TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Nathalie
10-6-2011
|
26-5-2011 10:38:14
Hey celesta,
Enkele jaren geleden ben ik op een trouw geweest waar je 4 bonnetjes kreeg bij het binnenkomen van de zaal. Je kon 1 bonnetje voor frisdrank en 2 voor wijn/bier gebruiken. Ofwel had je dus 4 frisdranken of 2 glazen wijn of nog andere combinatie. Daarna moest je betalen aan de bar. Niemand heeft daar een probleem van gemaakt.
Zelf hebben we een drankenforfait van 8€/persoon kunnen bekomen. Is wel vriendenprijsje, normaal 10€/persoon.
Succes met de voorbereidingen
Groetjes Nathalie
|
|
Celesta
22-10-2011
|
26-5-2011 10:42:53
@Nathalie: bedankt voor de snelle reactie.
Zoiezo zullen onze gasten de drank tot aan het dansfeest gratis krijgen (de drank receptie en tijdens het eten dus...) Ik heb gewoon geen flauw idee hoeveel mensen zo ongeveer drinken op een dansfest en dus kan ik ook totaal niet inschatten hoeveel dat zou gan kosten moesten we dat ook nog zelf betalen.
|
|
ellen
14-4-2012
|
26-5-2011 10:55:20
Hey, Gezien jullie het financieel willen betaalbaar houden begrijp ik jullie keuze... Ikzelf heb dit nog niet gehad bij trouwfeest, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan hé! Zou het dan wel heel goed op voorhand mé delen. Denk wel als je de drank afneemt in concignatie (dat je al wat over is en toe is terug kan geven aan brouwer) zal dit na het einde van de avond wel nog mé vallen denk ik. Frisdrank enzo kost voor u denk ik gemiddeld 50cent per glas.. iets minder zelfs. En wijn en bier naar gelang welke soorten. Denk als iedereen serieus door drinkt (15 consumpties) het jou in het slechtste geval 10 euro kost per persoon. Is inderdaad 1200 euro drank...(maar denk echt wel heel ruim gerekend hoor) Ikzelf zou het overwegen, maar weet natuurlijk niet wat jullie financiële situatie is....Hoort naar mijn gevoel zo wat bij een trouwfeest... (maar is echt maar mijn idee hoor, bonnetje gaan zeker ook, maar is minder gebruikelijk vind ik...) Zelf ben ik ook nog voltijds student en geeft toch meestal 100 euro als we gekoppeld Komen, maar dat is lang bij elkaar sparen van mijn 20 euro zakgeld per week... (en dan denk ik nog, oei eigenlijk geven we wel weinig..., maar das natuurlijk hoe iedereen zich er persoonlijk bij voelt.). Alvast is de keuze aan jullie en deze is nooit goed of fout... Het is jullie feest. Maar wanneer bonnetjes zou ik zeer goed vermelden op voorhand. Groetjes Ellen
|
|
Celesta
22-10-2011
|
26-5-2011 11:11:50
@Ellen: bedankt... zoiezo zouden we het op de uitnodiging vermelden als er op een bepaald moment drank betaald moet worden.
|
|
Ingrid
7-5-2011
|
26-5-2011 11:17:03
Hallo Celesta,
Wij zijn op 7 mei getrouwd en kozen niet voor een forfait. Bij ons kwam dat neer op 11 consumpties/persoon (vanaf 20u30 tot 15u00).
Heel bewust wilden wij geen massa geld uitgeven voor ons geest.
Wij gaven een receptie startend om 20u30 met aansluitend dansfeest. (lunch bij ons thuis in de tuin voor 25 pers = directe familie).
Onze gasten laten betalen was voor ons geen optie.
Het kan natuurlijk, maar ik zou mij beperken tot het uitnodigen van gasten voor de receptie en het diner en de meesten pas later laten komen (bijvoorbeeld vanaf het dessertenbuffet).
Nog véél plezier met de voorbereidingen.
Groetjes,
Ingrid
|
|
Brenda
10-9-2011
|
26-5-2011 11:29:59
Ik denk idd dat je met de brouwer moet bedingen dat je terug mag geven wat over is (volle bakken, gesloten grote flessen)
Dat scheelt al in 'overschot'.
Daarnaast ben jij het best geplaatst om in te schatten hoe je genodigden gaan reageren op een bonnetjes/betalende consumpties systeem.
Als mensen 10 à 15 euro geven en eten en drank krijgen maar vanaf een bepaald uur moeten betalen denk ik niet dat ze jullie dat kwalijk gaan nemen. Heb je in je gastenlijst mensen die ervoor gààn en waar de drank en masse verzet wordt ? of niet ?
Toen ik 30 werd heb ik een feest gegeven en had ik op voorhand bepaald hoeveel ik uit wou geven en dat omgezet in bonnetjes.
Daarvan heb ik de helft uitgedeeld bij het begin van het feest en de rest hield ik achter om zelf te kunnen trakteren etc. De gasten wisten dat ze nadien zelf moesten betalen.
Wel, ik had stapels bonnetjes over op het einde, je verschiet 'hoe weinig' mensen eigenlijk drinken hoor.
Wij gaan daarom nu ook geen forfait nemen maar gewoon per glas betalen.
succes met de beslissing
|
|
Gitte
14-4-2012
|
26-5-2011 11:43:11
Eerlijk.. ik heb nog nooit gehoord dat je op een trouwfeest zelf je drank moet betalen . Ik zou compleet geshockeerd zijn, denk ik.
Wij moeten ook op ons budget letten, zoals de meesten zeker. Maar wij zijn heel streng in de selectie van wie er uitgenodigd wordt en het aantal vrienden is beperkt. Enkel degenen die we er ècht bijwillen, worden uitgenodigd.
Het is natuurlijk jouw feest en je organiseert dat zoals jij het wil, maar ik zou persoonlijk ook eerder opteren naar het verschuiven van gasten naar de receptie of pas na het eten uitnodigen, zoals Ingrid ook al aanhaalt.
|
|
Elke
9-7-2011
|
26-5-2011 12:08:42
Hey Celeste
Ik heb ook nog nooit gehoord dat je moet betalen voor de drank op een trouwfeest. Natuurlijk is er voor alles een eerste keer. Persoonlijk denk ik wel dat mensen dan ook minder geneigd zijn om een 'mooi' envelopje te geven... ze moeten immers hun drank zelf voor een deel betalen.
Ik zou het niet doen en mij eerder beperken in gasten of uren (bijvoorbeeld een einduur kiezen, of beginuur verlaten). Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Veel succes ermee...
Groetjes
|
|
Gitte
28-10-2011
|
26-5-2011 13:45:56
Hey Celeste,
Wij hebben een all in formule gekozen. Nu kunnen wij 100 gasten eten en drinken geven. Bij een andere feestzaal werkten ze met een drankenforfait tijdens het eten EN een drankenforfait na het eten. Zo kwamen wij alleen voor de drank al aan 30 euro per persoon. Nu betalen wij 70 euro per persoon,receptie,4 voorgerechten,soep,4 hoofdgerechten,ijstaart en vanaf 1u komt de overschot terug en wordt er een kaastafel bijgezet. Drank van 19u tot 5u inbegrepen. Soms moet je een beetje puzzelen wat het beste is. Wij nodigen ook enkel mensen uit die we er echt bij willen en geen nichten en neven die we al jaren niet gezien hebben. Bij ons zijn het grotendeel vrienden die komen.
Ik zou misschien eerder dan met de dichtsbijzijnde familie eten en de receptie pas starten om 21u en dan een dansfeest. Zover dat ik je berichtje goed begrepen heb zijn het merendeel van je gasten studenten dus die houden toch liever van een dansfeest. Je kan ook altijd belegde broodjes voorzien(half geserveerd).Die kan iemand van je vrienden maken,zo spaar je daar ook weer wat in. De mensen laten betalen vind ik ook maar raar.
|
|
Heidi
7-7-2012
|
26-5-2011 15:32:26
het draait hier weer naar een discussie over "ik heb nog nooit een trouwfeest meegemaakt waar je moet betalen", Celesta heeft al genoeg duidelijk gemaakt dat dat hun manier is, en dat dat ook aan de gasten zal duidelijk gemaakt worden :)
Ik zou niet met stempelkaarten werken, geeft een scoutsfuif-gevoel denk ik, tenzij je dat net wil creëren natuurlijk :) Betalen aan de toog is ook gewoon makkelijker. Anders zit de helft van de zaal op't einde met halve stempelkaarten...
Brouwer, idd proberen afspraak maken dat ie de "overschot" terugneemt. Over hoeveelheden (en prijzen) heb ik geen idee. Ik denk dat de brouwer zélf daar het beste antwoord op zal hebben; gewoon vragen, bij verschillende brouwers !
|
|
Celesta
22-10-2011
|
26-5-2011 16:33:45
@Heidi: Bedankt voor de vriendelijke reactie. Na lang bespreken hebben we besloten om aan de toog te laten betalen, maar eventueel wel stempelkaarten te voorzien voor mensen die liever in één keer een aantal drankjes betalen en dan enkel nog met de kaart naar de toog moeten. @ de anderen die in de gasten zouden knippen: De famillie is zeer klein. Van mijn vriend zijn kant maar 4 mensen en van mijn kant 20 ofzo. Voor ons zijn onze vrienden echt het allerbelangrijkst en die willen we er dan ook heel de avond bij. Vandaar dat ze allemaal te eten krijgen enzo. Alles sluit ook mooi aan op onze avondceremonie. Ik verwacht ook niet dat ze alle drank betalen. Het zou enkel vanaf het dansfeest zijn al de rest is traktatie van ons. Aangezien bijna alle genodigden jonge mensen zijn, en ik ook al met een heel aantal van hen mijn idee eens heb besproken, weet ik dat zij dit eigenlijk maar normaal vinden dat wij niet alles kunnen betalen. Ze hebben zeker begrip voior de democratische prijzen. Ik kreeg van een heel aantal vrienden zelfs de reactuie van "allé gij gaat vo allen drank ma één euro vreagen... ge kunt toch iets meer vragen, op café en andere feesten/fuiven betaalt ge toch ook meer". Maar dat wil ik niet, ik wil daar geen winst op maken. Groetjes, Celesta
|
|
rafa
6-5-2011
|
26-5-2011 19:15:01
hei wij hebben ook via de brouwer en zaten met 150 man... waaronder 2 carnavalgroepen en nog andere goeie drinkers... 6 klein vatjes zijn opgedronken en nog evenveel liter fris en andere drank... het heeft ons een 900 euro gekost..... ik zou het eerlijk zelf beetje gek vinden moest ik op een trouwfeest mijn eigen drank betalen, maar doet ieder zelf mee wat ie wil he... succes...
|
|
an
12-8-2011
|
26-5-2011 20:03:35
Ik vind persoonlijk, ook al heb je een beperkt budget, dat je de drank toch heel de nacht betaald. Anders is het later dat ene huwelijk waar ge uwen drank zelf moest betalen. Uiteindelijk na middernacht wordt er toch niet meer zo veel gedronken en als je dat afneemt bij een brouwer, kost dat nu weer niet zo heel veel. Van de mensen krijg je dikwijls toch meer dan je verwacht hoor :)
groetjes en succes!
|
|
Celesta
22-10-2011
|
26-5-2011 20:11:51
@an: ieder doet wat hij kan binnen zijn budget. En zoals ik al had aangehald weet ik (via een andere vriendin die reeds trouwde) dat de vrienden iets van 10 à 15euro geven. Aangezien we hen al receptie, eten en de drank tot aan het dansfeest betalen, kunnen we echt niet meer doen en pak de we 800euro drank hebben op dat dansfeest, dan is dat 800euro die wij niet meer kunnen betalen.
Ik denk dat het al heel erg mooi is dat we iedereen te eten kunnen geven en daarbij al alle drank betalen. En zoals ik ook al eerder aangehaald heb weten de vrienden dat we dat waarschijnlijk zouden doen en er is er geen één die het iets abnormaal vind, ze vinden zelfs dat we meer zouden moeten vragen vo den drank dan één euro. Groetjes, Celesta
|
|
an
12-8-2011
|
27-5-2011 0:39:26
jaja iedereen doet wat hij wil naargelang zijn budget natuurlijk... Maar ik denk dat je moet rekenen dat je 20 euro per persoon krijgt dan... Zeker als het eten is! Wij rekenen op gemiddeld 25 euro per persoon en sommige koppels zelfs 50 euro per persoon. Als je centen gaat vragen voor het drinken gaan de mensen automatisch minder geven denk ik. Je moet ook rekenen na middernacht drinken de mensen 3 a 5 consumpties. En hoe later hoe minder er gedronken wordt. Wij hebben ook een beperkt budget hoor :)
|
|
an
12-8-2011
|
27-5-2011 0:40:55
Had niet gelezen dat je vriendin al getrouwd was en rond 10 a 15 pp kreeg... Is wel heel weinig natuurlijk. Je kan ook voor bepaalde dranken een "bijdrage" vragen...
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|