Nu Online
Momenteel zijn er 382 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

liever niet aan denken maar toch..

17-8-2011 21:24:14
wij gaan eind dit jaar in een huis wonen die mijn schoonvader aan het bouwen is, nu zou hij dit aan mijn verloofde schenken binnen 5jaar omdat hij door wettelijke omstandigheden verplicht is dat dan pas te doen.
nu is mijn vraag wat er gebeurd met dat huis indien mijn verloofde eerder dan ik sterf? natuurlijk zou ik het liefst hebben dat we binnen 50jaar samen kunnen sterven maar ale, beter toch wat zekerheid hebben he.
weet iemand dit?

marinka
7-7-2012
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 1361

Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik17-8-2011 21:29:51

Hey Marinka. Dit zijn inderdaad dingen waar we liever niet aan denken (net zoals die gesprekken bij een notaris). Volgens mij moet je dit wel kunnen vast leggen in je huwelijkscontract zodat jij ook beschermd wordt bij een eventueel overlijden (zolang je schoonvader hier ook mee akkoord gaat). Even horen bij een notaris?

Evelien
4-5-2012
 Meld misbruik17-8-2011 21:45:54

Hey Marinka,

Dit is een heel grote vraag om op te antwoorden.

Twee mogelijkheden: uw verloofde (dan echtgenoot) zou overlijden en er zijn geen kinderen OF hij overlijdt en er zijn kinderen.

Volgens informatie op www.notaris.be (niet dat ik veel reclame wil maken hoor :-)):
"Gehuwden met kinderen:
Eens de nalatenschap bepaald is, voorziet de wet dat tenminste het vruchtgebruik op (het deel in) de gezinswoning en de inboedel moeten gereserveerd worden voor de weduwe of de weduwnaar." Met andere woorden, als er kinderen zouden zijn, dan kunnen die u niet zomaar buiten steken uit de woning.

Bij gehuwden zonder kinderen gaan de eigen goederen (dus wat via schenking, uit erfenis werd verkregen of hetgeen reeds in het bezit was voor het huwelijk) normaal terug naar de familie van de overledene.

Hoe kan je hier een mouw aan passen?
- testament opmaken
- huwelijkscontract waarbij die woning later kan opgenomen worden als gemeenschappelijk
- (schoon)vader beslist om de woning aan u en uw (aanstaande) echtgenoot te verkopen

Hopelijk ben je hier iets mee verder geholpen.

Groeten
Evelien

marinka
7-7-2012
 Meld misbruik17-8-2011 21:46:08

zal ik mss het beste even zo doen.
voel me altijd schuldig als ik over "de dood" soreek en al zeker als het dan nog te maken heeft met geld en eigendommen.... wil namelijk zeker niet dat mijn schoonvader denkt dat ik enkel bij mijn verloofde ben daarvoor want zie hem zonder al die dingen even graag. hhmm zit ik mezelf weer uit te leggen ,heb die erge neiging altijd he...

marinka
7-7-2012
 Meld misbruik17-8-2011 21:47:33

we zijn niet van plan kinderen te krijgen,hebben daar bewust voor gekozen dus zullen idd best even informeren bij de notaris. heel erg bedankt hoor

Kelly
10-9-2011
 Meld misbruik17-8-2011 22:10:07

Hoi Marinka,

wij zitten met gelijkaardige eigendoms-issues. Ik heb hierover al redelijk wat onderzoek verricht, en voor zover ik weet is het alsvolgt:

- Zolang het huis nog niet officieel op naam van je verloofde staat, blijft het van zijn vader.

- Indien het huis officieel op naam van je verloofde staat, en zijn vader komt te sterven binnen de 3 jaar na de schenking, wordt het huis terug mee verrekend in de erfenis, en moet je erg veel successierechten betalen om het huis zogezegd "af te kopen".

- Als het huis officieel op naam van je man staat, jullie zijn wettelijk getrouwd, en je schoonvader sterft niet binnen de 3 jaar na de schenking, dan is het huis van je man, zonder bijkomende kosten. (er komen natuurlijk altijd wel wat kosten bij voor het beschrijf van de notaris) Indien je man dan sterft voor jou, krijg jij vruchtgebruik van het huis (dus mag je er blijven wonen tot je zelf sterft), maar gaat de het huis zelf uiteindelijk naar de moeder, broers en/of zussen van je man bij zijn overlijden. Dit wil zeggen dat je het zelf niet mag verkopen.

- Als je man geen moeder, vader, broers en/of zussen meer heeft op de moment dat hij sterft, gaat het huis naar jou.

- Op de derde regel bestaat wel een uitzondering, nl als jullie een huwelijkscontract laten opstellen met gemeenschap van goederen. Ik zal het even uitleggen, je kan kiezen uit 3 verschillende stelsels als je trouwt:

1. Gemeenschap van vruchten en inkomsten: dit wil zeggen dat alles wat je bezit voor het huwelijk, van jou blijft, en alles wat je na het huwelijk koopt, gemeenschappelijk is. Deze formule wordt sowieso wettelijk toegepast, dus ook als je geen contract maakt. Je kan dit wel aanpassen naar bijvoorbeeld enkel jou goederen in de gemeenschap te brengen, en die van je man er uit te laten, of omgekeerd.
2. Huwelijk met scheiding van goederen: alles blijft apart, ook na het huwelijk. Dus elk goed waar jouw naam op het factuur staat, blijft van jou, en dit geldt voor je man ook. Als je voor dit stelsel kiest, moet je dus wel nauwkeurig elk een eigen boekhouding bijhouden.
3. Huwelijk met gemeenschap van goederen: dit betekent dat alle goederen die jullie bezitten (zowel degene van voor het huwelijk als die van erna), samen deel uitmaken van jullie gemeenschappelijk goed.

Als jullie dus kiezen voor een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen, dan wordt het huis wel van jou nadat je partner sterft.

Het is allemaal niet zo evident, maar je kan altijd vrijblijvend (én gratis) een afspraak maken bij een notaris om hier wat meer informatie over te krijgen. Ook met wat zoekwerk op internet vind je al een hele hoop info. Ik hoop dat ik je er wat mee geholpen heb, ik vond het ook heel ingewikkeld toen ik er aan moest beginnen :)

Groetjes!

Kelly
10-9-2011
 Meld misbruik17-8-2011 22:10:58

En inderdaad, met kinderen heb ik nog niet eens rekening gehouden :)

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik18-8-2011 13:57:01

Ik kan het echt niet beter uitleggen dan Kelly! :-)
Maar het voornaamste is: stel dat jouw man binnen dit en 5 jaar sterft (laat ons hopen van niet, hé zeg!) en de schenking is nog niet gedaan, dan blijft het huis van je schoonpa en is de kans groot dat jij iets anders moet zoeken om in te gaan wonen. Dan mag je nog iets opmaken bij de notaris, zolang de schenking niet is gebeurd, hebben jullie beide (ook je man!) nergens recht op!

Maar anderzijds hebben jullie dan wel al enkele jaren goedkoop kunnen wonen... :p

marinka
7-7-2012
 Meld misbruik18-8-2011 16:39:07

hallo,

hij is de enige erfgenaam van zijn vader, broer en moeder zijn overleden.
wil jullie heel erg bedanken voor de uitleg, ben nu veel wijzer geworden

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...