Nu Online
Momenteel zijn er 590 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Dj(installatie) van de zaal nemen of contractbreuk betalen...

30-6-2011 20:38:57
Beste

Als dj zou ik graag met jullie het volgende probleem aankaarten. Verschillende zalen (vooral rondom Antw) verplichten het trouwkoppel om de dj vd zaal te nemen of diens installatie. Zoniet betaal je contractbreuk die snel kan oplopen van 200 tot 350 e. Sommigen camoufleren deze term door het 'huurprijs installatie' te noemen omdat de zaal hierin heeft geïnvesteerd. Het grappige is alleen dat wanneer al jullie voorgangers ook deze huurprijs betaald hebben, men wellicht al 100 van dergelijke installaties heeft kunnen aanschaffen. Het valt op dat wanneer je de zaal wil reserveren men dit 'detail' angstvallig verzwijgt. (of het staat tss de kleine lettertjes). Wanneer je dus met je eigen dj op de proppen komt, hoort men de kassa al rinkelen...
Vaak is het geen installatie vd zaal zelf maar van een dj die de zaal een serieuse steekpenning geeft. Tot voor kort was dit zelfs strafbaar onder de naam 'koppelverkoop'...vandaar de andere omschrijving. Een bekende dj in het antwerpse is hierdoor groot geworden en neemt daardoor een oneerlijk verworven monopolie positie in. Hierdoor vragen zij een prijs die gemiddeld 3 x hoger ligt dan de marktprijs. Tesamen opgeteld met je onkost 'contractbreuk' kan dit makkelijk hoger oplopen dan 900 e !!
Dit is een ernstig verschil, kortom een bedrag waarmee u een origineel extraatje voor uw trouwdag had kunnen bestellen.
Wij worden regelmatig geconfronteerd met deze situatie en maken ons hier telkens opnieuw boos in. Soms zijn de zalen zelfs zo brutaal dat men het trouwkoppel adviseert om af te pingelen op de prijs van de nieuwe gast-dj, onder het mom dat hij niet eigen materiaal moeten aansleuren. Op zich logisch zou je denken, maar een dj draait liefst van al met eigen materiaal. Hierdoor heeft hij minder stress, moet hij niet nodeloos de zaal op voorhand extra gaan bezoeken om het materiaal te bekijken, bovendien is er geen voorziening voor een dj die met mediaplayer of laptop draait. Sommige installaties vinden wij niet terug onder de laag stof of zijn in erbarmelijke staat. Als de installatie niet voldoet en op een cruciaal moment valt er een panne: wie is verantwoordelijk ??? Wie zorg voor een oplossing, technische backup ???
Wij stellen ons zeer enstige vraagtekens bij een dj die enkel nog aan de bak komt door met steekpenningen te werken.
Een dj die goed presteert en het moet hebben van mond op mond reclame, diens agenda staat normaal volgeboekt, niet?
Het spijtige van dit verhaal is dat het de eerlijke kans van hardwerkende dj's ontneemt. Vorig jaar was ik als gast uitgenodigd op een feest van een neef waar deze tactiek wordt toegepast. Iedereen had er zin in. Om 1u30 is de bruidegom de dj gaan smeken om ermee op te houden. Daar sta je dan met je dure rekening en je geflopte feest.
Ik maak mij al een tijdje druk in deze malifide praktijk, maar had besloten er nooit iets over te zeggen omdat ik er niet meteen bijzonder veel bij te winnen had. Totdat mijn schoonbroer mij vroeg als dj voor zijn huwelijk in een dergelijke zaal...
De theorie klopt : bij reservering wordt er geen woord gerept over mogelijke bijkomende kost. Pas nadien spreekt men over de schoonbroer die dj zal zijn. Zaal probeert zijn uiterste best om toch eigen dj id plaats te verkopen en waarschuwt het koppel dat ze beter een 'professionele' dj zouden bestellen. Mijn schoonbroer antwoordt heel gevat, dat de dj 20 j ervaring heeft en dus zeker wel een professional zal zijn. Een duidelijke geampeteerde zaalverantwoordelijke antwoordt hen dat dit hun wel 200 e extra zal kosten als huurprijs installatie. Bruidskoppel gaat hiermee niet akkoord omdat dit bij aanvang niet gesteld werd en toen reeds aangegeven was dat men met eigen dj wilde werken. Het koppel kreeg geen gelijk en betaalt dus extra. Voor ons een heel vervelende situatie want als trotse schoonbroer had ik hem de discobar kado gedaan. Oorspronkelijk een mooi kado zou je zeggen, ware het niet dat de helft van het kado nu naar de feestzaal toegaat...
- Werden jullie ook reeds hiermee geconfronteerd?
- Wat is jullie mening hierover?
- Zouden jullie bereid zijn toch nog een andere zaal te kiezen moesten jullie ook voor een voldongen feit geplaatst worden?

Al jullie reacties zijn welkom...

Alexander

Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 2069

Liesbet
24-9-2011
 Meld misbruik30-6-2011 21:24:29

Hey Alexander,

Amai wat een kut-situatie. Sorry voor de directe verwoording, maar heb toch het gevoel dat jij het zo ook aanvoelt.
En ben ik dan eigenlijk weer opgelucht dat zo'n situaties niet het geval zijn bij onze zaal. (in het leuvense wel).
Wij hebben ook van in het begin gemeld dat wij voor een eigen dj zouden zorgen, geen probleem zeiden ze daar, en ze deden ook meteen het voorstel dat de dj best eens kan komen kijken naar de installatie. Dus zeer vriendelijk en open.
Spijtig genoeg voor jou en je familie vrees ik dat zoiets niet op te lossen valt. In elke business wordt wel gefoeffeld, en op dit vlak bij de feestzalen blijkbaar.
Moest ik het zelf voorhebben, mjah, kdenk dat ik het uiteindelijk toch ook zou betalen. Want wij als gewone mensen weten niet dat of willen daar niet verder op ingaan dat zoiets niet correct is, en we trouwen ook maar één keer:-). Meestal wordt dat detail ook al op een later moment pas gemeld waardoor je waarschijnlijk al heel wat dingen van je trouw geregeld hebt die met die zaal in verbinding staan. Dus om dan nog een andere zaal te zoeken :s Tis stom om te zeggen, maar het is dan een kleinere moeite om het gewoon te betalen.

PartyDelight

Meld misbruik30-6-2011 21:25:45

Beste Alexander,
Heb het een paar maand geleden ook voorgehad.
Was ook in een Antwerpse gemeente.
Mensen hebben toen mijn hulp in geroepen en bleek dat het bedrag waarover gesproken werd nergens sprake was in de'algemene voorwaarden' die door beide partijen twee dagen ervoor ondertekend was.
Het ging om een 'schadevergoeding' van 350€.
Ben toen meegegaan met die mensen naar de zaal, gevraagd waar er melding van gemaakt werd.
Ze wilden niks daarvan op papier zetten, dus het is illegaal.
Gelukkig was er nog geen voorschot door die mensen betaald dus wij zijn het met zijn drieen mooi afgebold met de complimenten 'veel plezier en tot nooit meer'.

B.

Meld misbruik30-6-2011 22:35:44

Ik begrijp je relaas echter ... als dj bied je een dienst aan, en die dienst moet je aanpassen aan de huidige markt. Je haalt hier 2 problemen aan, een slechte dj en een installatie die je moet gebruiken.
Oplossing hiervoor is je dj diensten aanbieden zonder een eigen installatie zetten, akkoord, voor jou brengt dat iets minder op, anderzijds kan je later toekomen en kan je je rug een beetje sparen en heb je minder verantwoordelijkheid.

Feestzalen hun core business is feesten organiseren, zij voorzien de zaal en het eten. Het eten is wat tiptop moet zijn, als dj kan je niets anders doen dan meedansen in hun molen. Wat er in realiteit op neerkomt dat ze de dj liefst ergens in een donker hoekje stompen met vooral weinig plaats, je als dj fungeert als electricien als uit het niet beamers en portables worden aangesleurt en je in alle peis en vree na aankomst nog een uurtje of 2 kan vingerdraaien omdat het eten wat uitloopt.

Huisinstallaties zijn voor zaaleigenaars een gemak, om de louter en eenvoudige reden dat er niet elk weekend met flightcases wordt rondgereden en dat de zaal niet beschadigd wordt door onachtzame installateurs.
Indien er iets scheelt aan hun installatie kan je je best doen als "gastdj" maar je haalt altijd jou klant (het bruidspaar) erbij en legt uit wat er scheelt. Je informeert steeds op voorhand bij de zaal wat de installatie is, zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Een dj speelt het beste op eigen materiaal ... heb je exuberante wensen, neem dan je eigen dj set mee. Top dj's die met controllers draaien nemen hun eigen controllers mee en pluggen in op de club installatie, dat kan je bij een huisinstallatie ook.
Het feit dat er geen rekening wordt gehouden met dj's die een pc en controller aansluiten is idd een probleem, maar daar zijn oplossingen voor, een eigen compacte stand achter de huisinstallatie of een beetje creatief met plaats.

Je praat over de huur van de installatie. Sorry, ik vind dat maar normaal, als dj. Als je een installatie gaat huren of ze zelf zet vraag je ook huur. Je stopt niet met huur vragen als je installatie is afgeschreven.
Je kan als dj een prijs met installatie en zonder installatie hanteren, de meesten onder ons doen dit want het aantal zaalinstallaties zal alleen maar stijgen.

Of dj-centra steekpenningen geven aan zalen, ik ga er me niet over uitlaten want ik heb er geen idee van. Persoonlijk ken ik maar 1 zaal waar je verplicht de zaaldj moet nemen ... faculty club.
Ik denk eerder dat veel zaaleigenaren voor zulk een diensten opteren omdat ze zoals gezegd het gezeul beu zijn, ze er zelf niks van kennen maar toch een complete service willen aanbieden. Enerzijds een installatie waarmee ze geen problemen hebben, hun aankondigingen kunnen doen en anderzijds mensen die van toeten of blazen weten een installatie/dj en bijbehorend entertainment aanbieden.
Bovendien zijn er veel zalen gebonden aan vlarem regels waardoor er niet zomaar eender welke installatie kan binnen gestoken worden.

Maar Alexander, begrijp me niet verkeerd, er zit ene hoop waarheid in je frustraties. Meestal zijn die frustraties te wijten aan een zin voor perfectie waarbij je een bepaalde standaard wil opleveren die beknot wordt door het aanwezig zijn van een vast installatiegegeven met inferieure lichten of geluid. Een hoop van de mensen hoort dit "gelukkig" niet (Ik kan de keren dat ik commentaren heb gekregen op het "goeie" geluid op 1 hand tellen). Correct communiceren, alles geven tijdens je dj set en er alles aan doen om het bruidspaar en hun gasten een onvergetelijke avond te bezorgen is het enige wat je kan doen ... en wat je in principe moet doen als dj.

heidi

Meld misbruik1-7-2011 9:52:35

toen mijn zus op zoek ging naar een zaal ging ik met haar mee een kijkje nemen, ze had een bevriende dj dat wou komen draaien maar uiteraard ook met zijn eigen materiaal...in de zaal maakten ze daar echter een probleem van, ze was verplicht het materiaal van de zaal te nemen, ze moest een huurprijs van 250euro betalen en 500euro waarborg...
dit vond ik echter niet kunnen, eigenlijk verplichten ze je van de dj van hen te nemen (dit was zo'n 150euro extra), dat ze in sommige zalen graag hebben dat je hun huisdj neemt kan ik nog begrijpen, maar de zaal waar wij naar gingen kijken was zonder catering enz... (want daarvoor gingen we zelf zorgen)
we hebben de zaal gelaten voor wat het is, ze verplichten je tot iets wat je niet wil en de bevriende dj werkt nu gewoon eenmaal liever met zijn eigen materiaal...we hebben dan toch een zaal gevonden waar dit mogelijk was
Wij hebben nu zelf een traiteurszaak en we komen ook vaak zulke zaken tegen, men probeert uit alles geld te slaan en de mensen te verpichten tot iets wat onnodig is

Evelien
4-6-2011
 Meld misbruik1-7-2011 10:06:11

Wij hebben een zaal gekozen (niet in de directe omgeving van Antwerpen) waar er ook een HuisDJ wordt voorgeseld (zeker niet verplicht). De "huurprijs" van de instalatie was niet buitensporig en stond op alle papieren duidelijk vermeld.

In eerste instantie stonden wij hier ook wijgerachtig tegenover. Na een beejte opzoekingswerk en een gesprek met de DJ hebben wij toch voor hem gekozen en wij waren heel tevreden. Door het erg warme weer stonden de gasten tussen de verschilldende gangen buiten in de tuin af te koelen en hadden dan ook schrik dat de dansvloer meer leeg dan vol zou staan. Dankzij goede muziek en inspelen op het publiek heeft de dansvloer (op enkele minuutjes na) nooit leeg geweest. Die man heeft rekening goudens met onze wensen en doordat we enkele keren langs zijn geweest hadden we het gevoel dat hij echt wel zijn best voor ons zou doen.

Hendrik

Meld misbruik27-9-2011 16:00:46

Misschien vinden jullie het nog leuk om te vernemen hoe het afgelopen is??

Ik had gehoopt dat ik wat pessismistisch was geweest en dat het materiaal al bij al wel goed meeval....maar dat was niet zo. Zowel op vlak van muziek als licht had ik grote problemen en veel tijd verloren. Het mengpaneel was echt goed, daarnaast waren er 2 denon desktop cd spelers waarop je apart een usb hard disk kan aansluiten. Ik had onlangs met dezelfde set van Pioneer gedraaid en wat toen perfect lukte, lukte met deze denons absoluut niet. Het probleem was dat de helft van mijn i-tunes/mp3's niet werden herkend door de spelers. Zelfs niet nadat ik een bibliotheek (1,5 u) had laten lopen. Dat wilde betekenen dat ik geen recente nummers noch de openingsdans kon spelen. Wat een geluk dat ik eigen materiaal als backup bijhad, ...ik heb ter plaatse de hele installatie kunnen ombouwen maw..

Goed dan het probleem met het licht. Er hongen 6 scans en wat led spots, en hoewel ik ze wel aankreeg, kreeg ik er verder helemaal geen controle over op gebied van speed, dimmen, programma's... Toevallig zat er nog een lichttechnieker en een andere dj id zaal, die hebben er ook een uur aan gesleuteld maar ook zij kregen de sturing niet aan de praat.
We hebben de zaalverantwoordelijke erbij geroepen en die heeft ons de tel nr van de verhurende dj gegeven. We kregen een dame ad ljin die ons een beetje dezelfde instructies gaf die wij recent al hadden doorgenomen en verder wist zij het ook niet meer.. Dat was het dus, naast het excuus dat we nog meekregen vd zaal dat er ontzettend veel verschillende dj's kwamen id zaal die ook niets vd sturing kenden en dus op alle knopjes wat hadden geduwd en daardoor de sturing hadden ontregeld...nou, daar zijn we vet mee. Heel de avond moest je nu manueel drukken op een knopje zodat de scans 1 beweging maakten om dan opnieuw te stoppen.

Verder rest nu de vraag: We hebben grotendeels met eigen materiaal moeten werken en met 3 pp er uren tijd in gestoken. Horen wij nu niet eerder 200 vergoeding te vragen ipv 200 e huur te betalen voor een installatie die toch niet werkte?

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Feestzaal nodig?
Kursaal Oostende Trouwen met zicht op zee! in Oostende
Het is opvallend & apart, romantisch & groots maar ook historisch & prestigieus. Je huwelijk krijgt een unieke en onovertroffen allure. Trouwen in Kursaal is een dag zonder zorgen in volle stijl! Meer info
Zalen 138b Beleef uw feest met zalen 138b! in Harelbeke
Zalen 138b biedt u een perfecte locatie voor allerlei evenementen. Van trouwparty's, feesten en recepties tot productpresentaties. Een feest in zalen 138b gaat over meer dan organiseren. Het gaat over samenzijn en fun! Vrij van drank en traiteur. Meer info
Hof Ten Bosse Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening in Destelbergen
Wanneer u kiest voor Hof ten Bosse, dan opteert u voor een stijlvol kader, een fijne keuken en een vlotte en zorgvuldige bediening. Wij werken op de meest correcte manier, waardoor u niet voor financiele verrassingen komt te staan. Meer info
Feestzaal SCALA BVBA Feesten in een uniek decor... in Beveren
Wie op zoek is naar een verrassende locatie voor een huwelijk, familiefeest of bedrijfsevent, kan niet om Scala in Beveren heen: een unieke bioscoopzaal met heel wat troeven. Meer info
Den Orchidee Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven! in Lokeren
In Den Orchidee is ieder feest een nieuw totaal evenement waar gelet wordt op de kleinste details, volgens de wensen van de klant. Wij doen maar 1 feest per keer opdat u kan genieten van een perfecte service. Meer info
Hof Van De Putte Uw feest ... onze zorg ! in Zegelsem-Brakel
Langs hobbelige kasseien, kronkelend door de ongerepte Vlaamse Ardennen, ligt de authentieke 16de eeuwse hoeve 't Hof Van De Putte. Verwen er uw gasten in het nostalgische Zegelsem waar Herman Teirlinck inspiratie vond voor zijn 'Maria Speermalie'. Meer info
Feestzaal Liefmans Catering with a heart in Oudenaarde
Ook op zoek naar eens iets "anders" ? Gelegen langs de Schelde te Oudenaarde is onze feestzaal, verbonden aan de brouwerij Liefmans, een unieke lokatie voor uw huwelijksfeest ! Elk feest is maatwerk en volledig naar uw wens. Meer info