TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Hanne
1-10-2011
|
11-8-2011 11:30:37
Dag Katrien, op 16 juli is mijn neef getrouwd en een paar jaar geleden mijn nicht (van hetzelfde gezin). Beiden hadden niet echt een eretafel, en hebben het zo opgelost: bij mijn nicht zaten zij en haar man bij elke gang aan een andere tafel (familie bruidegom, familie bruid, vrienden bruid & bruidegom, enz.). De ouders zaten elk bij hun familie, broers en zussen zaten ook bij de familie. Dat concept heeft heel goed gewerkt. Bij mijn neef was het anders: bruid en bruidegom zaten aan een soort eretafel, met getuigen, broers en zussen (en partners natuurlijk), terwijl de ouders opnieuw elk bij hun familie zaten. Zo zat iedereen een beetje per leeftijd. Niemand keek raar op en de ouders, getuigen, broers en zussen zagen eruit alsof ze heel blij waren met de tafelschikking. Als ik jouw verhaal lees, zou ik ervoor kiezen om dit te bespreken met de dichte familie en getuigen, zodat er niemand het gevoel heeft dat het gaat om een gebrek aan respect, en dan zou ik geen eretafel doen. Uiteindelijk breng je al de hele dag (wettelijk & kerkelijk huwelijk) door met de dichte familie en getuigen, en dan kan je gerust 's avonds aan tafel bij je vrienden gaan zitten, vind ik. Zolang iedereen maar vooraf op de hoogte is. Hiermee zal je veel problemen vermijden, denk ik. Tenzij je zegt: ik wil echt heel graag een eretafel met iedereen eraan. Dan vind ik eigenlijk dat het aan de volwassen is om zich ook volwassen te gedragen op jullie speciale dag. Eigenlijk komt het allemaal hierop neer: ga voor een oplossing waar jij en je verloofde jullie het best bij voelen. Groetjes en sterkte ermee, het is geen gemakkelijke beslissing. Hanne
|
|
Patrizia
2-6-2012
|
11-8-2011 11:31:00
Nu ik denk dat je zelf moet beslissen bij welke tafel je je het beste bij voelt... als je zegt dat je jouw schoonvader niet aan tafel wil , dan moet je hem maar bij zijn familie zetten... en als jij je beter voelt bij je vrienden, ja dan is dat zo. Het is zeker niet onrespectvol hoor! Het is sowieso jullie feest en het zou zonde zijn als je aan een tafel moet zitten de hele avond waar je helemaal geen plezier aan beleeft! Nu bij ons zijn er zo helemaal geen problemen, en denk dat we gewoon de ouders en de zussen bij ons gaan laten zitten.. maar we gaan tijdens het diner wel eens af en toe aan een andere tafel zitten en zo wat afwisselen.. Maar ik zou zeggen , doe waar JULLIE goesting in hebben en niet naar andere kijken! Het is jullie feest en zoals hier vaak op de site word gezegd... Je kan niet voor iedereen goed doen . Groetjes xxx
|
|
Liselotte
25-6-2011
|
11-8-2011 11:46:35
Hey!
Wij hadden zijn twee broers en mijn zus (getuige dus) en onze ouders aan de eretafel.
Achteraf bekeken hadden we misschien beter aan tafel gezeten met onze beste vrienden...
Een kleine opmerking: ik heb veel tijd in de tafelschikking gestoken, wat ik eruit geleerd heb: Er is wel altijd iemand die er niet gelukkig mee is. Daarbij lopen jij, je man en de mensen van de eretafel tussen de gerechten constant rond...
|
|
Linde
26-5-2012
|
11-8-2011 11:48:47
Hey,
Hier ongeveer hetzelfde probleem. Mijn ouders zijn gescheiden en komen niet overeen. Bijkomend probleem is dat ik 2 broers hebben die niet meer met mijn papa praten. Ik heb zowel met mijn mama als papa wel een ok band. dusja..
Wij gaan het oplossen door bij onze vrienden te gaan zitten. Mijn verloofde, ik, en onze vrienden (waaronder ook onze getuigen).
Papa zetten we dan bij zijn kant van de familie en mijn mama en broers samen bij mijn mama haar kant.
Zo voel ik mij het meest op mijn gemak (kwestie van niet op mijn tippen van de tenen te moeten lopen) en kan er geen gezever van komen dat de een of de ander wordt voorgetrokken..
Linde
|
|
Fleur
17-12-2011
|
11-8-2011 12:43:54
Pff moeilijk hé. Mijn mama is ook gestorven maar mijn papa heeft wel al drie jaar een nieuwe partner. Maar mijn oma (moeder van mama) wil daar geen woord tegen zeggen, en ook al niet tegen mn pa. Ik heb het geluk dat mijn nicht mijn getuige is, dan kan zij wat tussenin zitten... Ik vind dat idee om te veranderen van tafel niet zo slecht eigenlijk
|
|
Gitte
14-4-2012
|
11-8-2011 12:53:29
Wij hebben dit probleem gelukkig niet. Maar vrienden van ons die enkele jaren geleden getrouwd zijn hadden ook een "eretafelprobleem". De beide ouders kwamen totaal niet overeen (eigenlijk was de schoonzoon 'niet goed genoeg' voor de ouders van de bruid, ze hebben er alles aan gedaan om het huwelijk te saboteren en ze zijn ook een jaar later getrouwd dan hun bedoeling was). Ze wilden haar ouders dus niet aan hun tafel en om alle discussie te vermijden, hebben ze hun beste vrienden bij hen aan tafel gezet, en beide ouderparen bij hun familie. Hoewel ze dus geen probleem hadden met zijn ouders, maar die mensen hadden alle begrip voor de situatie en vonden dat zelf ook de beste oplossing. Zijn mama heeft trouwens een superlieve speech gehouden waarvan bijna iedereen tranen in de ogen kreeg.
Misschien is dat in jouw geval ook de beste oplossing? Gewoon jullie beste vrienden bij jullie aan tafel? Jouw ouders zullen er vast wel begrip voor opbrengen als je de situatie uitlegt. Je moet zeker doen waar jij je goed bij voelt (het is tenslotte jouw trouwfeest). Veel succes nog.
|
|
Gitte
28-10-2011
|
11-8-2011 12:58:44
Katrien,
Zelf zullen jullie niet veel aan tafel zitten en je moet denken het is alleen maar tijdens het eten. Bij ons bestaat de eretafel uit 10 personen,zussen,schoonbroers,tantes,enz. zitten apart. In jullie geval zou ik gewoon de families die overeenkomen samen zetten en zet jullie aan een tafel waar je je goed bij voelt. Commentaar heeft altijd wel iemand ( mijn schoonmoeder was zich ook al aan het moeien over de tafelindeling maar het is ons feest en wij doen wat wij willen).
|
|
inge
12-5-2012
|
11-8-2011 14:11:37
misschien een origineel idee'tje verdeel de mensen met wie ze willen zitten en overeenkomen en neem jij met je aanstaande een romantisch tafeltje voor 2met kaarslicht.
als dit geen oplossing is zou ik zelf enkel met mijn beste vrienden willen tafelen en de rest onderverdelen. en druk er maar heel hard op dat het jullie dag is en dat het een dag in vrede moet zijn. wie zich daar niet kan aan houden mag altijd thuis blijven en nadien de sfeerbeelden bekijken :-)
|
|
Meg
24-9-2011
|
11-8-2011 18:22:52
hey,
inderdaad zoals Inge zegt, zet gewoon iedereen ergens waar ze goed / "veilig zitten en maak er gewoon een gezellige tete à tete van.. Dan kan je tussen het eten door nog door de zaal "circuleren" en overal eens een praatje gaan maken.. en dan heb je tijdens het eten eens 5 minuten tijd om iets tegen uw kersverse echtgenoot te zeggen...
|
|
Katrien
12-5-2012
|
11-8-2011 19:40:21
Beste allemaal Ik vond het idee om met de vrienden aan tafel te zitten wel heel leuk... Alleen met ons twee aan een tafeltje vind ik een beetje zielig :s Vanmiddag was papa hier en ben dan maar met een bang hartje erover begonnen dat we met een probleempje zitten.. Nu papa wou héél graag bij de kameraden van hem zitten die komen en zo gaan we het dus ook doen :-) David zijn papa met zijn familie. David zijn mama met haar familie. Wij met onze kameraden aan tafel maar de families wel kortbij en papa dus ook met zijn kameraden en m'n lievelingstante aan één tafel. Hij zag het wel zitten om het zo op te lossen want hij dacht net als ik dat de "koude kant" direct commentaar zou hebben als mijn familie dan aan de eretafel zat en die van hun niet (ook al kan ik er helemaal niets aan doen). Papa en ik hebben een heel goeie band en we zullen die dag al veel samen zijn (in de suite auto, 's middags om te eten,...) dus hij vond het precies niet zo erg om dan niet bij ons aan tafel te zitten. OEF!! Weer een zorg minder!! Bedankt voor jullie hulp!!!! Groetjes Katrien
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|