TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Valerie
27-8-2011
|
7-8-2011 20:43:27
Een trouw maak je zo duur als je zelf wil natuurlijk. Bij ons komt dit op ongeveer 7000 euro uit, wij hebben dan ook beslist voor ons zelf dat de verbouwingen aan ons huis belangrijker zijn dan ons trouwfeest. Mij lijkt het wel niet zo moeilijk om een feest onder de 20000 euro te houden. Wij hebben wel het geluk gehad dat we een aantal zaken aan vriendentarief krijgen, maar hebben eigenlijk niet zo veel moeten opgeven om de kostprijs laag te houden. Ik kan eigenlijk maar 1 goeie tip geven, zoek heel veel op via internet en je moet zeker niet beschaamd zijn om connecties te gebruiken. Nog veel succes met de planning en geniet ervan want de tijd gaat heel snel vooruit ...
|
|
Louise
23-7-2011
|
7-8-2011 20:50:23
Hey sara,
ik bracht vandaag net de afrekening bij de sponsors binnen ;-)
wij hadden 100 gasten receptie en 126 gasten voor diner
wij hebben in totaal 23 000 euro uitgegeven... daarvan ging een dikke 15000 naar eten (receptie en avondfeest). de andere grote kosten waren kledij (voor mij en man, bruidskindjes samen bijna 4000 euro denk ik), alle mogelijke drukwerk (uitnodigingen, save the date, misboekjes, enveloppen, postzegels, menukaartjes), dj, fotograaf en ringen.
wij maakten uiteindelijk alle drukwerk zelf en lieten ze goedkoop printen in een gewone copyshop. het resultaat was prachtig en in drukwerk had het ons het 5voud gekost.
kosten besparen doe je vooral door je gasten in te perken, daar in knippen geeft meteen veel resultaat... door het feit dat we in de vakantie trouwden, kwamen er 60 avondgasten niet, dat bespaarde ons maar liefst 6000 euro. Nu, die mensen waren uiteraard welkom, maar dergelijke besparingen krijg je bijna nooit bij andere posten
min tip: bespaar niet op je ringen, want dat is hetgene dat je nadien nog iedere dag draagt... en zoek een fijne fotograaf die mss geen album maakt maar je gewoon alle foto's geeft zodat je zelf een album kan maken later....
en ivm cadeau's... wij kregen veel terug...(al zijn er toch nog wat mensen waar we niets van kregen). vraag eens rond bij familie die recent trouwde hoeveel ze kregen, dat maakt dat je iets of wat kan incalculeren....
we gingen uit van 6000 euro cadeau's en kregen heel wat meer dan dat...
veel succes!
|
|
Louise
23-7-2011
|
7-8-2011 20:53:22
oh ps: we kozen voor een traditioneel trouwfeest in een niet zo heel goedkope traditionele zaal...
kies je voor een ander soort feest en doe je ook daar veel zelf, kan je zeker heel minder uitgeven. maar de keuze van soort feest is uiteraard aan jullie...
|
|
Lies
18-8-2012
|
7-8-2011 20:57:03
Wij zullen eindigen op een 15-17000 euro denk ik. Maar onze kledij wordt niet zo superduur, het vervoer doen we ook zelf met eigen wagens, geen hotelkamers, géén dure bloemstukken, maar wel een feest voor 160 gasten en receptie voor ongeveer 70 personen.... Dus het is wel haalbaar hoor. Maar het eten bepaalt eigenlijk alles!
|
|
Claudia
12-8-2011
|
7-8-2011 20:59:22
Wij betalen onze trouw zelf en hebben dit jaar ook een huis gekocht dat nog verbouwd moet worden en wij betalen zelf 13000 euro en onze ouders betalen onze kleren wat dan nog komt op 3500 euro ongeveer. Wij besparen op het minst belangrijkste volgens ons, namelijk het eten voor de gasten. We gaan om 18u eten met de suite in de feestzaal. Om 20u komen alle gasten voor een receptie, zij krijgen dan gedurende twee uur cava, fruitsap en hapjes. Rond half elf is het huwelijkstaart en een klein dessertenbuffet en dan kan het dansfeest beginnen. Dat kost ons dan per gast ongeveer een 25 à 30 euro. Wij hebben wel duidelijk op de kaart gezet dat het een receptie is met aansluitend dansfeest. Waar wij zeker niet op sparen zijn de fotograaf en de videograaf. Te belangrijk voor achteraf vinden wij.
|
|
Lynn
21-9-2012
|
7-8-2011 21:41:54
Ons origineel plan voor onze trouw is al een paar keer aangepast geweest door grote veranderingen (samenwonen, stoppen met studeren en gaan werken, huisdieren gekocht, ...) Nu zitten we aan een 16 000 euro dat we zelf zullen betalen, mijn mama gaat ons ook sponseren voor een 9000 euro afhankelijk van hoeveel mensen ze op het avondfeest gaat vragen. Mijn jurk (behalve voor het wettelijk huwelijk), de receptie, bloemen en de gasten die mijn mama vraagt zal zij betalen. Al de rest betalen we zelf. Onze grootste kost gaat uit naar onze zaal (eten, drinken, toeslag ceremonie, aansnijden taart, stoelhoezen, ...) Je trouwt maar een keer he :-) Groetjes
|
|
Aurelie
13-5-2011
|
7-8-2011 21:49:40
Wij hebben uiteindelijk een goede € 12500 uitgegeven aan onze trouw. Daarvan ging € 5500 naar receptie en avondfeest (eten en drank) voor 80 personen (receptie en avondfeest). De kleding hebben wij gaan halen in "goedkopere" winkels, maar is daarom niet minder. We hadden enkel 1 auto (de onze) en lieten de suite met hun eigen auto rijden. Ons eten was een BBQ buffet, wat zeker niet minder was, maar wel goedkoper! Uitnodigingen kwamen van vistaprint.... Dingen waarop we zéker niet bespaar hebben : - de herinneringen: fotograaf & videograaf zijn onze keuze - de ringen - de auto - de zaal (de zaal zelf is onze droomzaal, enkel de menu hebben we "binnen de perken" gehouden) - een ceremoniemeester Dus een trouw maak je zo duur als je zelf wil ... Ohja :) Wij hebben ook alles zelf moeten betalen, t'es een kwestie van budgeteren en kijken wat wel en niet kan. Compromis maken ... Maar: Wij hebben écht onze droomtrouw gehad!
|
|
Sara
20-8-2011
|
7-8-2011 21:52:50
Je maakt je huwelijk zo goedkoop en zo duur als je zelf wilt uiteraard... Wat een serieus verschil maakt is als je het volledig zelf moet betalen of als je sponsors hebt. Veel hangt ook af van het aantal genodigden etc. Ons huwelijk zit momenteel op +/-16000€, maar we hebben toch op een aantal zaken bespaard. zijnde: * Uitnodigingen hebben we zelf ontworpen (mijn man is grafisch ontwerper) en laten drukken via zwartopwit.be * Uitnodigingen zelf gaan wegdragen ipv opgestuurd * Diner enkel voor familie (50pers.) de rest van genodigden op de receptie of bij het dessertenbuffet * Bedankjes zelf in elkaar geknutseld met behulp van AVA papierwaren Zaken waar we absoluut niet op bespaard hebben: * Onze Ringen * Mijn Trouwjurk Grtjs Sara
|
|
Sofie
12-8-2011
|
7-8-2011 21:53:36
Dat kan je inderdaad zelf bepalen denk dat een 5000€ toch het minimum is. Denk dat het bij ons in totaal ongeveer 10.000€ zal kosten. Waarvan inderdaad 7500€ voor het eten en drank. Kledij kan je ook op besparen door kostuum in uitverkoop te kopen, mijn kleed is van geen merk, dus was ook 'maar' 550€ Schoenen bij torfs gekocht, ik heb 2 paar voor in totaal 100€ die van mij aanstaande zijn 80€ kapster is iemand die mijn vriend kent dus is normaal 20€, schmink is 10€ heb ook geen trouwring, maar een aparte witgouden ring van 350€, mijn vriend laat de zijne tattoeren, is 50€ contract (als je dit wil) was bij ons 300€ Ons vervoer is gratis via mijn ma haar werk. Uitnodigingen ja, valt te zien hoeveel je er nodig hebt natuurlijk... wij hadden er 150 in totaal geloof ik voor 250€ en menu's waren 100€ wij hebben amateurfotograaf gezocht, kost ons 200€ van 's morgens tem openingsdans.
|
|
Nathalie
23-6-2012
|
7-8-2011 22:13:26
Ik denk dat het belangrijkste is om voor jezelf uit te maken wat jullie belangrijk vinden en aan de hand daarvan het budget op te stellen. Zo hebben wij bijvoorbeld gekeken naar wat we zelf belangrijk vinden op andere trouwfeesten en dat is: 1) mooie locatie die mooi aangekleed is met lekker & verfijnd eten 2) mooi bruidspaar (hun kledij en look) 3) goede sfeer (muziek, mooie viering, live-muziek, leuke accenten die het koppel typeren). Wij hebben dus voor onze droomlocatie met een verfijnd menu gekozen en gaan het prachtig aankleden. Op onze kledij gaan we ook niet besparen omdat we er mooi willen uitzien voor elkaar. Verder gaan we een superpersoonlijke viering in de tuin van onze feestzaal houden, hebben we een super-DJ geboekt en 2 live-bands (receptie/avondfeest) en zijn we heel fel bezig om leuke en grappige accentjes in ons feest te brengen. Die zaken mochten van ons dus geld kosten. Op andere dingen zoals vervoer, uitnodigingen e.d. proberen we dan te besparen (hoewel dat niet altijd goed lukt :)). Voor onszelf vonden we een fotograaf, videograaf en trouwringen ook heel belangrijk (zijn toch de enige tastbare dingen die overblijven nadien) dus daar hebben we ook een serieus budget voor uitgetrokken. Ik denk dat wij nu ongeveer op iets meer dan 25000 EUR zitten (onze ouders sponsoren wel ongeveer de helft) zonder huwelijksreis. Wij gaan ons vakantiegeld + de cadeaus die we van onze gasten krijgen gebruiken om op huwelijksreis te gaan. Je kan het ook allemaal veel goedkoper doen hoor. Je hebt trouwfeesten van 5000 EUR die soms leuker zijn dan één van 50000 EUR. Het is maar net wat je eraan wil/kan uitgeven, hoe jullie jullie trouwdag zien en da's voor iedereen anders. Liefs, Nathalie
|
|
Lesley
15-10-2011
|
7-8-2011 22:14:51
Je kan het idd allemaal zo duur maken als je zelf wilt. Wel leuk dat er toch nog zoveel zijn die een mooie sponsoring krijgen! Mijn schoonouders hebben nu gemeld dat zij het buffet voor 's middags op hun rekening gaan nemen vermits zij 3 oktober 30 jaar getrouwd zijn en zo gaan we dat ineens meevieren. Van mijn mama verwacht ik niet zo veel, heeft het nogal krap. Momenteel zit ik aan iets minder dan €8500, dus nog een mooi bedrag als ik hier al die andere bedragen zie En daar heb ik zelfs de kleinste prullen zoals postzegels en al al bijgeteld. We hebben dus 's middags een buffet voor de naaste familie (ongeveer 20 personen) en dan 's avonds avondfeest met receptie, bruidstaart en dessertenbuffet (voor ongeveer 120 personen). Uitnodigingen heb ik zelf gemaakt, mijn jurk is een gekleurde jurk en heb ik bij iemand die thuis jurken verkoopt gekocht, ik heb een firma gevonden die all-in pakketten heeft ivm fotografie, videografie en make-up en daardoor ook wel mooie prijs,...
|
|
Brenda
10-9-2011
|
8-8-2011 9:45:08
Het eten in combinatie met aantal gasten blijft denk ik de duurste factor in je budget.
Soms denk ik ook : we hadden beter een lunch gegeven voor de heel close familie en dan gewoon een dessertenbuffet voor de avondgasten, het zou een serieus stuk schelen in kostprijs (en volgens mij blijft het cado dat je krijgt gelijk of je nu een volledig menu doet of niet)
Wij hebben niet bespaard op
- de locatie
- de DJ
- de uitnodigingen
Wij hebben bespaard op :
- mijn jurk : ik ben bewust niet naar de duurdere winkels gegaan
- zijn kostuum : laten maken maar is daarvoor niet meer kwijt dan als hij bij eender welke winkel waar hij normaal shopt een pak was gaan halen.
- vervoer : we hebben 1 bus gehuurd en daar gaat de hele suite incl onszelf in, kwam goedkoper uit dan verschillende wagens.
- videograaf : niet geboekt omdat we weten dat wij nooit nog naar zo'n filmpjes zouden kijken
- de gastenlijst : iedereen waarvan we het niet doodjammer zouden vinden als ze niet zouden kunnen komen hebben we van de lijst gehaald (behalve de verplichte familie) waardoor we in extremis toch nog zo'n 30 man geschrapt hebben.
Wij twijfelen nog over :
Catering : ofwel nemen we die van de locatie (lijkt ok en is ook al niet echt goedkoop) ofwel hebben we een externe cateraar die sùper is, maar waarvan het prijskaartje ook behoorlijk stevig is. En voor mijn vrienden geef ik met plezier dat geld aan eten maar er zijn net iets teveel 'verplichte' familieleden waardoor ik twijfel want door die grote hoop familie die ik anders nooit zie of hoor wordt het budget dan wel waanzinnig omhoog geduwd.
Wij moeten (uitermate dringend) nog kijken voor :
- ringen (gaan we niet op besparen)
- bloemen (gaan we heel eenvoudig houden)
|
|
Sharon
20-8-2011
|
8-8-2011 9:45:59
Hoi hoi,
De trouwfeesten van mijn vriendinnen hebben allemaal rond de 25000 € gekost... Ik denk ook dat da het gemiddelde is. Wij zullen ongeveer 15000 € betalen en we besparen zo veel omdat we heel veel zelf doen.
We hebben 120 mensen voor de receptie (met suite enzo bij) en 70 man voor avondfeest.
De receptie wordt verzorgd door vrienden van mijn ouders. De auto's betalen we niet (enkel een cadeautje), de fotografen betalen we ook niet (ook enkel een cadeautje), we hebben een zaal die we zelf moeten klaarzetten en versieren en ook zelf moeten afbreken, we hebben zelf een traiteur en tappers moeten zoeken...
Dus zo sparen we wel veel uit. Maar toch komen we nog steeds op 15000 €. Ik reken daar wel echt alles in. Onze tickets van de trouwbeurs, de trouwmagazines die ik gekocht heb... We hebben ook niet bespaard op onze ringen en onze kleren :)!
Groetjes
Sharon
|
|
jamie
9-3-2012
|
8-8-2011 10:58:21
Hejj.. ons budget komt op zo'n 10 000 euro, we hebben ook net een huisje gekocht en moeten ook bijna alles zelf betalen. daarvan gaat 5000 euro naar de receptie voor 100 personen en avondfeest voor 65 personen. mijn kleed kost 1300 euro maar dit zit niet in de prijs want mijn mama en papa sponseren daarbij. dan hebben we nog 500 euro voor het hugo boss kostuum van mijn liefjj en voor vervoer hebben we gewoon 2 mercedessen 6 deurs gereserveerd en wij zelf rijden met de clk van mijn grootmoeder. dit komt om zo'n 400 euro onze trouwringen komen op zo'n 300 euro fotograaf betalen we niet want dit is een hobby fotograaf en vrienden van mijn ouders dus die mensen zijn gewoon uitgenodigd op het avondfeest. kleine kosten (bloemen, ballonnen, bedankjes, drukwerk enz..) weten we nog niet echt het budget. dan hebben we ook nog een huwelijksreis geboekt van 7dagen tenerife en vandaaruit vliegen we dan naar gran canaria om daar nog eens 7 dagen te vertoeven deze prijs komt op zo'n 4000 euro. (zit half en half in ons budget van de trouw)
groetjes jamie x
|
|
Bruidje
28-4-2012
|
8-8-2011 11:21:25
Hallo! Zoals hierboven is aangehaald, kies je uiteindelijk zelf de zaal / aantal gasten / maaltijdformule / ... waardoor je echt wel kunt spelen met het budget. Ons trouwfeest (+/- 120p diner+avondfeest en extra +/- 30p voor dessertbuffet+feest) gaat ons ongeveer € 15.000 kosten. Het feest zelf zal al snel € 10.000 kosten, voor de extra's (ringen/uitnodigingen/kerk/kadootjes/kapper/vervoer/bloemen/...) rekenen we dan nog € 4000-5000. Dit vooropgestelde budget is wel exclusief kleding (krijgen we, buiten geldsponsoring, ook vd ouders) en honeymoon. Ik zou zeggen : vergelijk vooral veel zalen en verschillende formules, dan zie je echt wel dat er al een groot prijsverschil kan zijn! Ik zou wel proberen om, na verschillende prijzen te vergelijken, een totaalbudget op te stellen. Anders ga je er rap over denk ik... Veel succes!! xxxx
|
|
Véronique
31-7-2009
|
8-8-2011 11:39:47
Wij hadden als schatting +/- 16000 euro en hebben uiteindelijk 14000 euro betaald voor alles (feest, kledij, bloemen, fotograaf, vervoer,...). Ons avond- en dansfeest kostte op de kop af 8000 euro voor 95 avondgasten en 25 dansgasten.
De zaal en het eten vonden we hét belangrijkste, dus daar wilden we zeker niet op besparen. Ook de dj vonden we belangrijk, omdat die je dansfeest maakt of kraakt. En ook de fotograaf was zeker niet dé goedkoopste (maar ook zeker niet de duurste), omdat je foto's toch een héél grote waarde krijgen nadien.
Verder hebben we toch héél wat bespaard, hoor!
We trouwden op een vrijdag en hadden ons avondfeest ook dan, maar onze receptie hadden we op zondag, waardoor we de kosten daarop héél wat konden beperken: zelf hapjes voorzien (ipv 1 à 2 euro per hapje in de feestzaal), lage huurkost (was in de refter van mijn schooltje),...
Onze ringen zijn van staal, waardoor ze maar net iets meer dan 200 euro kostten voor de beide.
Wij hadden geen videograaf, maar mijn vriendin had stiekem van alle belangrijke momenten op de dag (stadhuis, geloften, openingsdans,...) gefilmd met haar fototoestel, wat gewéldig was!
Onze misboekjes zijn gedrukt in het kopiecenter en niet bij de drukker, wat goedkoper maar even waardevol is.
Voor de kindjes hadden we snoepzakjes met stempelstiftjes voorzien, wat ons voor 100 zakjes slechts 34 euro kostte (wat je zelf doet, doe je nu eenmaal beter én vooral goedkoper! :-) ).
Voor het vervoer wilden we toch vervoer voorzien voor de hele suite, zodat ze ten volle konden genieten. Ook dit was niet duur: een huifkar voor een hele dag: kostprijs: net geen 250 euro voor de hele suite voor de hele dag!
...
Dus je ziet, toch wel héél wat waar je op kunt besparen, zonder dat je aan de essentie van de dag iets tekort komt!
|
|
Véronique
31-7-2009
|
8-8-2011 11:42:15
Oh ja, de huwelijksreis was hierin niet inbegrepen, maar ook die hielden we budgetvriendelijk: een midweekje in een hoevehotel in Oostende: dichtbij zee, rustig gelegen en we hadden een hele week schitterend fietsweer! :-)
En uiteraard krijg je van je gasten ook nog cadeaus, waardoor wij aan het einde zelfs een nul-operatie hadden en ons deze droomdag niks heeft gekost!
|
|
Eline
7-7-2012
|
8-8-2011 14:10:51
Ja, een trouwfeest onder 20.000 euro is mogelijk. Ik zie hier toch veel hoge bedragen hoor, in andere topics rond dit onderwerp schommelde het gemiddelde eerder rond de 10.000 euro. Dat is ook het maximale wat ik eraan wil uitgeven (zonder droomreis). Ons budget ligt momenteel rond de 8000 euro, maar er ligt nog niets vast, die 2000 euro speling zal nog wat goed van pas komen. Snijden in het aantal gasten is inderdaad de makkelijkste manier van besparen, maar dit ziet mijn vriend niet echt zitten. We zijn wel van plan geen zittend diner te geven, eerder veel hapjes serveren, een groot dessertbuffet en een eenvoudige grotere hap als walking dinner. Belangrijk is zoals al aangehaald je prioriteiten aanduiden. Wat zijn die voor jullie? Zelf wil ik absoluut een droomlocatie. Ik ben bereid daar tot 1500 euro voor uit te geven. We huren geen apart vervoer in, dat vinden we niet belangrijk. Ik heb ook het geluk dat mijn moeder mijn trouwkleed zal maken... Als de zaken te ingewikkeld worden door de sponsoring... Is het een optie om alles terug te draaien en het gewoon zelf te doen? Voel je je te gehaast, krijg je dingen opgedrongen die je niet ziet zitten? Vind je het een vervelend idee afhankelijk te zijn van anderen? Als je je er echt ambetant bij voelt, neem dan eens een time out en bedenk of er dingen kunnen veranderd worden waarbij je je beter zou voelen.
|
|
Veerle
2-7-2011
|
8-8-2011 14:40:01
Ons huwelijk heeft rond de 17000 gekost, alles inbegrepen (dus ook de huwelijksreis).
We hebben eigenlijk nergens echt bewust op bespaard en hadden een fantastische dag, met een receptie voor 85 personen, een avondfeest voor 50 personen en nog zo'n 30 dansgasten.
De grootste kost was bij ons de feest zelf (9500 euro), onze huwelijksreis (2000 euro), onze ringen (1500 euro), de kledij (1100 euro), de fotograaf (900 euro), DJ (700 euro) en het drukwerk (400 euro)...
Wat hier al eerder gezegd is, is dus waar: het aantal genodigden heeft een héél grote invloed op de kostprijs van je huwelijk!
|
|
dorien
5-5-2012
|
9-8-2011 19:07:44
amai allemaal zo'n hoge bedragen :s ik schatte een trouwfeest rond de 10 a 12000 euro... wij moeten het dan ook zelf bekostigen
|
|
Nienke
2-9-2011
|
11-8-2011 22:13:05
Ons trouwfeest gaat ongeveer 15000 euro kosten zonder huwelijksreis. Je kan zo duur gaan als je zelf wilt. Als je goed rondkijkt, kan je op veel dingen besparen. Bv ceremoniewagens, wij gaan voor kevers cabrio's en zijn daarvoor eerst langsgegaan bij Keverclubs die dit over het algemeen gratis doen of voor een klein prijsje. Bloemstukken, bruidsboeket en corsages worden gemaakt door mijn tante en een vriendin van haar die in de bloemschikclub zitten. Kledij voor de bruidskindjes komt van c&a en jbc en kan later afgedragen worden.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|