TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Greet
15-7-2011
|
10-6-2011 22:30:36
Hoi, ik begrijp dat je wilt dat het jullie dag is en niet van haar en het kindje, logisch, maar dat is ook wel allemaal niet evident. Dat kindje gaat nog geen 2 weken zijn: dan laat je dat niet zomaar een hele dag al achter en al zeker niet als je borstvoeding geeft. Mijn getuige is bevallen eind mei, dus haar zoontje zal op onze trouw ongeveer 8 weken zijn. De kans is groot dat hij ook de hele dag erbij is maar dat stoort me totaal niet. Ik zal zelfs fier zijn om met hem op de foto te kunnen. Zij is nu ook wel iemand die de show niet zal stelen. Ik zou in jouw plaats es met je schoonzus babbelen. Vertel dat je beetje schrik hebt dat alle aandacht naar het kindje zal gaan en niet naar jou, en vraag of ze misschien iemand kunnen voorzien (haar mama, een tante, vriendin,...) die voor het kindje helpt zorgen. Misschien kan zij tijdens het feest met het kindje in een andere ruimte vertoeven en enkel de mama komen halen voor voeding of zo? Want al dat feestgedruis lijkt me nu ook wel niet ideaal voor zulke kleine oortjes :) Groetjes Greet
|
|
Nienke
2-9-2011
|
10-6-2011 22:37:54
Dat is net het grote verschil met jouw getuige. Als zij de show kan stelen, zal ze het zeker niet laten . Ik begrijp wat je bedoelt met borstvoeding geven maar dat gaat zij niet doen dus dan vraag ik mij af wat dat kindje op het feest kan komen doen. Het is inderdaad niet goed voor de oortjes. We zullen nog maar eens proberen een babbeltje te doen en te hopen dat ze het snapt.
|
|
Els
5-8-2011
|
10-6-2011 22:58:06
uhms ik vind dat vrij grof van je eigenlijk...
er zijn 3 vrouwen van onze suite die 2-3 weken voor de trouw moeten bevallen, ik zou niet liever willen dan dat ze allemaal hun ukje meenemen...!
|
|
Nienke
2-9-2011
|
10-6-2011 23:15:34
Hey Els
Ik begrijp je reactie maar altijd alles draait om haar. En nu willen wij 1 dag egoïstisch zijn alle aandacht voor ons hebben wat denk ik niet onbegrijpelijk is. Je trouwt maar 1 keer en dat is een dag waar alles (of toch veel) rond 2 mensen draait en dat is het bruidspaar.
Vorige week is mijn grootmoeder gestorven, de meeste mensen zouden hun deelneming betuigen. Zij vond het blijkbaar belangrijker om even te vermelden dat ze met haar moeder was gaan shoppen voor schoenen.
Mijn toekomstige schoonvader heeft te horen gekregen dat hij voor de 3de keer een hersentumor heeft en zij maakt zich druk over een lek in haar huis.
En zo zal het altijd iets zijn.
|
|
an
12-8-2011
|
11-6-2011 2:12:47
Ik heb duidelijk gesteld: geen baby's, geen zwangere vrouwen :) Persoonlijke kwestie ;)
|
|
rafa
6-5-2011
|
11-6-2011 6:18:57
ik snap u volkomen: maar ik zou gewoon eens open met die schoonzus babbelen, en uitleggen dat een baby niet op zo een plaats thuishoort, dat het boeleke de ganse dag mee kan, maar savonds eignelijk niet echt gewenst is, dat er geen enkel andere kinderen zullen zijn, en dat je gewoon voor iedereen dezelfde lijn wilt trekken: GEEN KINDEREN! en hopen dat ze het dan snapt he.. maar mss maak je je zorgen voor niks en draagt ze over, en ligt ze op jouw trouw nog wel int ziekenhuis voor haar bevalling, en kan zij zelf ook niet aanwezig zijn: daar al eens bij stilgestaan? @ an: geen baby's kan ik aannemen, maar geen zwangere vrouwen? dus als je je collegas vb uitnodigd en er is 1 zwangere tussen, mogen alle collegas komen, behalve de zwangere, of als een nicht van je zwanger is mag die niet komen... vind ik nogal gek, ookal is het een persoonlijke kwestie
|
|
Leen
28-5-2011
|
11-6-2011 7:05:52
Mhmh, ik vind deze vraag eigenlijk ook heel erg raar!!
Moet je schoonzus dan gaan afkolven voor de hele dag en haar pasgeboren kindje in de handen van iemand anders laten?
Heb je zelf kinderen? Laat je moedergevoel spreken en antwoord dan zelf eens op deze vraag?
Kennis van ons is ook met een klein ukje komen opdagen omdat deze borstvoeding nodig had, mijn familie heeft wel eens in de wieg gekeken, maar heus, de "aandacht" naar ons is gebleven!
Ik denk dat als je haar gaat vragen om het kindje thuis te laten, ze zelf ook gaat thuisblijven (dit zou ik toch doen als ze mij zoiets zouden vragen!)
|
|
sjoeke
15-7-2011
|
11-6-2011 7:21:16
Ikzelf ben ook eens naar een avondfeest gegaan met een baby van een week oud. Het was van hele goede vrienden van ons. Het was of met baby zoon, of ik bleef thuis aangezien ik borstvoeding gaf. De vrienden in kwestie vonden het fantastisch dat ik erbij was met onze zoon. Tijdens de receptie buiten lag hij te slapen en tijdens het feest hebben we hem in een ruimte apart gezet en liep ik met de babyphone rond. Om de 2,5u vroeg meneertje wat eten en dan trok ik me even terug. NIEMAND vond het vreemd, de aandacht ging NIET naar ons zoontje of naar ons. Ik wil onze trouw juist delen met onze familie en beste vrienden én al hun kinderen...
|
|
kristel
1-7-2011
|
11-6-2011 7:46:42
ik vind het een heel rare vraag, je vraagt een moeder toch niet haar pas geborene bij iemand achter te laten (zelfs niet gewoon voor het avondfeest)
ik kon mijn zoontje toch niet achter laten toen hij 2 weken was (ben voor het eerst zonder hem weg geweest toen ik moest gaan werken terug)
ik snap heel goed dat je niet wilt dat ze de show steelt, maar ik vind persoonlijk dat je het niet kunt maken om een kersverse mama te vragen haar kindje van 2 weken oud thuis te laten.
bij mij zou de keuze snel gemaakt zijn, als mijn zoontje (vooral op die leeftijd) niet mee zou mogen zou ik gewoon bij hem thuis blijven.
|
|
lies
2-7-2011
|
11-6-2011 8:14:06
Bij ons zijn er ook een aantal new borns...
De meesten laten de babietjes thuis, maar niet op onze vraag hoor! Ze zeggen blij te zijn een avondje onder hun 2 te hebben als koppel. (Nu moet ik hierbij wel zeggen dat ze 3 maanden of ouder zijn.)
Eentje staat nu op bevallen en gaat nog zien of ze kan komen, waar ik alle begrip voor heb! Zelf heb ik geen kindjes maar ik heb wel al gemerkt dat het idd heel erg moeilijk is die eerste weken om dat boeleke thuis te laten...
Enkel mijn neef is de uitzondering. Zijn zoontje is nu 3,5 maand, krijgt de borst en heeft ontzettend veel moeite om aan speentjes te drinken. Zij hebben het creatief aangepakt : Haar ouders getrakteerd op een overnachting in een B&B vlakbij. Terwijl zij op de baby passen feesten mijn neef en zijn vrouw gezellig mee en op de momenten dat de kleine moet eten gaat de mama even "om de hoek" haar zoontje eten geven om daarna gewoon weer mee aan te schuiven. Ze gaan het natuurlijk niet laat maken maar ik was eigenlijk vereerd dat ze zoveel moeite hebben gedaan om er toch bij te kunnen zijn!
Volgens mij kan je inderdaad best even aan je schoonzus vragen hoe zij dit praktisch ziet? Waar gaat ze de kleine te slapen leggen,... Maar niet aanvallend hé. Misschien heeft ze er ook nog niet echt over nagedacht en verkiest ze op het moment zelf om het toch nog anders te gaan doen.
Dus wees maar kalm, bekijk even de praktische kant samen met hen en dan komt dat ook wel in orde. Maar ik zou haar zeker niet dwingen de kleine thuis te laten... want dan zal de bom ontploffen vrees ik.
xxx
|
|
Kim
27-8-2011
|
11-6-2011 9:41:38
Ik heb geen kinderen en wil er ook geen. Kinderen krijgen altijd aandacht, 5 jaar, 8 jaar of 1 week. Maar toch vind ik het héél grof van je, je kan niet verlangen van haar dat ze haar babytje al zo snel moet wegbrengen! Dit is vragen om ruzie. Denk er toch nog maar eens héél goed over na. Groetjes
|
|
Sofie
9-7-2011
|
11-6-2011 10:13:15
Oei... Ik kan, als mama, niet goed snappen dat je er een punt van zou maken. Om eerlijk te zijn... aandachtzoekende schoonzus of niet... moest je aan mij zeggen dat mijn klein babytje van 2 weken niet welkom zou zijn: awel, ik zou zelf niet komen. Dan mag dat trouwfeest nog van zo'n belangrijk persoon zijn, er zou geen haar op mijn hoofd eraan denken mijn pasgeboren kindje een hele dag en avond achter te laten. Denk er misschien toch nog eens over na, want vragen aan een vrouw die pas bevallen is om haar kindje een hele avond achter te laten, dat is vragen om problemen. Misschien kan je het op een fijnere manier oplossen; door bv eerlijk te zijn en te zeggen dat je het niet leuk zou vinden moest zij de show gaan stelen. Ok, dat klinkt misschien hard, maar geloof me, horen dat je je babytje niet MAG meenemen, is nog veel harder. Ik geloof trouwens echt niet dat zij de show zal KUNNEN stelen. Het is jullie dag en dat weten alle andere aanwezigen ook, hoor ;)
|
|
Gitte
14-4-2012
|
11-6-2011 13:19:16
Ik vind het eerlijk gezegd ook ontzettend grof en ongevoelig dat je een kersverse mama wil verplichten om haar baby van nog geen twee weken weg te brengen. Of je schoonzus nu graag de aandacht zoekt of niet, ik ben er zeker van dat dat NIET de reden is waarom ze haar baby bij zich wil houden. Geen enkele mama laat zo'n kleine baby graag achter. We praten hier niet over een baby van drie maanden of zo hé.
Mijn zoontje was een maand toen ik hem voor het eerst aan iemand anders toevertrouwde, en na een half uur wilde ik terug naar huis. Mocht ik je schoonzus zijn en je kwam ermee dat de baby niet welkom was, ik zou gewoon thuis blijven.
Mijn schoonzus zal ook met een baby zitten op mijn huwelijk.Die zal anderhalve maand zijn ongeveer. Ik heb nu al geregeld dat er in de feestzaal een aparte ruimte beschikbaar zal zijn waar de baby kan slapen en ze hem in alle rust kan verzorgen.Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt haar te vragen die baby achter te laten.
Het is niet omdat er een baby op je feest is, dat opeens alle aandacht naar de baby zou gaan hé. De familie zal het waarschijnlijk leuk vinden om eens in de wieg te kijken, mensen die je schoonzus en broer niet kennen, besteden er waarschijnlijk helemaal geen aandacht aan.
|
|
Kendra
21-5-2011
|
11-6-2011 14:29:47
Hoi Nienke, Ik begrijp heel goed dat je wil dat de dag rond jou draait en dat je bang bent dat iemand anders `de show` gaat stelen maar geloof me (van een bruidje dat al getrouwd is), JIJ en je man gaan stralen die dag en alle mensen gaan daar zijn voor jou en je ventje. Of er nu een kindje van twee weken aanwezig is of niet, jij gaat daar geen last van ondervinden, je gaat het misschien zelfs niet merken. Als je schoonzus, net zoals die van mij, graag de show steelt, dan is dat haar probleem maar echt waar, mensen zijn daar voor jou en niet voor dat kindje. Natuurlijk gaan mensen daar wel eens naar gaan kijken maar echt jouw aandacht afpakken dat denk ik niet hoor. En, heb zelf geen kindjes, maar slapen zo`n jonge kindjes niet bijna heel de tijd? Dan zal ze dat kindje ook wel ergens rustig zetten en heb je daar geen last van. En of je schoonzus nu veel vertelt over het kindje (zal ze anders ook doen) en probeert de aandacht te trekken, voldoende andere mensen hoor :) Mijn schoonzus heeft het ook geprobeerd om haar op te laten vallen maar ik heb toch zeker duizend keer meer aandacht gehad (en je had ze jaloers moeten zien kijken). Soit, ik kan het heel goed begrijpen dat je dat kindje er liever niet bij hebt maar ik denk dat je daar absoluut geen last van gaat hebben :s Nog veel succes met de verdere voorbereidingen! Groetjes, Kendra
|
|
vanessa
2-7-2011
|
11-6-2011 14:30:56
Ik ben mama van 2 kindjes en toen zij pas geboren waren kon ik hen de eerste weken echt niet achterlaten. Als iemand tegen mij zou zeggen dat mijn pasgeboren kind niet mag meekomen, ga ik ook niet naar die trouw. Ik vind het vrij hard om zoiets te zeggen
|
|
Véronique
31-7-2009
|
11-6-2011 15:03:30
Ik vind toch ook dat er een verschil is tussen een kindje van enkele maanden oud en echt nog een borelingske van enkele weekjes oud! Die moeten om de +/- 2u eten, hoe ga je dat fiksen? Ik zou mijn kleintje ook niet kunnen achterlaten, dan, hoor! Het is toch nog iets anders dan kindjes die al meer doorslapen en minder aandacht 'trekken'. Ik denk trouwens dat het minder leuk zal zijn voor je schoonzus, dan voor jou! Zij zal constant de baby aan haar zijde hebben ipv de dansvloer onveilig te kunnen maken...
En believe me: je hebt àltijd mensen op je feest die alle aandacht willen opeisen! Is het niet met een kindje, dan wel met de kledij, met opvallend gedrag,... Dan heb ik het nog liefst met een baby ipv met een halve trouwjurk of doordat ze de hele avond door de micro willen kwelen... :-/
|
|
Britt
23-6-2012
|
11-6-2011 17:39:30
Hey, ik snap je reactie wel hoor... En mss ligt er wel meer op de achtergrond over je gevoelens met je schoonzus dan je beschrijft. Iedereen zijn gevoel en wensen rond een trouwfeest zijn anders, dus er moet niemand oordeel over je dat dit grof is of niet. Als jij er u niet gemakkelijk bij voelt is dit zo. Probeer met haar te praten en desnoods laat je het kindje meekomen en bespreek je dit waar het mogelijk is. Niet iedereen kindminded en het laatste wat je wil op je trouw is dat er mensen komen klagen omdat dat 1 kind er wel bijmag zijn en het hune niet. Trek het je niet aan en doe wat jij denkt dat goe is. groetjes Britt
|
|
tima
8-9-2012
|
12-6-2011 0:00:29
tja de dames staan hevig vandaag 1. wij weten niet hoe nienke haar schoonzus is of hun relatie so dont judge 2. wij zijn hier om elkaar te helpen en niet te beledigen é @ nienke : idd miss eens praten hoe zij het praktisch ziet als jullie dat dan eens doornemen voel je je miss al een beetje beter :) kun je ook al eens laten doorschemeren dat je het echt als jou speciale dag wilt probeer toch begrijpend tov haar te zijn ook want mama en hun baby's ;) nu ik ben ook trotse mama maar ik moest ook naar een trouw toen mijn zoontje iets meer dan een maandje was heb ik hem voor de eerste keer bij de grootouders gelaten was moeilijk maar geen haar om mijn hoofd die er aan dacht om hem mee te doen naar het feest is zelfs nooit opgekomen (maar was wel moeilijk moment die eens moet komen) maar ja een boorlingje das alweer moeilijker é zoals gezegd int begin was het ook om de 3 uur borstvoeding en afkolven en fles geven raade ze af zo vroeg.Nu de zus van de bruid had haar boorlingsje ook mee maar die had een apart ruimte kunnen regelen met de zaal (niet groter eigenlijk dan een grote kast )maar daar hebben ze een babyfoon en reisbedje gezet en eerlijk gezegd veel hebben we niet op de baby gelet kdenk dat ie vooral geslapen heeft in zijn bedje ver van al het lawaai miss een oplossing voor jullie grtjes
|
|
Nienke
2-9-2011
|
12-6-2011 8:01:48
Tima, bedankt voor de reactie. Ik begrijp de reactie van de andere dames ook hoor maar zij weten idd niet wat er nog allemaal speelt en dat is veel meer dan ik hier al gezegd heb. Maar vorig jaar is zij zelf gehuwd met de vraag aan haar zus om haar kinderen niet mee te brengen. Zij heeft dit uiteindelijk toch gedaan en de bruid was hier enorm kwaad om. Nu doet zij dit zelf zonder daar van tevoren met ons eens over te spreken hoe wij hierover denken. Ik heb totaal niets tegen baby's, ik ben er zelfs dol op. Maar ik vind een trouwfeest gewoon niet de geschikte plaats voor een baby. Hoe groot of klein hij ook is.
|
|
vanessa
2-7-2011
|
12-6-2011 8:12:38
Nienke, dat is natuurlijk weer wat anders he, als zij zelf op haar huwelijk uitdrukkelijk geen kinderen wou.
Dan kan ik je reactie wel begrijpen.
Praat er eens met haar over, of spreek je ouders hier eens over aan. Misschien hebben zij meer vat op haar.
Toch zou ik het heel moeilijk hebben om mijn pasgeboren kind achter te laten hoor.
groetjes
|
|
Gitte
14-4-2012
|
12-6-2011 10:28:45
Nienke,
er is echt een gigantisch verschil tussen "geen kinderen op mijn feest" en een baby van nog geen twee weken moeten thuislaten. Het feit dat ze haar andere kindje thuislaat, bewijst toch dat ze wèl rekening houdt met je wensen?
Ik kan best geloven dat de relatie met je schoonzus niet goed is, maar ik blijf het grof en ongevoelig vinden om aan een mama te vragen om haar pasgeboren baby achter te laten omdat je bang bent dat die te veel aandacht gaat krijgen.. Blijkbaar zijn er hier andere dames die het niet vinden kunnen dat we dit zeggen, maar uiteindelijk vraag je zelf wat wij ervan vinden in je post. Dan moeten we ook onze mening mogen geven.
Stel dat het je beste vriendin was die haar pasgeboren baby zou meebrengen. Zou je dan ook eisen dat ze die thuis liet?
|
|
Britt
23-6-2012
|
12-6-2011 11:40:56
@ Gitte ik heb niet gezegd dat ik het niet vind kunnen dat je u mening zegt, maar in sommige berichten vind ik dat het precies een aanval is op Nienke. We zijn allemaal bruidjes (ofwel getrouwd of op het punt staan te trouwen) en dit forum dient er idd voor om vragen en meningen te geven. Het is niet de bedoeling om ruzie te maken ofzo maar elkaar te helpen. Dus bij deze mijn excuses als mijn bericht verkeerd is overgekomen. groetjes Britt
|
|
Gitte
14-4-2012
|
12-6-2011 13:43:35
@ Britt: je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Dit is een forum, en geschreven meningen zijn altijd moeilijker te nuanceren dan een persoonlijk gesprek.
Het was zeker niet mijn bedoeling om Nienke aan te vallen, en eerlijk gezegd denk ik dat niemand hier die bedoeling heeft/had. Je zal ook wel merken dat de felste reacties van mama's zijn. Hoe belangrijk een trouwdag ook mag zijn, het is gewoonweg niet te vergelijken met de geboorte van een kind. En dat bedoel ik dan in de zin met wat het met je doet (ik wil hier vooral niemands trouwdag minimaliseren hé!). Grote schuldige: de hormonen. Maar goed dat die er bij een huwelijk niet bijkomen Maar bij een vrouw die net bevallen is, ligt de homonenhuishouding compleet overhoop. Da's trouwens ook al zo tijdens de zwangerschap, dus al de schoonzus rare reacties heeft, kan het ook daarmee te maken hebben (het maakt waarschijnlijk haar vervelende kant nog erger )
Wat ik probeer te zeggen is, dat als je Nienkes post leest als (bijna) mama, je minder aandacht besteedt aan de strubbelingen tussen bruid en schoonzus, maar vooral huivert bij de gedachte je eigen baby van nog geen twee weken te moeten achterlaten. En dan geef je misschien niet het advies waarop ze zit te wachten, maar dan reageer je dus als mama. "Nee, dit kan je niet maken". Vind ik dus. En met mij nog veel mama's.
@ Nienke: ik zou je schoonzus dus echt niet verbieden om haar baby mee te nemen. Als ze zo'n aandachtzoekster is, zal ze dat zeker tegen je gebruiken. Ofwel komt ze niet, ofwel komt ze alleen en zal ze er zeker voor zorgen dat iedereen hoort dat jij geëist hebt dat ze haar pasgeboren baby achterliet.
Er gaat niemand van je gasten een opmerking maken 'waarom dat kind wel en het mijne niet?' Mensen met kinderen snappen heus wel het verschil met een pasgboren baby. Probeer ergens een rustig hoekje of apart kamertje voor de baby te voorzien (eventueel gewoon met een kamerscherm ervoor ter afzondering, als er geen aparte ruimte is). Dat moet quasi overal mogelijk zijn. En geloof me, op die manier gaat er het minste aandacht naar je schoonzus gaan.
Sommige mensen hebben geen manieren, en die zullen nooit veranderen. Ofwel probeer je ermee te leven en besteed je er zo weinig mogelijk aandacht aan. Ofwel erger je je eraan en verspil je heel veel energie, maar uiteindelijk lost dat toch niets op. Focus op wat wèl belangrijk is: jouw dag! Geniet van de voorbereidingen, richt je op wat leuk is en watr verloopt zoals je het wil. Als je negeert wat je niet leuk vindt, is het er ook niet (of toch minder).
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|