveel op elkaar gelijkt
Is idd wel een mooie tekst hé :-)
En wat bedoel je met de pastoor gaat eerst het evangelie uitleggen?
@Liselotte ook mooie teksten,welke van de 2 zou jij nemen bij die van mij?
|
|
Véronique
31-7-2009
|
24-5-2011 19:17:08
Wat Tineke bedoelt, is dat jouw eerste lezing eigenlijk een bezinnende tekst is, volgend op het evangelie... Dus dat je in principe de verkeerde volgorde neemt, als je de evangelietekst zou nemen van de bruiloft te Kana. Aangezien jouw eerste lezing een bezinning is op het evangelie, zou die nà het evangelie moeten komen... Tenzij je natuurlijk een ander evangelie neemt, dan kan het wel (ingewikkeld, hé!).
Ik vind het eigenlijk wel mooi als je de beide neemt over de wijn. Alleen zou ik dan wel de lijn doortrekken en ook in andere teksten hierop verder inspelen...
|
|
Inge
17-9-2011
|
24-5-2011 21:40:19
@Veronique,de volgorde is toch meestal eerst eerste lezing dan pas evangelie?
Dus zou ik het moeten omdraaien?en dus eerst het evangelie laten voorlezen en dan pas de eerste lezing?
En in welke andere teksten moet ik dan verder inspelen want denk dat dit wat moeilijker wordt dan.
Mss dat ik dan best gewoon de andere tekst die ik mooi vind om het niet ingewikkeld te maken lol,want heb dit nog nooit gezien eerst het evangelie en dan pas de eerste lezing
|
|
Véronique
31-7-2009
|
25-5-2011 17:53:35
De eerste lezing komt altijd voor het evangelie (anders is het ook geen EERSTE lezing)... Maar je kan de tekst wel aan het einde als bezinning gebruiken! ;-) Dat bedoelt Tineke!
|
|
Inge
17-9-2011
|
25-5-2011 23:09:26
@Véronique och zo bedoel je dus de tekst die ik gebruik als eerste lezing als bezinning gebruiken en dan een andere tekst nemen voor de eerste lezing?
Dat kan ik idd ook nog doen :-D
|
|
Inge
17-9-2011
|
25-5-2011 23:36:53
Voila zie das al aangepast nu op zoek achter een nieuwe eerste lezing,mijn bezinning is nu het tekstje die ik eerst gekozen heb al eerste lezing :-)
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires