Nu Online
Momenteel zijn er 281 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Saartje zoekt de liefde niet in onze mis... :-(

31-5-2011 16:54:14
Hoi allemaal

We zullen toch op zoek moeten gaan naar een andere tekst, ik heb het voorgesteld aan de pastoor... Maar hij vindt het een hele mooie tekst, maar niet op zijn plaatst in een kerkelijke viering. (Geen woord van God en bovendien erg lang )Hij stelt voor om op zoek te gaan naar een verhaaltje uit een kinderbijbel. Of een klein gedichtje helemaal in het begin bij wijze van welkom...

Iemand ideeën??

Vind het wel jammer, want vond het zo'n mooie tekst!

Grtjs

Sara

Sara
20-8-2011
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 1626

Sofie
12-8-2011
 Meld misbruik31-5-2011 17:07:26

Zo jammer! Het draait toch niet om God maar om jullie op die dag?

Wel erg eigenlijk, ze vragen al zoveel geld om te kunnen trouwen in een kerk en dan mag je nog je eigen zin niet doen.

Ik veronderstel dat het geen duivelaanbiddende tekst is die je zou willen laten voorlezen? :-)

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik31-5-2011 17:20:32

Waarvoor moet het juist dienen? Verwelkoming, lezing, ... ??

Dit haddden wij als 1ste lezing:
Er waren eens 5 kaarsjes …

Ze wilden op het feest graag goede lichtjes zijn.

Eén kaars viel het tegen altijd in vlam te staan.

Het doofde snel zijn lichtje en is toen weggegaan.

Er waren nog vier kaarsjes, het was een mooi zicht.

Eén dacht ik ben de beste, meteen verdween zijn licht.

Er stonden nog drie kaarsjes, ze brandden helder op.

Eén werd er uitgeblazen, hij lette niet goed op.

De beide laatste kaarsjes wat waren ze alleen.

Eén ging van moeheid slapen en toen was er nog maar één.

Het laatste kaarsje dat eenzaam bleef branden dacht:

“Als ik mijn lichtje nu eens aan een ander geef”.

Toen heeft dat ene kaarsje het feest nog juist gered.

Want hij heeft alle andere kaarsjes opnieuw in vuur & vlam gezet!

Kendra
21-5-2011
 Meld misbruik31-5-2011 17:37:52

Dit hadden wij als eerste lezing, misschien wel voorleesbaar voor een kindje?

Over geven en terugkrijgen
Hoog in
het gebergte woonde eens een kleine jongen met zijn moeder.
Toen de
jongen eens door zijn moeder werd gestraft, liep hij naar de rand van
het ravijn en riep: "Ik hou niet van jou."
Aan de
andere zijde van de afgrond klonk het: "Ik hou niet van jou."

De
jongen schrok. Wat was dat? Wie was dat?
Het was
de echo, maar dat wist hij niet.
Vertwijfeld
rende hij naar zijn moeder. Angstig vroeg hij: "Wie is die boze
man, die zulke rare dingen roept?"
De
moeder nam de jongen bij de hand en ging met hem naar de rand van het
ravijn.
Daar
sprak ze: "Mijn jongen, roep nu eens: ik hou van jou."
De
jongen deed het en helder weerklonk de echo: "Ik hou van jou."

"Kijk,
mijn jongen, zo gaat het in het leven. Wat je zelf geeft, krijg je
honderdvoudig terug."

Kendra
21-5-2011
 Meld misbruik31-5-2011 17:39:16

Maar vind het wel jammer dat je dat niet mag doen, je moet inderdaad rekening houden met God en de wil van de pastoor maar of de tekst nu lang of kort is, maakt dat nu veel uit?

Maar ken nu wel die tekst niet maar heidens zal hij toch wel niet zijn?

tinne
22-7-2011
 Meld misbruik31-5-2011 17:59:15

Hoi,

Wij gebruiken in onze viering het prentenboek 'Het land van de grote woordenfabriek'. Kort gezegd gaat het erover dat je met weinig woorden heel veel kan zeggen. Onze pastoor was eerst ook niet te vinden voor prentenboeken, maar vond dit verhaal wel goed.
Misschien de moeite waard om eens te bekijken?

groetjes
Tinne

Sara
20-8-2011
 Meld misbruik31-5-2011 18:02:28

Mja, ik vind het heel jammer... Zeker als je ons misboekje leest hebben wij zeker rekening gehouden met het kerkelijke aspect. Naast het onze vader komen er 2 teksten uit de bijbel. en er zijn nog een aantal teksten waar God meermaals aan bod komt... dus ik dacht nu wel dat dan de tekst die ons zoontje wil voorlezen over de liefde mocht gaan... En ik vind de tekst van Saartje zoekt de liefde een mooie tekst met een betekenis achter. Maar ja, ik kan er over blijven zeuren en zagen, het helpt me niet vooruit.

Maar één ding is dus wel duidelijk onze 1ste lezing moet uit de bijbel komen, wat dus oorspronkelijk ook zo was tot ik hem wou veranderen naar Saartje zoekt de liefde Dus om even duidelijk te zijn, wat zijn mijn opties:

1. Ik laat alle teksten zoals ze zijn en laat daarvan één lezen door onze prins voorlezen. vb. dat van de kaars of de tekst van de bezinning. (hier is het nadeel dat dit pas naar het einde van de mis is, dus moet hij lang wachten)

2. ik ga op zoek naar een nieuwe eerste lezing uit de kinderbijbel...

Telksten die we nu hebben:

Huwelijkskaars
Als je echt van iemand houdt,
iemand alles toevertrouwt,
eén die echt weet wie je bent,
ook je zwakke plekken kent,
die je bijstaat en vergeeft
en die naast en in je leeft,
dan voel je pas wat leven is,
en dat liefde geven is.

Bezinning:
Als je echt van iemand houdt,
iemand alles toevertrouwt,
eén die echt weet wie je bent,
ook je zwakke plekken kent,
die je bijstaat en vergeeft
en die naast en in je leeft,
dan voel je pas wat leven is,
en dat liefde geven is.

Wat denken jullie?

Grtjs

Sara

Esther
3-9-2011
 Meld misbruik31-5-2011 18:26:43

Dat is een mooie tekst! Is van Toon Hermans :)))

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik31-5-2011 18:45:13

Euhm... er staat 2x dezelfde tekst! ;-)

Sara
20-8-2011
 Meld misbruik31-5-2011 19:58:39

Euhm dat was niet de bedoeling foutje bij crtl copy
Dit is de juiste dus:

Huwelijkskaars:
Met mijn vlammetje wil ik bij jullie
huwelijk zijn.
Ik ben meer dan een geschenk, ik ben een
stille getuige in het huis van je liefde. Als de zon schijnt hoef ik niet te
branden, maar als het donker wordt, als er storm komt in huis, steek me dan
aan.
Als je de eerste stap wil zetten, maar
je weet niet hoe;
Als je tot gesprek wil komen, maar geen
woorden vindt;
Als je omhelzen wil, maar je armen
verkrampen;
steek me dan aan!
Mijn vlammetje is een zichtbaar teken in
huis.
Het spreekt een speelse taal die de
ander duidelijk verstaat. Ik ben je huwelijkskaars, ik hou van jullie beiden.
Laat me branden zo lang het moet… tot je
weer dicht genoeg bij elkaar bent, om samen mijn vlammetje te doven.

Ellen
9-7-2011
 Meld misbruik31-5-2011 21:22:06

Die bezinningstekst van Toon Hermans zal makkelijker zijn voor je zoontje, denk ik. Niet zo lang, het rijmt...
En anders toch eens in de kinderbijbel snuisteren?

Velen reageren hier dat je al zoveel betaalt aan de kerk en dat je dan nog je zin niet mag doen. Die priester krijgt natuurlijk niet al dat geld EN hij bekijkt het ook niet zo. Hij zal wellicht van het standpunt zijn dat als je voor de kerk wil trouwen, de inhoud ook echt met de kerk te maken moet hebben.
Er zijn heel wat alternatieven voor mensen die wel een viering willen, maar die hun teksten volledig vrij willen kiezen: de vliegende pastoors, de goede herder. Je bent dan natuurlijk niet voor de kerk getrouwd, maar dit kunnen ook waardevolle en amusante vieringen zijn...

Sara, ik vind het ook jammer dat er niet één tekst uit een voorleesboekje mag komen, zeker als dat door je zoontje wordt voorgelezen. Maar sommige priesters houden echt krampachtig vast aan de tradities. En dan vind ik een argument van "geld = mogen kiezen" niet echt op zijn plaats. Het heeft gewoon niets met elkaar te maken. Die priester zal je geen toestemming geven voor die leuke tekst als je 100 euro meer of minder betaalt, hé...
Dus ik vind het wel jammer voor jou, Sara. Maar ik wou even reageren op een argument dat ik vaak lees op dit forum. Want niet alles in het leven is 'betaalbaar'.

monica
26-8-2011
 Meld misbruik1-6-2011 7:38:58

Toch is het belachelijk van de pastoor om dat niet toe te laten, het is trouwens een kind dat het voorleest. Toen mijn zoontjes gedoopt werden heeft mijn oudste een tekst mogen voorlezen en het had helemaal niets met godsdienst te maken. maar ja dat heeft allemaal met de goedwil van die pastoor te maken.
En het is niet omdat je voor de kerk gaat trouwen dat je er geen persoonlijke touch aan moogt geven.
Jouw zoontje zal dat zéér goed doen, zeker weten.
Groetjes

Sara
20-8-2011
 Meld misbruik1-6-2011 9:39:09

Ja ik ben er zeker van dat onze prins het fantastisch gaat doen... En wie weet laten we het tekstje van Saartje zoekt de liefde nog wel voorlezen op het avondfeest... bij de bedankjes ofzo... zien nog wel! Ik ga er mij niet druk over maken. Toen we besloten hadden om in de kathedraal te huwen wisten we op voorhand dat we ons gingen moeten houden aan bepaalde regels, dat was zo voor de muziek en dat zal nu ook wel zo zijn voor de teksten. De kathedraal is een voorbeeld voor de andere kerken zegt de pastoor, en daar kan ik wel inkomen. Dus we blijven niet bij de pakken zitten, we gaan voor het gedichtje van Toon gaan denk ik. We hebben gisteren eens online in een kinderbijbel gekeken en die verhalen zijn ook mega lang, dus dat is ook geen optie...

Grtjs

Sara

lies
15-7-2012
 Meld misbruik30-8-2011 14:22:51

Tine: zou ik de tekst van het land van de grote woord fabriek van jou kunnen krijgen?

groeten

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...