Nu Online
Momenteel zijn er 810 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

etiquette

29-6-2011 10:20:34
kan er mij iemand vertellen wat nu de juiste etiquette is bij de vermelding van de adressen en de aankondiging van een huwelijk?

de familie van mijn toekomstige schoondochter zijn erg op tradities en etiquettes gesteld, wij zijn altijd van oordeel geweest
als je iemand een brief stuurt daarop schrijft bvb : Mr. en Mevr. Arno Peeters-Janssens
op de tafelkaartjes bij de vrouw : bvb: Mevr Arno Peeters

volgens hen is dit fout en schrijf je op de briefomslagen : Mr. en Mevr. Arno Peeters ?????en zo ook op de aankondigingen van het huwelijk dus Mr. en Mevr. Arno Peeters kondigen het huwelijk .... enz

wordt de familienaam van de vrouw niet meer vermeld ??

dus graag eens duidelijkheid hierover als er iemand dat weet aub.

alvast bedankt om wat klaarheid te brengen

maria

Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 1555

Veerle
6-8-2011
 Meld misbruik29-6-2011 10:57:02

de regels hiervoor vraag je best aan je ceremoniemeester, die helpt je daar zo mee.
Groetjes
Veerle

Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik29-6-2011 12:10:02

Mij lijkt het meest beleefde / officiële dat ook de naam van de vrouw wordt vermeld. Stel nu nog dat het héél vroeger anders was, de Middeleeuwen zijn voorbij, niet?

Zelf schreven wij onze omslagen zo: Dhr. en Mevr. Pieter en Annelies De Visschere - Terwecoren. Alleen als we niet zeker waren van de (schrijfwijze van de) familienaam van de vrouw, lieten we die weg. We vonden het namelijk persoonlijker om beide partners aan te duiden. Maar de voornaam of de familienaam van de vrouw weglaten, kan eventueel ook . Niks van haar vermelden, vind ik onmiddellijk zo denigrerend voor de vrouw (en nee, ben geen uitgesproken feministe ).

Ik weet het, ik geef geen sluitend antwoord op de 'etiquette'-vraag... maar hopelijk heb je toch iets aan mijn antwoord!

Succes

Katja
20-8-2011
 Meld misbruik29-6-2011 12:27:34

Mijn schoonouders zijn ook nogal gesteld op etiquette en zij stonden erop dat wij ook, bij een huwelijk, enkel de naam van de man schreven. Bijvoorbeeld. De heer en mevrouw A. Peeters. Als er kinderen waren bij uitgenodigd Familie A. Peeters en als er geen huwelijk had plaats gevonden De heer A. Peeters en mevrouw J. Janssens.
Voor mij was dit niet zo belangrijk, maar omdat ze erop stonden hebben we het toch zo gedaan.

Hopelijk ben je hier iets mee? En als je het enkel opzoekt om hen plezier te doen, zou ik misschien eens navragen wat zij dan graag als vermelding hebben.
Groeten en nog veel succes

stephanie
2-7-2011
 Meld misbruik29-6-2011 12:54:11

Het is volgens de etiquette inderdaad zoals Katja het schrijft: de naam en de voornaam van de man, tenzij ze niet getrouwd zijn. En hoewel ik het wel eens ben met Charlotte, hebben wij het ook zo gedaan.

succes ermee!

Peter
15-10-2011
 Meld misbruik29-6-2011 12:56:34

De etiquette is zeker niet enkel en alleen de naam van de man, toch niet in Vlaanderen. Het is wel gangbaar in Frankrijk (en bij uitbreiding bij Belgische Franstaligen die denken dat alles wat ze in Frankrijk doen juist is).

Je kan enkel en alleen volstaan met de naam van de man als je zeker bent dat de vrouw altijd de naam van haar man gebruikt, zoniet, gebruike je beide (of alleen haar meisjesnaam als ze die altijd gebruikt).

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/25

Meg
24-9-2011
 Meld misbruik29-6-2011 18:26:37

hoe staat het dan op de uitnodiging zelf? Kondigen de ouders het huwelijk aan en hoe is dat dan geschreven?

Wij gaan de meeste uitnodigingen voor de familie persoonlijk afgeven, dus enkel de voornamen op de enveloppe :)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Drukkerij nodig?
www.carddreams.be Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart. in Deurne
Carddreams.be is de kwaliteitswebsite waar je zelf gemakkelijk en voordelig jouw trouwkaarten kan maken en snel bestellen. Een prachtige bruiloft organiseren was nog nooit zo eenvoudig met de unieke collectie van huwelijksuitnodigingen van Carddreams.be. Meer info
Het Bruidsparadijs Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres! in Merksem
Alles voor je huwelijk onder 1 dak: bruidsjurken (+ schoenen, lingerie, ..), ceremoniewagens, trouwauto's, trouwkostuums, suitekleding, trouwaccessoires als gastenboeken, kaarsen, drukwerk, trouwringen (één ring gratis bij jurk+kostuum+trouwringen), ... Meer info
Grafische Vormgeving bvba Toffe kaarten, die hartjes raken in Herentals
Kies een toffe trouwkaart. Bezorg tekst. Wij maken de trouwkaarten en leveren drukwerk. Trouwkaarten - gastenboeken - RSVP kaartjes - gadgets - en veel meer... Meer info
CartaRosa - Publibytes bvba Originele trouwkaarten van CartaRosa in Brasschaat
Jullie willen van jullie trouwdag een onvergetelijk moment maken en daar hoort een originele trouwkaart bij. CartaRosa is de nieuwste collectie hedendaagse trouwkaarten met een hip en trendy design die je online kan bestellen. Ook maatwerk en lasersnijden Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info