Terug naar overzicht
http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/alles-over-huwen-trouwen/het-stelsel-van-scheiding-van-goederen "Minder ruime mogelijkheden bij de bevoordeling van de langstlevende echtgenoot In een stelsel van scheiding van goederen kan men door bedingen van aanwas aan de langstlevende de totaliteit van onverdeelde goederen laten toekomen. Men kan in een huwelijkscontract een schenking aan de langstlevende van de echtgenoten opnemen. Vermits men hetzelfde resultaat bereikt met een testament of met een schenking buiten het huwelijkscontract om, wordt dit laatste meestal aangeraden. De schenking in het huwelijkscontract is immers niet eenzijdig herroepbaar wat bijzonder onaangenaam kan zijn indien men in echtelijke moeilijkheden komt. Anderzijds is het in een stelsel van scheiding van goederen wel mogelijk om vrij de bezittingen tussen de echtgenoten te verdelen.Datgene wat op naam staat van de langstlevende moet bij overlijden niet verdeeld worden, het blijft van de langstlevende. Wat op naam staat van de eerststervende wordt geërfd (door de kinderen / door de ouders, broers en zusters van de eerstoverledene), weliswaar met vruchtgebruik voor de langstlevende."
In een stelsel van scheiding van goederen kan men door bedingen van aanwas aan de langstlevende de totaliteit van onverdeelde goederen laten toekomen.
Men kan in een huwelijkscontract een schenking aan de langstlevende van de echtgenoten opnemen. Vermits men hetzelfde resultaat bereikt met een testament of met een schenking buiten het huwelijkscontract om, wordt dit laatste meestal aangeraden. De schenking in het huwelijkscontract is immers niet eenzijdig herroepbaar wat bijzonder onaangenaam kan zijn indien men in echtelijke moeilijkheden komt.
Anderzijds is het in een stelsel van scheiding van goederen wel mogelijk om vrij de bezittingen tussen de echtgenoten te verdelen.Datgene wat op naam staat van de langstlevende moet bij overlijden niet verdeeld worden, het blijft van de langstlevende.
Wat op naam staat van de eerststervende wordt geërfd (door de kinderen / door de ouders, broers en zusters van de eerstoverledene), weliswaar met vruchtgebruik voor de langstlevende."
Onze notaris raadde ook aan om dit via testament te doen. Als je het in het huwelijkscontract zet zou dit kunnen beschouwd worden als een tegenstrijdigheid in het contract. Want dan heb je enkel vruchtgebruik. De ervaring leert me helaas dat daar in 90% van de gevallen "vodden van komen". Ook bij wie alles koek en eis met stieffamilie of schoonfamile.... Beter alles via testament heel goed regelen!!!!
hey, bij ons was dit hetzelfde geval! wij zijn gewoon getrouwd met het wettelijk stelsel! maar er zijn dan 2 testamenten opgemaakt 1tje van mij naar hem maar mijn dochter krijgt mijn deel en hij mag in het huis blijven wonen zolang hij wilt maar kan het dan ook niet verkopen zonder toestemming van mijn dochter en dan komt mijn deeltje van huis naar haar! nu omgekeerd krijg ik alles van hem want zoals hier boven vermeld je weet het nooit zeker! wat er bij mij ook in staat dat is als ik te overlijden val dan krijgt hij ook het hoederecht over mijn dochter want zij kent haar vader niet hij heeft ons in de steek gelaten toen zij 1 jaar was! hoop dat je hier iets mee bent! grtjs jessie
Wij trouwen ook met scheiding van goederen en een gemeeschappelijke rekening voor de dagelijkse kosten. De rest doen we via een testamentje. Lijkt me eerlijkst tegenover elkaar. Respect voor elkaar.
Onze notaris raadde ons ook gewoon wettelijk stelsel aan, bij scheiding van goederen zou je niet via een contract aanpassingen kunnen maken, bij huwen via het wettelijk stelsel wel...