Terug naar overzicht
Hou er rekening mee dat zo'n plechtigheid maar een kwartiertje duurt! Vraag jezelf dan af of dit de kosten van de bloemen e.d. waard is. Op sommige gemeentes mag je de viering iets persoonlijker maken (een liedje spelen of iets persoonlijks zeggen), maar dit mag heus niet overal! Informeer je dus eerst op de dienst burgerlijke stand. In sommige gemeentes biedt het gemeentebestuur een kleine receptie aan, in andere niet. In St-Niklaas bv. is dat enkel als jijzelf of iemand van de ouders voor de stad werkt. Wel kan je dan buiten het gemeentehuis zelf nog iets aanbieden.
ik mag het gemeentehuis maar zes maand op voorhand vastleggen, maar heb al wel gevraagd of we er iets persoonlijk van mogen maken. Dit is geen probleem. We mogen de tijd nemen om ringen uit te wisselen, een muziek stuk te spelen en zelf geloften te zeggen. Bij de helft van de trouws waar ik geweest ben, was het een kartierke (binnen en buiten) , maar bij de andere helft was er ruimte voor een iets persoonlijkere aanpak en een glaasje dat aangeboden werd door de gemeente achteraf. Zoals veronique ook zegt: de enige die je hierop een antwoord kan geven is de gemeente zelf :)
Bij ons (Borgerhout) is er ruimte voor muziek of een persoonlijke tekst, maar ook niet veel meer... max 25min denk ik.Aangezien wij op hetzelfde plein wonen als het districtshuis, had ik graag een rode loper van aan onze voordeur tot aan de trappen gelegd en een drankenstandje voor ons huis gezet. Hiervoor moet ik wel de gemeente via een formulier op de site op de hoogte brengen (voor een 'evenement op het plein') :) Dus best even bellen of mailen naar de infodienst van je gemeente!
Hoi, Zoals bovenstaande zou ik even informeren bij de gemeente wat gebruikelijk en mogelijk is. Wij hadden een kerkdienst dus hebben we de ringen zelfs niet uitgewisselt tijdens de burgerlijke trouw. Alles bij elkaar duurde het een kwartiertje. Nadien kregen wij een glaasje aangeboden door de gemeente. Dit is niet noodzakelijk gebruikelijk dus ook best even informeren. Groetjes
Hoi Gitte, Wij trouwen ook enkel voor de wet en had dus beetje dezelfde vraag als jij...kan het iets persoonlijker?Ik ga de vraag ook gewoon aan de betrokken dienst stellen...Heb de aanvraag voor onze datum gewoon via mail gesteld en had de dag nadien al antwoord. Onze datum én uur liggen dus meer dan een jaar op voorhand vast (maar in andere gemeentes kan je soms maar 6 maand op voorhand vastleggen).Veel succes nog met de voorbereidingen! groetjes