TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
ellen
14-4-2012
|
10-8-2011 15:24:53
Hey, Je geloof bewijzen is veel gezegd.... Je zult inderdaad op gesprek (op ondertrouw) moeten gaan bij de priester (ondervraging, bij de ene priester zal dit wat gemoedelijker zijn dan bij de andere...) Sommige priesters vinden het ook raadzaam om op voorbereiding weekend te gaan (of zo een namiddag met getrouwde paren een bezinning namiddag...) Sommige priesters dringen er zeer strek op aan, andere laten het als eigen keuze... maar valt zeer erg mé zo een bezinningsdag.... Alvast je niet te gek laten maken. Natuurlijk vind ik persoonlijk ook dat enkel trouwen voor de traditie wat gek is. Zelf doe ik het bewuste overtuiging... maar is natuurlijk ieder zijn idee. Veel geluk en komt zeker slim. Groetjes Ellen
|
|
cindy
17-9-2011
|
10-8-2011 15:28:11
wij hebben enkel een gesprek met de pastoor gehad over wanneer, waar en door wie gedoopt en het misboekje doorgenomen...
|
|
Cindy
24-9-2011
|
10-8-2011 15:28:53
Hey Sara
geen paniek ,zo erg is het allemaal niet! Het is wel zo dat je na verloop van tijd toch wel verder contact moet opnemen met de priester die de dienst zal doen, in ons geval was dat met een etentje bij hem thuis. Op die manier konden we het misboekje verder bespreken, en kijken wat er eventueel anders moest. Om dan de ondertrouw te doen (papier die moet ingevuld worden, en waarvoor je doopbewijs nodig is), had hij een klein documentje voorbereid, met wat mooie spreuken, waar we dan elk de mooiste mochten uit kiezen en toelichten wat dat voor ons betekende, en ook hoe we ons geloof zagen. Uiteraard vul je dit allemaal in zoals je zelf wil, daarbij ,tegen dat je bij de pastoor moet langsgaan, heb je zelf al wat uren geïnvesteerd in het samenstellen van je misboekje en komen de redenen wel vanzelf...
Veel succes nog!
|
|
Véronique
31-7-2009
|
10-8-2011 17:18:34
Dat is heus geen examen! Je kan niet buizen! :p
Wel zal je een gesprek hebben met je pastoor (logisch...) en hij zal dan wel vragen waarom je nu eigenlijk, in deze tijd, nog voor de kerk wil trouwen en zo. Maar antwoord gewoon eerlijk! Mijn man zei duidelijk dat hij wel christelijk is opgevoed, maar dan een kerkelijk huwelijk voor hem niet echt hoefde en dat hij dat deed voor mij. De priester was heel blij met zijn eerlijke antwoord en deed daar heus niet moeilijk over.
Wel stond hij erop dat we, voor dat we bij hem langs kwamen, 2 huwelijksavonden volgden bij een koppel in de parochie. Dat hebben we dan ook gedaan (en idd, ook eerst met tegenzin), maar dat viel zéér goed mee! De eerste avond was eigenlijk naar elkaar toe uitspreken waarom je voor elkaar hebt gekozen, wat je belangrijk vindt, wat je verstaat onder het 'huwelijk',... Eigenlijk ben ik wel blij dat we deze avond volgden, want er zijn heel wat dingen naar elkaar toe gezegd die je wel weet en waarvan je denkt dat ze vanzelfsprekend zijn, maar juist daarom zeg je die niet meer tegen elkaar. Het was wel fijn om dat nog eens te horen. De tweede avond was kort en ging over de eigenlijke invulling van de misviering. De belangrijkste delen kwamen hier aan bod.
|
|
Jili
12-5-2012
|
10-8-2011 19:50:53
Ow jeee... wat lees ik hier allemaal??? Ik begin al schrik te krijgen... Want mijn toekomstige wilt ook enkel voor mij voor de kerk trouwen... Bij mijn vriendin waar ik bruidsmeisje mocht zijn kwam de pastoor langs om de hosties uit te delen en hij zei vriendelijk: 'nee, dank u'...
|
|
ellen
14-4-2012
|
11-8-2011 11:03:33
Hey, @ Jili: Is eigenlijk helemaal geen probleem om een hostie te weigeren... Het is binnen een misviering het enige dat helemaal niet verplicht is.. en zeker als je niet geregeld een hostie tot u neemt... het is volledig vrijblijvend. En men heeft zelfs liever dat je ze niet tot u neemt dan wel wanneer je dit niet met een bewust doel doet.. Veel groetjes Ellen
|
|
lilacx
17-9-2011
|
11-8-2011 12:20:16
Oh, dan hebben wij echt een heel gemakkelijke pastoor. Bij ons was de ondertrouw niet meer dan een papierke ondertekenen en hem de naam van onze doopkerk doorgeven zodat hij de doopaktes kan opvragen. Op 5 minuutjes was alles in orde.
Groetjes
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |